hanetred, hoe kom je er af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiesiesisi

Berichten: 399
Geregistreerd: 21-03-10

hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:01

Ik graag weten hoe je van hanefred afkomt. Ik heb gehoord dat je een lange tijd elke keer moet stappen (onder het zadel) voor dat het ovet is. Zijn er verder nog enig manieren om hier (ook pernament) van af te komen.

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:03

volgens mij kan je er niet afkomen, ik heb een paard gehad met hanetred maar die had het niet heel erg en alleen op asvalt... wij hebben hier niets aan gedaan.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:07

Overleg met je hoefsmid en bel een fysio/osteopaat voor suggesties, maar of je er vanaf komt betwijfel ik.

Wiesiesisi

Berichten: 399
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:09

femmy91 schreef:
volgens mij kan je er niet afkomen, ik heb een paard gehad met hanetred maar die had het niet heel erg en alleen op asvalt... wij hebben hier niets aan gedaan.

volgens mij kan je er toch inderdaad niet helemaal van afkomen.
maar al hij ontspanner loop dan doen paarden/pony's het toch niet meer zo snel?

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:13

een vriendin van mij heeft een paard met hanetred gehad, en als ze hem goed over 4 benen had lopen zag je het niet, maar er vanaf komen doe je niet.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:58

Hanetred kom je niet van af. Hele kleine kans is er dat het veroorzaakt wordt door beklemde zenuwen in de rug. Dan zou een osteopate er misschien iets verbetering in kunnen brengen. Maar kleine kans.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:08

Als een paard dit al langer heeft is er idd weinig aan te doen.
De juiste training kan echter veel verbeteren.

Ik heb jarenlang cross gereden met een paard met een flinke hanetred, met de juiste training zag je er in de dressuur niets van.
Na de cross als ie heet was, dan zag je het wel weer duidelijk, maar nooit problemen mee gehad verder.
Paard liep op zijn 20e nog springwedstrijden, dus de slijtage viel ook allezinds mee

Wiesiesisi

Berichten: 399
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:49

CM_ schreef:
Als een paard dit al langer heeft is er idd weinig aan te doen.
De juiste training kan echter veel verbeteren.

Ik heb jarenlang cross gereden met een paard met een flinke hanetred, met de juiste training zag je er in de dressuur niets van.
Na de cross als ie heet was, dan zag je het wel weer duidelijk, maar nooit problemen mee gehad verder.
Paard liep op zijn 20e nog springwedstrijden, dus de slijtage viel ook allezinds mee

Jaa, zoiets had ik dus ook gezien. Want mijn paard heeft het en nu ik hem iets langer ontspannen instap loop hij beter.

petitparis

Berichten: 15993
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

Mijn merrie heeft na een val, trap, uitschuiver op de weide wel eens hanentredachtig gestapt en dit is er na een week weer uitgegaan.
Maar echte hanentred is toch permanent. Je kan het iets verbeteren door iets "spierontspannend" te geven omdat het voor een stuk "kramperigheid" rond de sprong is... en de trainingen wat aan te passen... Maar het fijne weet ik er niet van.

Wiesiesisi

Berichten: 399
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 10:44

petitparis schreef:
Mijn merrie heeft na een val, trap, uitschuiver op de weide wel eens hanentredachtig gestapt en dit is er na een week weer uitgegaan.
Maar echte hanentred is toch permanent. Je kan het iets verbeteren door iets "spierontspannend" te geven omdat het voor een stuk "kramperigheid" rond de sprong is... en de trainingen wat aan te passen... Maar het fijne weet ik er niet van.

kan het ook zijn dat het onder het zadel eigenlijk meestal niet is?
dat heeft mijn ruin zegt maar.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:55

Hanetred is geen kramperigheid, maar een zenuw die een verkeerd signaal doorgeeft.

Vreemd dat ie het onder het zadel niet doet. Is het zeker hanetred?of kan het ook wat anders zijn?

Wiesiesisi

Berichten: 399
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:02

CM_ schreef:
Hanetred is geen kramperigheid, maar een zenuw die een verkeerd signaal doorgeeft.

Vreemd dat ie het onder het zadel niet doet. Is het zeker hanetred?of kan het ook wat anders zijn?

De vorige eigenaar zeiden dat hij het niet onder het zadel deed en dat doet hij ook niet,
Maar het verdwijnt ook al bijna ik het gewone stappen en draven.

Ik kan de dierenarts even laten kijken.

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:10

Mijn paard heeft het ook, komt uit z,n rug vandaan. 2 keer per jaar komt de osteo en dat werkt goed, maar ik ga nu acupunctuur doen dat werkt nog beter.

Yuriko_Bo

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:34

Ik weet alleen dat hanetred chronisch is, en dat je er eigenlijk niets aan kan doen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf geen ervaring met hanetred heb...

NicoleL

Berichten: 48
Geregistreerd: 29-06-11

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:07

Volgens mij kan je het nooit helemaal 'eruit' krijgen

maaikiemike

Berichten: 559
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: Veluwe

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:14

Hanentred kan idd door een verkeerd sigmal van de zenuw zijn, maar ook verkeerd gebruik van het lichaam. In dat laatste geval is het niet chronisch en is het op te lossen/ af te leren door het juist rijden. Ik rij een ruin met hanentred, hij loopt aan de hand niet goed, maar na goed los rijden en door hem op 4 benen te laten lopen, doet hij dit niet/minder onder het zadel. Zodra ik hem helemaal ontspannen laat lopen gaat hij wel weer mis. Fysio is sowieso nooit een slecht idee!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:39

marleen_usar schreef:
Mijn paard heeft het ook, komt uit z,n rug vandaan. 2 keer per jaar komt de osteo en dat werkt goed, maar ik ga nu acupunctuur doen dat werkt nog beter.


heeft de acupunctuur gewerkt?

Elisa2

Berichten: 37418
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:49

Het is normaal dat je een hanentred vaak ziet bij de eerste paar passen uit de stal komen e.d en dat als het paard langer in beweging is dat je het niet meer ziet, afhankelijk van de ernst. Gigolo van Isabell Werth liep GP met een hanetred.

Of je er vanaf komt betwijfel ik..omdat het een aandoening is aan het zenuwstelsel.

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... n-hanetred

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: hanetred, hoe kom je er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:51

Een heel oud topic ;)

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:17

Morganlefay schreef:
Een heel oud topic ;)


Weet ik, maar dat maakt toch niets uit?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:18

Elisa2 schreef:
Het is normaal dat je een hanentred vaak ziet bij de eerste paar passen uit de stal komen e.d en dat als het paard langer in beweging is dat je het niet meer ziet, afhankelijk van de ernst. Gigolo van Isabell Werth liep GP met een hanetred.

Of je er vanaf komt betwijfel ik..omdat het een aandoening is aan het zenuwstelsel.

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... n-hanetred


Dank je wel