Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:27

Omdat dit het zoveelste wratje/sarcoide topic is wat ik voorbij zie komen, heb ik 2 jaar na dato besloten om mijn ervaringen in een fotoverslagje te zetten. Dit om te informeren en kennis te delen. Hoop dat meer mensen er iets aan hebben op deze manier. Ik had deze informatie graag gehad voor ik mijn dierenarts liet snijden...

[MD] Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:35

Een paard gebruikt de oren ook tijdens het rijden.,. concentratie, orenspel naar andere paarden.
Ik vind het ook echt not done dat je bent gaan rijden..
Een paard wat aangeeft geen halster of hoofdstel om te willen... die schreeuwt met signalen van pijn of angst!
Dat je daar niet naar luisterd vind ik een trieste zaak. En dat geeft dus aan dat je je paard niet goed genoeg denkt, of het gewoon niet snapt wegens het ontbreken aan ?ervaring?

Mag hopen dat je paard lekker ''op rust'' staat tot alles genezen is, en ze weer haar concentratie kan tonen met rijden dmv orenspel...En geen angst zal creéren voor het hoofdstel of halster...

Hopelijk geneest het snel.. En die dierenarts had bij mij mogen verdwijnen van het erf...
Die heeft een flink lesje nascholing nodig...
Dierenartsen verprutsen nogal regelmatig dit soort dingen... En het paard is er de dupe van.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:07

Wederom bedankt voor het delen van al jullie ervaringen.

Ben er verbaasd van hoe vaak het tandpastaverhaal met succes verteld wordt!
Iedereen die er ook nog mee 'zit', succes en sterkte!

Dat is ook erg lastig flitzz! Hopelijk groeit het niet. Wat heeft jou paard het ook op veel plekken.

Wat verschrikkelijk dat het kwaadaardig is ChevalNoir! Ben heel benieuwd er nu nog iets aan gedaan kan worden, hopelijk wel!

Ben benieuwd hoe het er nu uit ziet ginn2! Ziet er ook niet echt lekker uit.

Hoop dat het bij mijn paard ook zo gaat zijn nimue2010 :). Dan is alles het in ieder geval waard geweest.

Jolliegirl: Ik heb in een eerdere reactie al uit gelegd hoe ik er over denk en daar sta ik ook nog steeds achter.
Ik merk echt wel aan mijn paard wat wel en niet kan. Als jij een pijnlijke plek hebt, zeg gewoon een blauwe plek, dan wil jij toch ook niet dat iemand daar aan zit? Schreeuw jij dan ook van pijn en angst als daar iets langs af moet? Nee.. waarschijnlijk niet want jou moeder/vader, wie dan ook, heeft jou uit kunnen leggen dat dat geen pijn doet. Kan je dat bij een paard? Geeft weinig succes.. Alleen maar door te doen en te bewijzen aan het paard dat het oke is komt dat goed.
Inmiddels kan het hoofdstel en halster gewoon over de oren af. Aan is nog lastiger, pas 1 keer gedaan. Kan aan haar reactie peilen of het gewoon kan of dat het verstandiger is om vandaag het niet te doen. En het gaat geweldig zo, zonder stress alsof het weer de normaalste zaak van de wereld is. Van echte angst is dan ook weinig sprake anders lukte dit nu echt niet al.
Vind jou reactie eerlijk gezegd zelfs beledigend. Blijf me verbazen over hoe mensen dergelijke conclusies trekken en uitspraken doen terwijl ze niet eens weet hoe mijn paard erbij staat en reageert.
Heel wat mensen hebben al gezien hoe ze er aan toe is, hoe ik dingen bij haar doen, rijden.. Er heeft ook nog iemand anders op gezeten en ook die merkte er helemaal niks van. Daarbij gebruikt ze haar beide oren trouwens ook gewoon, draait alle kanten op. (Toen ze haar oor bijna niet bewoog heb ik ook absoluut niet gereden, toen zat ze ook aan de pijnstilling). Er is niemand, maar dan ook niemand geweest die ook maar iets gezegd heeft van zou je wel rijden o.d. Allemaal mensen die het paard vaak dagelijks mee maken en niet op hun mond gevallen zijn :).

Het is nu zo gelopen met de DA en de reactie op de zalf. DA mag van mij nog steeds komen, hij is ook al 2x extra komen kijken uit zichzelf hoe het er voor stond en komt deze week ook nog een keer. Natuurlijk zal ik mocht het nu niet over zijn wel nog eens nadenken voor we wat doen.
Wie weet geneest dit goed en is het daarna over, zo ernstig fout is de DA dan toch niet geweest. Al blijft het natuurlijk erg vervelend voor het paard.
De tijd zal het leren ;).

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:30

Dank je wel Patty. Ik ben vanmiddag echt op mijn handje gaan zitten zodat je het zelf uit kon leggen want ik plaatsvervangend beledigd ;). Paardje heeft er echt geen last van en Patty is echt heel voorzichtig met haar paardje! Ik ben degene die er ook op gereden heeft en haar oren spel is gewoon normaal. Ze heeft er gewoon geen last van anders had ik Patty gewoon de waarheid gezegd. Misschien de volgende keer iets beter naar de situatie kijken (als je die al kan beoordelen vanaf je pc) en dan pas iemand veroordelen.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:21

Bedankt Leonie ;).

Oor ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Zijn al een paar dagen gestopt met de wondspray en smeer en nu zalf op tegen wild vlees.
Vandaag ook voor de laatste keer antibiotica gegeven.
DA is gisteren weer geweest en vond het er goed uit zien gezien de situatie, het wordt al kleiner en lijkt goed te genezen.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

oor gaat er wel steeds beter uit zien zeg!
bij mijn reus zit een bultje ter grote van een knikker op zijn koker da wilde inderdaad ook eerst biopt nemen en daarna wegsnijden. tot op heden er nog niet van gekomen en gaat nu zeker ook niet meer gebeuren! ben nu met de tandpasta bezig en het slinkt dagelijks, als dat niet werkt ga ik dr knottebelt aanschrijven!

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:18

Hoe is het nu met het oor? Ik ben erg benieuwd hoe het gaat wanneer het weer dicht groeit.

Onlangs heb ik nog iets nieuws geleerd dat ik met jullie wil delen. Mijn merrie heeft een sarcoid aan haar achterbeen, in de lies. Mijn DA adviseerde het operatief te verwijderen. Dit is in december 2012 gebeurd. Daarna groeide het agressiever terug. Het weefsel is achteraf nog op gestuurd voor onderzoek. De uitslag was shocking, het waren kwaadaardige cellen en het zou geen sarcoid zijn. Het advies: contact met een kliniek voor verwijdering van deze tumor.
Ik heb meerdere klinieken aangeschreven, omdat het me allemaal niet lekker zat. Bijna allemaal gaven ze een ander antwoord. Via Bokt las ik over Prof. Knottenbelt. Ik heb hem gemaild en hij verwees me direct door naar professor Sloet van de kliniek in Utrecht. Hier hebben ze nogmaals onderzoek gedaan en guess what?! Het is wel sarcoid. Ze heeft nu haar eerste BCG injectie gehad en heeft daar tot nu toe weinig last van gehad. Hopelijk hoort zij tot de 80% geslaagde behandelingen.

Eerst de juiste diagnose stellen, dan pas behandelen.
Het operatief verwijderen was niet de juiste behandelmethode.
Het onderzoek van het weefsel, dat na de operatie op sterk water is gezet, was dus niet voldoende om een sluitende diagnose te kunnen stellen.

voor foto's:
https://plus.google.com/photos/11028177 ... 1008238737

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:37

Het gaat redelijk, het grootse oppervlak is goed genezen maar echt bij haar oor gaat het maar langzaam.
Zo zag het er gister uit:
Afbeelding

Korstje er af later: (Er komt steeds korst op, die valt er weer af, komt weer op enz.)
Afbeelding

Paard was niet helemaal lekker, bloedonderzoek laten doen en daar komt uit dat ze leverbot heeft. Ook heeft ze te veel antilichamen voor lyme in haar lichaam. Lyme zal ze ooit gehad hebben maar zou op het moment niet actief zijn. Advies was om over een tijd nog eens te checken.

Hopelijk helpen de BCG injecties bij jou paard en merkt ze er verder niet veel van!
Hoe veel injecties verwachten ze dat ze nodig heeft?

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:19

Och jee, dus ook nog leverbot erbij, beterschap! Het oor ziet er al beter uit, in ieder geval een schone wond.

Mijn merrie heeft 4 injecties nodig. Bij haar gebeurd hetzelfde met een korst erop, eraf, erop etc.

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:31

Hoe gaat het nu met je paard? Is de wond al dicht gegroeid?

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:10

Ben ook benieuwd hoe het nu gaat.

Chevalnoir, hoe ver zijn jullie met de injecties in Utrecht?

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:04

Suljinty, volgende week ondergaat ze de vierde en laatste injectie. De sarcoid in de lies is 'gekrompen' tot nagenoeg niets, het is nog een kleine open wond. Op haar hoofd had ze een kaal plekje, wat ook sarcoid bleek. Dat is nu heftig aan het etteren. Hopelijk trekt dat snel en goed weer bij...

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:51

Ik kan je aanraden om Colloïdaal zilverwater te proberen,enkele druppels op de wond en 20 druppels op een stukje brood geven.Heb het bij mijn eigen paard toegepast,die had een tumor in zijn oog die niet wou genezen ondanks allerlei zalfjes van de dierenarts.Door het zilverwater verdween de tumor als sneeuw voor de zon en is nooit meer terug gekomen!

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:47

KnoLLyBoLLy schreef:
Ik kan je aanraden om Colloïdaal zilverwater te proberen,enkele druppels op de wond en 20 druppels op een stukje brood geven.Heb het bij mijn eigen paard toegepast,die had een tumor in zijn oog die niet wou genezen ondanks allerlei zalfjes van de dierenarts.Door het zilverwater verdween de tumor als sneeuw voor de zon en is nooit meer terug gekomen!

Waar haal je dit, apotheek?

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:00

Je kan het bij een gezondheids drogisterij of natuur winkel kopen,kost ongeveer een tientje. +:)+

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:07

Heb alles gelezen en ben ook benieuwd hoe het nu gaat!

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:52

ChevalNoir schreef:
Suljinty, volgende week ondergaat ze de vierde en laatste injectie. De sarcoid in de lies is 'gekrompen' tot nagenoeg niets, het is nog een kleine open wond. Op haar hoofd had ze een kaal plekje, wat ook sarcoid bleek. Dat is nu heftig aan het etteren. Hopelijk trekt dat snel en goed weer bij...


Fijn dat het zo goed reageert. Heeft jouw paard nog veel last gehad van bijwerkingen door de BCG-injecties (hoge koorts)? Uitkijken met de vliegen nu met dat plekje op haar hoofd ;).

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:12

Ja, al ziet het er wel heftig uit nu. En de vliegen zijn inderdaad een plaag! Ik heb een nieuwe foto geplaatst van haar (zorgelijke) hoofd.

De bijwerkingen vallen erg mee. Ze heeft 1 of twee keer een beetje met haar buik 'geknepen', maar de arts zei dat dit door de sedatie kan komen. Verder een klein beetje verkouden, maar dat waren er meer in de groep.

https://plus.google.com/photos/11028177 ... 8513586705

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:35

Fijn dat de sarcoid in de lies zo veel kleiner geworden is ChevalNoir! Hopelijk houdt het etteren op haar hoofd snel op al is het wel een goed teken dat de viezigheid eruit komt. Gelukkig dat de bijwerkingen zo mee vallen!

Met Chickie zelf gaat het gelukkig een stuk beter. Voor de leverbot is ze behandeld en ze heeft in 3 dagen 3 injecties gehad om haar lever te stimuleren + nog een supplement er achter aan ook voor de lever.
Over 1 maand nog een keer medicijn tegen leverbot en in het najaar weer bloedonderzoek + onderzoek voor lyme antilichamen om te zien of het rustig is of niet.

Haar oor heb ik een hele tijd niet meer aan gekomen. Ze kreeg dikke rare bulten er op die ik er ook af kon halen, hele dikke korsten met wat vocht er in. Dit heb ik 2 x gedaan om te kijken wat het was verder niet meer aan gezeten.
Ben nu sinds 1,5 week bezig met groeme leem er op te smeren. Dit laat ze zich gelukkig goed doen en er gebeurd ook wat. Kan niet zeggen dat het goed gaat maar ook niet dat het slecht gaat :).
Haar weerstand ook een stuk minder geweest natuurlijk wat de genezing niet echt bevorderd heeft.

Woensdag was het weer wat open Afbeelding

En vandaag zag het er zo uit; Afbeelding

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 02:20

Wat is dat mooi gaan genezen zeg

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:59

Vervelend dat het nog zo wisselend is. Ben je nu gestopt met de creme smeren? Het ziet er op de laatste foto een stuk rustiger uit. Het is voor haar lichaam natuurlijk erg lastig om tegen drie ziekten tegelijk te moeten strijden. Ik duim voor jullie!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:31

Ben er inderdaad mee gestopt. Wel met weer iets anders begonnen maar ook dit lijkt tot nog toe niet te werken. Diegene van de zalf (medistran) zei ook dat als het tumorweefsel is de zalf niets zou doen maar dat als het wondweefsel is de kans groot is dat het hiermee over gaat.
Ze laat zich (gelukkig) een stuk makkelijker behandelen nu, de zalf werkt iig zeker verzachtend :).
Nog even door proberen of het iets gaat doen of dat we het 'klein' kunnen houden, of of ;).
Vandaag krijgt ze ook nog een x medicijn tegen de leverbot, hopelijk is ze daar dan ook helemaal van af.

Edit: Foto 21-8-2013
Afbeelding

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:03

Sarcoïden zijn heel vervelende tumoren om te behandelen. Gelukkig ziet het er bij jouw paardje nu alweer iets beter uit.

Ik ben wel erg benieuwd of bekend is wat er in die mysterieuze Amerikaanse zalf zit die je erop gesmeerd hebt. Is dat bekend, of is het zo'n geheimzinnige zalf waarvan niemand precies weet wat het is?