Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 58 van de 72 [ 1792 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

 
Profiel   

Nee dat herken ik niet. Lijkt me toch iets van ongemak? Wel bijzonder dat het met neckrope ook gebeurt.

Onze opa wordt binnenkort weer gecheckt door de tandarts. Die is zo enorm opgeknapt van het trekken van de ernstig aangedane tanden. Ik rij sinds kort een paard bij die helemaal geen snijtanden meer heeft, die laat zijn tong steeds uit zijn mond hangen. Ik vind dat zo schattig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 07:23 



 
Profiel   

Zijn er mensen die willen uitleggen waarom ze ervoor hebben gekozen om alleen aan te tasten tanden te verwijderen en niet gelijk alle snijtanden?

Hier nu bijna 3 jaar uitstel van executie. Met elk kwartaal controles, elk jaar foto’s en tot dusver 2 hoeven verwijderen. Ik merk dat hij nu alweer wat lichte ontstekingen krijgt en moeite met wortels. Ook zie ik voor t eerst dat hij erg wisselt van kaakkant, voordat hij een wortel bijv doorbijt en kauwt trager. Voor de derde keer sta ik te twijfelen of ik niet gewoon beter alles kan laten trekken.

Huidige DA gaat liever door volgens bovenstaande methode. Heeft er veel ervaring mee en vind het voor het paard prettiger als niet alles er gelijk uit gehaald. Mede omdat je dan ook weer in wat andere problematiek zou kunnen vallen.

DA die drie jaar geleden die diagnose stelde wilde ook toen alles er al wel uit halen, ondanks dat er maar twee tanden aangetast waren (minimaal).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:58 



 

Ik heb ervoor gekozen om alleen de aangetaste tanden te laten verwijderen op basis van de röntgenfoto's en overleg met de tandarts/dierenarts. Er zijn er bij mijn paard 3 verwijderd in mei 2021 en verleden week is de tandarts nog even geweest om te kijken. Ziet er goed uit. Paard ziet er ook goed uit qua gewicht en lijf. Alles eruit kan altijd nog denk ik dan.

In mei komt ze weer voor mijn andere paard en dan gaan we even kijken of mijn oudje opnieuw op de foto gaat en of er nog wat uit moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 09:44 



 
Profiel   

Ik laat me adviseren door de DA die de controles uitvoert. Wat [***] eigenlijk ook aangeeft :j we bekijken per keer wat nodig is. Hij heeft de pech dat ook zijn kiezen niet echt geweldig zijn, daar mist hij er ook al en paar van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 10:27 



 

Dat is bij de mijne ook het geval Susan. De kauwvlakken zijn niet zo goed meer. En hij mist er ook 2. Zowel tandarts als ik vinden het belangrijk dat hij ruwvoer kan blijven eten. En dat gaat vooralsnog goed.

Ik weet ook nog niet wat ik ga doen als dat niet meer zou kunnen. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om hem straks volledig op Seniores Priores te zetten of iets dergelijks. Maar goed, dat bekijken we per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 10:54 



 
Profiel   

Bij die van mij waren ze met 17 al zover aangetast (aldus lingehoeve) dat ze er gewoon allemaal uit moesten. Sommige konden nog wel maar dan had je uitstel van executie omdat hij er echt heel veel uit had.

Enige wat niet meer kan zijn knhs wedstrijden, dat is jammer maar ach!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 11:46 



 
Profiel   

[***] schreef
Dat is bij de mijne ook het geval Susan. De kauwvlakken zijn niet zo goed meer. En hij mist er ook 2. Zowel tandarts als ik vinden het belangrijk dat hij ruwvoer kan blijven eten. En dat gaat vooralsnog goed.

Ik weet ook nog niet wat ik ga doen als dat niet meer zou kunnen. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om hem straks volledig op Seniores Priores te zetten of iets dergelijks. Maar goed, dat bekijken we per keer.


Nou ja, dat staat die van ons feitelijk ook, want ruwvoer neemt hij niet zo meer op. En dat gaat heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:04 



 

Voer je hem dan 5x per dag of iets dergelijks? Ik vind het lastig omdat hij samen met 2 anderen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:15 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik heb ervoor gekozen om alleen de aangetaste tanden te laten verwijderen op basis van de röntgenfoto's en overleg met de tandarts/dierenarts. Er zijn er bij mijn paard 3 verwijderd in mei 2021 en verleden week is de tandarts nog even geweest om te kijken. Ziet er goed uit. Paard ziet er ook goed uit qua gewicht en lijf. Alles eruit kan altijd nog denk ik dan.

In mei komt ze weer voor mijn andere paard en dan gaan we even kijken of mijn oudje opnieuw op de foto gaat en of er nog wat uit moet.


Hoe vaak ga jij röntgenfoto's laten maken?


[***] schreef
Ik heb ervoor gekozen om alleen de aangetaste tanden te laten verwijderen op basis van de röntgenfoto's en overleg met de tandarts/dierenarts. Er zijn er bij mijn paard 3 verwijderd in mei 2021 en verleden week is de tandarts nog even geweest om te kijken. Ziet er goed uit. Paard ziet er ook goed uit qua gewicht en lijf. Alles eruit kan altijd nog denk ik dan.

In mei komt ze weer voor mijn andere paard en dan gaan we even kijken of mijn oudje opnieuw op de foto gaat en of er nog wat uit moet.


Bij mij zeiden 2 DA's 3 jaar geleden, alles mag eruit (het zat toen in 3 tanden). DA 3 zei juist om uit te stellen op basis van controles. Na 2 jaar gingen de eerste twee eruit en was de verwachting dat het niet zo gauw zou verder gaan. Dat blijkt dus anders.

Mijn paard reageert niet zo goed op sedatie (vaak bijspuiten, blijft moeilijk stil staan) en heeft moeite om dat weer af te breken in zijn lijf.

Voor mijn gevoel ontwikkelt de EOTRH zich en heb ik binnen 7 maanden tijd nu al 2x extra foto's willen maken.

Mijn DA is wat terughoudend vanwege het eventuele sociale aspect in een kudde wat zich kan ontwikkelen. Hier lees ik daar niets van. Gezien onze kudde, vraag ik me ook af of dat überhaupt zal gebeuren. Ook de tong die eruit kan gaan hangen, onze paarden staan 24/7 buiten.
Gebeurt het wel.. het is niet omkeerbaar :+
Het is koffiedik kijken, net als mijn aanname dat ik denk dat de EOTRH verergert is.

Ik weet niet of ik dit heel prettig vindt, 1x per jaar foto's maken en alleen op basis daarvan checken en in de tussentijd pijncontroles doen. Het is iets wat er is, je weet dat het erger wordt en op dit moment heb ik hem al 3 jaar langer met snijtanden kunnen geven.

Ik vind het oprecht een lastig besluit. Gevoelsmatig neig ik voor de derde keer naar alles eruit halen, ook de niet aangetaste tanden. Zijn er meer die dit hebben gedaan in een vroeg stadium?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 16:26 



 
Profiel   

[***] schreef
Voer je hem dan 5x per dag of iets dergelijks? Ik vind het lastig omdat hij samen met 2 anderen staat.


Nee hoor 2 keer per dag slobber, totaal 4 scheppen. En ruwvoer waar hij wel op.knabbelt. Maar meeste komt er als propjes weer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 16:43 



 

Slmt9 schreef
[***] schreef
Ik heb ervoor gekozen om alleen de aangetaste tanden te laten verwijderen op basis van de röntgenfoto's en overleg met de tandarts/dierenarts. Er zijn er bij mijn paard 3 verwijderd in mei 2021 en verleden week is de tandarts nog even geweest om te kijken. Ziet er goed uit. Paard ziet er ook goed uit qua gewicht en lijf. Alles eruit kan altijd nog denk ik dan.

In mei komt ze weer voor mijn andere paard en dan gaan we even kijken of mijn oudje opnieuw op de foto gaat en of er nog wat uit moet.


Hoe vaak ga jij röntgenfoto's laten maken?


[***] schreef
Ik heb ervoor gekozen om alleen de aangetaste tanden te laten verwijderen op basis van de röntgenfoto's en overleg met de tandarts/dierenarts. Er zijn er bij mijn paard 3 verwijderd in mei 2021 en verleden week is de tandarts nog even geweest om te kijken. Ziet er goed uit. Paard ziet er ook goed uit qua gewicht en lijf. Alles eruit kan altijd nog denk ik dan.

In mei komt ze weer voor mijn andere paard en dan gaan we even kijken of mijn oudje opnieuw op de foto gaat en of er nog wat uit moet.


Bij mij zeiden 2 DA's 3 jaar geleden, alles mag eruit (het zat toen in 3 tanden). DA 3 zei juist om uit te stellen op basis van controles. Na 2 jaar gingen de eerste twee eruit en was de verwachting dat het niet zo gauw zou verder gaan. Dat blijkt dus anders.

Mijn paard reageert niet zo goed op sedatie (vaak bijspuiten, blijft moeilijk stil staan) en heeft moeite om dat weer af te breken in zijn lijf.

Voor mijn gevoel ontwikkelt de EOTRH zich en heb ik binnen 7 maanden tijd nu al 2x extra foto's willen maken.

Mijn DA is wat terughoudend vanwege het eventuele sociale aspect in een kudde wat zich kan ontwikkelen. Hier lees ik daar niets van. Gezien onze kudde, vraag ik me ook af of dat überhaupt zal gebeuren. Ook de tong die eruit kan gaan hangen, onze paarden staan 24/7 buiten.
Gebeurt het wel.. het is niet omkeerbaar :+
Het is koffiedik kijken, net als mijn aanname dat ik denk dat de EOTRH verergert is.

Ik weet niet of ik dit heel prettig vindt, 1x per jaar foto's maken en alleen op basis daarvan checken en in de tussentijd pijncontroles doen. Het is iets wat er is, je weet dat het erger wordt en op dit moment heb ik hem al 3 jaar langer met snijtanden kunnen geven.

Ik vind het oprecht een lastig besluit. Gevoelsmatig neig ik voor de derde keer naar alles eruit halen, ook de niet aangetaste tanden. Zijn er meer die dit hebben gedaan in een vroeg stadium?

Ik laat foto's maken als de tandarts aangeeft dat dit nodig is. Ze komt 2x per jaar en als ik twijfel komt ze extra. Als het nodig is dan laat ik gewoon iedere keer foto's maken.

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt. Ik zei de eerste keer ook dat ze alles er wel uit mocht halen, maar dat was volgens haar absoluut niet nodig. Ook de tandarts die daarvoor bij hem is geweest, maar geen foto's kan maken gaf ook aan alleen de aangetaste tanden te verwijderen. Ik heb beide tandartsen hoog staan (D.aan S.taller en K.elly T.hijssen).

Bij mijn paard heb ik nu niet het idee dat hij pijn heeft aan de overgebleven tanden. Hij eet goed, is prima op gewicht en lijkt mij een blij paard.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-22 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:10 



 

SusanH schreef
[***] schreef
Voer je hem dan 5x per dag of iets dergelijks? Ik vind het lastig omdat hij samen met 2 anderen staat.


Nee hoor 2 keer per dag slobber, totaal 4 scheppen. En ruwvoer waar hij wel op.knabbelt. Maar meeste komt er als propjes weer uit.

Maar heb je dan niet het idee dat hij veel te kort binnen krijgt? Ik bedoel een paard hoort toch eigenlijk niet zonder ruwvoer te staan? Ik ben oprecht geïnteresseerd, heb geen oordeel, maar het lijkt mij zo zielig als hij geen ruwvoer meer kan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:12 



 
Profiel   

@[***]: hoeveel foto’s worden er elke keer gemaakt bij jou? Bij ons zes. Daar betaal ik 165,- voor excl visite- en consultkosten. 25,- toeslag als het voor 1 paard is. Kortom, elke keer foto’s maken kost mij minimaal 200,- per keer.
Heb eigenlijk geen idee of die bedragen gebruikelijk zijn.

Ik lees hier veel dat mensen pas na het trekken zien dat hun paard er last van heeft gehad. Daarom vind ik het moeilijk te beoordelen wat ik zie. Ja, paard heeft moeite met wortel, maar het oogt niet pijnlijk. Ja, hij zit nu ook met zn kiezen te klungelen en trager te eten, maar lijkt geen pijn. Hij gaat vrolijk bokkend door de bak. Is de laatste dagen wat rillerig (waar ik geen oorzaak voor heb nog), dus het lijkt een blij paard. Ja, zn tandvlees heeft wat rode vlekjes, maar geen fistels. Ook de bobbels lijken minder.

Ik vraag me dan ook af, verleg ik nu elke keer een grens omdat wat je denkt te zien acceptabel is? Heeft het een met het ander te maken?

Wellicht laat ik straks eerst foto’s maken en stel er moeten meer uit dan twee (ik zeg maar wat), dan kan je altijd nog opladen en naar de kliniek gaan natuurlijk (voor alles).

Normaal ben ik nooit zo besluiteloos, maar hier blijf ik maar over twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:48 



 

Ik ga naar de kliniek, dus geen voorrrijd kosten.
Bij mij tot nu toe 2 foto's per keer. Eventuele controle foto's worden niet berekend. Volgens mij betaal ik 25 euro per foto.
Moet ik eventjes opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 20:12 



 
Profiel   

Dat is een stuk betaalbaarder wel :+

Ik ben zelf minder valide, voor mij is naar stal komen al een hele opgave, dus even opladen zit er voor mij niet in.
Het is bij mij eigenlijk een optelsom wat de twijfel in stand houdt. Waarbij elke keer 200 euro neerleggen voor foto’s (omdat ik twijfel) ook mee speelt. Wetende dat de ingreep zonder complicaties ook 900,- kost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 21:57 



 

Dat maakt het inderdaad lastiger en duurder.

Wat maakt dat je geen vertrouwen hebt in de tandarts? Je geeft aan dat je zelf steeds twijfelt. Mijn paard heeft zolang hij bij mij is (20 jaar) nog nooit goed een wortel kunnen afbijten, ook niet toen hij jong was.

Soms twijfel ik ook of hij pijn heeft, hij kauwt soms wat vreemd en een enkele keer vind ik weleens een prop. Daarom heb ik laatst de tandarts ook weer laten komen om even te checken. Zij vindt het niet gek dat hij met deze kiezen weleens een prop heeft, maar geeft aan dat hij er prima uitziet (eerder wat te zwaar dan te dun :o ) en dat er nu niets hoeft te gebeuren. Een eerlijk gezegd vind ik ook dat hij er super uitziet voor een 25 jarige. Hij zit nog mooi in zijn bespiering en glimt als een spiegel. Ik ga er vanuit dat zij weet wat ze doet en zegt en daar vertrouw ik dan ook volledig op.

Zie jij dingen aan je paard waardoor je twijfelt? Merk je verschil met toen en nu? Lijkt het alsof hij pijn heeft? Je kent hem het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 08:27 



 
Profiel   

Ik weet niet of het zo zeer geen vertrouwen in deze DA is. Het is meer dat het plan van aanpak mij minder goed past dan gehoopt. Dat komt omdat deze ziekte zich niet heel zwart-wit laat zien.

Als voorbeeld 1:
Paard ging drie jaar terug voor het eerst op de foto. DA 1 en DA 2 zouden drie aangetaste tanden verwijderen. DA 3 besloot na 2 jaar, op basis van nieuwe foto’s, twee te verwijderen.
De interpretatie van de foto’s is dus niet zwart-wit.

Voorbeeld 2:
De EOTRH ontwikkelt zich niet in een cinsrquent. Het fluctueert. Na de eerste diagnose, verbeterde zijn gebit in eerste instantie alleen maar.
Is zijn weerstand goed, is zijn gebit goed, is zijn weerstand slecht is zijn gebit slecht. Ik en de DA monitoren dit met zowel foto’s, als de wortelcheck. Als mijn paard goed gaat, bijt hij die wortel met gemak door midden.
Na een ziekteperiode ging hij slechter, filmpjes naar DA gestuurd die twee weken later sowieso zou komen om bloed te prikken. Is hij weer fitter en zie je niets meer aan zijn gebit :?

Voorbeeld 3:
Hoe vaak lees je niet in dit topic dat mensen dachten geen pijn te zien, maar na het trekken er toch een heel ander paard te voorschijn komt. Ook weer koffiedik kijken.

Op dit moment is zijn weerstand echter heel goed, maar zijn gebit minder. De wortel lukt niet meer, kauwen met de kiezen gaat moeizamer, rode vlekjes op zn tandvlees. Hij had tekorten, maar dat is inmiddels weer aangevuld. Dat maakt mij nu onzeker. In combinatie met het fluctuerende beeld, maakt dat ik eigenlijk zoiets heb van: haal alles er maar uit, dan heb ik dat onzekere ook niet meer. En dan word ik in dit topic weer in twijfel gebracht doordat men volgens mij vooral kiest om alleen aangetaste tanden te verwijderen.

Pfff, als iemand hier chocola van kan maken en een goed advies voor heeft: graag. Ik maak mezelf er gek mee :+

Edit: ik heb trouwens hersenletsel, samenvatten lukt mij niet goed, excuus voor de lange teksten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 11:41 



 

Duidelijk verhaal Slmt9. Ik begrijp je gevoel volledig. Ik ben ook een type dat zich gekmakend zorgen kan maken om mijn dieren.

Het is daarnaast ook zo lastig dat het zo fluctueert. Bij mijn paard gaat het redelijk stabiel. Voor jou misschien een idee om hetgeen je hierboven schrijft eens goed met je tandarts te bespreken? Misschien dat dat je wat rust geeft? Hoe oud is jouw paard?

Ik moet eerlijk zeggen dat als de mijne niet goed ruwvoer meer kan opnemen en daardoor gewicht gaat verliezen, dat ik hem dan waarschijnlijk in laat slapen. Dit heb ik overigens ook met de tandarts/dierenarts besproken en zij zijn het met me eens. Dat vind ik een prettig idee en geeft mij ook rust. Mijn paard heeft ook cushing en nog wat andere kwalen. Maar goed, dat is mijn paard met zijn hele geschiedenis en daar is de dierenarts ook van op de hoogte.

Sterkte met alle zorgen die je je maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 12:18 



 
Profiel   

Dank voor je begrip en meedenken, alleen dat al is heel fijn.

Mijn paard is 19 en heeft geen ander onderliggende ziektes. Hij is in de zomer altijd ietsje steviger en in de winter altijd precies mooi op gewicht.

Zoals hoe jij het nu bekijkt met jouw paard icm de leeftijd, zo kijk ik er ook naar.

Ik heb gister idd de assistente alvast geappt en of ze een telefonisch consult wil inplannen.
Bespreek het ook met mijn pensionhouder en een andere stagenoot, maar die lopen tegen dezelfde twijfel aan als ik en ook eerder neigen naar alles eruit te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 12:47 



 
Profiel   

Ik las iets over plek in de kudde na tanden trekken. Mijn paard heeft daar weinig problemen van ondervonden. Hij doet nog net zo mee en wordt, naar mijn inziens, ook nog regelmatig gekriebeld door z'n vriendjes. Daarnaast speelt hij heerlijk met ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 13:11 



 

Ik heb intussen geleerd niet meer aan allerlei mensen hun visie of gedachten te vragen. Daar raak ik alleen maar van in de war :o . Ik volg mijn eigen gevoel en ga af op de adviezen van de deskundigen. Soms vraag ik een second opinion, maar ik heb intussen genoeg vertrouwen in mijn eigen kennis van mijn paarden (en honden). De ervaring leert me dat ik bijna altijd goed zit met mijn gevoel.

Bij mijn paard ben ik juist bang dat als ik alles eruit zou laten halen, hij een tijdje daarna misschien zulke slechte kiezen heeft, dat hij geen ruwvoer meer kan verdragen en ik hem alsnog moet laten inslapen.....
Mijn paard heeft toch echt wel wat last gehad van het verwijderen van de 3 tanden. Veel stress, naar de kliniek en redelijk wat pijn na de operatie.

Goed van je dat je een telefonisch consult gaat doen. Hopelijk wordt je daar iets wijzer en vooral wat gerustgesteld van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 13:19 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
Ik las iets over plek in de kudde na tanden trekken. Mijn paard heeft daar weinig problemen van ondervonden. Hij doet nog net zo mee en wordt, naar mijn inziens, ook nog regelmatig gekriebeld door z'n vriendjes. Daarnaast speelt hij heerlijk met ze!


Dat is idd waar mijn DA voor vreest. Thanks for sharing. Ik zie dit soort ervaringen meer in het topic.


[***] schreef
Ik heb intussen geleerd niet meer aan allerlei mensen hun visie of gedachten te vragen. Daar raak ik alleen maar van in de war :o . Ik volg mijn eigen gevoel en ga af op de adviezen van de deskundigen. Soms vraag ik een second opinion, maar ik heb intussen genoeg vertrouwen in mijn eigen kennis van mijn paarden (en honden). De ervaring leert me dat ik bijna altijd goed zit met mijn gevoel.

Bij mijn paard ben ik juist bang dat als ik alles eruit zou laten halen, hij een tijdje daarna misschien zulke slechte kiezen heeft, dat hij geen ruwvoer meer kan verdragen en ik hem alsnog moet laten inslapen.....
Mijn paard heeft toch echt wel wat last gehad van het verwijderen van de 3 tanden. Veel stress, naar de kliniek en redelijk wat pijn na de operatie.

Goed van je dat je een telefonisch consult gaat doen. Hopelijk wordt je daar iets wijzer en vooral wat gerustgesteld van.


Oja? Mijn paard had echt nul last van het verwijderen van de eerste twee. Maar dus ook geen verandering dat ik dacht; oh, hier had hij echt last van.
Bij ons was het gelukkig gewoon op stal met zn maatje naast hem. Toen de sedatie uitwerkte ging hij ook gelijk rond scharrelen naar eten.
Vond alleen de dag erna niet zo prettig om met zn hoofd uit een emmer te eten (biks), maar dat was het.

Ik ben het ook met je eens hoor, ik zit met mijn gevoel ook eigenlijk altijd goed. Maar mijn gevoel wisselt wat vaker van gedachte, maar neigt het meeste naar alles eruit :+
Ik ga het even laten bezinken en wacht ook het telefonisch consult af.

Dank jullie wel beide voor het sparren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:02 



 
Profiel   

Hier ook een ouder paard met deze voortandaandoening.
Ik denk dat we binnenkort toch maar eens die X-rays moeten laten maken. Hij kan nog wel wortels eten, maar doet dat niet zo graag met de voortanden. Ik geef hem daarom maar de kleinere wortels.

Wat ik mij afvraag: kunnen paarden nog wel grazen op de wei nadat de voortanden zijn verwijderd?
En hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld worteltjes eten? Brokken en hooi geloof ik wel, brok 'smelt' makkelijk en hooi eten ze vooral met de kaken en niet met de voortanden. Maar worteltjes vindt hij zo lekker... kan dat dan nog wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 18:09 



 
Profiel   

Grazen gaan ze dan met de lippen doen. Wortel kan wel, maar dan zelf snijden van te voren en dan malen ze het verder met de kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 18:37 



 
Profiel   

Dees schreef
Hier ook een ouder paard met deze voortandaandoening.
Ik denk dat we binnenkort toch maar eens die X-rays moeten laten maken. Hij kan nog wel wortels eten, maar doet dat niet zo graag met de voortanden. Ik geef hem daarom maar de kleinere wortels.

Wat ik mij afvraag: kunnen paarden nog wel grazen op de wei nadat de voortanden zijn verwijderd?
En hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld worteltjes eten? Brokken en hooi geloof ik wel, brok 'smelt' makkelijk en hooi eten ze vooral met de kaken en niet met de voortanden. Maar worteltjes vindt hij zo lekker... kan dat dan nog wel?


Mijn paard at na dag al lange grasjes. Na 2 a 3 weken ook korter. Nu graast hij 'normaal', ik verwacht wel dat hij wat minder binnen krijgt bij hele korte grasjes. Ik zorg er daarom voor dat hij ook altijd wat hooi kan eten.

Wortels snij ik in stukken en geef ik gewoon. Net zoals appels e.d.

Hij had na een uur al 0,0 problemen met eten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 58 van de 72 [ 1792 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen