EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:05

Mijn tandarts zei met de getrokken snijtanden door eotrh dat het van binnen uit dicht groeit en dat het voer er uit geduwd wordt daarom is spoelen niet perse nodig. Het is even geleden maar ik herinner me het toch goed volgens mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:41

Dat is fijn om te weten.

Branco doet het heel goed en voelt zich prima. Blij mee.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:49

Beste bokkers, bij mijn pony is de tanden ziekte eotrh ook vast gesteld. Het begint zich momenteel uit te breidde dat ik denk dat 1 tand er sowieso uit moet.
Ik vind dit een erg spannend proces en hoop hierbij op tips te ontvangen. Hij is 20 jaar en word nog bereden. Dit hoop ik graag voort te zetten.
Ik maak me nu zorgen en ben bang dat het allemaal niet goed komt...

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:24

Ik vond het ook heel spannend Yenni en had gelijk allerlei doemscenario’s in mijn hoofd.
Bij die van mij is alles er in 1x uitgegaan op de kliniek omdat de geen passend puzzeltje konden maken met boven en onder.
Waar ik verwachte de dag erna een zielig hoopje paard te vinden, stond er een heel blij exemplaar te wachten om mee naar huis te mogen.

We hebben het thuis niet extra nagespoeld, is vanzelf gegaan met het drinken uit een grote waterbak. Ook heeft hij vanaf dat 1 gras en hooi kunnen eten (niet uit een net natuurlijk) maar we hebben hem wel 2 weken slobber gevoerd ipv brok.
Na 2-3 weken controle en alles wat helemaal goed, ik zou het zo weer doen :)
Hopelijk dat het bij jou pony ook zo voorspoedig gaat!
Zelf vond ik het op de kliniek fijner omdat je dan alle expertise dichtbij hebt.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:40

Die van mij is ook 20 en eind september zijn 7 snijtanden bij hem eruit gegaan in de kliniek. Ik vond het ook spannend (en zielig), maar het is hartstikke goed gegaan! Hij is heel snel genezen van de operatie en het eten ging vanaf het eerste moment goed. We zijn nu 6 weken verder en alles is heel netjes genezen. Ik ben na 2 weken weer rustig aan gaan longeren en (bitloos) rijden en we zijn nu op het punt dat ik langzaam aan weer een bitje wil introduceren.

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:35

Oh wat fijn om te horen dat jullie paarden zo goed hersteld zijn!

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:07

Bij mijn paard zijn er gisteren 9 tanden uitgegaan. Duurde best lang en het zag er wel wat heftig uit. Maar ‘s avonds ontsnapte hij alweer uit z’n stal om bij de baal hooi te gaan eten. Ik krijg zo de ochtend update maar ik heb er wel een goed gevoel over.

Wij hoeven niet perse te spoelen maar zetten een speciekuip in de stal. Over 2 weken komen ze even controleren hoe alles eruit ziet.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:48

Ik mocht zelfs niet spoelen, zou de wondgenezing vertragen volgens de DA. Verschilt dus echt duidelijk per DA/kliniek wat daarin het advies is. Gezien mijn paard graag stro eet heb ik wel enkele keren bij het controleren van zijn wonden voorzichtig wat strootjes eruit gehaald die in de wonden staken. Maar dat deed ik alleen als mijn paard het toe liet. Heb na een week ongeveer een keertje voorzichtig gespoeld, zodat ik de wonden wat beter kon bekijken. Ik merkte wel dat, vooral de dagen na de operatie, hij niet graag uit de automatische drinkbak dronk. Dus ik gaf hem ook nog 2x per dag water uit een emmer en daarmee spoelde hij zelf al een beetje natuurlijk :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:54

Ik heb ook niet gespoeld. Was binnen een week al dicht. Yenni maak je geen zorgen..zonder de aangedane tanden voelen ze zich al meteen veel beter. Het herstel gaat heel snel. Een week na de ingreep kon mijn dochter weer rijden.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:49

Ik meld mij helaas ook. Bij mijn 25 jarige shet is tijdens de jaarlijkse tandartsbeurt ook EORTH geconstateerd, met een losse snijtand. Hierop zijn afgelopen week foto's gemaakt om te kijken wat er nog meer aan de hand is. Er bleken veel meer tanden aangedaan dan vanuit buiten te zien was, daar ben ik best wel van geschrokken. Hij laat geen pijn oid zien, eet normaal, en ik had niet verwacht dat er zoveel onder de oppervlakte nog aan de hand was. De tandarts van de kliniek die ik gebeld heb voor behandeling, was eigenlijk nog wel positief. Als het goed is kan hij nog een deel van zijn snijtanden behouden. Eind volgende week komen ze thuis de aangedane tanden trekken en is de hoop dat de rest er inderdaad nog ok uitziet en ze niet veel meer tegen gaat komen als ze bezig is.
Wel merk ik dat ik het echt ontzettend spannend vind. Er gaan al allemaal scenario's door mijn hoofd. Jullie posts lezen helpt wel, tot nu toe klinkt het of de meeste paarden snel herstellen :) Ik hoop dat het bij ons net zo snel gaat.

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:51

Hier helaas ook ervaring met Eorth. Er zijn zes snijtanden verwijderd en paardlief lijkt goed te herstellen.
Hij is goed gehumeurd, eet goed en heeft energie voor tien. Vanaf wanneer na de ingreep zijn jullie weer wat gaan doen met je paard/pony?
Zijn de tanden bij die van jou al getrokken, muppetmayo?

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:25

Toevallig wilde ik vandaag een update neerzetten :)
Vorige week donderdag zijn er uiteindelijk 3 snijtanden getrokken. Het gekke is dat de buitenste snijtanden niet zijn aangedaan, maar de 2e tanden boven en onder rechts (en 1 ernaast nog).
De rest kan voor nu blijven zitten. Wellicht dat er in de toekomst wel meer uit moet, maar tot nu toe mag hij de rest houden :)
Het was een heel karwei om ze eruit te krijgen omdat het niet de buitenste waren en ze er lastig bij kon in zo'n mini shet mondje, maar uiteindelijk zijn 2 van de 3 in zijn geheel getrokken, en van 1 alleen een los wortel puntje welke ze echt helemaal gecontroleerd en gepuzzeld hebben om te kijken of het puntje er helemaal uit was.
De 1e dag na de ingreep was het een zielig mannetje, ik mocht ook duidelijk liever niet bij zijn mond komen. Daarna ging het echt in een sneltreinvaart beter :) Sterker nog, meneer weigerde los hooi te eten maar moest en zou uit de ruif eten bij de rest :') Gister wilde hij ook heel graag mee de longeerbak in, en heeft heerlijk meegerend met mijn andere pony.
Hier ook geen spoelen trouwens, alleen takjes/strootjes uit de wond halen mochten ze erin steken.
Ik herken helemaal wat je zegt _djoeke_, ik heb een goed geheumerde pony staan met een paar dagen :)
Volgende week komt de dierenarts weer op controle.
Ik ben echt nog elk moment blij dat ik het aan huis heb laten doen, en wat een enorm fijne dierenarts heb ik getroffen! Sterker nog, ik heb al met haar besproken dat ik voor "standaard" dingen ook naar haar overstap! Zo fijn en rustig, super in de communicatie ook.Afgelopen week ook 2 berichtjes gehad om te vragen hoe het gaat, ik ben echt super tevreden :)

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:36

Wat fijn muppetmayo! Is altijd spannend zoiets, des te beter als het goed verloopt en goed gaat met je pony.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:18

Ja ik ben echt heel blij en opgelucht! Vind het nog wel spannend qua herstel, maar het gaat zoveel beter dan dat ik had ingeschat :)

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:52

Wij hebben gisteren controle gehad nadat er 2 weken terug 9 tanden getrokken zijn. Er is wat viezigheid weggehaald maar het gaat ontzettend goed, ze was tevreden over zijn herstel en hij is helemaal happy.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:05

Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Wij hebben de pony na een week weer opgepakt. Helaas van korte duur want hij heeft nu een peesblessure.

kel106

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: In de Noordkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:22

Hallo Bokkers,

Wat is jullie ervaring de de evt prognose van eorth? In sept zijn er bij mijn ruin van 16 3 snijtanden getrokken de buitenste. Nu keek ik vanmorgen even snel naar zijn gebit en leek er toch weer een fistel te zitten bij 1 van de nu buitenste snijtanden boven in…
3 maanden terug is het op de foto geweest en zag die wortel er nog prima uit. Gaat dit echt zo snel ? Het advies van de kliniek was elk jaar foto’s maken om de prognose te kunnen volgen. Over 5 weken moeten we sws weer heen want hij heeft helaas ook een peesblessure. 2023 was zeker niet ons jaar :( en wat is jullie beeld als alle snijtanden er uit moeten? Laten ze de tong dan helemaal hangen ? Mijn ruin is ondanks blessure leed nog topfit en we reden van het voorjaar nog in het Z1. Ik zie nu wel aan hem dat als hij ontspannen is je een heel klein beetje dat tongetje naar buiten ziet komen maar dat zal anders worden als er meer snijtanden uit moeten …
Bedankt in ieder geval voor het lezen van mijn verhaal

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:19

ik heb spijt gehad dat ik destijds zo lang geaarzeld heb om de snijtanden te laten trekken. Max herstelde vrij snel na het trekken, het is ook "staand" gedaan, dus gewoon thuis.
Jaren later heb ik hem moeten laten gaan, maar hij heeft een gezegende leeftijd gehaald van rond de 30 jaar.... toch mooi. Op het einde moesten zijn kiezen er uit, en daar heb ik voor gepast.
Zonder snijtanden kon hij nog grazen, hooi eten, ... Ik heb hem bitloos beginnen rijden na het trekken van de tanden, maar eigenlijk was dat niet echt nodig.

Max liet zijn tong in het begin hangen, later veel minder. Max was een fjord. Mijn draver nu heeft een gezond gebit, en laat altijd zijn tong hangen....

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:47

@Kel106 er staan genoeg verhalen in dit topic over paarden waarbij alle snijtanden er uit zijn gegaan

xTammyy schreef:
Ik vond het ook heel spannend Yenni en had gelijk allerlei doemscenario’s in mijn hoofd.
Bij die van mij is alles er in 1x uitgegaan op de kliniek omdat ze geen passend puzzeltje konden maken met boven en onder.
Waar ik verwachte de dag erna een zielig hoopje paard te vinden, stond er een heel blij exemplaar te wachten om mee naar huis te mogen.

We hebben het thuis niet extra nagespoeld, is vanzelf gegaan met het drinken uit een grote waterbak. Ook heeft hij vanaf dag 1 gras en hooi kunnen eten (niet uit een net natuurlijk) maar we hebben hem wel 2 weken slobber gevoerd ipv brok.
Na 2-3 weken controle en alles wat helemaal goed, ik zou het zo weer doen :)
Hopelijk dat het bij jou pony ook zo voorspoedig gaat!
Zelf vond ik het op de kliniek fijner omdat je dan alle expertise dichtbij hebt.

123_456
Berichten: 104
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:16

Ik heb ook spijt dat ik niet eerder alle tanden bij mijn 20 jarige ruin heb laten verwijderen.
Hoe snel het gaat, weet ik niet. Maar ik heb het vermoeden dat het wel een jarenlang proces is. Mijn paard is in de loop van de jaren steeds langzamer gaan eten. En was vooral in de winter moeilijk op gewicht te houden. Een wortel doorbijten ging ook al een tijdje niet meer. Die trok hij uit mijn handen ipv de wortel af te happen. Ik had alleen nog nooit van EOTRH gehoord.

Totdat ik problemen met rijden kreeg. Paard werd vervelend, schudde veel met zijn hoofd. De tandarts raadde aan om foto's te laten maken. En daaruit bleek dat de tanden flink waren aangetast. Zowel gaten als cement.

In de kliniek staand laten verwijderen. De ruinentanden zijn ook verwijderd. Daarop zat veel tandsteen. En na het verwijderen bleken er ook flinke gaten in te zitten. De tanden waren verdikt en hadden gaten. Geen wonder dat eten pijn deed!

De dag na de operatie at hij weer. 6 weken later waren alle wonden dicht en mocht er weer een bit in. (stinkt overigens de eerste weken echt verschrikkelijk). Naspoelen mocht, maar hoefde niet.
En hij loopt weer superfijn. Eet ontzettend goed. Ook gras eten gaat goed, als het maar niet te kort is.
De tong hangt wel veel uit de mond, maar daar lijkt paard geen last van te hebben. Met rijden houdt hij zijn tong nu meestal naar binnen. In het begin hing de tong meer naar buiten. Vooral bij het uitstappen laat hij de tong hangen.

Ik zou niet aarzelen om de tanden te laten verwijderen. Paarden knappen er erg van op. Het is wel een flinke ingreep. Ik zou daarom en vanwege de kosten, bij voorkeur alle tanden in 1 keer laten verwijderen.
Bij vermoeden had ik, achteraf, jaarlijks foto's laten maken. Dan was ik er eerder bij geweest.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:13

Fijn dat het herstel zo goed gaat Arethe!

Susanh wat super dubbel dat de tanden wel goed gaan, maar nu wel een peesblessure, sterkte!

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:47

Bij mijn oudje van bijna 33 is ook waarschijnlijk Eorth vastgesteld.
Zou dan voor de zekerheid een rongten foto moeten laten maken.
Weet niet goed wat wijsheid is ivm zijn leeftijd en Artrose.
Kan iemand mij eventueel via pb vertellen wat ze ongeveer kwijt waren aan het trekken van de tanden? Op locatie of thuis?
Zal binnenkort een prijsindicatie vragen van mijn tandarts

123_456
Berichten: 104
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:02

Als je het zeker wilt weten, is foto's maken wel nodig. Daar was ik ca 250 euro aan kwijt. Is op stal gedaan.
De operatie in de kliniek inclusief verwijderen van ruinentanden was 1300 euro.
Dan nog nacontrole door de plaatselijke da: 95 euro.
Alles bij elkaar dus bijna 1700 euro.

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:01

Ik was om en nabij ook dat bedrag kwijt, bij mijn ruin zijn alle onderste en bovenste snijtanden in paar dagen tijd verwijderd. Daar zit dus ook stalling bij.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:37

OleJon schreef:
Bij mijn oudje van bijna 33 is ook waarschijnlijk Eorth vastgesteld.
Zou dan voor de zekerheid een rongten foto moeten laten maken.
Weet niet goed wat wijsheid is ivm zijn leeftijd en Artrose.
Kan iemand mij eventueel via pb vertellen wat ze ongeveer kwijt waren aan het trekken van de tanden? Op locatie of thuis?
Zal binnenkort een prijsindicatie vragen van mijn tandarts


Als het met een rontgenfoto vastgesteld moet worden is het waarschijnlijk nog niet in een heel ver stadium.

Misschien is trekken dan nog niet aan de orde.

Bij een 33 jarige zou ik wel een kosten/ baten analyse maken..afhankelijk van de conditie van het dier.