EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:15

Zijn er meerdere paarden waarbij alleen de buitenste twee snijtanden zijn getrokken? Zo ja, hoe lang ging dit goed?

Bij mijn paard is dit in mei gebeurd. Zonder hele ingezoomde rontgenfoto’s waren ze waarschijnlijk nog niet eens getrokken. De DA/TA gaf aan dat de kans groot is dat de overige tanden niet of minder snel aangetast worden. Daarom over een jaar pas weer afgesproken ipv per kwartaal of half jaar.

Vh weekend zag ik echter weer wat rode puntjes op het tandvlees en een (hele dikke) winterpeen kreeg hij vrij moeilijk door midden. Nu was t wel echt een dikke wortel. Ik had die ook nog aan een 2 jarige gegeven om te testen, die kreeg m ook moeilijk door midden. Maar die kan misschien nog aan t wisselen zijn?
Morgen test ik nog met verschillende worteldiktes en ga ik beter zn gebit bekijken.
Vier maanden vond ik dus vrij rap. Verder merk je niets aan hem qua spelen, eten etc. Maar dat was de vorige keer ook niet zo, ook niet na het trekken, omdat we er gewoon op tijd bij waren en konden monitoren.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:16

Bij mijne zijn boven ook de 2 buitenste snijtanden getrokken en dat gaat nog steeds prima. Is ook rond mei van dit jaar gedaan.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:19

Mijn ijslander is overleden na snijtanden extractie door zeer waarschijnlijk een streptokokkeninfectie. Hij is sceptisch geworden en we hebben hem niet meer erdoor heen kunnen trekken.

Denk goed na, informeer naar alle risico’s. Svarri is dood gegaan aan iets wat nooit voorkomt………. Toch heel jammer dat het bij hem gebeurde. Pas na zijn overlijden werd er verteld dat het wel eens kan gebeuren en dat Ijslanders minder goed tegen streptokokkenbacterien bestand zijn.
Hij is bij de Lingehoeve geopereerd.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:33

Jeetje, wat ontzettend heftig Belker. Heel veel sterkte met het verlies.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:00

Jeetje Belker, wat ontzettend heftig! Was hij volledig onder narcose?
Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies.

Helaas lijkt het trekken van de buitenste twee snijtanden hier niet voldoende te zijn geweest. Los van de ontstekingen die ik zag in het tandvlees, heb ik vandaag een uitgebreide worteltest gedaan, samen met een ander paard. Beide gaf ik vier verschillende wortels om door te bijten, van dun tot dik. De eerste ging goed, maar vanaf de tweede kost het hem al zeer veel moeite. Uiteindelijk gebruikt hij dan mijn hand om hem aan t einde door te knakken. Bij de overige blijft hij zagen/snijden met zn tanden, minutenlang om uiteindelijk het laatste door te knakken. Ik baal enorm, want ik had gehoopt dat het langer zou duren of gewoon helemaal niet nodig meer was. Het is nog maar 5 maanden na het trekken van de eerste twee.

Ik ga morgen met Roos Stoop overleggen. Ik vrees een beetje dat zij weer eerst foto's wil maken en alleen de aangetaste eruit wil halen. Dat is een aanname hoor. Maar omdat het nu al zo snel terug is, neig ik er naar om toch maar alle snijtanden eruit te halen.

Ik baal als een stekker :(

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:10

Nee die van mij is gewoon staand geopereerd op de Lingehoeve. Helaas is er op een manier een bacterie, zeer waarschijnlijk een streptokokkenbacterie, naar binnen geslagen en is hij sceptisch geworden. Tussen operatie en overlijden zat 2 weken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:18

Pff echt heftig. Ik ben er totaal niet mee bekend. Is dir bacterie dan tijdens operatie of nadien in de open wonden?

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:20

Jeetje Belker, wat een ontzettend groot verlies… Heel veel sterkte!

Slmt9 schreef:
Jeetje Belker, wat ontzettend heftig! Was hij volledig onder narcose?
Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies.

Helaas lijkt het trekken van de buitenste twee snijtanden hier niet voldoende te zijn geweest. Los van de ontstekingen die ik zag in het tandvlees, heb ik vandaag een uitgebreide worteltest gedaan, samen met een ander paard. Beide gaf ik vier verschillende wortels om door te bijten, van dun tot dik. De eerste ging goed, maar vanaf de tweede kost het hem al zeer veel moeite. Uiteindelijk gebruikt hij dan mijn hand om hem aan t einde door te knakken. Bij de overige blijft hij zagen/snijden met zn tanden, minutenlang om uiteindelijk het laatste door te knakken. Ik baal enorm, want ik had gehoopt dat het langer zou duren of gewoon helemaal niet nodig meer was. Het is nog maar 5 maanden na het trekken van de eerste twee.

Ik ga morgen met Roos Stoop overleggen. Ik vrees een beetje dat zij weer eerst foto's wil maken en alleen de aangetaste eruit wil halen. Dat is een aanname hoor. Maar omdat het nu al zo snel terug is, neig ik er naar om toch maar alle snijtanden eruit te halen.

Ik baal als een stekker :(

Mijn tandarts liet aan mij de keuze: bij mijn pony waren de snijtanden om- en om aangetast waardoor ze mogelijk in elkaar zouden haken tijdens het eten, hierom en door de snelle ontwikkeling van de ziekte bij mijn pony (van niks aan de hand naar de helft snijtanden aangetast binnen 12 maanden) heb ik gekozen alles er in een keer uit te laten halen, ik ging dan ook naar een kliniek aan de andere kant van het land en ik wilde hem (en mijzelf) echt niet binnen een jaar die ellende weer aan doen.

Uiteindelijk bleken de tanden die op de foto’s niks/ weinig lieten zien ook aangetast te zijn, dus blij dat ik alles heb laten trekken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:39

Dank voor je info Amy. Op de foto’s zag je alleen de buitenste twee snijtanden aangetast en dan ook alleen op de ingezoomde foto’s. Als ze niet ingezoomd waren, was het nauwelijks te zien.

Hier bleef het twee jaar stabiel, daardoor had ik niet verwacht dan we na 5 maanden alweer progressie zouden hebben.
Ik heb er voor mezelf en ook zeker voor mn paard geen behoefte aan om x aantal snijtanden per keer te doen als t zo snel gaat.

Sanne Journee deed altijd zijn gebit. Zij vond t 2,5 jaar geleden al goed om alle snijtanden te verwijderen, maar na 2nd opinion bij Roos toch nog elke keer gemonitord.
Mocht Roos t niet willen doen, dan vraag ik Sanne.

Overigens wel heel bijzonder dat jouw paard weinig op de foto’s liet zien. In mijn beleving was dat toch wel hét middel om te kunnen beoordelen of ze eruit moeten, maar dat dat klopt dus niet.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:57

Nee, de foto’s klopten inderdaad helaas niet met wat de tandarts er uiteindelijk uit haalde. Overigens was hij het met me eens dat met het fietsenrek dat zou overblijven + de snelle progressie, het gewoon het beste was om alles te trekken. Vooral óók omdat ze er geen last van hebben als ze geen snijtanden meer hebben.
Ik was bij het SMDC in Heesch, bij Marco van Schie. Hij schijnt nogal naam te hebben gemaakt in de wereld van tandheelkunde bij paarden.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:22

Veel sterkte Belker en dank voor je bericht. Wist ook niet dat ijslanders daar gevoeliger voor zouden zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:35

He Belker wat naar. Zoiets verwacht je eigenlijk niet, zeker als het op de kliniek gebeurt.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:38

AmyII schreef:
Nee, de foto’s klopten inderdaad helaas niet met wat de tandarts er uiteindelijk uit haalde. Overigens was hij het met me eens dat met het fietsenrek dat zou overblijven + de snelle progressie, het gewoon het beste was om alles te trekken. Vooral óók omdat ze er geen last van hebben als ze geen snijtanden meer hebben.
Ik was bij het SMDC in Heesch, bij Marco van Schie. Hij schijnt nogal naam te hebben gemaakt in de wereld van tandheelkunde bij paarden.


Ja, dat geen last hebben vind ik toch lastig te beoordelen. Wij hebben een kudde met wat nieuwe, jonge ruinen. Het speelt vrij ruw met elkaar en de jongste moeten echt nog wel leren waar de grens is, daar worden ook echt wel eens beten bij gegeven als ze te lang blijven etteren. Ook kriebelen kan dan niet meer, wat hier dagelijks ook vaste prik is.
Kortom, het sociale kuddegedrag vind ik wat lastig als er geen snijtanden meer zijn.

Daarnaast staat mijn paard in de winter ook 24/7 buiten en dan lijkt het me naar als die tong er altijd uit hangt. Dat zal vast niet elk paard hebben, hopelijk die van mij ook niet.

Dat zijn de voornaamste redenen waardoor ik er zelf moeite mee heb.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:44

Slmt9 schreef:
AmyII schreef:
Nee, de foto’s klopten inderdaad helaas niet met wat de tandarts er uiteindelijk uit haalde. Overigens was hij het met me eens dat met het fietsenrek dat zou overblijven + de snelle progressie, het gewoon het beste was om alles te trekken. Vooral óók omdat ze er geen last van hebben als ze geen snijtanden meer hebben.
Ik was bij het SMDC in Heesch, bij Marco van Schie. Hij schijnt nogal naam te hebben gemaakt in de wereld van tandheelkunde bij paarden.


Ja, dat geen last hebben vind ik toch lastig te beoordelen. Wij hebben een kudde met wat nieuwe, jonge ruinen. Het speelt vrij ruw met elkaar en de jongste moeten echt nog wel leren waar de grens is, daar worden ook echt wel eens beten bij gegeven als ze te lang blijven etteren. Ook kriebelen kan dan niet meer, wat hier dagelijks ook vaste prik is.
Kortom, het sociale kuddegedrag vind ik wat lastig als er geen snijtanden meer zijn.

Daarnaast staat mijn paard in de winter ook 24/7 buiten en dan lijkt het me naar als die tong er altijd uit hangt. Dat zal vast niet elk paard hebben, hopelijk die van mij ook niet.

Dat zijn de voornaamste redenen waardoor ik er zelf moeite mee heb.

Mijn pony staat zomer en winter in een kudde en geloof me: hij heeft nooit pijn laten zien maar achteraf is overduidelijk geweest dat hij wel pijn had. Spelen, kriebelen, hij doet het allemaal en hij mist daar niks aan. Ook corrigeert hij jonge paarden (hengsten, ruinen, merries maakt niet uit) en speelt hij actief met ze.
Zijn tong hangt er soms wel, soms niet uit. Hij is gelukkig slim genoeg om hem ‘naar binnen te halen’ wanneer het puntje te lang uitsteekt.

Echt, de bezwaren die ik lees had ik ook en achteraf bezien blijft er zo weinig van over doordat ik mijn pony weer helemaal happy incl. sociaal gedrag zie. Voor zijn behandeling kriebelde hij ook wel, maar niet ‘vol overgave’ omdat zelfs kriebelen/ groomen hem pijn deed.

Laat ik het kort zeggen: imo was mijn pony mét snijtanden + EOTRH meer gehandicapt dan zonder.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 14:54

Dat geeft de burger moed! Dank je voor je bericht, echt, geruststellend om te lezen!

Overigens merk ik nu ook precies niets aan mn paard. Ook niet voordat de buitenste twee eruit gingen. Ook niet daarna.
Maar we proberen we het dan ook zoveel mogelijk voor te zijn. Des te meer reden om nu toch maar alles eruit te halen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:46

Ik snap je twijfel en aarzeling wel hoor Slmt9, toen mijn pony gediagnosticeerd werd geloofde ik er in eerste instantie niks van! Hij liet toch helemaal niets zien?

Ik heb wel twee foto’s ter illustratie, op de oude foto zie je toch (achteraf gezien duidelijk) ongemak:
Voor (zie je het ‘zuurtje’ in zijn blik/ neus en de spanning naast zijn mond?):
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:53

Wat een lieve snoet <3
Ik snap wat je bedoelt met een zuurtje.

Filmpje en verhaal zijn doorgestuurd naar Roos Stoop. Zij is nu voor een paar dagen buiten de deur aan het werk, ze gaat proberen mij tussendoor nog te bellen om af te stemmen.
Ondertussen druk met het regelen van vervoer.
Als t goed is, is een dagopname voldoende.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:02

Dat was bij mijne ook voldoende :j hij had al heel snel heel veel praatjes en zette het complete SMDC op zijn kop :'). Hij weigerde daar alleen te eten (ook het eigen hooi wilde hij niet) en te drinken, thuis kwam hij uit de trailer en begon gelijk te eten, drinken en even lekker te rollen.

Heel veel succes!

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:11

Die van mij had ook weinig last van het trekken vd eerste twee. Ik lees veelal positieve verhalen hier, dus ik zie er zelf gelukkig niet tegen op.

Jammer dat het moet, maar het is niet anders.

Thanks Amy!

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:57

Ik ben zojuist weer met stomheid geslagen.
Na de eerste constatering van de EOTRH, ben jk lijnzaadolie gaan voeren (en omdat hij te mager was, gaf ik best veel). In mijn achterhoofd wetende dat omega 3 ontstekingsremmend werkt en wellicht wat kon doen aan de fistels.
Zijn tandvlees knapte zienderogen op, we hadden er niet perse een verklaring voor en de lijnzaadolie leek mij ook stug. Misschien hadden we gewoon geluk. Maar zowel DA als ik vonden het opvallend dat zijn tandvlees juist beter werd ipv slechter.

Inmiddels geef ik nu een half jaar geen olie meer bij. Tot vorige week woensdag. Ik dacht: baat het niet, schaadt het niet.
Vandaag zijn de ontstekingen (voor ‘t oog) zo goed als verdwenen. Ik wilde foto en film maken voor de DA, maar eigenlijk is er niets meer vast te leggen.
Waar ik nog meer van op keek, is dat ik de dikste wortel had meegenomen om nog extra voor de DA te filmen, bijt hij hem in twee keer doormidden :?
Heb hem tot 4 keer toe laten happen, ben echt met stomheid geslagen.

Ik ga zondag opnieuw testen met verschillende diktes en zal ‘t filmen. Zal dan voor en na filmpjes maken en hier ook delen, want ik geloof het zelf bijna niet _O-

Komende dinsdag stem ik sowieso af met Roos. De EOTRH kan niet ineens magisch verdwijnen. Ik ben benieuwd wat zij ervan zegt.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:52

Ik geef nu ook al geruime tijd extra lijnzaadolie en nog steeds is het niet nodig om foto's te maken en/ of in te grijpen, omdat mijn pony totaal geen last heeft.. ik laat hem wel half jaar door de tandarts en dierenarts checken . Alles ziet er netjes en supergoed uit steeds.

Of het daaraan ligt? :?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:16

Je kan het je haast niet voorstellen toch?

Wij gingen met controle van elk kwartaal, naar half jaar en nu voor ‘t eerst naar een jaar.
Heb ‘t ff opgezocht, februari dit jaar zijn we gestopt met lijnzaad. Mei gingen de eerste twee tanden eruit. Twee jaar na diagnose.
In de vijf maanden daarna geen lijnzaadolie gehad en nu weer ontstekingen. Waar ik drie weken niets aan heb gedaan en nu weer een week lijnzaadolie geef en het is weg.

Wellicht toeval, geen idee. Ben benieuwd hoe het zondag gaat met de uitgebreide worteltest. Benieuwd naar Roos haar reactie dinsdag.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:46

2 jaar geleden is bij onze pony beginnende EOTRH vastgesteld. Ik geef haar nu sinds ongeveer een jaar sojaschroot omdat ze wat schraal bleef. Ook daar zit omega 3 in.
Vorige week is de dierenarts/paardentandarts geweest om de boel te controleren en ze kon er zo niets meer van zien. Zou dat dan aan de sojaschroot liggen????

Waar pony wel last van heeft, of nou ja eerder wij, is dat ze heel vaak met haar mond open loopt. Op wedstrijd krijgt ze daar nogal eens bemerkingen op. Herkennen jullie dit?

De tandarts heeft nu een brief geschreven die we aan de jury kunnen laten zien. Openen van xxx haar mond / lip gedurende bit gebruik Heeft een medische oorzaak. Geen rijtechnische.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:55

Ik lees dat soja juist teveel omega 6 bevat wat juist ontstekingen bevordert :\

Open mond herken ik niet. Doet ze dit ook zonder hoofdstel? En zo nee, ook zonder sperriem en/of neusriem?

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 06:35

Slmt9 schreef:
Ik lees dat soja juist teveel omega 6 bevat wat juist ontstekingen bevordert :

Open mond herken ik niet. Doet ze dit ook zonder hoofdstel? En zo nee, ook zonder sperriem en/of neusriem?


Ja altijd onder het zadel/de man. Zelfs met neckrope en barebackpad