EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij de (niet zo geweldige) foto's.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:30

Afbeelding
Afbeelding

Hierbij mijn foto's. Tanden zijn inmiddels verwijderd. Zaten flinke gaten in en ook tandcement op de tanden. Ik zal ook foto's maken van de tanden die ik heb gekregen na de behandeling.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:57

Foto's zijn vandaag genomen. Alles moet eruit. Het zag er niet fraai uit op de foto.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:01

Goed dat je foto’s hebt laten maken en duidelijkheid hebt. Ook al had je denk ik liever een andere uitkomst gehad. Sterkte!

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:02

Allejandro schreef:
Foto's zijn vandaag genomen. Alles moet eruit. Het zag er niet fraai uit op de foto.


Wat vervelend. Hopelijk geneest het snel.
Waar heb je nu foto's laten maken

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:10

xJolijn schreef:
Voeren jullie je snijtandloze paarden uit slowfeeders, netten of ruiven? En zo ja, wat gebruiken jullie en hoe gaat dat voor jullie paard?


Mijn verzorgpaard toentertijd at gewoon uit een net met grote mazen. Geen idee hoeveel cm dat was, ik schat zo'n 6 cm, maar misschien wel 4,5. Hij kon er prima uit eten. Voor het idee trok ik altijd een paar plukken er doorheen zodat hij een beginnetje had, maar of dat echt nodig was? Nee volgens mij niet. Maar misschien helpt dat bij jouw paard ook om weer aan het net te wennen?

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:45

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie rontgefoto's laten maken. Bij mijn shet zijn er vorig jaar augustus 4 snijtanden uit gehaald. De rest leek nog rustig. Hoe snel kan die ziekte groeien? Of laten jullie dan standaard ieder jaar foto's maken?

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:06

Mij werd aangeraden om in ieder geval een jaar na de eerste extractie weer foto's te maken, zodat we weten hoe snel het proces gaat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:09

Ik maakte elk jaar foto’s omdat er gewoon geen pijl op te trekken is hoe het zich ontwikkelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:19

Onze pony is niet ieder jaar op de foto geweest die had zoveel problemen dat het stap voor stap moest. Hij had nogal achterstallig onderhoud. Dus pas toen de kiezen rustig waren konden we weer naar de tanden kijken. Toen bleek wel meteen dat alles eruit moest.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:01

OleJon schreef:
Wat vervelend. Hopelijk geneest het snel.
Waar heb je nu foto's laten maken




Dierenkliniek Wolvega met mobiele rontgen.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:47

Morgen gaat die van mij op de foto nadat de tandarts EOTRH vermoed… Bah, heb er nu al buikpijn van ;(

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:01

Wat vervelend, Carina. Ik wil je graag een hart onder de riem steken. Ik hoop dat je paard geen eotrh heeft. Maar zoals je in dit topic kunt lezen, gaat het met de paarden goed na een operatie.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:52

carina schreef:
Morgen gaat die van mij op de foto nadat de tandarts EOTRH vermoed… Bah, heb er nu al buikpijn van ;(


Kan meevallen hoor, die van mij heeft het ook. Maar niet tegen de zenuwbaan aan. Dus geen pijn, En hoefde er nog niks uit.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:46

OleJon schreef:
carina schreef:
Morgen gaat die van mij op de foto nadat de tandarts EOTRH vermoed… Bah, heb er nu al buikpijn van ;(


Kan meevallen hoor, die van mij heeft het ook. Maar niet tegen de zenuwbaan aan. Dus geen pijn, En hoefde er nog niks uit.


Na 100 doemscenarios bedacht te hebben, viel het inderdaad mee. Foto's zijn eigenlijk relatief mooi, alleen linksonder moet de hoektand eruit, resorptie van de wortel.

Pfff ben zo opgelucht....

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:27

Wat fijn dat het meevalt carina, zijn toch altijd spannende dingen!
Hier was ik ook echt nerveus toen het verhaal EORTH om te hoek kwam kijken.


Na de 1e ronde van foto's en trekken ben ik eigenlijk heel blij dat ik alles heb laten doen, poownie is echt een blijer eitje geworden, achteraf moet hij toch best wel pijn gehad hebben :\
Ik sluit me hierbij helemaal aan bij 123_456.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:00

Wat fijn dat het meevalt.
Zou je willen laten weten hoe het gaat na het verwijderen van de hoektand. Of je bijvoorbeeld gedragsverandering ziet?

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:17

123_456 schreef:
Wat fijn dat het meevalt.
Zou je willen laten weten hoe het gaat na het verwijderen van de hoektand. Of je bijvoorbeeld gedragsverandering ziet?


Uiteraard geen probleem.

Ik verwacht het eigenlijk niet om heel eerlijk te zijn. Hij is (pas) 17, super fit, volop in de wedstrijdsport ZZzwaar. Het schijnt dat ze die hoektanden nagenoeg niet gebruiken, dus er ook niet heel veel last van hebben. Maar wie weet schat ik het helemaal verkeerd in.

8 maart gaat hij er in ieder geval uit. Lekker thuis, door de tandarts, met begeleiding van de DA.

Argi
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:49

Ik lees even mee. Bij mijn paard ook EOTRH geconstateerd. Foto's met mobiele apparatuur aan huis gemaakt. 2 of 3 snijtanden worden in mei op stal verwijderd. Mijn eigen dierenarts wilde het alleen op de kliniek doen, maar dat zag ik vanwege leeftijd , 23 jaar, niet meer zitten. Dus iemand anders bereid gevonden om het op stal te doen. Vind het wel erg spannend en zal eerlijk gezegd blij zijn als het allemaal achter de rug is.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:01

Ook voor jou, Agri: het komt goed. Je zult zien dat je paard er van opknapt.
Ze eten de volgende dag alweer. Ze hebben er weinig last van. Het heelt snel, stinkt nog wel de eerste weken.

Bij mijn paard zijn alle tanden verwijderd op 21 jarige leeftijd, in een kliniek. Hij heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten

Argi
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:06

123_456 schreef:
Ook voor jou, Agri: het komt goed. Je zult zien dat je paard er van opknapt.
Ze eten de volgende dag alweer. Ze hebben er weinig last van. Het heelt snel, stinkt nog wel de eerste weken.

Bij mijn paard zijn alle tanden verwijderd op 21 jarige leeftijd, in een kliniek. Hij heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten


Doet me deugd om te horen. Fijn dat de ervaringen over het algemeen heel erg positief zijn

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:49

Ik zoek een tandarts in de kop van Overijssel die de behandeling thuis op stal wil doen.
Paard is al jaren niet vervoerd en er ook niet makkelijk mee dus teveel stress dus vandaar thuis.

Ik heb Annelous Kist maar zij is zelf nog niet voldoende hersteld na haar zw..verlof. We hadden het hier al overheen getild dus nu rondkijken naar een andere arts die het aan huis doet. Foto’s zijn al gemaakt en beschikbaar.

Wie kan mij een aanbeveling doen??

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:34

sandra1977 schreef:
Ik zoek een tandarts in de kop van Overijssel die de behandeling thuis op stal wil doen.
Paard is al jaren niet vervoerd en er ook niet makkelijk mee dus teveel stress dus vandaar thuis.

Ik heb Annelous Kist maar zij is zelf nog niet voldoende hersteld na haar zw..verlof. We hadden het hier al overheen getild dus nu rondkijken naar een andere arts die het aan huis doet. Foto’s zijn al gemaakt en beschikbaar.

Wie kan mij een aanbeveling doen??


Paard en gebit in Jonkersvaart mischien?

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 03:55

Zijn er ook mensen die de Schreuder paddenstoelenmix bijgeven voor de EOTRH ?

Ik vraag me af of die mix niet zelf te maken is, gezien de kosten per jaar en de verwachtte jaren dat ik het mag gaan geven (mits de tanden er langere tijd nog in mogen blijven zitten dan, de EOTRH is in zeer lichte mate aanwezig bleek uit de foto's) was ik op zoek gegaan naar een alternatief voor de capsules van Schreuder.
Want die kosten 35 euro per maand dus 420 per jaar. Wat prima is als het werkt, maar dacht de moeite om rond te kijken. De ingrediënten kan je zelf los kopen (bij Vehgro bijvoorbeeld), wat enorm in de kosten scheelt.

1 capsule van Schreuder bevat:
Grifola frondosa 80 mg,
Cordyceps sinensis 150 mg
Lentinula edodes mycelia 100 mg
Pleurotus ostreatus 120 mg
1 potje a 90 capsules kost 55 euro. En ik mag 2 capsules geven voor een pony van 450 kg.

1000 mg = 1 gram
Als ik deze vier ingrediënten los bestel, ieder 100 gram, kom ik op 48 euro.
Het is natuurlijk wel even wat werk, maar goed.
Edit: Doorgerekend. Per eigen gemaakte tablet zou ik € 0,107 kwijt zijn aan ingredienten (daar komen bijv pillendoosjes en een weegschaal nog op), de capsules van Schreuder kosten € 1,2 per dag.
Dat komt neer op 39 euro per jaar van eigen gemaakt tegen 438 euro van Schreuder.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 05:54

En daarnaast is de dosering in de capsules van Schreuder laag zo te zien. Over het algemeen raad men aan om van de oesterzwam (Pleurotus Ostreatus) 1 gram per 30 kilo lichaamsgewicht per dag te geven bijvoorbeeld. Met 2 capsules zit ik op 240 mg.
Zelfde geldt voor de Maitake (Grifola Frondosa), 160 mg pd ipv 1 gram per 30 kilo gewicht dus 15 gram.