Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 18:59

Mijn grote stoere merrie gaat zo naar de kliniek in Emmeloord. Ze heeft een soort chronische koliek, begon met 2x per jaar en nu zeker 2x per week.
Nu lijkt ze zelfs tussendoor niet pijn vrij.

Morgen gaat ze haar uitgebreid onderzoeken, in de hoop de oorzaak van de terugkerende koliek te achterhalen.

Voor de DA heb ik haar geschiedenis op papier gezet:

Famke, geboren 2002

Winter 2003, vermagerd, gebrek aan voeding, uit de opfok teruggehaald. Eén van de twee ander paarden is dood aangetroffen.

2006 aangekocht, probleemloos op de wei de hele zomer. Zadelmak gemaakt, singelnijd vanaf de 1e hengstigheid na het zadelmak maken.

2007 gedekt voor het 1e veulen, in één keer drachtig. Probleemloos de hele zomer op de wei.

2008 1e veulen 3 weken voor uitteldatum, klein maar gezond geboren (PdV heeft dit veulen gezien i.vm. beenstanden en vroege geboorte). Probleemloos met veulen op de wei. Gedekt voor 2e veulen, 1e keer drachtig. Klein incident in de trailer, met achterhand onder de achterstang geraakt, welke los is gegaan. Daarna, hakende knie. Opgelost door osteopathie. Na behandeling tijdelijk ook geen singelnijd meer.

2009 2e veulen, 2 weken voor uitteldatum. Na 2 dagen op de wei zomereczeem en gaskoliek, na rustig opbouwen, iedere dag een halfuurtje langer, uiteindelijk de hele zomer op de wei gelopen. 1 maand na veulen: zoolzweer, meerdere keren uitgesneden. Najaar, nog één keer gaskoliek tijdens weidegang. Niet gedekt. Schraal in het najaar, ondanks weidegang en extra krachtvoer. Oorontsteking van eczeem in najaar. Cortisone injectie + creme geeft de oplossing .

2010 gedekt meteen drachtig, 2 of 3 maal gaskoliek bij weidegang met stripbegrazing. Eczeem goed te controleren met deken. Fijne zomer, veel van het rijden/mennen genoten.

2011 veulen 2,5 week voor uitteldatum. Voorafgaand aan de bevalling ca. 1 week veel krampen. Ondanks rustig opbouwen van de weidegang toch weer gaskoliek. Uiteindelijk lukt het toch om 24/7 weidegang te geven. Opnieuw gedekt, meteen drachtig. 13 dagen na dekken gaskoliek, daarna slechte eetlust, uier neemt af. Verdenking darmontsteking, mest komt normaal af, geen ontstekingremmers i.v.m mogelijke dracht. 15 dagen na dekken scannen, drachtig. Tijdens het scannen wordt een prop in de darmen ontdekt (bij een dieet van 100% gras), paraffine is voldoende om de blokkade weg te nemen. In het najaar weer gaskoliek na overgang naar nieuw weiland. ZE is goed te controleren met deken en Derfen, geen huid ontstekingen.

2012 veulen 2 weken voor uitteldatum. Voorafgaand aan de bevalling enkele dagen veel krampen met bloedverlies. Weidegang opgebouwd, toch weer gaskoliek op dag 5 na ca. 3 uur gras. Graasmasker (50% graasbeperking) maakt dat er toch 24/7 weidegang kan worden geboden. Niet gedekt. In de zomer is Famke slank maar niet mager. Op de keuring valt op dat Famke niet de kracht heeft die ze andere jaren wel had. Als er minder gras in de wei staat kan het masker enkele uren tot een dagdeel af. Soms met lichte koliek tot gevolg wat met wandelen en Colosan kan worden opgelost waarbij veel gas afkomt. In het najaar valt ze snel af, ondanks ca. 3 kg krachtvoer en enkele uren hooi eten op stal. Masker af geeft vaker gaskoliek. Half oktober veulen gespeend, geen problemen met uier. Op stal doet Famke het goed op grof hooi .
Na het opdrogen van het uier weidegang stripbegrazing met graasmasker en krachtvoer. Famke valt verder af, graasmasker af als het meeste gras van de strip op is geeft meteen weer gaskoliek.
Hierna is ze op stal gezet, overdag paddock, op een dieet van onbeperkt grof hooi, 2 kg brokken en luzerne. Temperatuur 37.1 deken biedt uitkomst. Na 2,5 week begint ze weer te groeien en krijgt langzaam weer energie en looplust. ZE 95% onder controle zonder deken, met TWM horsemix (lijnzaad-biergist combinatie) en Derfen smeermiddel.
Famke is nu gevoelig voor aanraking, wat duidelijk een onaangename sensatie/pijn geeft. Met name aan buik, flanken en lendenen. Haar reactie is slaan en bijten. Zadelen/singelen gaat moeilijk, zelfde reactie, rijden gaat prima. Geen abnormale reactie op benen of zweep. Toch nog buikpijn? Hormonaal?

In de winter is er nooit sprake van koliek, zodra er geen gras meer wordt gegeven verdraagt ze alle kwaliteiten kuilvoer van bijna hooi tot nat en zuur in royale hoeveelheden.

25/11 Helaas kan ik niet meer zeggen dat ze met hooi/kuilvoer geen koliek krijgt, gisteravond weer lichte koliek wat met Colosan was op te lossen. Inmiddels is het dieet aangepast van grof kuilvoer, naar wat rijker voer. Stap terug maken naar grof hooi.
Tendens is dat ze steeds minder verdraagt.


Ik maak dit topic aan in de hoop dat anderen er wat van kunnen leren.

Nu kan ik alleen maar hopen dat de achterliggende oorzaak wordt gevonden en dat er iets aan te doen is. Zoals het nu gaat is geen paardwaardig leven.
Van nature is ze een vriendelijk, levendig en werklustig paard, nu is ze een schim daarvan.

Het gekke is dat ze wel glimt als een spiegel en vol vertrouwen uit haar ogen kijkt. Eten drinken en mesten gaat prima.

Op hoop van Zegen gaan we op pad.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:01

duim duim duim

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:05

Zoals ik het lees is het gewoon graskoliek. Hooi en brok voortaan.

Anoniem

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:14

Ze reageert dus extreem heftig op gras en nu ook op kuilvoer? Is het kuilvoer dan niet gewoon te rijk? Te veel neigend naar gras nog?
Mag ik vragen waarom al die jaren met koliek op gras, je haar wel telkens weer terug op het gras hebt gezet?

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:24

Dat mag je vragen; omdat het in het begin met wennen aan het gras wel goed ging.

Alles terug kijkend is het er langzaam ingeslopen, een beetje kramp.

Het laatste jaar was hangen en wurgen: het belang van het veulen om 24/7 op de wei bij de andere veulens te zijn en Famke die niet teveel mocht hebben. Met graasmasker en veel zorg en tijd van mijzelf was dat te doen.

Voor de goede orde: dit was het laatste veulen. Met Famke wordt niet meer gefokt. Als ze niet drachtig was geweest bij de koliek van vorig jaar was ze toen al niet meer opnieuw gedekt.

Anoniem

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:29

Als je het kuil en gras nu buiten zou sluiten? Heeft ze ook last op gewoon hooi? Mooi droog paardenhooi?

Jee, wat vervelend, vooral omdat je zegt dat ze op dingen gaat reageren, waar ze normaliter wel tegen kon. Hopelijk vinden ze wat. Is er wel eens eerder onderzoek gedaan naar haar regelmatige gaskoliek?

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:37

oei beterschap. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:41

Famke is goed aangekomen in de kliniek. Ze heeft daar meteen de grootste box gekregen met uitzicht op een ander paard en tot haar knieën in het stro. Vannacht moet vasten dus krijgt ze een maker op.

Helaas heeft Famke nu nog steeds buikpijn ook al krijgt ze al een aantal dagen alleen maar droog en ruw hooi, je hoeft maar naar haar buik te wijzen en je kan al een mep krijgen. Een deken wisselen of even poetsen is al vragen om moeilijkheden. Singels haal ik met een bezem onder haar buik door, durf echt niet met mijn hoofd onder haar buik te komen.
Dat is ook de reden dat we haar nu hebben laten opnemen voor onderzoek. Gas koliek van (teveel) gras kan voorkomen, maar als je steeds meer dingen uit haar dieet moet gaan schrappen wordt het wel erg lastig. Dan moet er meer aan de hand zijn.

Morgen de hele dag met de mobiele telefoon in de buurt. Na ieder onderzoek zouden ze bellen om te overleggen. Sowieso een maagscopie, opvoelen en een uitgebreide echo van de buik.

De hele dag hebben de tranen hoog gezeten, maar nu ben ik wel rustiger, er wordt goed op haar gelet en als de pijn erger wordt kunnen ze meteen ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:47

Nou, laten we hopen dat er een oplossing uit komt. Wel fijn dat ze daar tot haar knietjes in het stro staat :D

Ik duim mee voor je en voor Famke :(:) , hopelijk kun je straks lekker slapen, nu je weet dat Famke daar goed staat.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:55

pff heel veel succes en sterkte, hopen dat er wat uitkomt.
even een stipje gezet want ben erg benieuwd wat de oorzaak kan zijn.

Anoniem

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:57

Heel veel succes. Ik ga dit volgen.

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:01

Jeetje wat heftig.. ik volg
Heel veel sterkte en beterschap voor haar

irislouise

Berichten: 11
Geregistreerd: 27-01-11
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:06

Hey Tineke, wat vreselijk voor je zeg! Ik hoop echt dat het weer helemaal goed komt met Famke... heel veel sterkte en beterschap toegewenst van mij en Rozalien!

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:23

Ha Iris, ik vind het zo erg voor P&R die zijn zo met haar begaan. Fijne fokkers (die overigens niks te verwijten valt over haar vermagering als jaarling)

voor de mensen die het niet begrijpen Famke en Rozalien zijn half zussen van de zelfde moeder

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:44

vreemd zeg. Wat vervelend, hopelijk vinden ze een oorzaak en kunnen ze helpen om te zorgen dat ze die nare kolieken niet meer krijgt.
Sneu hoor, dat ze zoveel pijn/last heeft.
Wel heel 'interessant' om die ontwikkelingen zo te lezen van afgelopen jaren.

Heel veel sterkte en succes!

esje01

Berichten: 4901
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:23

fijn dat je ons laat meekijken. ik ben erg nieuwsgierig wat hier uit gaat komen.
Hopelijk kunnen ze je meisje helpen.

Succes vandaag

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:23

Ik hoop dat ze achter de oorzaak van haar koliek komen en dat het op te lossen is. Wat een vreselijk spannende dag zal het vandaag voor je zijn.. :(:) Beterschap voor je maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:40

Ik moet meteen aan schade van wormen denken. Zou het niet kunnen dat in haar opfok tijd ze een flinke wormbesmetting heeft gehad aangezien een andere jaarling is overleden? Wormen kunnen schade aan de ingewanden brengen dus mogelijk dat dat de oorzaak is.
Succes en beterschap voor je paard.

superlisa13

Berichten: 31
Geregistreerd: 28-11-12
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:46

veel usc6 ermee en heel veel sterkte zeg /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 ;( ;( ;( ;( ;(

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 09:51

@ burl, deze vraag heb ik, iets algemener, bij de kliniek neergelegd. Is er een verband tussen de verwaarlozing als jaarling?
Het punt wat daar tegen pleit is dat ze de eerste jaren na deze ellende geen koliek heeft gehad.

Maar goed ik ben geen DA en hoop dat de experts in Emmeloord daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Vannacht geen telefoon gehad, dus die nacht is goed gegaan.

Nu naar stal, het is mijn staldienst op vrijdag, paarden verzorgen. Helaas staat mijn jaarling sinds gisteren op stal met een wondje en een beetje dik been, als het tegen zit, koorts/etter, kan ik ook daarvoor de DA laten komen vandaag.
We hebben gisteren de conclusie getrokken dat ik de afgelopen jaren de DA meer op het erf heb gehad voor mijn paarden (3) dan voor alle ander (30) paarden bij elkaar.

Vanmiddag probeer ik met een update te komen.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:01

Sterkte hoor vandaag! Ik hoop dat niet iedereen, hoe goed ze het ook bedoelen, je de hele tijd met whappjes etc. bestoken, dan word je nog zenuwachtiger. Ben wel benieuwd wat eruit komt. Ik kan met zoveel verbazing lezen wat paarden allemaal kunnen hebben! Bedankt dus dat je dit op bokt schrijft.
Maar het belangrijkste nogmaals
Sterkte!!

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:08

Veel sterkte vandaag met beide paarden.

Hopelijk komt er iets uit wat op te lossen is...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:12

Hoeis het met haar gebit?

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:15

Sterkte, hoop dat ze een oorzaak kunnen vinden die ook goed te behandelen is.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:32

Las in je profiel dat een dochter van Famke ook aan koliek is overleden.
Mss iets aangeboren, erfelijk? Of toeval?