Tijdstip Pretnisolon geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:34

Na een lange tijd rommelen met de luchtwegen van mijn paard ben ik er eindelijk achter wat de oorzaak is van zijn luchtweg problemen. Vandaag kreeg ik de uitsalg van de longspoeling. Daar kwam uit dat mijn paard een allergie heeft voor stof en een allergie heeft voor gevochelte, het ergst voor kippen en duifen.
Met mijn staleigenaar kunnen regelen dat de kippen in het kippenhok gaan en niet meer los lopen over het terein. Duiven hebben we niet op stal, behalve de wilde duiven die wel eens aan komen vliegen en 2 wilde zwanen die in de sloot langs de weide zwemmen, maar daar is weinig aan te doen.

Nu moet mijn paard voor een maand op de pretnisolon. Dit moet ik geven volgens het volgende schema:
Dag 1 t/m 5 1x daags 2 capsules
Dag 6 t/m 10 1x daags 1 capsule
Dag 11 t/m 21 om de dag 1 capsule

De capsule`s moet ik rond 10.00 `s morgens geven. Helaas kan ik niet aan mijn stal eigenaar vragen of zij het voor me wil geven, dit omdat ze het nog wel eens vergeet te geven.
Zelf werk ik wisselende diensten, maar kan het nooit rond 10.00 uur in de ochtend geven. Als ik avonddienst heb dan lukt het wel, heb ik nachtdienst dan kan ik het geven als ik vanuit mijn nachtdienst kom maar dat is dan rond 08.00 uur en als ik ochtend dienst heb dan zal ik het moeten geven rond 06.30 uur.

Weet iemand waarom het rond 10.00 uur in de ochtend gegeven moet worden. En zou het erg zijn als hij het i.p.v rond 10.00 uur, op de tijdstippen die ik hier boven genoemd heb krijgt?

En kan iemand mij vertellen hoe groot het risico is van bijwerkingen bij het geven van een maand. Ik weet dat het o.a hoefbevangenheid kan veroorzaken en het zo niet zo goed zijn voor de nieren geloof ik.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:41

Het tijdstip is belangrijk omdat prednisolon een hormonale werking heeft en de cortisol-spiegel in het bloed (en prednisolon is cortisol) verandert naar gelang het tijdstip van de dag.
Dus daarom dat je het s'ochtends moet geven. Anders kan je paard 'ontregeld' raken.
Maar vroeger dan 10 uur kan volgens mij geen kwaad. (Aan mij werd ooit 8.00 u geadviseerd) Het mag vooral niet later op de dag. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 19-03-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:42

Er wordt altijd aangeraden prednison/prednisolon in de vroege ochtend te geven (10.00 uur is rijkelijk laat) omdat rond 4,00 uur 's morgens de door het lichaam aangemaakte hoeveelheid op z'n laagst is. Je vult door vroeg te geven mooi de 'dip' aan, wat het meest effectief is én je hebt de minste impact op de eigen produktie. Geef je prednison om 16.00 uur, dan geef je extra op het moment dat het eigen lichaam al volop produceert, dus het extra is relatief weinig in verhouding, plus dat het lichaam denkt: oeps, ik heb teveel gemaakt, ik draai de produktie terug. Dat doet het lichaam tóch al, en daarom moet je bij langdurig geven ook afbouwen (vandaar het schema dat je gekregen hebt).

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:02

Onze hond en ikzelf zijn ook regelmatig aan de prednison(pretnietson, haha), 's ochtends tussen 7 en 10 is het beste, na 10 u heeft 't eigenlijk geen zin meer, en is het enkel een extra belasting op de bijnieren.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:12

Oke, ik kan het dus prima eerder geven, dan gaat dat wel lukken als ik het voor me vroege dienst en na me nachtdienst geeft. En als ik avonddienst heb dat ga ik wel iets eerder me bed uit, dan maar wat minder slaap ;P Dan zou hij het dus krijgen tussen 06.30 en 9.00 uur.

Kan iemand mij nog wat vertellen over de bijwerkingen, op welke verschijnselen moet ik letten als hij last van bijwerkingen gaat krijgen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:33

tipje: overleg het even met je dierenarts, die heeft het voorgeschreven!

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:19

flappie2 schreef:
Kan iemand mij nog wat vertellen over de bijwerkingen, op welke verschijnselen moet ik letten als hij last van bijwerkingen gaat krijgen?


Hoefbevangenheid!
Dagelijks de voeten checken of ze niet te warm zijn en een oog open houden voor de manier waarop je paard loopt. ;)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:29

appie hefet ook prednisolon gehad voor zijn bronchitis en mijn stalhoudster gaf dat aan hem om 9 uur smorgens.
ik had dezelfde hoeveelheid als jij hebt

ik heb in die periode er wel op gelet dat mijn pony niet in veel gras kwam te staan.
wel heb ik gemerkt dat hij tijdens de prednison kuur erg rustig was, niet moe ,maar heel relaxed :j :D
verder heb ik niks gemerkt aan mijn pony.

succes,je dier zal vast opknappen straks :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-03-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:50

oke, voeten goed in de gaten houden dus.
Sloom is hij nu al doordat hij zich niet lekker voelt en wat benauwd is.

Hij heeft wel al eens een keer een spuit cortisol in zijn bloedbaan gehad, ik begerijp dus dat dat het zelfde is als pretnisolon. Hier heeft hij geen bijweringen van gehad, maar goed dat is dus een eenmalige spuit de kuur pillen duurt langer.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:27

Advies dat wordt gegeven is vóór 9.00 uur, inderdaad vanwege het verloop van hormonen gedurende dag o.i.d.

In principe is hoefbevangenheid bijwerking, maar als je het in de ochtend geeft maak je die kans kleiner. Daarom is dat tijdstip zo belangrijk. In principe valt een kuur van 3 weken in die dosis nog wel mee denk ik ook. Stuur anders maar pb voor ervaring met mijn paard :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:06

mijn paard heeft ook een paar weken pretnisolon gehad en moest deze om 9 uur in de ochtend krijgen.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:21

Prednison moet zo vroeg mogelijk op de ochtend gegeven worden...
Nog voor de spijsvertering in werking komt...
Doe je het niet, loop je heel groot risico op bevangenheid... En das echt niet overdreven....
Als het gebruik van prednison niet heel precies is, loop je gewoon flink risico...

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:32

Hij krijgt het nu rond 07.00 uur in de ochtend.

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:17

Ik mocht het van mijn dierenarts absoluut niet later dan 9 uur geven.
Dit voor de kans op hoefbevangenheid!

Zelf geven vind ik zelf altijd fijner!
Want mijn pony liet wel eens een pil liggen.
Zelf duw ik halve pillen in een handje voer en geef het zo.
En hij trapte er iedere x in

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Tijdstip Pretnisolon geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:58

De pillen in zijn voer doen werkt niet, dan laat hij ze liggen. Ik verstop ze nu in een stukje banaan, dit vind hij erg lekker dus het is hap slik weg pil!!!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:29

ik haalde de poeder uit de ampullen [ 4 per dag ] en mixte dat door natgemaakte meusli en gelukkig at hij dat goed.

houd wel je paard goed in de gaten, mijn paard werd dof van vacht en ging hoesten ,ik ben na 30 dgn gestopt omdat het niet hielp tegen schudden en hij er ziek van werd.