Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:02

nikita, wat fijn dat je jouw ervaring hier neer zet, dat biedt wel perspectief!
mijn veearts zei dat ze nooit meer drachtig konden worden na het plaatsen van een knikker, maar blijkbaar kan dat toch nog wel dan...
het is nu zeker wel iets wat ik ga onthouden als mijn merrie weer te extreem wordt...

met regumate heb ik goede ervaringen, met moody mare merkte ik helemaal geen verschil...

ik gaf de regumate altijd zelf, dan kon er qua dosering niks mis gaan...

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:03

Die moodymare heb ik ook lang aan mijn merrie gegeven, maar ik merkte geen enkel verschil.

nikita95

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:04

de glazen knikkers van 4cm doorsnee die tegenwoordig hiervoor gebruikt worden kosten €3.-- en worden volledig steriel aangeleverd door de dierenarts.

na verwijderen is deze knikker echter niet meer zo gaaf aan de buitenkant, er zijn dan wel zuren die op het glas hebben ingewerkt.
als jullie willen kan ik wel een foto van de knikker sturen, heb er 1 thuis liggen die na 3 jaar verwijderd is.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:32

4 cm doorsnee? die van de merrie van de stalgenoot was er gewoon eentje van 1 cm.

nikita95

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:20

Afbeelding

Afbeelding

deze foto's zijn van de knikker die er 3 jaar in heeft gezeten.

de knikker was 100% gaaf toen die erin ging, op de foto's kun je zien dat hij aangetast is.

mijn merrie was echter direct drachtig na verwijderen, dus geen nadelige effecten voor mijn merrie.

grz

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:47

grappig die foto's, best bizar dat dat werkt!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:02

Die bij mijn merrie waren ook ongeveer zo groot, alleen in mijn herinnering waren ze donkerder (maar dat weet ik niet meer zeker).

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:39

kakoo schreef:
Tja, het is echt lastig die hengstige merries.

Regumate zijn de dure hormonen, toch? Ik vind dat geen optie, te prijzig. En op wat voor een manier kan een osteopaat de merrie behandelen?



Probleem kan worden veroorzaakt door vastzitten in de lendenwervels. Mijn merrie heeft hier last van gehad. Was niet te rijden met de hengstigheid. Spul van de groen oss geprobeerd, totaal geen resultaat. Bleek ze muurvast in haar lendenwervels te zitten (de eierstokken liggen hieronder).
Ze is losgemaakt en heeft dan een normale hengstigheid. Wanneer ze weer vast gaat zitten in haar lendenen komt het lastig zijn tijdens de hengstigheid terug.

Ik heb zelf goede ervaring met Aimee van Rooij (chiropractor en dierenarts)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:04

Ik heb pas dus ook inwendig en uitwendig laten behandelen door een osteopaat, en die gaf ook aan dat de vaste lendenwervels in verband konden liggen met de problemen tijdens de hengstigheid/in de eierstokken.

Alles is los gemaakt en ik wil nu even afwachten hoe haar gedrag zich ontwikkelt, en dan pas gaan kijken of het weer nodig is om haar op de regumate te zetten of evt een knikker te plaatsen.
Ik geef haar nu even de tijd om te kijken hoe het zich ontwikkelt...

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:49

Inwendig laten behandelen? dat vind ik erg raar klinken, maken ze niet de boel kapot van binnen als je er zomaar ermee aan de gang gaat, sorry maar hier heb ik nooit van gehoord en vind het echt raar.

Stel dat jij buikpijn hebt en dan gaat er een dokter jou inwendig masseren? dat is toch bizar en onnodig.

Misschien dat je hier kan uitleggen wat het is?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:37

het is niet zomaar een beetje masseren hoor, dit kan alleen gedaan worden door een osteopaat die ook regulier dierenarts is en het werkt hetzelfde als opvoelen, ze voelen dus of alles goed zit in de baarmoeder en bij de eierstokken nadat via scannen is gebleken dat er geen cystes of andere dingen aanwezig zijn die reaktie kunnen veroorzaken...

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:52

Oh maar dat is toch geen behandeling maar enkel opvoelen of alles in orde is.

Ik dacht echt van soort van massage/fysiobehandeling maar dan inwendig en dat kan toch niet.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:33

hij voelde dat bij mijn merrie het vlies dat om de eierstokken zit er teveel/ te strak om heen gedraaid was, kan kan reaktie veroorzaken, en dat heeft hij los gemaakt...

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:48

Mijn paard is niet extreem lastig tijdens engstigheid, maar wel ELKE week hengstig. Ze loopt dan net niet lekker, heeft moeite met inbuigen en reageert wat zuur. Sinds anderhalve week regumate en ze is knetterfel, maar ikmerk wel verbetering. Had de dierenarts gevraagd haar na te kijken, omdat er ergens grwoon niet lekker zit. Nu heb ik al een leuk paard, maar als zeniet hengstig is, is ze nog veel leuker.
Nu probeer ik uit te zoeken of een knikker iets is. Eind an de week heb ik overleg met de dierenarts.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:10

Nouvel schreef:
hij voelde dat bij mijn merrie het vlies dat om de eierstokken zit er teveel/ te strak om heen gedraaid was, kan kan reaktie veroorzaken, en dat heeft hij los gemaakt...


en wat wordt er met losgemaakt verstaan? losscheuren? of oprekken en of ................ sorry ik vind het gewoon eng klinken die vlies zit er niet voor niets??? en hoe kan ie dan te strak omheen gedraaid zijn, zijn het de darmen die eromheen is gegaan? dan is t ff lospuzzelen he.

tja ik zeg hier vast iets heel stoms.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:24

ik wil je via pb het tel.nr. wel geven als je dat wilt, kun je je vragen direct stellen.
ik ben zelf geen osteopaat, kan je hier dus moeilijk op antwoorden, ben bang dat ik het dan misschien niet goed vertel... :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:27

Ah welnee, ik heb een ruin en wil ook altijd alleen maar ruinen als eigen paard.

Dus ik heb er niets aan.

Ik vind het alleen maar erg vreemd en dus is mijn interesse gewekt.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:51

Ragdollcat, als je het graag wilt weten is het misschien toch een optie om te bellen.
Iets leren is nooit verkeerd, en als het je intresse heeft, waarom niet?
Je hebt er misschien zelf niets aan, maar misschien kun je er een keer iemand anders met je kennis van dienst zijn (niet dat je zelf gaat behandelen, maar wel tips door kan geven als je iemand met een soortgelijk probleem treft). :)*

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:13

Ja dat is wel een idee en het is interessant.

Op de stal waar ik sta staat er bijna alleen maar merries, dus wie weet komt het ooit van pas.

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:55

De werking van de knikker berust op het idee dat de merrie 'denkt' dat ze drachtig is; ik verklaar even:

Als het embryo op dag 6 van de eileider in de baarmoeder terechtkomt, vormt deze een productje (PGE2) waardoor de baarmoeder gaat relaxeren, hierdoor gaat het embryo vanaf dag 6 tot dag 16 constant van de linkerhoorn naar de rechterhoorn, dit is noodzakelijk voor drachtherkenning, een embryo van 16 dagen heeft een doorsnede van 25-30 mm. Vanaf dag 17 is het embryo gefixeerd op zn plaats. De werking van de knikker berust erin deze dag 6 tot 16 na te bootsen door beweging in de baarmoeder/ baarmoederhoornen... Hierdoor krijgt de merrie het signaal dat ze geen PGF2a moet aanmaken om opnieuw hengstig te worden, en denkt ze dat ze drachtig is... -> hierdoor wordt ze niet hengstig

Ik ben er trouwens niet meteen voor te vinden, zomaar een vreemd voorwerp in de baarmoeder steken... Zelfs als ontsmet en dergelijke, het is en blijft een vreemd voorwerp en is zeker niet inert. Je moet al geluk hebben om je merrie na lange tijd nog drachtig te krijgen (als je de knikker er al uit krijgt!)

Het is natuurlijk wel een relatief 'goedkope' oplossing natuurlijk.

Als je zowiezo niet meer wilt fokken, en ook geen hengstige merrie wilt. Kun je ook opteren voor een laparoscopische operatie : de ovariectome waar de eierstokken worden uitgehaald. (Dit doen ze routinematig bij standmerries) Natuurlijk hangt daar ook een prijskaartje aan, maar komt erop neer dat je net doet wat je doet bij een hengst om hem ruin te maken...

nikita95

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

hallo inesje,

ik vind je erg negatief klinken.

ik denk dat je bij de knikker ervan uit kunt gaan dat dit gelijkwaardig (lees : "even zo goed" ) een vreemd voorwerp is als een mens met een spiraaltje gebruikt.

maar goed, zoals ik reeds uitgebreid verteld heb, is mijn merrie er heel goed mee geweest en daarna ook probleemloos drachtig geworden. (na meerdere jaren knikker)

succes

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:44

Ja, ik vind het ook behoorlijk negatief.
Ik heb hierbij de wetenschappelijke uitleg gegeven, met mijn persoonlijke mening erbij. Ik denk dat dit de meest verantwoorde en gefundeerde manier is om een reactie te plaatsen.

TS vraag toch om meningen/ ervaringen? Dan vind ik niet omdat het bij 1 iemand of enkele personen goed gaat, dat het daarom aan te raden is. Er bestaan zoveel huis-en-tuin middeltjes dat het soms moeilijk is om op een gefundeerde manier een keuze te maken. Aan TS om dmv mijn uitleg zelf een keuze te maken.


Ivm de vergelijking met een spiraaltje:
Een spiraaltje is erop ontwikkeld om in de baarmoeder geplaatst te worden, dit gebeurt enkel door steriele spiraaltjes, en in een 99% gecontroleerde omstandigheid. Een knikker is een random vreemd voorwerp die je zomaar in een holte van een dier brengt zonder de gevolgen voor meer dan 50% te kunnen voorspellen. (Je gaat toch ook niet zomaar 'iets' in je baarmoeder stoppen om geen menstruatie meer te hebben?)

eef007
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:05

Ik heb bij mijn dierenarts ook geinformeerd. Deze raad het af wegens ontstekingen en het afstoten van de knikker. zei zegt dat bij 2 van de 10 paarden de knikker maar word behouden.

frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:20

Het klopt inderdaad dat een knikker maar in minder dan de helft van de gevallen werkt, volgens mijn dierenarts en de faculteit diergeneeskunde. In dat opzicht verdiend Regumate of de bovengenoemde operatie de voorkeur. Echter zijn er dus wel succesverhalen over de knikker, dus ik zou gewoon eens goed gaan rondbellen om te kijken wat de professionele meningen zijn. :)

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:27

de Da heeft voor mijn paard ook regumate geadviseerd, zelf ben ik broncure (weet niet of ik het goed schrijf) voor mijn paardje gaan gebruiken ongeveer 20 euro voor een flesje, en het helpt super!!!!!!!!