EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:26

Ik ben na het eerste potje gestopt met het te geven. Er is geen enkel (wetenschappelijk) bewijs dat het zou werken en het kost inderdaad een godsvermogen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:36

Als alternatief kun je ook reishi paddestoelen gebruiken.
Bij pit pit zijn die goed betaalbaar.
Is wel wat bitter en moet dus door slobber of zoiets heen.
Wij hebben dit ook een tijdje gegeven maar hebben toch vrij snel besloten om de tanden te laten trekken omdat het een nare pijnlijke aandoening is die gewoonweg niet te genezen is.
Paard is daar echt ontzettend van opgeknapt en dat zie ik ook bij paarden van klanten. Ik raad dus echt aan om naar een goede kliniek te gaan en te laten trekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34657
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:52

Voor de mensen die het trekken (of eigenlijk uitsnijden) van de tanden spannend vinden, ik ben er zelf alle keren bij geweest en het viel mij mee. Het is niet fijn om te zien (heel veel bloed), maar je paard of pony voelt niks van het verwijderen van de tanden en ze hebben zelfs met die wonden in hun mond minder pijn als wanneer de aangedane tanden nog in de mond zitten verzekerde de DA mij. Binnen een week was het al zo goed als dicht allemaal het geneest heel snel.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:59

Donna begon direct nadat de verdoving was uitgewerkt hooi te eten en liep de volgende dag alweer te grazen in de wei.
Ik kan het echt iedereen aanraden, het is gewoon de eerlijkste keuze naar je paard toe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34657
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:04

Onze pony ging ook meteen eten, maar die is sowieso heel erg op eten gericht :')

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:07

SusanH schreef:
Voor de mensen die het trekken (of eigenlijk uitsnijden) van de tanden spannend vinden, ik ben er zelf alle keren bij geweest en het viel mij mee. Het is niet fijn om te zien (heel veel bloed), maar je paard of pony voelt niks van het verwijderen van de tanden en ze hebben zelfs met die wonden in hun mond minder pijn als wanneer de aangedane tanden nog in de mond zitten verzekerde de DA mij. Binnen een week was het al zo goed als dicht allemaal het geneest heel snel.


Daar is mijn paard het niet mee eens. Die kwam omhoog in de opvoelbox en zat op de maximale sedatie die hij mocht hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34657
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:11

Maar sedatie is geen verdoving. Had hij ook een prik gekregen om de zenuwen te verdoven?

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:17

SusanH schreef:
Maar sedatie is geen verdoving. Had hij ook een prik gekregen om de zenuwen te verdoven?


Uiteraard.

Symke
Berichten: 800
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:22

De onze vocht ook behoorlijk tegen het trekken....maar net wat gezegd, direct na het bijkomen at hij met zoveel plezier! Die open wonden deden duidelijk héél veel minder pijn dan de tanden er nog in. Kon het zelf ook pas geloven toen ik het zag. En geen enkel probleem met eten. Dus bij twijfel eerder dan later laten doen , en ook maar meteen alles zodat de klachten echt voorbij zijn, is wat ik zou doen als ons andere paard het ook gaat krijgen

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:31


Cowgirl

Berichten: 23746
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:33

Ik kom ook meelezen. 2 weken geleden ontdekte ik per toeval dat mijn paard zijn ruinentand was gebroken. De DA heeft mij doorverwezen naar de kliniek en zodoende kon ik afgelopen vrijdag in Jonkersvaart terecht.

Omdat en ik de zelf gemaakte foto's eens nader bekeken hadden we ook een klein vermoeden op EORTH.
Nu zijn er op de kliniek ook foto's gemaakt omdat ze moest weten hoe de ruinentand lag en nu was daar ook op te zien dat hij in een beginnend stadium EORTH heeft.
Voor nu hoeft er gelukkig niets te gebeuren maar heb wel besloten voortaan naar deze kliniek te gaan en bij de standaard controle een foto te laten maken.
Ik vind het ook een hele fijne arts die daar werkt.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:39

Symke schreef:
De onze vocht ook behoorlijk tegen het trekken....maar net wat gezegd, direct na het bijkomen at hij met zoveel plezier! Die open wonden deden duidelijk héél veel minder pijn dan de tanden er nog in. Kon het zelf ook pas geloven toen ik het zag. En geen enkel probleem met eten. Dus bij twijfel eerder dan later laten doen , en ook maar meteen alles zodat de klachten echt voorbij zijn, is wat ik zou doen als ons andere paard het ook gaat krijgen


Ja, dit was hier ook!
Mijn DA gaf aan dat wij eerder te vroeg dan te laat waren. De tanden zaten nog ontzettend vast.
Omdat hij al op de maximale dosering zat, konden ze onder niet afmaken. De verwachting was dat het zou stagneren vwb wat er nog zit. En dit klopt ook tot dusver (2 jaar verder).
De andere optie was later volledige sedatie of aan huis zodra het weer onrustig werd. Gekozen voor het laatste, maar dus nog niet nodig geweest :j

Wat hier trouwens erg hielp na de eerste diagnose was royaal lijnzaadolie geven. Dit werkt ontstekingsremmend. Zijn tandvlees werd alleen maar beter ipv slechter.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:16

@ Loki: daarom. In dit geval wordt het geadviseerd door een dierenarts die het paard heeft beoordeelt, dus dan denk je oké dat doen we geven. Omdat ook wordt gezegd dat het invloed op het proces heeft (vertraagd), dus dan wil je het niet laten.

Ik heb al mail terug van Schreuder zelf, antwoord over de dosering is "Dat heeft is te maken met de zuiverheidsgraad en standaardisering van het product! Dit zorgt voor een optimale beschikbaarheid van de werkzame bestanddelen en daarbij is het immuunsysteem van een paard niet exponentieel groter als bij een mens! Onze paddenstoelenmix voldoet aan humane kwaliteit en wordt niet met vulmiddelen verdund!"

@ Albert: Eens, als het zover is laat ik de tanden trekken natuurlijk. Nu was het advies kom over 2 a 3 jaar terug voor een foto.

Het kan jaren stabiel blijven maar ook op korte termijn ontwikkelen. Dus die foto doen we over een jaar wel.
Ik weet van een vriendin dat haar paard nauwelijks meer te verdoven viel omdat het al zoveel pijn deed. De behandeling was dus lastig uit te voeren en echt pijnlijk, dat wil je voor zijn.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:51

Cowgirl schreef:
Ik kom ook meelezen. 2 weken geleden ontdekte ik per toeval dat mijn paard zijn ruinentand was gebroken. De DA heeft mij doorverwezen naar de kliniek en zodoende kon ik afgelopen vrijdag in Jonkersvaart terecht.

Omdat en ik de zelf gemaakte foto's eens nader bekeken hadden we ook een klein vermoeden op EORTH.
Nu zijn er op de kliniek ook foto's gemaakt omdat ze moest weten hoe de ruinentand lag en nu was daar ook op te zien dat hij in een beginnend stadium EORTH heeft.
Voor nu hoeft er gelukkig niets te gebeuren maar heb wel besloten voortaan naar deze kliniek te gaan en bij de standaard controle een foto te laten maken.
Ik vind het ook een hele fijne arts die daar werkt.


Klopt, wie had je Xia?

Cowgirl

Berichten: 23746
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:44

Chantal heeft mijn paard gedaan.

Hij is nu wel zielig met zijn zere mond -O-

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:34

:knuffel:
Cowgirl schreef:
Chantal heeft mijn paard gedaan.

Hij is nu wel zielig met zijn zere mond -O-

:knuffel:

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 00:33

Smotz schreef:
@ Loki: daarom. In dit geval wordt het geadviseerd door een dierenarts die het paard heeft beoordeelt, dus dan denk je oké dat doen we geven. Omdat ook wordt gezegd dat het invloed op het proces heeft (vertraagd), dus dan wil je het niet laten.

Ik heb al mail terug van Schreuder zelf, antwoord over de dosering is "Dat heeft is te maken met de zuiverheidsgraad en standaardisering van het product! Dit zorgt voor een optimale beschikbaarheid van de werkzame bestanddelen en daarbij is het immuunsysteem van een paard niet exponentieel groter als bij een mens! Onze paddenstoelenmix voldoet aan humane kwaliteit en wordt niet met vulmiddelen verdund!"


Ik denk dat wij dezelfde DA hebben (Krommerijnstreek?) en dat heeft hij dus bij mij ook geadviseerd. Echter is er echt geen enkel bewijsmateriaal om de claims te onderbouwen over dat het het proces vertraagt, behalve dat de DA’s die het adviseren het effect van vertraging bij hun eigen patiënten zien, wat echt voor allerlei bias vatbaar is. Zodra ze met een gedegen (gerandomiseerd, dubbelblind) onderzoek komen die aantoont dat een mini snufje paddenstoelenpoeder de progressieve ziekte vertraagt, wil ik het nog wel eens overwegen :D

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:39

@Loki: Klopt, ben daar heen gegaan om een arts (Kroes) omdat ik weet dat hij ervaring heeft met EOTRH.
Nu ik halverwege de pot met paddenstoelenmix ben, ben ik me erin gaan verdiepen en vraag ik mij idd af of het wel nut heeft. Vooral die lage dosering, als je die vergelijkt met wat er voor mensen wordt aangeraden per kilo.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:59

Hier is vandaag de onderste hoektand eruit gegaan. Mooi vlot, met enkele minuten was hij er al uit!

Afbeelding

Overigens wist de arts me te vertellen dat er tegenwoordig ontheffing gevraagd kan worden bij de KNHS voor EOTRH! Weet iemand hier meer van?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:09

Ik heb via de app gevraagd hoe het zat met ontheffing. Het komt er in het kort op neer dat je dat niet krijg. Moet je maar een gezond paard kopen. In mijn eigen woorden.

Ze zeggen:

Om dispensatie aanvragen te beoordelen, maken wij gebruik van vaste kaders. In deze kaders is onder andere vastgelegd wanneer wij wel of geen dispensatie kunnen verlenen. Er zijn een aantal bepalingen waarvan de KNHS niet afwijkt. In het Algemeen Wedstrijdreglement is het volgende opgenomen in artikel 41: 4. Op grond van lichamelijke beperkingen van een paard wordt geen dispensatie verleend. 5. Wanneer een paard vanwege een blessure, verwonding, drukking en/of andere al dan niet tijdelijke lichamelijke aandoeningen niet conform de reglementaire bepalingen kan worden opgetoomd, wordt hiervoor geen dispensatie verleend. Op grond van een beperking/blessure van het paard wordt dus geen dispensatie verleend. Een eventuele dierenartsverklaring maakt hierop geen verschil. Wij begrijpen dat het vervelend is wanneer je paard (deels) geen snijtanden heeft. Echter omdat de aanleuning/nageeflijkheid van het paard onderdeel is van de beoordeling van de proef, kunnen wij hiervoor geen dispensatie verlenen. Mond- en/of tongproblemen kunnen een mogelijk signaal zijn van verkeerde aanleuning. De tong uit de mond is één van tekenen waar op gelet wordt om te bepalen of het paard tijdens de proef verzet toont. Juryleden moeten hiermee rekening houden in hun beoordeling, zowel bij het desbetreffende onderdeel als bij het eindcijfer voor de gehoorzaamheid. Wij moeten je dan ook helaas laten weten dat wij geen dispensatie verlenen om het uitsteken van de tong niet mee te nemen in de beoordeling van de proef. Wanneer bij een paard alleen een klein stukje van de tong te zien is en het verder geen enkele teken van verzet toont, zal dat maar voor een klein deel van invloed zijn op het cijfer voor het betreffende onderdeel. Wij begrijpen dat dit erg vervelend voor jullie is. Wij hebben op dit moment geen oplossing voor dit probleem.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:41

Ik vind dit echt heel slecht want het houdt misschien mensen tegen om hun paard te laten helpen aan deze pijnlijke aandoening.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:47

Nou dat denk ik niet, maar een dier dat zijn hoofd scheef houdt door bijv 1 oog verlies (ik noem maar iets) kan toch ook niet door de vingers gezien worden. Het is zoals het is, als je paard kreupel wordt kan je ook niet meer op wedstrijd.

Ik heb ook een pony gehad met EORTH. Ik vond gezien zijn leeftijd, peesblessure, het leed wat hij er door had en de kosten het geen goede beslissing om hem nog te laten helpen.

Symke
Berichten: 800
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:01

Albert schreef:
Ik vind dit echt heel slecht want het houdt misschien mensen tegen om hun paard te laten helpen aan deze pijnlijke aandoening.


Dit gebeurt letterlijk dus met dure paarden, die lopen met pijn omdat ze zonder tanden niet mee kunnen doen op wedstrijden
Vreselijk
Onze paarden tandarts maakt zich daar vreselijk druk over en strijdt ervoor

Zij heeft v ons een brief geschreven met stempels en handtekeningen. Die brief neemt dochter mee naar wedstrijd. Ze gaat niet zo vaak meer hoor. Maar paard geniet zooooo van wedstrijden :j
Die brief geeft ze aan secretariaat. Een jury hoeft er geen rekening mee te houden. In december had ze een oudere man met een vrij slecht humeur en die heeft alleen maar bij elkaar onderdeel op het protocol laten zetten, tong hangt eruit punt eraf. Letterlijk niet meer dan dat
Joh dat zien we zelf ook wel
Laatste wedstrijd had de jury wel rekening gehouden met de EORTH en niks over de tong gezegd en prachtige winstpunten gereden met een zeer gelukkig paard!!!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:05

Nou dat lijkt me echt geen lopende band werk dat mensen hun dier bewust laten lijden. Het komt ook wat minder voor bij de gewone rijpaarden.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:25

Wat ik er lastig aan vind is dat een paard dat kreupel loopt waarschijnlijk (niet altijd)pijn heeft. En het verwijderen van de tanden lost juist pijn op.
En ik acht juryleden toch wel zo hoog in dat ze het verschil kunnen zien tussen een tong die ontspannen uit de mond hangt bij een paard met goed rug gebruik en een paard dat verzet toont.

Maar ja, er zijn inderdaad ook aandoeningen waar het paard geen pijn heeft maar niet tactmatig goed loopt. En daardoor ook niet verder komen.