EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:15

Zijn er hier mensen die mobiele rontgen (dus op eigen stal) hebben gedaan om de tanden op de foto te zetten ivm vermoeden EORTH? Of is dit enkel mogelijk op kliniek?

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:20

Allejandro schreef:
Zijn er hier mensen die mobiele rontgen (dus op eigen stal) hebben gedaan om de tanden op de foto te zetten ivm vermoeden EORTH? Of is dit enkel mogelijk op kliniek?


Ik heb dit op stal laten doen, werkte prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:51

Wij hebben alles op stal laten doen zowel foto's als de ingrepen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:57

Foto’s werden hier elk jaar aan huis gemaakt.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:40

Hier is het ook op stal gedaan met een mobiel röntgen apparaat.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:32

Ook hier heb ik eerst rontgen foto's aan huis (pensionstal) laten maken, en vervolgens de ingreep ook op locatie laten doen. Ik vond het heel fijn dat het op deze manier kon :)

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:47

Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:34

Helaas zit niet in de buurt.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:41

Bij mij ook op stal met mobiele röntgenapparaat door de locale dierenarts.
Daarna de foto's naar een kliniek gestuurd voor second opinion. En daar laten opereren.
Bij de lokale da kon ook of zelfs op stal. Maar dat vond ik zelf niet zo'n fijne gedachte.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:35

Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!


Sanne Journee kan ik adviseren. Zij kan geen foto’s maken. Zij werkt wel samen met Matthijs de Waard, die maakt op locatie foto’s. De drie hoeves heet zijn kliniek. Sanne trekt wel op haar eigen locatie in Friesland.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:21

Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!


Paard en gebit in Jonkersvaart.
Ben ik 3 weken terug geweest. Ook om foto's te maken.
Ook om te zien hoeveel de Eorth gevorderd was. Mijn eigen paardentandarts is ook dierenarts.
Maar helaas had zij geen rontgenapperaat. Zodoende ben ik in Jonkersvaart geweest en ging prima.
Mijn oudje hoefde de tanden niet te trekken. Want zat niet tegen de zenuwbaan aan. Moet het wel in de gaten houden. Erg kundige mensen. Ze zijn ook dierenarts.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:22

Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!


Equinoord uit Marum maakt röntgenfoto's op locatie. Ze zijn ook bij mij geweest.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:36

Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!



Hier Friesland, we zijn onder behandeling bij Sanne Journee idd. Zij adviseerde v ons paard de ingreep in Emmeloord te laten doen, daar hebben ze ook vooraf de foto gemaakt maar toen hadden we de afspraak al staan. Er moesten sowieso tanden uit, dat kon Sanne al zien, en aan de hand vd foto zou bepaald worden hoeveel.
Alles is eruit gegaan

Al reactie op de vraag over hooinetten; hij eet prima uit hooinetten, vgl mij hebben we 3x3. Verschillende keren per dag mag hij zelf.los in de hooischuur staat en zo "bij bunkeren" en krijgt drie x per dag emmer met SP en senior crumbs. Lastig op gewicht te houden kan ook vd ppid komen

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:54

tjady schreef:
Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!


Equinoord uit Marum maakt röntgenfoto's op locatie. Ze zijn ook bij mij geweest.


Heb ik toen ook contact mee gehad.
Is alleen wat verwarrend.
Staat Marum bij. Maar ik zou toen naar Noorwolde moeten.

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:09


Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:01

Ik val ook even binnen, afgelopen week vanwege vermoeden eotrh röntgenfoto's laten maken, dit werd gewoon aan huis gedaan. Uitslag is een tegenvaller want je hoopt altijd dat het meevalt, voor geïnteresseerde kan ik de foto's plaatsen.
Mijn vraag is voornamelijk waar laat ik de "operatie" uitvoeren, ik begrijp dat sommige het ook aan huis hebben laten doen wat mijn voorkeur heeft vanwege het andere paard dat bij mij gestald staat en vanwege de extra stress en het op stal zetten op kliniek (enorm stofgevoelig direct weken ellende van). Daar het toch over het algemeen een staande behandeling is lijkt de locatie me niet erg veel uit te maken. De hoeveelheid bloed is geen probleem en hulp kan ik ook zonder probleem bieden.
Hoor graag ervaringen over thuis behandelen.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:06

Ik denk dat het prima thuis kan. Ik heb het in een kliniek laten doen omdat:
- ik het stalgenoot niet aan wilde doen. Het is nogal bloederig begreep ik
- kan nabloeden. Ik wilde de staleigenaar niet s nachts een paar keer laten checken
- paard had al wat min of meer traumatische ervaring met de tandarts waardoor hij de poetsplaats niet meer op wilde. Ik wilde. Dat niet verergeren
-en ik had toch iets meer vertrouwen in de kliniek dan in de plaatselijke da. De kliniek doet het niet op locatie.

Als dit niet speelt, is thuis behandelen volgens mij geen probleem.

Ik ben wel benieuwd naar je foto's. Ik kan de mijne ook plaatsen. Kunnen we vergelijken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:03

Bij ons had het er mee te maken dat ze hem oa aan het infuus wilden zetten, ze veiliger kan werken (vanuit zo’n soort opvoelbox) en die dag nog kunnen monitoren, mocht hij toch niet lekker gaan.
Dat komt mede doordat mijn paard snel door sedatie gaat. Helaas had hij zoveel stress op de andere locatie dat het geen bal uitmaakte dat hij aan infuus zat, hij brak er nog door en daardoor kon de operatie niet volledig worden afgemaakt. Wat er nog zit doen we thuis als nodig, maar tot dusver (bijna 2 jaar verder) is alles rustig gebleven, wat ook de verwachting was.

Dus als je thuis kan laten doen, zou ik het thuis doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:05

Ik vond thuis echt een voordeel. Gewoon in zijn eigen stal, in de stal opening. DA hing het infuus aan een halstertouw naast het paard, infuus was om makkelijk wat bij te geven als de sedatie niet genoeg zou zijn. Voor de stal lagen van die absorberende matjes om het ergste bloed op te vangen. Daarna nog even met water schoon gemaakt voor de stal. In de stal viel het me ook mee met het bloed, omdat ze in het begin toch met het hoofd naar beneden staan om bij te komen ligt dat vooral in 1 hoekje en ruim je het makkelijk op.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:33

Symke schreef:
Allejandro schreef:
Ook mensen uit Friesland? En dan tips voor welke kliniek.. ? |

Ik ben zoekende, mijn paard heeft de ziekte al een poosje vermoed, nooit officieel diagnose / foto's en ik wil nu toch gaan doorpakken met foto's. Pijn geeft hij slecht aan, hij eet nog prima maarja ondertussen wel sluimerende gedachtes.. Zou hij toch pijn hebben.
Dus hoor graag tips!



Hier Friesland, we zijn onder behandeling bij Sanne Journee idd. Zij adviseerde v ons paard de ingreep in Emmeloord te laten doen, daar hebben ze ook vooraf de foto gemaakt maar toen hadden we de afspraak al staan. Er moesten sowieso tanden uit, dat kon Sanne al zien, en aan de hand vd foto zou bepaald worden hoeveel.
Alles is eruit gegaan

Al reactie op de vraag over hooinetten; hij eet prima uit hooinetten, vgl mij hebben we 3x3. Verschillende keren per dag mag hij zelf.los in de hooischuur staat en zo "bij bunkeren" en krijgt drie x per dag emmer met SP en senior crumbs. Lastig op gewicht te houden kan ook vd ppid komen


Ik heb ook Sanne Journee, is een topper

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:05

Hier zijn er op stal 9 tanden uitgehaald, ervoor 3. Ze waren lang bezig en het was inderdaad erg bloederig. Maar het is eigenlijk prima gegaan en na een uurtje of 2-3 at hij gewoon weer.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:21

Ook ik vond het thuis echt een enorm voordeel. Geen gestress op een vreemde locatie, ook zijn vriendje bleef rustig omdat hij hem kon blijven zien.
De dierenarts is samen met een assistent op locatie gekomen, ik vond het uiteindelijk ook nog meevallen met bloed etc. Een emmertje water erover en klaar.
Ze zijn best lang bezig geweest, maar namen ook de tijd hiervoor. Erna even uitrusten/roes uitslapen en weer lekker bij de rest in de groep. Ik zou het zo weer doen mocht het nog nodig zijn ooit.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:14

Ik heb iemand bericht die jullie aanraden maar deze gaf aan het niet meer op locatie te doen. Zo'n operatie zou je ook niet op een onhygienische stal doen gaf ze aan. Nu twijfel ik weer. Maar mijn paard is amper te sederen ergens anders, kliniek e.d. breekt hij er wel door heen.

Zover zijn we ook nog niet, eerst foto's laten maken.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:27

Citaat:
Equinoord uit Marum maakt röntgenfoto's op locatie. Ze zijn ook bij mij geweest.


Citaat:
Heb ik toen ook contact mee gehad.
Is alleen wat verwarrend.
Staat Marum bij. Maar ik zou toen naar Noorwolde moeten.


Ze zijn weer terug op locatie in Marum en hebben de röntgen foto's bij mijn thuis gemaakt begin januari 2024. Als je eerst de foto's maar hebt, kan je daarna nadenken of er een volgende stap gemaakt moet worden en hoe je dat kan organiseren.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:57

Ik wil het ook echt veel liever thuis, over bloed oid maak ik me geen zorgen. Ik heb nu equinoord erbij gehad vanuit Noordwolde. Voorheen altijd wolvega gehad maar die willen dat je voor alleen een vaccinatie al naar hun komt bwv.
Iemand suggesties voor een goede da die aan huis komt in Friesland?