EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:43

Die röntgenfoto's zijn sowieso nodig, om te bepalen hoe de snijtanden het best verwijderd kunnen worden. Bij een pony van 33 zou ik toch serieus nadenken of je dit nog gaat doen. Wat Elisa zegt dus. Het is toch best een hoop geld. Bij onze pony is het in etappes gegaan maar al met al totaal wel rond de 1500 euro.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:08

Gezien EOTRH een pijnlijke aandoening is zou ik het persoonlijk wel willen weten. Alleen met 33 vraag ik me af of ik (bij vaststellen van EOTRH op de röntgen) de ingreep zou laten doen of voor inslapen zou kiezen… ik vond de ingreep niet niks, mijn paard had er best wel last van de eerste dagen en de sedatie die ze krijgen is ook stevig.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:16

Ik ben het inderdaad met xLoki eens dat het wel verstandig is om foto's te laten maken. De dierenarts kan dan gelijk ook advies geven. De ene 33 jarige is ook de andere niet natuurlijk. Dus ik zou het persoonlijk niet gelijk afschrijven. Hier viel het herstel wel heel erg mee (4 of 6 tanden getrokken. Na de operatie ging hij gelijk weer eten.

Ik heb het nog even terug gezocht, hier was ik 630 euro kwijt voor de foto's en het trekken van 4 of 6 tanden (op de kliniek bij SMDC). En daarna nog 50 euro voor de controle. Hij is trouwens niet daar blijven slapen

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:20

Elisa2 schreef:
OleJon schreef:
Bij mijn oudje van bijna 33 is ook waarschijnlijk Eorth vastgesteld.
Zou dan voor de zekerheid een rongten foto moeten laten maken.
Weet niet goed wat wijsheid is ivm zijn leeftijd en Artrose.
Kan iemand mij eventueel via pb vertellen wat ze ongeveer kwijt waren aan het trekken van de tanden? Op locatie of thuis?
Zal binnenkort een prijsindicatie vragen van mijn tandarts


Als het met een rontgenfoto vastgesteld moet worden is het waarschijnlijk nog niet in een heel ver stadium.

Misschien is trekken dan nog niet aan de orde.

Bij een 33 jarige zou ik wel een kosten/ baten analyse maken..afhankelijk van de conditie van het dier.


Bij mijn paard was aan de buitenkant niets geks te zien. Hij at vooral slecht en kon geen wortels meer afbijten. En hij had het toch flink.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:26

Elisa2 schreef:
Als het met een rontgenfoto vastgesteld moet worden is het waarschijnlijk nog niet in een heel ver stadium.

Misschien is trekken dan nog niet aan de orde.

Bij een 33 jarige zou ik wel een kosten/ baten analyse maken..afhankelijk van de conditie van het dier.


Oei, dit vind ik niet een hele handige uitspraak. Mij is uitgelegd dat je juist weinig aan de buitenkant hoeft te zien en de rontgen anders blijken. Met name bij de oplossende vorm kan je dit lang niet altijd aan de buitenkant ziet.

Ik zou juist eerst foto’s laten maken om te kijken wat de status is en dan met je DA overleggen wat wijsheid is.
Mijn paard had nul last wanneer er een enkele tand(en) getrokken werd, ook nadat alles boven er is uitgehaald merkte je wel wat, maar hij knapte vooral enorm op.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:49

Bij de oplossende deel is er toch meestal een ontsteking te zien ter hoogte van het tandvlees? hypercementose juist de verdikking/ woekering.

Hadden jullie paarden de resorptie variant?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:53

Die van mij had allebei tegelijk. In de tanden zaten flinke gaten, maar ook flink cementverdikkingen. Aan de buitenkant niet veel te zien, behalve wat meer tandsteen dan gebruikelijk.
Ruinentanden stonden net niet op de foto. Die zijn getrokken omdat er zoveel tandsteen op zat. Toen ze eruit waren, bleken er grote gaten in te zitten.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:56

Oja tandsteen is vaak een van de eerste symptomen inderdaad.

Sneu, ik dacht dat het altijd wel wat aan de buitenkant te zien is maar zo te lezen is een rontgenfoto doen sowieso wel verstandig en belangrijk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:19

Elisa2 schreef:
Bij de oplossende deel is er toch meestal een ontsteking te zien ter hoogte van het tandvlees? hypercementose juist de verdikking/ woekering.

Hadden jullie paarden de resorptie variant?


Mijne had een combi van beide. Je zag het aan de buitenkant bijna niet. Had wel wat tandsteen en in het begin wat fistels, maar toen ben ik veel lijnzaadolie gaan voeren en toen knapte zijn gebit alleen maar op (aan de buitenkant).

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:26

Elisa2 schreef:
Oja tandsteen is vaak een van de eerste symptomen inderdaad.

Sneu, ik dacht dat het altijd wel wat aan de buitenkant te zien is maar zo te lezen is een rontgenfoto doen sowieso wel verstandig en belangrijk.


Zeker sneu. Als ik het eerder had geweten, had ik eerder de tanden eruit gehaald. Hij is er zo van opgeknapt.
Hij eet nu ontzettend goed, ook iets langer gras gaat prima. Met rijden loopt ie ook weer fijn.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:55

6 mei hebben we bij onze eigen merrie alle tanden moeten laten trekken.
De dag daarna liep ze alweer grazend in de wei.
Hier de röntgenfoto's, foto's en filmpjes voor wie het interessant vindt.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0993061431
We hebben de "gaten" wel steeds schoongemaakt met een baby-tandenborsteltje en dat vond ze geen probleem.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:34

xLoki schreef:
Gezien EOTRH een pijnlijke aandoening is zou ik het persoonlijk wel willen weten. Alleen met 33 vraag ik me af of ik (bij vaststellen van EOTRH op de röntgen) de ingreep zou laten doen of voor inslapen zou kiezen… ik vond de ingreep niet niks, mijn paard had er best wel last van de eerste dagen en de sedatie die ze krijgen is ook stevig.


Dat is inderdaad zo. Hij heeft ook Artrose. Dat plaagt hem zo nu en dan ook wel. Daarom is het ook zo moeilijk.
Hij is verder wel vrolijk. Al word Hij van dit slecht weer altijd chagrijniger.

Het geld kan me niks schelen.

De Artrose is 3 jaar geleden vastgesteld.
2 jaar geleden heeft hij 2 weken op metacam gestaan. Omdat ik dacht dat hij pijn had. De DA zei toen. Zet hem op pijnstillers om pijn uit te sluiten.
Als hij dan ander gedrag laat zien, dan weet je of hij pijn heeft of niet. Zijn gedrag was hetzelfde.
Dus ging ervan uit dat hij geen pijn had.

Ik ga er van de week achteraan of hij eventueel weer Metacam kan om pijn uit te sluiten.
En ga informeren wat de opties zijn de tanden te trekken.
Op locatie of thuis.
En qua kosten.
Mijn Tandarts is ook DA. Daar ben ik wel blij om.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:13

Afgelopen woensdag had ik een afspraak voor een echo van zijn pees en toen heeft ze meteen zijn tanden bekeken. Ik ben echt verbaasd hoe snel alles is genezen. 25 oktober zijn de eerste eruit gehaald, 15 november de rest van al zijn snijtanden. En inmiddels ziet het er zo uit: Afbeelding

Het is bij ons gewoon op stal gedaan. Doordat er een tand was afgebroken moest de afspraak in 2 delen in ben ik daardoor duurder uit geweest dan alles in één keer. Maar ben meer dan tevreden over het resultaat. Gisteren voor het eerst een bit in gehad en dat ging ook prima. Hij houdt zijn tong ook netjes in z’n mond, was wel benieuwd hoe dat zou gaan.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:08

Dat ziet er heel netjes uit, Arethe! Fijn, dat het zo snel genezen is :)

Ik heb een vraag wat betreft het voeren uit slowfeeders/hooinetten nadat de tanden getrokken zijn (dus alle snijtanden verwijderd, en na het volledig genezen van de mond). Bij mijn paard is het ruim een jaar geleden dat alles getrokken is. In de brief mee naar huis stond nadrukkelijk om de eerste periode niet uit hooinetten/slowfeeders etc te voeren, maar ruwvoer los aan te bieden. Dat heb ik uiteraard ook gedaan, en eigenlijk blijven doen.

Mijn paard smeert zijn hooi nogal uit door de stal, dus om verspilling terug te dringen ben ik nu toch weer een hooinet gaan proberen. Uit een fijnmazig hooinet (3x3cm) kon (of wilde) hij niet eten. Maar uit een grofmazig net (gok 7x7 of 8x8cm) nam hij ook niet, terwijl ik het voordroog/hooi er met mijn handen echt gemakkelijk uit kon halen. Mijn paard was voor het trekken al gewend om uit netten te eten, en na het trekken graast hij wel gewoon normaal.

De oplossing voor nu lijkt een fijnmazig net waar ik zelf zo’n 15-20 grotere gaten in heb geknipt. Daar eet hij wel uit.
Voeren jullie je snijtandloze paarden uit slowfeeders, netten of ruiven? En zo ja, wat gebruiken jullie en hoe gaat dat voor jullie paard?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:12

Ik voer niet uit een slowfeeder, maar losgeschud hooi/kuil. Het lukt hem overigens ook om samengeperst kuil los te trekken. Hij zet een hoef erop en trekt het dan los.
Uit een slowfeeder of net heb ik niet geprobeerd. Ik vermoed dat de gaten dan wel een stuk groter dan normaal moeten zijn. Zonder tanden trekt toch minder makkelijk

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:23

Dezelfde avond na het trekken at hij alweer uit slowfeeder met 3x3 maas. Zit in een grote ruif waar ook los hooi in ligt. Maar hij gaat altijd voor het net :+

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:48

Hier maar 3 tanden getrokken dus niet representatief, maar meneer wilde hier ook niet anders eten dan uit een slowfeeder net :roll:
Ik had ook los aangeboden, maar meneer wilde gewoon groot en stoer uit het net eten bij de rest. Het is een net van 3x3 gok ik? Maar echt dezelfde dag nog met alle pijn in zijn mond verkoos hij dus de slowfeeder boven los eten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:01

Of de pijn van de open wonden doet minder pijn dan de eotrh zelf :o

Mijn heeft inmiddels wel eeltplekjes op zn tandvlees van de nieuwe eetwijze :+

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:25

Verschillende verhalen dus, hahha! Knap dat die van jullie wel uit een fijnmazig net eten. Die van mij bedankt er echt voor :+

En ik denk dat de pijn van EOTRH inderdaad echt niet onderschat moet worden… en dat werkt door op zoveel punten.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld voor het eerst in zijn leven overgewicht (en nee, ben ik niet trots op, maar geeft toch aan dat er echt iets veranderd is). Hij was altijd heel netjes op gewicht, slank tot normaal van postuur terwijl er echt veel (ruw)voer inging. Ik heb zelfs een periode meer dan 100kg hooi per maand moeten bijvoeren bovenop het hooi van stal, omdat hij aan de slanke kant bleef (toen deden we ook wel veel). Sinds alle tanden getrokken zijn is hij alleen maar aangekomen :=

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:46

Die van mij was, met name in de winter, de laatste jaren veel te mager. Kreeg hem niet dik. Dit jaar hoef ik hem voor het eerst niet meer bij te voeren. Hij is nu op een normaal gewicht. En hij eet in een veel hoger tempo zijn hooi op. (Voorheen dus eigenlijk veel te traag)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:10

Bij mijn twee merries 24 en 29 jaar zijn vorige week röntgenfoto's gemaakt, omdat het klinisch beeld eorth weer gaf. Helaas waren de bevindingen erger dan we/ik verwachtte. Voor beide merries is het geen optie meer om te trekken, dan blijft alleen euthanasie over. Dit komt toch wel als een schok bij mijn binnen. Ik doe er altijd veel voor om de merries de winter door te krijgen, door veel geweekt voer te geven. De d.a. geeft aan dat de merries pijn hebben. Mijn verstand zegt, het wordt tijd om afscheid te nemen. Mijn gevoel is er nog niet aan toe. Ik zou willen dat ik hier wat makkelijker in was.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:16

Och Tjady, wat heftig! En dan ook nog beide merries :z
Ik kan me voorstellen dat dit heel rauw op je dak komt. Ik wens je heel veel sterkte toe :(:)

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:11

tjady schreef:
Bij mijn twee merries 24 en 29 jaar zijn vorige week röntgenfoto's gemaakt, omdat het klinisch beeld eorth weer gaf. Helaas waren de bevindingen erger dan we/ik verwachtte. Voor beide merries is het geen optie meer om te trekken, dan blijft alleen euthanasie over. Dit komt toch wel als een schok bij mijn binnen. Ik doe er altijd veel voor om de merries de winter door te krijgen, door veel geweekt voer te geven. De d.a. geeft aan dat de merries pijn hebben. Mijn verstand zegt, het wordt tijd om afscheid te nemen. Mijn gevoel is er nog niet aan toe. Ik zou willen dat ik hier wat makkelijker in was.


Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte.

Maar waarom was het geen optie om de tanden nog te trekken?
Ik heb vorige week foto's laten maken bij mijn oudje van 33.
Hij heeft ook Eorth, en volgens de DA zat het niet tegen de zenuwbaan aan. Had hij geen pijn. Maar moeten we het goed is de gaten houden.
Maar als het wel tegen de zenuw baam had gezeten. Waren ze eruit gegaan

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:21

Dank je SLmt9.

OleJon, omdat de ene merrie ook slechte kiezen heeft en meerder medische problemen. Bij de andere merrie is de eorth zover dat trekken ook geen optie meer is.

Mijn dierenart(sen) en paardentandarts gaf aan dat beide merries pijn hebben. Ik sta ook achter euthanasie. Mijn merries hebben een geweldig leven gehad en ik wil niet dat zij moeten aftakelen tot het niet meer kan. Alleen ja het gevoel wil ze (nog niet) kwijt. Daarnaast spookt ook het praktische door mijn hoofd. Laat ik ze tegelijk gaan of toch eerst een en dan later de andere etc etc.

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:55

:(:) :(:)