Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:15

Ik zou de pony sowiezo laten zakken in de verzenen, die zijn veel te lang.
En alleen maar hooi voeren, maar dat is al gezegd.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:21

StalNollie schreef:
videos zijn prive. en ik vind het onverantwoordelijk voor jou om te zeggen dat je voor een shet niet zoveel uitgeeft. had haar/hem dan nooit aangeschaft. je bent het dan grof gezegt niet waard. ook al gaat het geld kosten


Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, maar als nou een behandeling, om maar even te zeggen €500 kost. Dat vind ik voor een gezelschap shetje echt te veel worden. Ik voel mezelf ook behoorlijk banketstaaf tegenover het beestje, maar er is een keer een grens. Laten we onze eigen mening mogen hebben :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:23

Je verantwoordelijkheid nemen is ook indien nodig kiezen voor inslapen/slacht :j
Maakt voor het dier geen fluit uit immers :)

(Ook ik ga niet tot het einde hoor! Sta er ook vrij nuchter in :) moet wel betaalbaar blijven)

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:26

geerke schreef:
de witte lijn ziet er redelijk uit,ik vermoed niet dat het hoefbeen gekantelt is.De hoefjes zijn ook niet misvormd.
Zelfs uitkijken met teveel hooi,daar kunnen ze ook bevangen van raken.


Oke! Dat zou positief zijn, maar volgens de hoefsmid zijn ze wel gekanteld.. :(
Maar ik vraag me af, als het beestje geen onbeperkt hooi mag, is er dan niet iets anders om bij te voeren, anders vermagerd ze in rakettempo. Ze moet toch ook aan haar vitaminen enz. komen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:26

Stro kun je wel bijvoeren, is ook ruwvoer. Meer hebben ze nu even niet nodig, dat komt later wel.

Dierenarts zal je ook voedingsadvies geven :)

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:27

Los van de financiën: overleg met je dierenarts wat nog mogelijk is. Het is erg moeilijk een chronisch hoefbevangen shetlander weer redelijk op de been te krijgen en vooral te houden. Helaas spreek ik uit ervaring. Ik heb er behoorlijk wat tijd en geld in gestoken, maar het kwam steeds terug, en de 'gezonde' perioden werden steeds korter. Er hoefde ook maar iets te gebeuren (één sprietje gras eten, zo leek het ongeveer) of het was weer mis. Ik heb uiteindelijk besloten er een eind aan te maken. Als ik alles van tevoren had geweten had ik dat eerder gedaan. Niet vanwege het geld maar omdat het dier vaker mét dan zonder pijn stond.
De beste oplossing (maar die had ik veel eerder moeten bedenken) was geweest als ik de pony direct nadat er hier niet meer op gereden werd, had verkocht (of weggegeven) aan een kind dat er weer mee aan de slag was gegaan. Toen was er namelijk nooit wat aan de hand.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:29

vuurneon schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen is ook indien nodig kiezen voor inslapen/slacht :j
Maakt voor het dier geen fluit uit immers :)

(Ook ik ga niet tot het einde hoor! Sta er ook vrij nuchter in :) moet wel betaalbaar blijven)


Als het inderdaad allemaal té ernstig en te veel wordt, dan zal het moeten... :(
Het dier merkt er inderdaad weinig van. Ik vind ook van, het is een dier, geen mens.
Toch zou ik het echt ver-schrik-ke-lijk vinden, moet ik dat beestje laten gaan, maar dat komt door mijn eigen schuld.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:29

Het blijven wel zorgenkindjes wat dat betreft, als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest, blijven ze gevoelig en moet je altijd goed het voerbeleid ed in de gaten houden.
Hier is het tot nu toe nog niet terug gekomen, maar zorgeloos op de wei zetten is veranderd in een heel plan van aanpak :=

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:30

Stoppen met voeren! Een shet kan makkelijk heel schraal staan.
Vitaminen kan je geven dmv weidekoek.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:33

MirandaDvG schreef:
Stoppen met voeren! Een shet kan makkelijk heel schraal staan.
Vitaminen kan je geven dmv weidekoek.


Oke, en is het de bedoeling om schraal hooi te voeren, of gewoon goeie kwaliteit. Op stal hebben we van allebei namelijk in over vloed. Momenteel krijgt ze het allebei.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:38

paarden zowiezo alleen maar schraal hooi voeren. Goed rijk hooi hier in NL zit veel te veel in voor paarden en is geschikt voor koeien... Verder, alle beoordelingen over voer, wel of niet hoefbevangen en hoe te behandelen, moet je aan de experts vragen, en dat is de DA of als je een hele goede hebt deels een hoefsmid... Niet op een forum.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:49

zakken in de hielen....

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:54

darwin schreef:
zakken in de hielen....


De hoefsmid die altijd bij ons komt is, (ik dacht al 6 x) Nederlandskampioen geweest, en 2es van de wereld, dus die weet wel hoe hij hoefbevangenhoeven moet bekappen denk ik :)

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:01

oke, succes ermee, maar vraag dan geen advies.
Al die kampioenschappen zeggen me weinig, die gaan vaak alleen maar over ijzers smeden en heeft niks met inzicht in de paardenvoet te maken.
Wij hebben al verschillende zwaar bevangen shetlander weer aan het lopen gekregen.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:05

Sorry, zo was het niet helemaal bedoeld :o
Ik weet ook niet precies hoe die kampioenschappen er aan toe gaan, maar ik kan moeilijk tegen de hoefsmid zeggen hoe hij moet bekappen, dan zal die wel zeggen, doe het zelf maar.. :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:08

tossielove schreef:
Sorry, zo was het niet helemaal bedoeld :o
Ik weet ook niet precies hoe die kampioenschappen er aan toe gaan, maar ik kan moeilijk tegen de hoefsmid zeggen hoe hij moet bekappen, dan zal die wel zeggen, doe het zelf maar.. :P


Ik heb er wel inspraak in gehad :j ik heb speciale ijzers geweigerd namelijk omdat ik dat onnodig vond. Ik bleek gelijk te hebben; hoefsmid 2 heb ik erbij gehaald voor een frisse blik en die heeft dus alleen wat apart bekapt om de druk te verminderen.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:11

Oke geen probleem.
Hier heb ik ook zo'n gevalletje wat we bekapt hebben, zag er eerst zo uit als op de eerste 2 foto's, en nu wordt ie voort regelmatig bekapt ( teen kort en hielen laag) en loopt nu goed.
Afbeelding


Afbeelding


En zo zag hij er na het bekappen uit.

Afbeelding

Afbeelding[/

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:11

vuurneon schreef:
tossielove schreef:
Sorry, zo was het niet helemaal bedoeld :o
Ik weet ook niet precies hoe die kampioenschappen er aan toe gaan, maar ik kan moeilijk tegen de hoefsmid zeggen hoe hij moet bekappen, dan zal die wel zeggen, doe het zelf maar.. :P


Ik heb er wel inspraak in gehad :j ik heb speciale ijzers geweigerd namelijk omdat ik dat onnodig vond. Ik bleek gelijk te hebben; hoefsmid 2 heb ik erbij gehaald voor een frisse blik en die heeft dus alleen wat apart bekapt om de druk te verminderen.


Grappig :P Toen ik informeerde over bevangenheid, adviseerde hij zelf al om geen ijzers te doen, weet eerlijk gezegd niet meer precies waarom, maar met vaak goed bekappen kon het ook zei hij.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:13

Bekappen van een hoefbevangen paard is een vak op zich wat dat betreft :j

(Overigens kan speciaal beslag wel noodzaak zijn hoor :) )

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:14

darwin schreef:
zakken in de hielen....



daar zijn dus de meningen over verdeelt,ik ken pony's die hopeloos slecht gingen lopen als de verzenen verlaagt werden
De diepe buiger trekt dan weer harder aan het hoefbeen.


mijn god....wat zijn dat voor foto's?Van voor de bekapping?Schandalig. :(
Bij mijn paard haalt de hoefsmid ook erg veel van de toon weg,niet van de verzenen.Wel iets natuurlijk.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:15

Wij hebben idd ook een shet behandeld, die kon dus echt niet meer lopen en die hebben we een tijdje op speciaal beslag gehad, maar loopt nu alweer dik anderhalf jaar op blote voeten en doet het hartstikke goed.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:16

Darwin, kzie meer haar dan hoeven :+ , maar dat is wel een verschil zeg, inderdaad! Dat beestje was er ook nie best aan toe in het begin. Maar als de hoeven van mijn pony nog meer zou zakken in de hielen, dan staant de hoefjes toch nog meer naar voor gericht? Of begrijp ik je verkeerd?

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:17

vuurneon schreef:
Bekappen van een hoefbevangen paard is een vak op zich wat dat betreft :j

(Overigens kan speciaal beslag wel noodzaak zijn hoor :) )


Jawel, maar voor een shetje misschien wel overdreven.. Sorry dat ik steeds zo banketstaaf overkom voor de kleintjes, maar zo denk ik er wel over.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:22

tossielove schreef:
Darwin, kzie meer haar dan hoeven :+ , maar dat is wel een verschil zeg, inderdaad! Dat beestje was er ook nie best aan toe in het begin. Maar als de hoeven van mijn pony nog meer zou zakken in de hielen, dan staant de hoefjes toch nog meer naar voor gericht? Of begrijp ik je verkeerd?

JE moet dan ook de teen weghalen tot aan de witte lijn.
Als de hoef zakt in de hielen, komt het hoefbeen iets horizontaler te liggen waardoor er minder druk op de zool komt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:23

zelfs een shet heeft recht op de juiste verzorging....(dat vind ik ...een 48 jarige,dus geen 'penny')

Mijn hoefsmid haalt zelfs een gedeelte van de witte lijn weg....aangezien die twee centimeter breed is ;)