Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

 
Profiel   

Wie heeft er ervaring met merries die een knikker in de baarmoeder hebben? Gaat de hengstigheid inderdaad over of wordt het in ieder geval minder?

Mijn dierenarts gaf dit als optie tegen enorme hengstigheid het hele jaar door. Ik zit er over te denken om het uit te proberen, maar vraag me af of er ook nadelen aan zitten, behalve dan dat de knikker er weer lastig uit te halen is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-11 20:59 



 
Profiel   

helaas geen ervaring, maar wel ook erg benieuwd naar ervaringen...

ik twijfel ook om dit evt eens te laten doen, maar ik hoor heel wisselende ervaringen, dus heb nog geen besluit genomen...

mijn merrie heeft begin dit jaar een aantal maanden op de regumate gestaan wat super werkte en ze is pas inwendig behandeld door de osteopaat, waarvan ik hoop dat dit misschien voldoende resultaat geeft zodat ik verder niks hoef te ondernemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-11 22:34 



 
Profiel   

Tja, het is echt lastig die hengstige merries.

Regumate zijn de dure hormonen, toch? Ik vind dat geen optie, te prijzig. En op wat voor een manier kan een osteopaat de merrie behandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-11 23:25 



 
Profiel   

Ik vond het wel een optie, duur maar als het zoveel verschil maakt heb ik het er wel voor over...

osteopaat heeft haar inwendig behandeld nadat ik haar heb laten scannen om te kijken of er geen cystes of ontstekingen zaten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-11 23:35 



 
Profiel   

Wij hebben het bij 2 merries laten zetten. Bij de een werd het minder, daarbij gaf mijn moeder ook poeder van de groene os, ook tegen hengstigheid, maar bij het andere paard is hij er vermoedelijk weer uitgekomen(kan ook) en hebben het toen maar zo gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 07:32 



 
Profiel   

Nouvel schreef
osteopaat heeft haar inwendig behandeld nadat ik haar heb laten scannen om te kijken of er geen cystes of ontstekingen zaten...

Bij "inwendig behandelen" heb ik de voorstelling dat die ostheopaat zeg maar gaat opvoelen. Klopt dat beeld ook, of is het ook van buitenaf te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 07:35 



 
Profiel   

ja klopt inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 08:13 



 

Ben heel benieued welke osteopaat dat was. ;) Inwendig behandelen leer je nl niet op de opleiding en mag ook niet als je geen DA bent. :)

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met een knikker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 08:35 



 
Profiel   

pb moniqueski eens hier op bokt, zij heeft het net laten doen bij haar merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 08:59 



 
Profiel   

ik heb mijn merrie altijd regumate gegeven. Wel duur ja maar daar heb ik voor over. liever een frisse gehoorzame merrie voor in sport dan merrie die blijft staan en niet luistert naar uw benen als ze hengstig is.

Van knikker heb ik nooit gehoord maar ik vrees dan mss voor baarmoederinfectie omdat knikker een vreemd voorwerp is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 10:16 



 
Profiel   

ik volg sit ook even, heb deze optie ook gehoord voor een merrie op stal en ben benieuwd naar de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 10:25 



 
Profiel   

Kennis van mij heeft dit gedaan en heeft er heel erg veel profijt van. Voor haar een hele goede stap geweest. Paard werd soms gewoon gevaarlijk, maar nu is het weer de liefste merrie van de wereld.
Denk dat het ook net als bij mensen voor de ene merrie een uitkomst is en voor de andere niet.
Maar denk zeker dat het het proberen waard is

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 10:33 



 
Profiel   

Weet iemand of een paard er ook veel dikker van wordt na het plaatsen van de knikker? Of maakt het verder niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 10:54 



 
Profiel   

dat zou voor mijn merrie wel een positieve bijkomstigheid zijn, dikker worden... :j

is het zo dat als je een knikker laat plaatsen je de merrie nooit meer kunt laten dekken?
dat heb ik nl wel eens gehoord.
ik dacht dat een knikker ook weer verwijderd kon worden, maar mij werd verteld dat het een definitieve oplossing was en dat je dan dus niet meer kunt dekken...
dat wist ik niet...

osteopaat is inderdaad ook regulier dieren/paardenarts...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 13:27 



 
Profiel   

Ik ken er eentje, het werd beduidend minder gelukkig, Wel pas naar enkele maanden en niet direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 13:54 



 
Profiel   

[quote="Nouvel"]dat zou voor mijn merrie wel een positieve bijkomstigheid zijn, dikker worden... :j

is het zo dat als je een knikker laat plaatsen je de merrie nooit meer kunt laten dekken?
dat heb ik nl wel eens gehoord.
quote]

Volgens mijn dierenarts is het erg lastig om de knikker te verwijderen. Als je er nog mee wilt fokken, kun je het volgens mij beter niet doen.

Tot nu toe vooral positieve ervaringen met de knikker dus :) dat is fijn! Ik denk dat ik het bij de volgende hengstigheid ga proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 14:58 



 
Profiel   

Het is wel weer typisch zo'n remedie waarvan je je afvraagt hoe ze er in vredesnaam ooit op zijn gekomen :') "Ik deed er per ongeluk een knikker in en ineens was die hengstigheid veel minder heftig."

Ik ben wel benieuwd of het bij jouw merrie ook gaat schelen. Hopelijk laat je tegen die tijd nog even wat horen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 16:49 



 
Profiel   

Ja, inderdaad, hoe verzinnen ze het hè. Maar het zou super zijn als het werkt!

Tuurlijk laat ik het dan weten. Mevrouw is sinds gisteren niet meer hengstig, dus wie weet is het over een maand weer zo ver...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-11 22:29 



 
Profiel   

Ik zou het nooit doen zo'n knikker in de baarmoeder, stel je voor dat je merrie een chronische baarmoederontsteking gaat onwikkelen omdat er iets zit wat er niet hoort. Brrr...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:25 



 
Profiel   

Werd vroeger wel vaker gedaan, knikker goed ontsmetten en door veearts in laten brengen. Helpt goed tegen merries met extreme hengstigheid maar denk er om dat fokken afgelopen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:28 



 
Profiel   

Ooit had ik een stalgenoot waarvan haar merrie een knikker kreeg, het moest van glas zijn en geheel onbeschadigd zijn en t werd goed ontsmet en zo hoppa erin, nooit meer last van gehad, het heeft bij deze merrie heel goed uitgepakt, want ze was verschrikkelijk hengstig het hele jaar door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:33 



 
Profiel   

Ik heb het bij mijn merrie 2x laten doen, maar 2x heeft ze hem er binnen een week uitgeknikkerd.
Daarvoor heb ik haar ook een keer laten spuiten met hormonen (da noemde het prikpil), hiermee zou ze 3 maanden niet hengstig worden.
Maar helaas was ze nog geen 3 weken later weer net zo hengstig, en bleef dat ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:38 



 
Profiel   

hoi

ik heb in 2006 een knikker laten plaatsen bij mijn merrie omdat ze stierlijk vervelend was voor tijdens en na de hengstigheid.
Mijn merrie is een Amulet x Amulet x Legaat x Wathamin.
de knikker heeft zeker zijn werk wel gedaan.
Het is niet zo dat mijn merrie helemaal geen hengstigheid meer vertoonde, maar de "scherpe kantjes" waren wel erg stomp geworden.
De merrie was sinds de knikker een fijn te rijden paard geworden.

Vorig jaar is mijn merrie door een peesblessure door de dierenarts op een jaar absolute rust gezet.
Ik kreeg op dat moment geen garantie of het weer goed zou komen met haar been. Dat was afwachten en na een half jaar zouden we kunnen kijken of er vooruitgang in zou zitten. waarna nog een half jaar absolute rust werd voorgeschreven.

maar goed, ik heb toen dus besloten om haar maar te laten dekken.
Eerst moest dus de knikker eruit, je wilt natuurlijk geen veulen met een glazen oog.!@!

We hebben gewacht tot ze weer hengstigheid toonde en de 2e dag kon de knikker zonder problemen verwijderd worden.
Dit alles via dezelfde weg als de knikker ook geplaatst was natuurlijk. geen probleem.
Vervolgens moet je wel een maand wachten op de volgende hengstigheid voor je kunt laten dekken of insemineren, omdat de baarmoedermond weer tot rust moet komen.

Mijn dierenarts had in 2006 wel van de procedure gehoord, maar nog nooit zelf uitgevoerd, we waren dus eigenlijk een testcase voor hem.
Nadat hij mijn paard een tijdje in de gaten heeft gehouden en we tevreden waren over het resultaat heeft hij het bij meerdere merries bij hem in de praktijk gedaan, 80% met tevreden resultaat. Sommige merries zijn helemaal niet meer hengstig, sommige trekken er zich niets van aan en doe je het voor niets en sommige merries zijn net al mijn merrie nog wel hengstig maar veeeeeeel beter handelbaar in de hengstige periode.

veel succes ermee, ik raad het je aan om het te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:53 



 
Profiel   

Je had het over regumete. dat werkt inderdaad erg goed maar is volgensmij wel duur. je kan ook eens zoeken op Moodymare. hoor daar ook goede dingen over.
groetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 21:59 



 
Profiel   

ik heb trouwens ook Regumate gehad voor mijn merrie, maar naast het feit dat het zeer duur is, heeft het ook een zeer hoge mate van consequentheid van de persoon die voert nodig, 1 a 2 keer vergeten en de functionaliteit is volledig vervallen.

mijn merrie was direct van slag als er een dosis achterwege was gebleven.

grz
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-11 22:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen