Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:03

Beste bokkers,

Mijn shet is al een hele poos zwaar hoefbevangen. Sinds begin afgelopen voorjaar. Bij ons op stal loopt altijd een meisje die voor haar zorgt en bereed. Om eerlijk te zijn, heb ik er nooit erg in gehad dat ze hoefbevangen werd. Mijn shet was samen met een paar andere pony's gewend gewoon zomer en winter op een grote dijk te staan, hoeveel eten er ook stond. Is ook altijd goed gegaan.

Vroeger reed ik veel met Toska, de patient. Ver en veel. Langzamerhand, toen ik groter werd nam de beweging af. Ondertussen werd ze wel bereden door de verzorger. Omdat ik lang niet meer elke dag naar haar keek, omdat ze toch goed verzorgd werd, kwam ik er pas achter toen ik hoorde dat ze niet meer vlot wou lopen. Met andere woorden, ze was kapot. Mensen, je mogen best weten, ik schaam me zwaar zwaar diep, hoe het zóver heeft kunnen komen.

Jullie zullen je wel afvragen, kwam je daar dan niet eerder achter als de hoefsmid kwam? Nou, die hoefde absoluut niet vaak te komen. Ze had sterke hoefjes, liep vaak op het verharde, en zo bleef de verhouding redelijk gelijk, zodat een hoefsmid weinig nodig was. Ongeveer 2 x per jaar was ruim voldoende.

Toen ik er eenmaal aan moest geloven dat Toska verre van gezond was, hebben we haar direct van het gras gehaald, en paddockje in de wei gemaakt met schaduw en zon. Zo stond ze toch nog tussen de andere paarden. Daar stond trouwens geen gras. We voerden ze arm hooi en een beetje muesli. Het ging eigenlijk langzaam aan wel wat beter. We stapten met haar, en de hoefsmid kwam elke 8 weken langs. Het is bijna ongeloofbaar, maar op een duur konden ze er zelfs weer op rijden. Ze liep weer vlot door en ze was weer helemaal de oude. Uiteraard werd er zo weinig mogelijk op de weg gelopen.

Zo ging het best goed. Maar tegen de winter aan, ging het weer slechter en slechter. Ze stond niet meer smiddags een poosje op de wei, maar over dag in de paddock samen met mijn haf. We voerder ze beetje biks, beetje voederbieten en onbeperkt hooi. Ze ging weer langzaam lopen en was niet meer wendbaar.

Hier wil ik jullie een paar foto's laten zien, van hoe ze er nu bij staat: (de hoefsmid is 11 januari voor het laatst geweest)

1. Haar voorhoeven vanaf de zijkant:
Afbeelding

2. Voorhoeven vanaf boven:
Afbeelding

3. Voorhoeven aan de binnenkant:
Afbeelding

4. Achterhoeven aan de binnenkant: (is dat geen rotstraal vanbinnen, rechts?)
Afbeelding

5. Haar lieve hoofdje ;)
Afbeelding

Ik heb ook nog een paar filmpjes van als ze loopt, maar die zijn voorlopig nog aan het uploaden, dus die zal ik later in het topic plaatsen.

Ik weet wel dat er nog weinig aan te doen valt, maar is het mogelijk dat het beestje nog een beetje normaal leven krijgt? Ik weet dat er speciale ijzers e.d. zijn, maar eerlijk gezegd, ga ik daar echt niet aan beginnen. Dat zou me een vermogen kosten voor een shetje waar ik veel van hou, maar verder alleen maar gezelschap is. Is er een goedkoper alternatief? Bij deze jullie advies en informatie dringend gevraagd! Ik weet er geen raad meer mee :(

Hou het rustig en netjes,

Groetjes..

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:08

Stoppen met de biks en de voederbieten en alleen hooi voeren.
Het is suiker waar een pony hoefbevangen van wordt. En de suiker in dat beetje biks dat je voert, kan wel eens net de druppel zijn die haar opnieuw over het randje duwt.

En je inlezen over fructaan, zodat je zelf kan inschatten wanneer een (chronisch) hoefbevangen pony wel/niet op het gras kan.
Het weer van de afgelopen dagen (vrieskoude + zonnig) is bijvoorbeeld erg gevaarlijk weer ivm hoefbevangenheid.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:09

Ik zou met haar even met de veearts overleggen en rontgenfoto laten maken kijken hoever het hoefbeentje gekanteld is vanuitgaande dat de diagnose hoefbevangen klopt.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:10

Er is een centraal topic over hoefbevangenheid en ook in de bokt WIKI staat heel veel informatie!!!

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:13

Oke, bedankt. Geen biks en voederbieten meer dus. Dat zal wss helpen. Over fructaan heeft de hoefsmid me al ingelicht. Het zit s'ochtends in het gras, maar vergif is voor hoefbevangen pony's.

Als de dierenarts komt binnenkort weer enten. Ik zal hem ook om advies vragen en idd misschien wel rontgenfoto maken.

Mysa, oke thanks, ik ga kijken!

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:20

Bij hoefbevangenheid zit het echte probleem meestal inwendig. Ik weet niet hoe oud de Shet is, maar de nieren of de lever kunnen mogelijk "ziek" zijn waardoor afvalstoffen zich gaan ophopen en het lichaam gaat vergiftigen. Genezing komt dan van binnenuit. Uiteraard helpt voeding ook, maar slechts zijdelings.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:22

Ik zou met een foto maken gewoon even naar de kliniek gaan op korte termijn. Het kost naar verhouding niet veel en je weet meteen waar af en waar aan. Met hoefbevangen paarden weet je gewoon beter wat je moet doen om pijn te verlichten als je weet in welk stadium de kanteling van het hoefbeen zich bevind.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:22

Shetje is bijna 15 jaar.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:24

pony heeft pijn vraag naar pijnstilling

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:25

15 is niet echt oud, maar toch zou ik de oorzaak in lever of nieren zoeken. Ik stuur je wel pbtje.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:28

Ik bekap een zwaar bevangen mini merrie .
Heb haar een tijd lang elke 2/3 weken bekapt . En vooral gezorgd dat ze niet op de toon stond . Druk eraf daar .
In overleg met een natuurgeneeskundige staat ze nu op de All septs van phytonics . Het werkt de ontsteking van binnen uit weg .
Ze krijgt dit nu een aantal weken en loopt echt goed nu .
Ze staat nog steeds op gras omdat het daar niet anders kan ....
Na de All septs kijken we verder met wat dan ondersteunen ..
Succes met Toska

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:28

@marietje , ben benieuwd wat jou idee hier van is .

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:33

Pb is goed :)
Zinzi_jewel, onze hoefsmid komt elke 8 weken, en meer is niet nodig zei hij, omdat hij er dan niks af kan halen omdat hij dan in het gevoelige zit, dus meer bekappen heeft niet veel zin. All septs, wat zijn dat precies. Ik heb het er mee eens dat de onsteking van binnenuit genezen moet worden, dus het zou een oplossing kunnen zijn. Fijn dat het zo goed helpt. Is het betaalbaar voor een 15-jarige of niet?

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:38

Wat ik alleen niet snap ik dat ze niet meer op haar achterhand gaat hangen dan normaal. Dat zou je verwachten, als ze zoveel pijn aan haar voorvoeten heeft. Ook met lopen gebruikt ze opvallend weinig achterhand. Wat zou dit kunnen betekenen?

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:41

te betalen of niet paard heeft zorg nodig. dat weet je voor je er 1 aanschaft. haal de DA erbij en eventueel tijdelijk op pijnstilling zetten.
maar dat kan je DA mooi beoordelen

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:44

Je kan een röntgenfoto overwegen, want de kanteling van het hoefbeen is ook belangrijk. Als het tever gekanteld is, zijn de prognoses een stuk minder helaas.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:03

Ik kan mákkelijk voor een gezond paard zorgen, en als 't ie iets mankeert ook nog wel, maar als het te ernstig of te veel wordt niet meer. Dan ga ik mijn paarden nu maar verkopen denk ik.. Aan een gezond paard waar ik nog veel mee doe heb ik meer geld voor over dan een gemiddeld shetje. Klinkt hard, maar probeer me te begrijpen alsjeblieft.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:04

Ik was voor 3 week behandeling 500 euro kwijt, om even een indicatie te geven :)

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:05

Sorry, hier de goede filmpjes:





Laatst bijgewerkt door tossielove op 22-01-13 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:07

Video's zijn privé; helaas niet te bekijken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

de witte lijn ziet er redelijk uit,ik vermoed niet dat het hoefbeen gekantelt is.De hoefjes zijn ook niet misvormd.
Zelfs uitkijken met teveel hooi,daar kunnen ze ook bevangen van raken.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:08

videos zijn prive. en ik vind het onverantwoordelijk voor jou om te zeggen dat je voor een shet niet zoveel uitgeeft. had haar/hem dan nooit aangeschaft. je bent het dan grof gezegt niet waard. ook al gaat het geld kosten

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:09

vuurneon schreef:
Ik was voor 3 week behandeling 500 euro kwijt, om even een indicatie te geven :)


Oke dat is niet mis, haha ;) Was die behandeling ook voor een hoefbevangen pony? Wat hebben we o.a allemaal gedaan?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:09

Je kan het hooi overigens ook vermengen met stro :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:12

tossielove schreef:
vuurneon schreef:
Ik was voor 3 week behandeling 500 euro kwijt, om even een indicatie te geven :)


Oke dat is niet mis, haha ;) Was die behandeling ook voor een hoefbevangen pony? Wat hebben we o.a allemaal gedaan?


Yep :) hoefsmid heeft bekapt om de druk van de teen af te halen en hij moest 3 keer op een dag een flinke dosis metacam, bloedverdunners en nog iets rustgevende (en de dierenarts heb ik langs moeten laten komen in het weekend... Dus visite was duur. Plus nog een keer ter controle). Shetlander weegt gelukkig wel minder, ik had een D pony dus dat gewicht tikte aan in de hoeveelheid medicatie (gaat immers per gewicht).
Tevens zand moeten kopen om een postzegelstuk land vol te gooien met wat zand.