EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:10

SusanH schreef:
Nou de eerste horde is genomen, er zijn 2 kiezen uit. Volgende stap is de 2 snijtanden die het meest aangetast zijn eruit. Maar dat is pas bij de volgende check up van het voorjaar. Paard deed het super. Nu herstellen en hopelijk weer makkelijk ruwvoer eten.

Heb trouwens nog navraag gedaan naar de paddestoelen maar dat schijnt volgend de da niks te doen.


Dat hangt er denk ik vanaf welke DA je het vraagt ;)
Ik geloof namelijk wel dat een goed immuunsysteem een positieve bijdrage kan leveren. Ik heb als enige bewijs mijn eigen paard, dus het is niet wetenschappelijk onderbouwd :D

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:18

Bij mijn paard zijn in april alle voortanden eruit gehaald, boven en onder. Ik kneep m wel een beetje maar om eerlijk te zijn? Hij heeft echt nergens last van en gaat gewoon door met zijn fijne leven! Hij eet alles, ok ik moet geen hele appel in zijn bak gooien want hij denkt dat ie die in zijn geheel naar binnen kan werken maar verder echt niets van te merken!

Mijn tandarts zei wel dat die paddenstoelen wel echt verschil kunnen maken maar dan moet je er in een vroeg stadium mee beginnen. En dan moet je dus wel weten dat je paard het heeft....

Bij mij hebben we niets gemerkt aan mijn paard totdat hij dus een klap van een ander paard had gehad die een tand uit zijn smoeltje geslagen had. Dus ik dat na laten kijken op de kliniek en een foto laten maken of er nog restmateriaal in zijn kaak achtergebleven was. En ik hoor die man zeggen ehhhhh dit is niet goed, zet die bovenkaak ook eens op de foto, tegen zijn collega.....en dat bleek dus echt heel, heel slecht te zijn. Hij is direct gebleven en twee dagen later zijn zijn onder- en boventanden allemaal getrokken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:30

Dat is een goeie aanvulling waar ik het 100% mee eens ben!
Als je er op tijd bij bent, maar dan moet je het idd op tijd weten.

Bij mij ging dat via de eerste diagnose van TA/DA, toen foto’s gemaakt door een andere DA en daarna een 2nd opinion van een zeer ervaren DA. Vervolgens een jaar elk kwartaal controle door DA 3, nu elk half jaar controle waarbij in ons geval dus alleen maar verbetering is gekomen.

Het trekken zelf lijkt me onprettig, maar ik geloof wel dat ze zich met eten prima redden. Het sociale kuddegedrag en bijv krabben is wel iets wat ik een groot gemis ga vinden. Ook de tong buitenboord in de winter zie ik tegenop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:40

Slmt9 schreef:
SusanH schreef:
Nou de eerste horde is genomen, er zijn 2 kiezen uit. Volgende stap is de 2 snijtanden die het meest aangetast zijn eruit. Maar dat is pas bij de volgende check up van het voorjaar. Paard deed het super. Nu herstellen en hopelijk weer makkelijk ruwvoer eten.

Heb trouwens nog navraag gedaan naar de paddestoelen maar dat schijnt volgend de da niks te doen.


Dat hangt er denk ik vanaf welke DA je het vraagt ;)
Ik geloof namelijk wel dat een goed immuunsysteem een positieve bijdrage kan leveren. Ik heb als enige bewijs mijn eigen paard, dus het is niet wetenschappelijk onderbouwd :D


Ik geloof ook dat een goed immuunsysteem belangrijk is. Ik geloof echter niet dat paddestoelen daar perse iets aan bijdragen. En idd wellicht helpt het in een vroeg stadium misschien. Alleen heeft Branco er al behoorlijk last van. Bij hem zal het dus niks meer doen. Buiten dat, de volgende uitdaging is waar ga je het kopen. Ik begreep via de da dat het ook in Duitsland niet meer makkelijk te krijgen is.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:49

In een verder stadium zou het ook niet mijn keuze zijn. Ik vond het ook een erg duur supplement om even te proberen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:42

Slmt9 schreef:
Dat is een goeie aanvulling waar ik het 100% mee eens ben!
Als je er op tijd bij bent, maar dan moet je het idd op tijd weten.

Bij mij ging dat via de eerste diagnose van TA/DA, toen foto’s gemaakt door een andere DA en daarna een 2nd opinion van een zeer ervaren DA. Vervolgens een jaar elk kwartaal controle door DA 3, nu elk half jaar controle waarbij in ons geval dus alleen maar verbetering is gekomen.

Het trekken zelf lijkt me onprettig, maar ik geloof wel dat ze zich met eten prima redden. Het sociale kuddegedrag en bijv krabben is wel iets wat ik een groot gemis ga vinden. Ook de tong buitenboord in de winter zie ik tegenop.


Dat kuddegedrag vond ik ook wel een ding bij mijn paard. Een paar jaar geleden had ze allemaal bijtplekken van een shetlander die erbij liep. Ik spoot haar dus regelmatig in met spray tegen staartbijten en toen werd het minder.
Nu is de shet weg en is dat probleem opgelost. Ik zie haar nu regelmatig met andere paarden krabben, al is het niet zo uitgebreid.
Verder redt ze zich al 5 jaar prima zonder tanden.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:28

Fijn dat ze nog wel krabben!
Ik vind dat ook wat lastiger omdat mijn paard onderaan staat in rang. Hij vermijd het vaak wel. Maar als de kudde van de leg is (bijv overlijden van een van de paarden) is hij toch vaak even de sjaak.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:25

Die van mij kroelt ook nog heel veel. Nu is ze tot een maand of 2 geleden de kudde leider geweest. Nu staat ze als 3e in de rangorde al krijgt ze wel nog respect van de hogere twee. Ze kroelt met iedereen uit de kudde, vooral met haar eigen kindjes. Die kunnen zo een half uur met elkaar kroelen, als niemand zich er mee gaat bemoeien. Dus dat is heerlijk om te zien.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:00

Myrthee_ schreef:
Die van mij kroelt ook nog heel veel. Nu is ze tot een maand of 2 geleden de kudde leider geweest. Nu staat ze als 3e in de rangorde al krijgt ze wel nog respect van de hogere twee. Ze kroelt met iedereen uit de kudde, vooral met haar eigen kindjes. Die kunnen zo een half uur met elkaar kroelen, als niemand zich er mee gaat bemoeien. Dus dat is heerlijk om te zien.


*\o/* Fijn om te horen!

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:19

Ik meld mij ook bij dit topic.

Mijn pony heeft al een aantal jaar EOTRH en er zijn al twee keer snijtanden verwijderd. Helaas gaan aan het einde van de week zijn laatste snijtanden eruit.

Hoe ging bij jullie paarden het eten zonder snijtanden in het begin? De vorige keren dat er tanden uitgingen hield hij telkens tanden over om te 'eten' en was het zomer waardoor hij makkelijker naar de wei kon. Nu helemaal zonder tanden ben ik erg benieuwd wat allemaal wel en niet gaat qua eten.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:21

Binnen een dag stond die van mij alles weer te eten, ook gras! Toevallig hebben we gisteren even naar zijn tandvlees gekeken. FAscinerend hoe mooi dat dichtgaat en eruitziet of ie nooit tanden gehad heeft. Hij hapt nog even vrolijk in mijn mouw en houdt gewoon vast hoor, ook zonder tanden!

Enige verschil is nu dat ik hem geen hele appels en wortels meer geef.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:52

Die van mij stond dezelfde avond nog hooi te eten. Na een nacht kliniek mocht ze weer naar huis en toen heb ik haar weer in de wei gezet. Ze eet alles, ik moet alleen appels en wortels snijden.
Hooi eten uit een slowfeeder kan ze ook prima.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:50

Die van mij at ook meteen alles weer. Alleen inderdaad geen hele appels en wortels en op de wei gaat lang gras het makkelijkst. Vorig jaar moeite om hem op gewicht te houden. Nu zonder deken, 24-7 buiten, met schuil stal, 25 jaar en in goede conditie.
Wel iets moeilijker om mest goed te houden /krijgen, maar dat was altijd al een probleem.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:39

Bedankt voor de reacties! Fijn om te lezen dat ze meteen alles weer eten. Grote harde dingen kreeg hij sowieso al niet meer sinds er tanden uit zijn :Y). Ik ben wel benieuwd hoe ver z’n tong naar buiten gaat komen :o

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:10

Ook dat vind ik meevallen. Met rijden zie ik het weinig. Smorgens vroeg hangt ie er een paar cm uit, dat wel.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:48

Mijn paard laat zijn tong inmiddels onbeschaamd uit zijn mond hangen, als het kan. In de kudde past hij er wel mee op ivm een speelse jonge ruin, die overal aan wil zitten
.Afbeelding

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:18

Hoi,

Hier heb ik een 20 jarige new forest staan met helaas vergevorderde EOTRH.
Afgelopen september heeft de dierenarts bij de gebitscontrole er 1 snijtand uitgesneden, die er niet meer langer in kon blijven zitten. Deze was echt intens verdikt. De rest was gelukkig minder aangetast, maar daar blijft hij goed voor onder controle staan. Zijn kiezen zagen er gelukkig wel perfect uit.
Nu fungeert deze pony al een aantal jaar als grasmaaier, maar eigenlijk wil ik hem langzaam weer opgaan pakken en als het mogelijk is weer onder het zadel gaan zetten. Gezien hij jaren ook geen bit in heeft gehad heb ik geen idee hoe hij daarop reageert. Dit is hij vroeger wel gewend geweest.
In hoeverre kan je met EOTRH nog met bit rijden? Of is dit echt een no go?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:18

Hoi Rocky, wat vervelend dat die van jou ook eotrh heeft.
Ook zonder de tanden kan je prima met bit rijden! Alleen vlak na de behandeling is het niet handig ivm het helen van het tandvlees. Mij werd twee maanden bitloos geadviseerd. Daarna ben ik gewoon weer overgestapt op een bit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:51

Branco rijden we met bit. Gaat prima. Alleen toen er net kiezen getrokken waren mochten we een week niet met bit rijden, maar dat is niet meer dan logisch.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:16

Wat fijn om dit topic tegen te komen. De verwachting is dat mijn bijrijdpaard dit heeft. Volgende tandartsbezoek even afwachten kan ik ondertussen hier even meelezen

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:27

Dankjulliewel voor de antwoorden! Bij hem is alleen de buitenste snijtand rechtsboven getrokken. De andere tanden zitten er dus nog in en daar heeft hij ook nog vergevorderde EOTRH aan, maar nog niet zo erg dat die volgens de dierenarts ook direct getrokken moeten worden. Hebben jullie ook ervaring of je qua gevoeligheid nog met een bit kan rijden voordat het getrokken is?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:59

Rocky, ik heb echt altijd met bit gereden, zowel voor als na de behandeling. Zolang ze niet gaan staken of aanleuning gaan missen wat niet normaal is, bij wijze van, zou ik me geen zorgen maken.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:12

Bij die van mij zijn de tanden er alweer een paar dagen uit. Toen hij weer mocht eten at hij direct alles weer. Zo bijzonder om te zien. Hij is nu ook weer zoveel vrolijker :D

Rocky, mijn pony is nog vrij lang door kinderen met bit gereden (zonder bit ging echt niet met hem :+ ) .Op een gegeven moment gaf hij aan geen zin meer te hebben in het rijden, toen is het rijden gestopt. Lange lijnen doen we nog wel eens

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:46

Wat fijn om te lezen! Branco kan al veel beter eten sinds de kiezen getrokken zijn. Geeft goede hoop voor als de tanden die eruit moeten eruit gaan. Hij maakte eerst nog wel flinke proppen maar nu een maandje later kan hij hooi eten. Dat je met zoiets ogenschijnlijk simpels zo blij kan zijn. Van het voorjaar komt de tandarts weer dan gaan er 2 voortanden uit.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:26

Ik kom mezelf weer even her-melden hier. Geloof ik al een keer eerder gedaan toen we constateerde dat hij waarschijnlijk eotrh had. Merk nu de laatste weken/maanden dat zijn tandvlees boven zijn snijtanden erg onrustig is. Er zitten ook blaasjes op. Het beeld ziet er dus niet best uit. Maar als ik op zijn tanden druk krijg ik geen pijnreactie en verder merk ik ook niet veel aan zijn (eet)gedrag. Zo tegenstrijdig..

Twijfel nu een beetje tussen gewoon een afspraak maken om ze er uit te laten trekken want ik weet toch bijna zeker dat ze er uit moeten (dan maken ze uiteraard van tevoren fotos) of een andere dierenarts met mobiele apparatuur laten komen (eigen da doet dat niet) om een foto te maken en dan even te kijken obv wat eruit komt. ik breng hem liever namelijk niet voor ditjes en datjes naar de kliniek, hij is daar al te veel geweest naar onze zin ;)

Ik had alleen gehoopt het tot het voorjaar te kunnen rekken als het gras langer wordt en ze 24/7 buiten staan. Nu staan ze overdag ook op de wei maar het gras is natuurlijk korter dan gemillimeterd en snachts op stal geef ik hem het liefst een hooinet zodat hij langer over zijn hooi doet. Dus het lijkt mij niet de perfecte tijd om te trekken.. wat is jullie ervaring daarmee?