WIL: DISCUSSIE ..ijzers of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 10:09

wat kost en 4 van deze pantoffeltjes??

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:21

Kan er eigenlijk niet snel 'vuil' in die 'pantoffeltjes' komen? Mijn pony is nl. vierkant beslagen omdat haar hoeven sneller afslijten dan groeien. Ik heb al voedselsupplementen geprobeerd, maar dat hielp niet echt. Haar hoeven slijten vooral erg af doordat ze in de winter (reken maar zeker 5 maand) op stal staat en de slechte gewoonte heeft van rondjes in haar stal te lopen. Maar ik vrees dat dergelijke pantoffeltjes snel vol mest en stro zouden zitten... Scheve mond\

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:44

Vera: Ik heb geen idee meer waar ik het heb gelezen, volgens mij kosten de pantoffels 135 dollar per set van twee.

Marijke: Het is volgens mij niet de bedoeling dat het paard de hele dagen de pantoffels draagt, alleen als je de weg op gaat (lijkt me logisch).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:55

Odi: echt? Dat is toch wel veel. Verward

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-01 23:04

Vera:De 'pantoffels' bestel je per paar, dus wil je ze voor en achter dan betaal je 2 paar. Ze kosten alles bij elkaar omg. f300,= (p/p). Ze worden MINSTENS een half jaar gegarandeerd, dus reken maar uit, dat is drie keer ijzers en je bent eruit. Alles wat ze langer meegaan is meegenomen.
Je hoeft ze natuurlijk alleen maar aan opde harde weg. Op een los zandpad kunnen ze eventueel weer uit. (Ik laat ze gewoon aan).

Carina: Doordat de schoenen een rubber binnenkant hebben veren ze mee met de hoef, ook is er een kleine glijbeweging mogelijk. Dus de natuurlijke hoefbeweging blijft gehandhaafd.

Marijke: Er komt geen grofvuil in de schoenen want ze sluiten van boven rond het been aan. Is dit in bepaalde gevallen niet zo, dan kun je er een springschoen overheen doen, die houd dan de steentjes tegen.
Je kunt rustig door een plas heenlopen want er zitten kleine gleufjes in de zool zodat het water er ook weer uit loopt.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 22:25

Alle participerenden aan de discussie wil ik eerst even bedanken voor hun belangstelling.

Wil nog even op een paar opmerkingen reageren:
Sugarmiss, de vraag was aan jou gericht; zijn er alleen maar voordelen aan die schoenen? Ik kan me indenken dat wanneer er zand in komt b.v. de rand van de schoen gaat schuren ergens op de paardenvoet. En de hoefwand en zool kunnen daar wel tegen maar hoe zit het met de kroonrand en de kootholte ondanks dat, door die sleufjes, water en waarschijnlijk ook zand er wel uit kan?

Die veerkrachtigheid die jij zo fijn vind, daar wil ik graag een paar vraagtekens bij zetten en wel omdat een paard zijn eigen veerkracht in het hoefmechanisme heeft zitten en die ook nodig heeft voor zijn bloedsomloop.

Dan over plakijzers: Er zijn tegenwoordig hele goede lijmen en hoefvullmiddelen op de markt die op basis van 2 componenten werken. Maar dan niet de 2 traditionele middelen die je bij elkaar mengt en die uitharden terwijl ze warmte afgeven, maar 1 van de moderne komponenten is dan uv licht.

Wat jij het "glij"effect noemt is denk ik het hoefmechanisme. Als je een gebruikt hoefijzer op de bovenvlakte bekijkt, zie je dat de verzenen op het ijzer zijn ingesleten. Plakijzers en alle andere hoefbeslag ook jou schoenen geven in meer of mindere mate, denk ik, een belemmering van het hoefmechanisme.

Bij een goed toegepast hoefbeslag worden de pezen niet extra belast. Sterker nog, mocht het zo zijn dat er bepaalde pezen juist net minder belast moeten worden, bied hoefbeslag (orthopedisch) een hele goede mogelijkheid hiertoe.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 15:03

Wil: nog even een reactie op je vragen. Op het moment zie ik alleen maar voordelen aan de schoenen, al zijn er een paar kleine dingen die ik nog verbeterd zou willen zien (als ik ze zelf zou maken). Ik zou bijvoorbeeld het gedeelte wat aan de voorzijde zit (waar die vier rondjes zitten, die zou ik van binnen beter gelijk maken met de andere onderdelen, bijv door de daarnaast gelegen onderdelen iets op te dikken). Omdat Missy haar hoeven vanwege bevangenheid langer zijn dan breder en deze schoenen een binnenmaat hebben die breder is dan langer, drukt dit gedeelte iets meer op de hoef net onder de kroonrand. Echt slijten wil ik het niet noemen, maar het schuurt toch iets. Het ziet er nu wat glimmend/glad uit. Ook zou ik de bovenkant meer een 'manchet'vorm geven, dus iets langer en soepeler, waardoor hij iets hoger aansluit. Ik heb dit ook de leverancier/fabrikant laten weten.
Je hebt gelijk Wil, dat er nu inderdaad wat steentjes en zand binnenkomt, maar dat komt ook weer omdat haar voeten langer zijn en het dus moeilijker is om de schoenen goed strak rond haar been te laten aansluiten. Ik heb dit opgelost door er neopreen springschoenen over heen te doen. Als ze straks een betere hoefvorm heeft zal dit probleem opgelost zijn. Misschien heeft ze ook wel gewoon dunne beentjes Haha! .
Als ik al een steentje aantrof, dan bleef deze altijd steken in het bovenste gedeelte van de schoen en ik heb nooit een wondje/drukplek hiervan kunnen ontdekken. Het zand wat er eventueel in komt gaat wel door naar beneden en kan er inderdaad via de zool weer uit.
Ook heeft ze er geen hekel aan om de schoenen aan te doen, ze tilt rustig haar been op en wordt niet chagrarijnig of zo, zoals je met aansingelen wel eens ziet. Ook aan haar manier van lopen merk ik goed dat ze het beter naar de zin heeft nu. Ze loopt nu niet meer 'op eieren' zoals eerder wel het geval was.
Veerkracht: hiermee bedoelde ik de normale veerkracht die van rubber uitgaat door de krachten die er op worden uitgeoefend. Juist doordat de hoef niet wordt 'vastgehouden' door een ijzer kan het de natuurlijke veerkracht c.q. hoefmechanisme ten volle benutten. De schoen zit niet zo strak dat de hoef hierin zou worden belemmerd.

Ik wilde met dit verhaal vooral duidelijk maken dat er tegenwoordig 'meer onder de zon is' dan alleen maar het ijzer (in welke vorm dan ook) en dat het voor mensen die graag 'blootsvoets' zouden willen een optie zou kunnen zijn.