Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dik, hard been

 
Profiel   

Sinds een paar dagen heeft mijn paard een dik been.
Het is dik van de kogel tot onder de knie. Het is redelijk hard, het is niet zoals er vocht inzit.
Ik denk dat het een beetje warmer aanvoelt dan de anderen.
Een beetje meer info:
- hij staat 24/7 op de wei met schuilstal
- hij is 25+
- hij heeft arthrose

Ik denk dat het komt door de arthrose, mss omdat het kouder wordt. Maar kan dat omdat het maar op 1 been is?

En wat kan ik hier het beste aan doen? Koelen, warm houden, stappen, ... ?

Hij mankt er niet op en heeft er geen last van (hij toont geen ongemak).

Wie heeft tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 21:22 



 
Profiel   

als het al een paar dagen is kan het ook zijn dat er ergens op het been toch een klein wondje zit wat ontstoken is.
zou toch de dierenarts bellen en vragen of die kan komen kijken.
misschien is er inderdaad wat ontstoken en is er behandeling met antibiotica nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 22:37 



 
Profiel   

Een wondje zit er niet,
en anders is het toch zacht met vocht in?

K bedoel dat het er anders uitziet en aanvoelt dan wanneer het een ontsteking is...
En het is echt het hele onderbeen, van de kogel tot net onder de knie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 22:50 



 
Profiel   

nou ja, op zich kan een wondje echt heel klein zijn,maar het zou ook kunnen dat je paard zichzelf heeft aangetikt tegen het been en dat er daardoor een reactie van het botvlies is en het been daarom dikker is.
is wel goed denk ik om je paard zelf even te temperaturen om te kijken of het ook verhoging heeft.
en je kunt altijd de dierenarts bellen en om advies vragen he?
dan kunnen zij je wel vertellen of het nodig is dat ze even langs komen om te kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:03 



 
Profiel   

ellepel schreef
nou ja, op zich kan een wondje echt heel klein zijn,maar het zou ook kunnen dat je paard zichzelf heeft aangetikt tegen het been en dat er daardoor een reactie van het botvlies is en het been daarom dikker is.
is wel goed denk ik om je paard zelf even te temperaturen om te kijken of het ook verhoging heeft.
en je kunt altijd de dierenarts bellen en om advies vragen he?
dan kunnen zij je wel vertellen of het nodig is dat ze even langs komen om te kijken :)


Ja, het kan idd best zijn dat hij zichzelf aangetikt heeft (heeft hij wel eens vaker last van).
Was ik even vergeten zeggen...
Da vanavond gesproken (ze kent mijn paard heel goed), en ze zei dat het ws van de arthrose is en omdat het kouder en natter wordt...
Ze zei klei aan doen en mee stappen als hij niet genoeg uit zichzelf stapt...

Stappen doet hij wel nog voldoende denk ik, rustig aan, zoals alle oude paarden ws.
Maar k vroeg mij af of het goed was om het warm te houden of te bandageren ofzo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:07 



 
Profiel   

ik heb geen flauw idee,ik heb echt totaal geen verstand van artrose.
maar er komt vast nog wel iemand kijken die dat wel heeft en je een goed antwoord kan geven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:09 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik heb geen flauw idee,ik heb echt totaal geen verstand van artrose.
maar er komt vast nog wel iemand kijken die dat wel heeft en je een goed antwoord kan geven :j


toch bedankt :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:10 



 
Profiel   

het klinkt mij als Einschuss. Dat kan komen door een klein wondje wat nauwelijks opvalt (kan ook door mok komen), dat groeit dicht, maar dan slaat de ontsteking naar binnen. Het is dan dik, warm en hard. Als je er niks aan laat doen, kan het nog erger worden en dan wordt het hele been dik. De DA bellen en laten komen. Die kan AB spuiten en eventueel pijnstiller. Beweging (mits ze wil lopen) kan geen kwaad, bijv in de weide of stappen aan de hand. ook koelen met water is goed, behalve als mok de oorzaak is. Dan kan je ook koelen, maar moet je het na de tijd goed drogen. (niet wrijven, maar deppen).
Mijn eigen paard heeft dit ook gehad. Een piepklein wondje, kwam wat vuil in en een dik warm en hard been was het gevolg, ongeveer wat die van jou ook heeft. Drie dagen kwam de DA langs voor het spuiten van AB. Ook gezien bij een manegepaard, wat als oorzaak hardnekkige mok had. Uiteindelijk zag je bij dat paard zelfs vocht en zwellingen onder haar buik en de helft van haar uier. Die heeft heel wat meer AB gehad als die van mij, omdat de zwelling alleen maar meer werd en niet minder.

Misschien toch maar de DA bellen, vooral bij een wat ouder paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:14 



 
Profiel   

Mok heeft hij zeker niet, maar een wondje kan idd altijd....
Het is nu een paar dagen dik, maar het wordt niet dikker of minder...
Het was er ineens, dus niet begonnen met een klein beetje dikker en dan steeds meer...

Hoe snel wordt het bij Einschuss dikker? en hebben ze dan pijn?
Want zijn gedrag is hetzelfde gebleven, hij loopt er niet gevoelig op en ik mag er ook op drukken enzo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-11 23:20 



 
Profiel   

Een olifanten been (einschuss) ik benoem het liever in het nederlands, hoewel een buitenlandse naam interessanter klinkt, kan inderdaad heel plotseling opzetten. Ze hoeven er nog geen last van te hebben maar langzaam aan loopt het been voller en voller. Dat word pijnlijk, omdat het vel te strak gaat zitten.
Heel vaak kan een dierenarts met een antibiotica kuur de zaak eenvoudig oplossen. Laat je het op z'n beloop dan bestaat de kans dat het blijvend wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-11 02:38 



 
Profiel   

En het been is eigenlijk vrij hard, dus niet zacht als je er in knijpt. DA :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-11 02:49 



 
Profiel   

Als ik je verhaal zo lees, en het is geen wondje wat aan het opspelen is, dan denk ik toch dat ej in de richting van de artrose moet gaan denken die opspeeld.
Als artrose gaat ontsteken wordt het gewricht hard en dik, wat je dan het beste kan gaan doen is suplementeren en bewegen, maar niet teveel bewegen. Rustig, op een vlakke ondergrond maar wel regelmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-11 18:24 



 
Profiel   

@Holypope: ik wist de nederlandse naam niet voor Einschuss. bedankt bij deze.

@TS: het kan vrij snel dik worden. Zo hebben ze niks en zo hebben ze een heel dik been. Een olifantenbeen is niet echt pijnlijk, alleen lastig omdat ze door de zwelling het been niet kunnen buigen.
Maar aangezien het bij jouw paard niet in zijn gewricht zit, maar door zijn hele been twijfel ik aan artose. Ook al kent jouw DA je paard goed, toch maar vragen of ze langs komt (of jij met je paard naar de praktijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-11 22:24 



 
Profiel   

ikkebenhier schreef
Sinds een paar dagen heeft mijn paard een dik been.
Het is dik van de kogel tot onder de knie. Het is redelijk hard, het is niet zoals er vocht inzit.
Ik denk dat het een beetje warmer aanvoelt dan de anderen.
Een beetje meer info:
- hij staat 24/7 op de wei met schuilstal
- hij is 25+
- hij heeft arthrose

Ik denk dat het komt door de arthrose, mss omdat het kouder wordt. Maar kan dat omdat het maar op 1 been is?

En wat kan ik hier het beste aan doen? Koelen, warm houden, stappen, ... ?

Hij mankt er niet op en heeft er geen last van (hij toont geen ongemak).

Wie heeft tips?


Hoi, ben je erachter gekomen wat er nou precies aan de hand was?
Mijn paard heeft nl precies hetzelfde. Heb een scan en rontgen laten maken maar daar is niks uit gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 21:00 



 
Profiel   

Gezien dit een topic van alweer bijna tien jaar oud plaats ik hier een slotje.
Het staat je vrij om een nieuw topic op MD te openen waar je je vragen kunt stellen omtrent de gezondheid van je paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 15:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen