Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

 
Profiel   

Hallo,

Nooit gehoopt dat ik hier een topic over zou openen, maar ik begin mijn hengst nu toch wel aardig zat te worden.
Altijd gedroeg hij zich netjes tegen mij, ook nu ze bijna drie maanden verhuisd zijn en meneer ineens met een ruin (en zijn eigen hengstenmaatje)
in een weiland tussen weilanden met andere paarden (zo ook merries en veulens) kwam te staan.
Zijn hengstenmaatje werd ineens zijn grootste vijand. Begrijpelijk, want het zijn hengsten en ineens komen er andere paarden in beeld
wie hij natuurlijk zijn kudde wil maken. We hebben ze dan ook laten gaan, en nu gaat het al een stuk beter. Johnny is nog steeds het buitenbeentje, maar er zijn al een tijd geen wondjes meer te bekennen, dus ze laten elkaar in ieder geval heel. :j

Maar, nu begint Boris met zijn gedrag zich ook aardig tegen mij te keren. Zodra hij in de wei staat is het respect jegens mij bijna weg, terwijl hij juist door mij goed (her)opgevoed is en nooit meer hengstengedrag of disrespect vertoonde.
Bij het werken in de bak is zijn aandacht wel bij mij, maar te vaak wordt hij afgeleid door de andere paarden (die nieteens direct naast de bak staan) of keert hij zich tegen een van zijn vrienden in de bak.

Sinds twee weken krijgt hij Pavo Nervcontrol en Moody Mare (kruidensupplement), deze werken beide wel een beetje, hij is in de wei rustiger en is niet meer de hele dag aan het heen en weer rennen. Maar zijn gedrag is nog steeds 'over the top'.

Nu vraag ik mij dus af, zijn er medische opties? De voedingssupplementen werken dus niet voldoende.
Nu wil ik best een keer chemisch laten castreren, om te zien hoe hij is als hij gecastreerd wordt, maar heeft dat nog zin bij een +-20 jarige hengst?
Zijn er nog andere opties? Heeft een dierenarts medische supplementen zodat zijn hormonen wat kalmeren?

Ik vind dit voor mezelf (en zijn weidegenoten) natuurlijk erg vervelend, maar vooral voor hemzelf. Hij is veel afgevallen omdat hij de hele dag bezig is met de paarden om hem heen. Ook liep hij laatst wat mank omdat hij de hele dag aan het rondlopen was. En hij moet natuurlijk de hele dag zijn 'kudde' beschermen, hij is zelf niet rustig meer. Dus ik wil hem graag helpen :(:)

Wie oh wie kan ons helpen?

*edit: Moge duidelijk zijn dat hij dit gedrag niet vertoont omdat ik hem hiervoor niet corrigeer of niet strikt genoeg behandel, zie ook mijn onderschrift.*


Laatst bijgewerkt door Borisje op 17-09-13 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-13 18:06 



 
Profiel   

Risico bij een oude hengst is groter en een deel van zijn intussen aangeleerde gedrag zal niet veel veranderen. De hormoon productie zal stoppen dus hij zou wel rustiger kunnen worden, maar ik weet niet in hoeverre je daar enige "garantie" op krijgt.
Misschien eens contact opnemen met een of meer DA's, die kunnen je vast vertellen of en wat in dit geval de beste oplossing is.
Gedrag wat je beschrijft lijkt wel door te slaan naar de verkeerde, gevaarlijke, kant dus mogelijk dat je in goed overleg met een DA toch de stap moeten nemen, want zo te lezen gaat het hier anders een keer zeker mis.
Ik weet dat Regumate ook wel gebruikt wordt bij hengsten die teveel "hengst" zijn, als tijdelijke oplossing, dus daar zou je ook eens naar kunnen informeren.

Wat de uitwerking is van chemisch casteren en in hoeverre dit bij een hengst van deze leeftijd nog zin heeft kan ik niks over zeggen.


Laatst bijgewerkt door ElCid op 17-09-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-13 18:12 



 
Profiel   

Dankje! Van Regumate had ik inderdaad weleens gehoord, daar ga ik zeker informatie om vragen bij een dierenarts.
Ik wil inderdaad met een paar contact opnemen, maar ik hoopte dat bokkers nog wat andere opties voor me hadden. :) Ik ben ook bang dat hij al aangeleerd gedrag heeft, hij is van jongs af aan nooit opgevoed, altijd zijn gangetje laten gaan dus hij heeft geen idee hoe hij moet omgaan met die hormonen. Mijn andere hengst heeft er namelijk totaal geen last van, die is alleen hengst als hij mag dekken.
De pony in kwestie dekt nooit, maar ik denk dat hij dit gedrag mede vertoont omdat hij niet weet hoe het wel hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-13 18:14 



 
Profiel   

Ik lees even mee, ik zit met een opstandige 6-jarige klophengst, dus, die kan via reguliere weg gecastreerd worden. Hij steigert regelmatig naar mij, maar niet bedoelt om me echt te raken, meer afschrikking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-13 18:41 



 
Profiel   

Ik heb zelf op het punt gestaan mijn hengst op 22-jarige leeftijd te laten castreren. Niet vanwege gedragsproblemen naar mij, maar wel omdat hij zichzelf steeds opnieuw een peesblessure liep in de wei.
Advies van de DA (Jan Greve) was om het niet te doen. Hij was van mening dat het nog wel degelijk invloed zou hebben op z'n gedrag, dus dat hij er rustiger door zou worden, maar ook dat de hormonen hetgeen waren wat hem overeind hield. Volgens hem zou mijn hengst na castratie op die leeftijd, door het wegvallen van de hormonen, binnen een half jaar veranderen in een echt oud paard.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het niet meer te laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 08:25 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Ik lees even mee, ik zit met een opstandige 6-jarige klophengst, dus, die kan via reguliere weg gecastreerd worden. Hij steigert regelmatig naar mij, maar niet bedoelt om me echt te raken, meer afschrikking.


Contact opnemen met DA en z.s.m. laten castreren! Een hengst die naar je steigert moet je of even heel erg goed op zijn plek zetten dat hij letterlijk achterstevoren staat van de schrik en het nooit meer in zijn hoofd haalt of onmiddelijk laten castreren! Zo'n "spelletje" is niets anders dan machtsvertoon en wordt van kwaad tot erger en uiteindelijk kan hij in de aanval overgaan. Daarbij is een klophengst in de regel veel lastiger dan een "gewone" hengst. Waarom is hij niet op jonge leeftijd al gecastreerd? Risico wordt groter, zowel qua operatie als qua gedrag van het dier en ermee fokken kan toch niet. Nu is een mooie tijd om een dergelijke ingreep te plannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 08:29 



 
Profiel   

Mijn Dennis(als 13 jarige gecastreerd, altijd dekhengst geweest) was altijd al een braaf sukkeltje. Maar is na zijn castratie in het land duidelijk relexer geworden. Hij moest altijd alles in de gaten houden, alles zien. Dat heeft hij nu veel minder. Hij zat dus altijd ook strak in z'n vel, nu is hij wat buikiger ;) (wel zonder echt dik te zijn hoor, hij staat met een aantal dikke merries, dus alles word schraal gevoerd).

Ik heb hem alleen nog niet met andere ruinen/hengsten durven koppelen met merries er bij. Hij heeft altijd erg fel gereageerd op andere mannen bij zijn meisjes, dat is wel beter geworden en wil het misschien toch proberen zodat ik 1 kudde kan gaan krijgen ipv altijd 2 (Dennis met zijn meisjes, en een groepje jeugd met ruinen/hengsten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 08:32 



 
Profiel   

Ik heb/weet geen ervaringen met chemisch castreren bij paarden.
Maar wanneer castreren geen optie is, zou er een mogelijkheid zijn om je paard te verhuizen naar een omgeving waar geen merries direct in de omgeving zijn??
Ik heb bij een paar hengstjes van ons ook zo'n totaal verschillend gedrag gezien toen ze tijdelijk ergens stonden waar geen andere pony's waren en toen ze weer thuis op een land naast de merries liepen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 08:36 



 
Profiel   

Ik ken enkele hengsten die chemisch gecastreerd zijn met Improvac.
Dat heeft duidelijk wel effect. :j
Dat product is hier niet geregistreerd voor paarden, wel voor varkens. Maar als ik jou was zou ik je DA er eens naar vragen?
Het wordt ook gebruikt bij merries trouwens. En is bijvoorbeeld in Australië daarvoor wel geregistreerd.
http://www.zoetis.co.nz/products/Equity-Vaccine1
Dat is dus hetzelfde product.
Wel ff rekening houden met bijwerkingen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 08:50 



 
Profiel   

Bedankt iedereen! Ik ga straks een aantal dierenartsen en klinieken bellen om hun om opties te vragen. :j

Fennadev: Ik zou ook zeggen, lekker laten castreren, fokken doe je er toch niet mee. En heel erg goed opvoeden want steigeren mag nooit, maar dan ook nooit :=
Als je hem te oud laat worden krijg je hetzelfde probleem als ik.

Alvaron: Hmm dat zou bij mij waarschijnlijk ook van toepassing zijn. Boris loopt zichzelf inderdaad ook blessures op de wei. Nu is een shetlander natuurlijk nog niet erg oud met 20, maar al wel op leeftijd. Hoe heb jij dit verder aangepakt?

Dennis: Fijn om te horen! Bij mij is hij inderdaad ook heel fel tegen ruinen en hengsten, maar niet als er geen merries in de buurt zijn, dan is hij in principe vrienden met iedereen. Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurd als je ruinen bij Dennis en 'zijn kudde' zet. :j

Kentaro: Dat kan helaas niet. Ik ben net verhuisd met ze en sta echt op een geweldige plek, vlakbij huis. Ik wist ook niet van te voren dat er merries met veulens naast mijn weiland stonden. Gelukkig gaan ze 's winters naar binnen, zodat we kunnen kijken hoe hij zich dan gedraagt.
Ik weet dat hij anders is als er geen andere paarden in het zicht zijn, dan is hij gewoon rustig, helemaal zichzelf en luistert hij perfect naar me.

Luckystory: Is dat geen pijnlijke behandeling? Ik kreeg namelijk een pb van iemand die een paard chemisch gecastreerd had en dat paard had er erg veel pijnen en narigheid van gehad, en als het dan een hele pijnlijke (dure)behandeling is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 09:25 



 
Profiel   

Borisje schreef
Luckystory: Is dat geen pijnlijke behandeling? Ik kreeg namelijk een pb van iemand die een paard chemisch gecastreerd had en dat paard had er erg veel pijnen en narigheid van gehad, en als het dan een hele pijnlijke (dure)behandeling is..


Dat vond ik eigenlijk wel meevallen. Ik ken 4 hengsten die ermee behandeld zijn. Ze hebben daar alle 4 wel even van geweten oa. doordat er een weefselreactie is op de plek waar geïnjecteerd wordt. (= dikke bult) Dus erg fit zijn ze dan niet. Maar na een week ofzo is dat weer weg. Dan lijkt een castratie mij véél pijnlijker. ;)
En voor zover ik weet is dat ook niet echt duur. Maar je DA kan natuurlijk zelf vragen wat hij wil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 09:35 



 
Profiel   

Mijn paard is ook chemisch gecastreerd met improvac. Hij was al gewoon gecastreerd maar maakt nog steeds volop testosteron aan en was levensgevaarlijk in de omgang. Bij de eerste injectie is hij niet ziek geworden, ook al heeft de DA er wel voor gewaarschuwd. De 2de keer had hij er wel duidelijk last van maar hij knapte met een pijnstiller alweer op. Van improvac is nog niet bekend wat de nadelige invloed op lange termijn is op het lichaam, daarom vond mijn DA het geen wijsheid als oplossing voor de rest van zijn leven. Het spul zou een half jaar werken, maar mijn paard begon na een kleine 2 maanden weer merries te claimen en hij staat nu helemaal apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 10:00 



 
Profiel   

Dennis schreef
Mijn Dennis(als 13 jarige gecastreerd, altijd dekhengst geweest) was altijd al een braaf sukkeltje. Maar is na zijn castratie in het land duidelijk relexer geworden. Hij moest altijd alles in de gaten houden, alles zien. Dat heeft hij nu veel minder. Hij zat dus altijd ook strak in z'n vel, nu is hij wat buikiger ;) (wel zonder echt dik te zijn hoor, hij staat met een aantal dikke merries, dus alles word schraal gevoerd).

Ik heb hem alleen nog niet met andere ruinen/hengsten durven koppelen met merries er bij. Hij heeft altijd erg fel gereageerd op andere mannen bij zijn meisjes, dat is wel beter geworden en wil het misschien toch proberen zodat ik 1 kudde kan gaan krijgen ipv altijd 2 (Dennis met zijn meisjes, en een groepje jeugd met ruinen/hengsten)


Hier wil ik even op reageren. Mijn ruin (heeft gedekt is is gecastreerd toen hij 2 was) is nog altijd heel bezitterig naar onze merrie (zijn moeder, maar die heeft hij dus gedekt). Nu staan we sinds kort op een stal waar ook jonge hengsten staan. Als we daar langs moeten lopen reageert mijn ruin echt ontzettend fel. Is hier iets aan te doen?

Ik denk dat het bij het paardje van TS zou kunnen schelen als hij gecastreerd wordt, maar waarschijnlijk niet zo heel veel, omdat dat lang hengst zijn er gewoon in blijft zitten. Als mijn ruin nog zo'n hengstenmanieren heeft (is inmiddels 8)...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 10:14 



 
Profiel   

@ Safiera: Ik denk dat dat een kwestie van opvoeding is. Mijn Dennis kon ik prima mee langs andere paarden lopen. Werk is werk, land is vrije tijd. In zijn vrije tijd was hij wel fel op andere mannen.

Vorige week stond mijn jonge ruin aan het hek van de paddock waar Dennis in stond vast gebonden, naast 1 van de hooi-plekken(hooi aan de zelfde paal als jonge ruin). En Dennis ging rustig naast staan eten zonder gedoe. In het begin vloog hij zowat over het hek heen als dat gebeurde.

Als ik ze ga koppelen gaan er geen ruinen bij Dennis in, maar juist anders om. Alle merries bij de andere mannen op dat stuk land (bij voorkeur met voldoende gras). En hij er een paar uur later bij. Al mijn pony's kunnen in principe bij elkaar. Alles loopt wel bij elkaar, op Dennis en Benno na (en Flynnie, maar dat is nog maar een baby ;) ).

Dennis is op de kliniek via de lies gecastreerd. Ben hier echt dik tevreden over, zou het zo weer doen. Jonge hengsten worden hier gewoon thuis staand gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 10:52 



 
Profiel   

Geen ervaringen met chemise castratie bij paarden maar wel via verschillende vrienden bij honden. Ze lieten stuk voor stuk de urine lopen na de castratie en hadden er geen controle meer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 10:56 



 
Profiel   

Borisje schreef
Hmm dat zou bij mij waarschijnlijk ook van toepassing zijn. Boris loopt zichzelf inderdaad ook blessures op de wei. Nu is een shetlander natuurlijk nog niet erg oud met 20, maar al wel op leeftijd. Hoe heb jij dit verder aangepakt?
Ehh, niet eigenlijk. Hij is nu 25 jaar en nu zo'n 3 jaar met pensioen. Ik kan er weinig aan doen, of ik moet 'm hele dagen binnen zetten, en dat vond ik geen optie.
Hij heeft z'n eigen weitje naast de ruinen en hij begint nu toch wel echt oud te worden (Arabier). Dat merk ik het laatste jaar ook in z'n gedrag. Hij wil nog wel eens een keer naar het draad galopperen, maar het sprinten en 2 cm voor het draad vol in de ankers gaan, dat doe hij niet meer.
Vorig jaar december dacht ik dat z'n tijd gekomen, was, maar daar is hij toch weer bovenop gekomen. Mocht het weer fout gaan, gaat er nog 1 grote fles metacam tegenaan. Als dat voldoende is om 'm er doorheen te halen dan mag ie blijven, kan hij niet meer zonder metacam dan is het einde verhaal.

Maar ik heb voor hem de castratie dus alleen maar overwogen omdat ie zichzelf toen kapot liep. Verder is ie altijd super makkelijk en eerlijk geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 13:04 



 
Profiel   

Alvaron het super makkelijk is er helaas bij mijn hengst uit nu, anders had ik er ook niet zo'n probleem van gemaakt natuurlijk. Hoewel het wel heel naar is dat hij zichzelf kapot loopt.

Ik heb bij vier dierenartsen om advies gevraagd, en zij wezen mij allemaal op de Regumate. Vrijdag ophalen en dan gaan we het proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden als jullie dat interessant vinden! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 16:19 



 
Profiel   

Snap ik. Vervelend als ze na zo lang alsnog zo omslaan. Ik hoop voor je dat de Regumate werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 16:33 



 
Profiel   

Ik heb zelf nog lang geen 800 euro, dus een castratie gaat er voorlopig niet in zitten. Mijn ouders vinden hem het niet waard. PS het is een shetlander en ik zet hem echt goed op zijn plaats als hij dat doet. Laatste keer vond hij het echt niet leuk dat ik 'm zo hard aanpakte, hij heeft wel vijf minuten als een gek rondgesjeesd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 18:40 



 
Profiel   

Mijn merrie is deze zomer voor het eerst behandeld met Improvac (chemische castratie), omdat ze al 2,5 jaar op de regumate stond vanwege haar extreme gedrag tijdens de hengstigheid.
Dit middel wordt ook bij hengsten gebruikt voor chemische castratie en is hier inderdaad nog niet geregistreerd voor paarden.

Mijn merrie is 2x ingespoten met een tussenperiode van een maand en dan zou het zo'n 7 maanden moeten werken.
Een deel van de merries blijft de eerste 2 maanden nog wel hengstig worden of dat gedrag vertonen, daarna moet de hengstigheid helemaal stil liggen tot na een maand of 7.
Ik ga er vanuit dat dit voor een hengst ong. gelijk zal zijn.
Mijn merrie bleef inderdaad nog een aantal keren hengstig worden met bijbehorend gedrag, maar wel al iets minder heftig dan anders, daarna werd het steeds minder.

Wel reageerde ze erg heftig op de injecties, ze kreeg een enorme zwelling en koorts een aantal dagen.
de 2e keer heeft ze hiervoor ook op de pijnstillers gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-13 20:04 



 
Profiel   

Hier in België gebeurt chemische castratie met suprelorin, kost zo'n 100 euro per prik. De effecten verschillen echter van paard tot paard: hier ook een hengst die erg vermagerd was, kreupel door constant te ijsberen en te rennen in de wei... Ik weet niet of de chemische castratie echt werkt, ik vind hem nog wel echt hengst, maar hij is toch een pak rustiger, ben hem echter strenger beginnen aanpakken in de wei, en zo heb ik dat neurotisch gedrag kunnen doorbreken. Ook heb ik geprobeerd de situatie van een aantal jaren geleden (had toen altijd minstens 1 paard in zijn buurt, was nochtans zijn "vijand", onze klophengst, maar die is er helaas niet meer) weer na te bootsen, en voldoende structuur in zijn leven te brengen, en met resultaat. Helaas heb ik veel te lang aangemodderd ermee, hij liep al 3 jaar onregelmatig, dus dit komt wss niet meer goed (problemen SI-gewricht). Hij is 16, en volledige castratie werd me afgeraden door de DA omdat ie vreesde dat ie depri zou worden ervan.

Als ik de andere paarden verplaats van wei, zet ik hem meestal even op stal, omdat ie daar ook wel behoorlijk van kan flippen.

Helaas kan ie nog altijd geen ruinen uitstaan (zit al sinds zijn 2 jaar alleen), behalve als er geen merries in de buurt zijn. En doordat ie toch nog hengstengedrag vertoont, zet ik hem niet bij de merries ook, want dan zou ie dekken en is met zijn achterhand ook niet aan te raden. Maar momenteel is het goed te doen, zelfs als ie de andere paarden maar van heel ver ziet, lijkt het mee te vallen.

Bij jouw paard kan het dus te wijten zijn aan die verhuis, veranderde omstandigheden...

En NH is zeker een goede aanpak voor zo'n situaties, zolang je niet van de overtuiging bent dat je altijd zacht moet zijn met je paard, want da's met hengsten lang niet altijd het geval. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-13 17:52 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd naar de resultaten van Regumate. Waarom heeft mijn DA dit niet gezegd? Heb hier nog ongeveer een halve liter staan. Is nu 2x weggegooid geld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-13 00:21 



 
Profiel   

Hwn bekijk mijn onderschrift/profiel, NH wordt hier al vollop beoefend. :)) Verder, chemische castratie spreekt mij denk ik niet zo aan omdat ik veel pb's krijg met hele negatieve ervaringen, veel pijn en lasten bij het paard.

Op dit moment gaat het met Boris richting mij een stuk beter al, hij krijgt nu 5 dagen Regumate, 3 dagen volledige dosering en 2 dagen de dosering die hij hoort te hebben voor een shetlander.
Naar mij toe is hij veel rustiger, heeft meer aandacht voor mij en heeft minder aandacht voor andere paarden als we trainen.
Op de weide is hij nog niet rustiger geworden naar zijn weidegenoot. Maar dat was ook niet mijne eerste prioriteit. Het blijft toch twee hengsten bij elkaar zetten en dat zal altijd wel wat mot geven. Zolang ze mekaar niet tot bloedens aan toe afmaken vind ik het een prima rangorde.

Maar tot nu toe ben ik al een stuk blijer! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-13 07:44 



 
Profiel   

@Borisje, heb je onderschrift gezien hoor, ik wou je er gewoon op wijzen dat NH voor sommige mensen is: alles lief vragen aan je paard, nooit streng optreden, en da's met (ex-)hengsten niet altijd evident, je moet op zijn minst je persoonlijke ruimte kunnen verdedigen.

Hier in België heb ik nog niet gehoord van pijn of bijwerkingen van het product dat hier gebruikt wordt voor chemische castratie (hier ook niet, helaas ook weinig effect), is een product dat ook gebruikt wordt bij honden en katten.

Fijn dat het al betert. Als ze plaats genoeg hebben, kan het idd wel lukken, wel opletten dat zijn weidemaatje(s) dan niet van angst de hele dag in een hoekje staan bibberen, hebben het hier ook voorgehad bij onze klophengst, zelfs een erg agressieve ruin die 25cm groter was dan hij, hebben we moeten weghalen uit zijn wei, hoewel het voordien goed ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-13 20:07 



 
Profiel   

Dit topic is misschien al een tijdje niet meer gebruikt maar ik wilde eigenlijk wat informatie over het chemisch castreren.
Ik ondervind namelijk de moeite van mijn hengst plaatsen op een weiland.
Ik ben nu via de gemeente bezig om te kijken of ik gemeente grond kan huren, maar hier wacht ik dus nog op antwoord en ben dus ondertussen eens verder aan het zoeken naar opties.
Nu vertelde mij iemand over het wellicht chemisch castreren van mijn hengst.
Maar hoe werkt dit precies?
En kan het ongedaan gemaakt worden?

Ik heb een hengst omdat ik er eigenlijk mee de keuring in wil en daarna de fok als hij goedgekeurd wordt.
Dus dan moet hij wel vruchtbaar zijn.
Maar voor nu tijdelijk zou het misschien een optie zijn zodat hij wel bij merries en ruinen kan staan,
hij kan namelijk prima met andere paarden staan, soms een beetje ruzie maar dat is ook rangorde.
En dit gaat na een tijdje weer over en wordt vaak spelen.

Iemand tips voor mij?
Of geweldig goede uitleg? :)

Alvast bedankt :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-14 15:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen