EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:15

Ja het blijft lastig om je geliefde dier naar de kliniek te brengen.
Voor jou veel sterkte met het aftellen......

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:26

Dank je wel :)

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:07

[***] schreef:
Bij mijn paard zijn vorig jaar 3 tanden verwijderd en bleek er een stuk achter gebleven. Dit konden ze goed op de foto zien.


Dit vind ik vooral heel fijn. Op de kliniek hebben ze dan toch net wat meer tools voorhanden.

Ik zelf heb geen moeite met het feit dat hij een nachtje op de kliniek staat. Hij is altijd zo relaxt, hij is in goede handen. We komen ook elke keer naar de kliniek als er wat moet gebeuren, het is geen onbekend terrein.
Ben vooral benieuwd hoe het herstel gaat zijn

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:07

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoe lang moesten jullie novacam geven nadien? En hoe vaak per dag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:13

Een week lang, eens per dag.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:16

Hier loopt het compleet anders dan gedacht. Ipv alles is alleen alles boven eruit gehaald. De tanden zaten nog zo vast dat het teveel tijd kost om ze er uit te halen. Wat betekent dat er aan sedatie al zoveel in zit, dat het niet veilig was (overdosering) om verder te gaan. De enige optie was dan volledige narcose. Maar omdat de botstructuur nog net zo sterk is als bij een gezond gebit, werd geadviseerd om nu te stoppen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er enorm van baal. Want nu kom je weer terug in de onzekerheid met hoeveel last hij er van heeft. Weer elke keer foto’s maken.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:56

Slmt9 schreef:
Hier loopt het compleet anders dan gedacht. Ipv alles is alleen alles boven eruit gehaald. De tanden zaten nog zo vast dat het teveel tijd kost om ze er uit te halen. Wat betekent dat er aan sedatie al zoveel in zit, dat het niet veilig was (overdosering) om verder te gaan. De enige optie was dan volledige narcose. Maar omdat de botstructuur nog net zo sterk is als bij een gezond gebit, werd geadviseerd om nu te stoppen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er enorm van baal. Want nu kom je weer terug in de onzekerheid met hoeveel last hij er van heeft. Weer elke keer foto’s maken.


Wat balen dat het anders ging dan verwacht.. Hier is afgelopen september ook maar een deel verwijderd. Wij zijn bij het SMDC in Heesch geweest. Daar werd aangegeven dat alles in één keer verwijderen achterhaald was als het niet nodig was.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:10

Zo, paard is weer thuis. Uitgebreid met de DA besproken en ik begrijp het nu en sluit het met een goed gevoel af.

Het hele verhaal ga ik niet hier plaatsen. Het komt erop neer dat de ziekte zich bij hem anders ontwikkelt dan wat je normaal ziet. Hoe het zich ontwikkelt heeft in drie jaar tijd, komt niet overeen met het gebruikelijke eotrh beeld.
De boven tanden zijn verwijdert en de verwachting is dat het nu stagneert. Doordat de boven tanden eruit zijn is de druk en pijn wel weg. De vraag is wel hoeveel pijn hij er überhaupt heeft gehad. Maar dat gaat zich nu uitwijzen.

We blijven het monitoren uiteraard. Maar het is mij wel duidelijk geworden dat het (in het geval van mijn paard), toch minder zwart wit is dan ik dacht dat het was.
Ik ben heel blij met hoe mijn dierenarts gehandeld heeft en het welzijn van mijn paard voorop stelt. Als ze me dan verteld dat ze tot midden in de nacht rontgen van hem bekijkt en vergelijkt en piekert over het beste plan, word ik blij van zulle betrokkenheid.

Paard staat er inmiddels weer bij alsof er niets gebeurd is :o
Ik vind het wel fijn dat zijn tong nu ook niet kan gaan hangen. Ook nog een voordeel :)

@kidde: welke tanden zijn bij jouw paard verwijdert?

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:09

+:)+ Fijn dat het achter de rug is. Je zal zien dat hij snel opknapt. En jij kan weer lekker slapen. Sterkte!

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:12

Ik ben wel benieuwd hoe anders? en of dat met de twee verschillende vormen van EOTHR te maken heeft?

Belangrijkste is dat de DA handelt in het belang van het dier en dat is zo te lezen gebeurd dus ik begrijp dat je het zo met een goed gevoel af kan sluiten. Volgens mij is het ook een complexe ziekte en staan de ontwikkelingen wbt kennis er over ook niet stil.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:42

Ik kan het helaas niet meer goed navertellen. Ik heb hersenletsel en ondanks dat we het driemaal besproken hebben, is het voor mij te complex om te blijven hangen. Ik herinner me van de hele dag uberhaupt nog maar flarden, hele stukken zijn weg %)

Elisa2 schreef:
Belangrijkste is dat de DA handelt in het belang van het dier en dat is zo te lezen gebeurd dus ik begrijp dat je het zo met een goed gevoel af kan sluiten. Volgens mij is het ook een complexe ziekte en staan de ontwikkelingen wbt kennis er over ook niet stil.


100% mee eens. Ik ben heel blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en bij een DA ben die eotrh eigenlijk als parade paardje heeft.
Ze vertelde nog veel meer wat ze zelf ook onderzocht heeft. Met bloedonderzoeken van paarden, zijn er patronen te vinden zoals bijv selenium waarden. Waarom het veel bij ijslanders voor komt, die juist vaak lage selenium waarden hebben. Maar goed, ook dat is niet blijven hangen :+

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:44

Hebben jullie nog tips om de novacam erin te krijgen? Hij vindt de smaak echt goor. Door zn voer (warme slobber) eet hij het zelfs niet.
Uiteindelijk rechtstreeks in de mond gedaan, maar dat vind ik nu zo sneu met die wonden.
Normaal doet hij zn mond zo open, maar als dat herhaaldelijk zo vies blijft, wordt dat strijd die ik nu niet wil met hem.

Iemand tips?

Hij was vandaag wel een stuk sneuer. Je kan merken dat de lokale verdoving is uitgewerkt en ‘r ruikt ook al behoorlijk.
Eten doet hij verder prima, hij probeert ook al gras, dat gaat nu nog wat moeizaam (logisch).

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:48

Wat mij zo snel te binnen schiet is misschien mensen met appelmoes en dan in de spuit ?

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:58

desi92 schreef:
Wat mij zo snel te binnen schiet is misschien mensen met appelmoes en dan in de spuit ?

Dat klinkt als een heel goed idee inderdaad!

Ik spoot het gewoon in zijn mond, die van mij wil niks hebben daar qua spuiten dus dat moest helaas altijd met twee. Daarna een wortel erachteraan en het ging prima.
Maar die van mij at al vrij snel heel erg gemakkelijk gras (waarschijnlijk had hij zichzelf al een andere manier van grazen aangeleerd)

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:57

Slmt9 schreef:
Ik kan het helaas niet meer goed navertellen. Ik heb hersenletsel en ondanks dat we het driemaal besproken hebben, is het voor mij te complex om te blijven hangen. Ik herinner me van de hele dag uberhaupt nog maar flarden, hele stukken zijn weg %)

Elisa2 schreef:
Belangrijkste is dat de DA handelt in het belang van het dier en dat is zo te lezen gebeurd dus ik begrijp dat je het zo met een goed gevoel af kan sluiten. Volgens mij is het ook een complexe ziekte en staan de ontwikkelingen wbt kennis er over ook niet stil.


100% mee eens. Ik ben heel blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en bij een DA ben die eotrh eigenlijk als parade paardje heeft.
Ze vertelde nog veel meer wat ze zelf ook onderzocht heeft. Met bloedonderzoeken van paarden, zijn er patronen te vinden zoals bijv selenium waarden. Waarom het veel bij ijslanders voor komt, die juist vaak lage selenium waarden hebben. Maar goed, ook dat is niet blijven hangen :+


Maakt niet uit, dat begrijp ik :-) het is vaak sowieso veel en technische informatie.

De link met selenium ben ik eerder tegen gekomen, klinkt op zich niet raar want als je het vergelijkt met de uitgeputte landbouwgrond die steeds meer mineralen tekort komt en daardoor een gebrek aan mineralen in de voeding. Of wellicht een probleem met de opname als het dier last heeft ergens van de spijsverteringsorganen. Waarom het dan veel bij ijslanders voorkomt kan ik niet verklaren, mits ze echt uit Ijsland komen en het door het rotsgebied komt.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:47

Hoe gaat het met je paardje slmt9 ?

Ik heb die van mij zojuist weggebracht naar de kliniek. Mijn oude instructrice is daar paraveterinair en heeft vandaag toevallig de paarden onder haar hoede.
Stiekem heel blij mee, zij kent hem ook geeft toch een wat vertrouwder gevoel

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:30

Lief dat je er naar vraagt :)
De day after even een dipje, maar sindsdien weer goed. Eet goed, drinkt goed en mest goed. Was vanmorgen wild aan het spelen hoorde ik, dat zijn fijne berichten!

Wat fijn dat je oud instructrice daar is. Dat kan ik me goed voorstellen, dat fijner voelt!

Kan jij je paard vandaag ook weer ophalen?
Sterkte!

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:20

Wat fijn om te lezen dat het beter gaat !

Ik werd gebeld dat ze er toch niet alles uitgehaald hebben. Paard heeft sinds vorig jaar zware astma en werd meerdere keren flink benauwd tijdens de ingreep waardoor ze soms moesten stoppen.
De tanden die het slechtst waren zijn er uit gehaald en de tanden die er nog zitten wat korter gevijld om de druk eraf te halen.

Hij zou normaal een nachtje blijven maar omdat nu niet alles eruit is halen we hem vandaag weer op.
Vorige keer was hij na een paar uur alweer de oude toen ze 2 tanden hebben getrokken

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:35

Och jee, wat een verhaal ook!
Wel heel fijn dat je hem vandaag weer kan halen toch?

Mijn paard had met twee eruit idd ook geen moment last. Daar kreeg hij toen ook geen novacam voor mee.

Hopelijk hersteld je paard snel!

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:07

Ah wat sneu, hopelijk slaat de behandeling zo wel voldoende aan Desi.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:55

Pff als ik al jullie verhalen lees krijg ik gewoon de kriebels.

Vanmorgen zelf de arts gesproken die mijn pony gaat doen over twee weken. Ben erg benieuwd wat er allemaal uit gaat. Hij gaf ook al aan dat ze dat ter plekke nog gaan bekijken. Vind het wel spannend. De mijne kan ik dezelfde dag nog ophalen.

Sterkte iedereen die de paardjes weer terug hebben nu. Hoop dat ze snel allemaal weer de oude zijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:21

Spannend Koekeroekus. Wel fijn dat het al over twee weken kan, dan is het maar achter de rug.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:31

Die van mij is alweer de oude :') :')
Was alweer aan t bitchen met de merrie en eten doet ie ook weer.
Wat dat betreft herstellen ze altijd wel goed.
Het was puur de sedatie waar die slecht op ging, in combinatie met de astma.
De ingreep zelf valt mee vind ik, en ook het herstel verbaast mij elke keer weer

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:58

Bij mijn paard kon je duidelijk merken dat hij ‘s avonds nog baat had bij de lokale verdoving. Die stond erbij alsof er niets gebeurd was. Die was de volgende dag ff een stuk minder. Maar daarna met novacam ook alweer beter.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:49

Nou :')

Vanavond ander hooi opgehaald wat veel korter en zachter is. Had ergens gelezen dat dat na de behandeling ook fijner is voor het paard. Hebben zelf namelijk altijd vrij grof stengelig hooi.

Hij is niet meer weg te slaan bij het hooi :') zelfs de slobber laat hij staan..

Blij dat hij dat wel goed eet. Ben benieuwd hoeveel er morgen nog ligt.