Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whitneyvdw

Berichten: 1547
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: rijnsaterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:39

heel veel sterkte met famke ik hoop dat ze de oorzaak in de kliniek gauw vinden en dat ze haar goed kunnen helpen,het is vreselijk om je paard zo te moeten zien,ze is nu in goede handen.hgopelijk knapt ze gauw op en komt ze er goed doorheen,heel veel sterkte nog.

tiwi1969

Berichten: 7675
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:22

Dochter had een verstopping door stro eten, helaas was de weg van Ameland naar de kliniek te lang, dat wilden ze haar niet aandoen. Het risico dat ze in de trailer op de boot op een tragische manier aan haar einde zou komen was aanzienlijk. Daarom is die dochter ingeslapen.
Natuurlijk is ook dat een gedachte die ik gehad heb, maar verder hebben de broers en zussen, moeder en grootmoeder nergens last van gelukkig. Vader van Famke leeft ook nog en heeft inmiddels een heel respectabele leeftijd.
De andere 3 dochters van Famke doen het gelukkig prima.

Ik heb net contact gehad met de kliniek, ze zijn nu met haar bezig, mijn vriendin komt zo deze kant op en dan gaan we naar Emmeloord en komen we hopelijk met Famke in de trailer weer naar huis.

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:21

En, weer veilig thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:45

Ik zou geen grof hooi en kuilgras meer voeren, maar zacht fijn gras/hooi.

Soms kan het voor een paard beter zijn als de darmen niet te erg geprikkeld worden...

Zie je verband met de drachtigheden?

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:01

Laat ik er even van uitgaan dat 'geen bericht, goed bericht' is...... :(:)
Heb vandaag aan jou en je merrie gedacht TS, hoop dat ze wat hebben kunnen vinden en dat ze jullie verder kunnen helpen.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:02

Meen je nu dat je dier al zo regelmatig en lange aanloop van terugkerende koliek heeft en je hiervoor nooit eerder voor op zijn minst een buikecho bent doorgestuurd??

Ik ben erg benieuwd wat er uit de onderzoeken vandaag zijn gekomen, hopelijk dat die je eindelijk verder op weg helpen. Hebben ze ook een biopt genomen van de dunne darm als ze toch al met die maagscopie bezig waren?

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:06

Bienotje; vind je dat nou gepast om zó te reageren?! Nu de merrie van TS vandaag onderzocht zou worden en TS zich sinds vanmiddag niet meer op Bokt heeft laten zien, terwijl ze zei nog updates te geven???

Wie weet is er wéet ik het wat aan de hand, en dan zet jij hier zo'n misselijke reactie neer.
Bah :r

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:14

En hoe is het gegaan? Is ze veilig thuis hebben ze iets kunnen vinden?

Mijn paard Tim reageerde ook zo, alleen was dat een acute koliek en daarvoor nooit zulke klachtten gehad. Bij hem was de dunne darm(?) in de maag geschoten...

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:21

Oh, wat spannend... Je paard op de kliniek. Zelf vind ik Emmeloord wel een hele fijne kliniek. Maar wachten duurt lang, en koliek is een akelige ziekte.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:31

Zo, dikke overdreven reactie JoyCiej007 . Pfff.
Post van Bienotje komt gewoon oprecht over. Niet negatief naar de TS.

Ik hoop dat t meevalt en dat ze kunnen vinden wat er nou precies aan de hand is.

JoyCiej007

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:57

Oh jezus...........

Ik heb die post écht meerdere malen doorgelezen maar ik dacht dat er stond dat TS de mérrie niet 'op zijn minst' voor een buikecho heeft gestuurd'.

Maar bienotje bedoeld blijkbaar dat een DA haar nooit heeft doorgestuurd voor een buikecho...............

Mocht dat zo zijn dan heb ik het wérkelijk helemaal verkeerd gelezen/begrepen en dan neem ik idd mijn reactie ten volle terug, en bied ik hierbij en publique mijn excuses aan bienotje aan.

Ik vond het al zo ongepast als iemand zo zou reageren......... omdat uit TS haar beginpost toch écht blijkt dat ze er zelf alles aan gedaan heeft en haar paard zeker niet ook maar enige (DA) zorg heeft onthouden..........

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:46

Oei, Joycie. Je joeg me een beetje op de kast hoor met je reactie, was namelijk helemaal niet bedoeld om rot over te komen inderdaad :n Voelde me gelijk al een beetje l*llig, maar misverstandje! Gelukkig maar! :))

Heb zelf ook jammer genoeg ervaring met terugkerende koliek. Aanhoudend koliekklachten is niet zo waarschijnlijk dat het zich 'vanzelf' weer hersteld, dat is geen toeval meer helaas. Vandaar.

Maar nog steeds erg benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken, hopelijk brengt het TS en haar paard wat antwoorden of in ieder geval alsnog een idee voor een vervolgaanpak. :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:57

Heel veel sterkte met je merrie, misschien heb je ook iets aan dit topic, hier zijn baasjes van paarden met koliek of herstellende van een koliekoperatie verenigd. We begrijpen elkaars stress en er worden tips uitgewisseld. Ik ben de starter van het topic, de stress zat bij mij ook hoog indertijd..

[MD] Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:02

Ik volg ook :)
Dit is heel erg naar, maar ook ontzettend interessant. Ik hoop dat de oplossing heel snel gevonden gaat worden! :(:)

tiwi1969

Berichten: 7675
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 01:22

Famke is weer thuis, met een dieet en medicijnen.
Na een dag van wachten en onderzoeken zijn er meerdere zaken aan het licht gekomen die ook wel weer verband met elkaar houden:
De linker eierstok is 4x zo groot als normaal voor een fokmerrie op haar leeftijd, waarmee het lijkt dat haar klachten hormoon gerelateerd zijn.

De wand van de dunne darm is op diverse plaatsen dikker dan normaal, wat een aanwijzing is voor ontstekingen.
Zowel de dunne als de dikke darm werken te traag, waardoor er mest uitzakt naar de laagste plek in de darm.
Door de ontstekingen en de trage werking kan de dunne darm suikers minder goed opnemen, deze komen in de blinde- en dikkedarm en geven daar gasvorming wat de gaskoliek na de consumptie van suikerrijk voer verklaart.
De darmproblemen zijn vaker hormoon gerelateerd, daar komen de ingewanden en de eierstok bij elkaar. Juist door het niet drachtig zijn kunnen de darmklachten extra opspelen.
Nu krijgt ze Prednisolon voor de ontstekingen en Regumate om de hormonen in balans te krijgen. Verder krijgt ze een suikerarm dieet: Geen gewone brokken, maar opfok-brok wat rijk is aan eiwitten en minder suikers bevat dan onderhoudsbrok en alleen ruw/arm hooi aangevuld met Lucerne voor de voedingswaarde.
Het ruwe hooi bevat extra veel vezels en dat stimuleert de darmwerking. Zacht hooi geeft extra risico op het "uitzakken" van de mest.

Een aantal dingen die ik zelf al vermoedde, de suiker en de hormonen, zijn nu bevestigd, de ontstekingen komen er als extraatje bij.
Veel werk dus om Famke weer in goede doen te krijgen en hopen dat de behandeling aanslaat en uiteindelijk met succes afgebouwd kan worden.
We zijn er nog niet maar wel een richting gekregen om de goede weg in te slaan.

Maagscopie hebben we niet meer gemaakt, het zou op dit moment niet meer zoveel toevoegen omdat we op de uitslag van de biopten zouden moeten wachten en de biopten alleen wat zeggen over de eerste 10 cm van de dunne darm en niet over het deel wat daarna komt. Meteen beginnen met behandelen geeft waarschijnlijk net zo snel duidelijkheid.
Dit onderzoek gaan we alsnog doen als het behandelen met medicijnen en dieet niet voldoende effect heeft, dan gaan ze ook een dag ieder half uur bloedsuiker meten om na te gaan of de toegediende suikers door de darm worden opgenomen.

Ik verwijt mijn eigen "huis"DA niets, we hebben alles altijd in goed overleg gedaan en dat was best lastig. Samen de balans zoeken in wat goed was voor merrie en wat goed was voor het veulen.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:19

Je hebt in ieder geval veel meer duidelijkheid nu, duim voor jullie dat de behandeling aan slaat.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:55

Heel fijn dat er nu een mogelijke oorzaak gevonden is. Het zou toch heerlijk zijn als de koliek straks onder controle blijft. Heel veel beterschap en succes.. Blijf je topic zeker in de gaten houden.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:51

Fijn dat er nu wat meer duidelijkheid lijkt te zijn.
Hoop dat het aangepaste voer in combi met de Regumate er voor zorgt dat je dametje geen last meer krijgt.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:55

Fijn te horen dat de kolieken verklaarbaar lijken te zijn en zu maar hopen dat ze met de medicijnen snel onder controle is. Mag ze van de zomer weer op het gras of is daar nog niet over gesproken?

tiwi1969

Berichten: 7675
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 13:57

Voor zover we nu kunnen overzien gaat ze niet meer op het gras. We hebben op stal een E pony die snel bevangen raakt, daarmee staat ze nu ook overdag op een paddock met loopstal, daar hangen hooitassen zo hebben ze toch wat te knabbelen en nooit een lege maag.
Die pony heeft, afgezien van de hoeveelheid en de brokken, ongeveer het zelfde dieet als Famke. Dat gaat dus prima samen.

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:24

Fijn dat je eindelijk een idee hebt van wat Famke dwars zit Tineke.
Hopelijk helpt de nieuwe koers haar om een pijnvrij leven te leiden!

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:50

Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt :)
Ook ik duim dat deze aanpak de definitieve oplossing is. Veel beterschap en succes!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:29

Wat fijn dat je nu gericht kan behandelen, hopelijk knapt ze vlot op.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:38

suc7 voor de toekomst. toy toy toy

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:03

Vooral ook merrie gerelateerd dus, daar heb ik dan geen ervaring mee. Succes met de 'pred' hopelijk slaat het aan en valt zometeen alles op zijn plek. Als de ontstekingen eenmaal wat onderdrukt worden/ zijn heb je best kans dat je paard ook weer wat meer kan hebben. Maar gras is inderdaad wel een erg grote gasvormer. Succes!