Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:14

Goh, ik heb begrepen dat je met chemische castratie nooit echt de garantie hebt: soms werkt het niet, of soms blijven ze verminderd vruchtbaar achteraf, dus voor een hengst voor de fok zou ik het persoonlijk een (te) grote gok vinden.

Kan je hem nergens in een hengstenkudde in een opfok plaatsen of zo?

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:57

Mijn hengst heeft vandaag gezwommen omdat zijn buurvrouwen naar een weiland aan de andere kant van de sloot+fietspad verhuisden. Heb monnikspeper in huis, hoop dat het helpt zodat hij niet meer naar de merries toe wilt zwemmen!

Jorex

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:09

Zit er geen draadje tussen hem en de sloot dan? (Met een flinke pets stroom natuurlijk)

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:47

Nee er zit helemaal niets tussen hem en de sloot. Sloot aan 4 kanten buiten een stukje waar een hek zit om naar het naast gelegen weiland over te steken.

lovelyfiefy

Berichten: 5111
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:10

Oke nee dan is het inderdaad geen optie.
Mijn hengst gaat gelukkig niet zwemmen , althans nog nooit gedaan :p

Opfok mag hij hier niet meer omdat hij bijna 3 is & alles is hier tot 3 jaar, daarna moeten ze er uit :(

lovelyfiefy

Berichten: 5111
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:10

joafan2003 schreef:
Mijn hengst heeft vandaag gezwommen omdat zijn buurvrouwen naar een weiland aan de andere kant van de sloot+fietspad verhuisden. Heb monnikspeper in huis, hoop dat het helpt zodat hij niet meer naar de merries toe wilt zwemmen!


Wat doet monnikspeper?

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:19

Monnikspeper verlaagt de libido=testosteron gehalte waardoor de hengst rustiger wordt. Die van mij reageerde er al op vanaf de 2 de dag=niet meer happen tijdens het poetsen, niet meer heen en weer rennen in de wei=staat nu rustig te grazen en valt mijn ruin gelukkig ook niet meer aan-die lag nu op zijn gemak languit in de wei, wat die eerst echt niet durfde!

lovelyfiefy

Berichten: 5111
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:58

Die van mij is niet zo erg.
Hij heeft inderdaad in het begin een tijdje heen en weer gerend, maar omdat dat geen nut had is hij daar mee gestopt :P
(heb op zich een best slim paardje ;) )
Maar hij zou daarmee dus niet op een stal kunnen staan waar merries staan.
Ga ik dan van uit?

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:48

Hij stond hiervoor op stal, niemand die door had dat het een hengst was. Wel staan er veel merries in weilanden erom heen die hengstig zijn, daardoor ging hij zo uit zijn stekker. Hij liep zelfs in de kleuter les tussen de merries=met mij ernaast die hem vasthield.

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:30

Interessant om weten. De mijne is vorig jaar chemisch gecastreerd wegens zijn ge-ijsbeer langs de omheining (tot kreupelheid toe), maar ik probeer dit jaar zonder, is normaal al uitgewerkt, maar zijn "concurrent" (ruin met hengstenmanieren) is verkocht, dus dit kan wel es helpen.

Maar wel interessant om iets achter de hand te hebben. Waar kan je die monnikspeper kopen? Hoeveel geef je er?

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:46

interessant... ik ga mij er eens in verdiepen in die kruiden. Kent een reguliere DA dit ook en kan ik dit gewoon met hem doornemen?

Ik zit met een KWPNer (10 jaar en vanaf 4 ruin, waarschijnlijk geen dekverleden) die sinds er een 10 mnd oude friese hengst in huis kwam gewoon niet meer sociaal te noemen is. Altijd geweeest jaren lang naar alles wat maar kon hinneken. En toen na die ene dag niet meer.

Die hengst (zonder hengstenmanieren) is uiteraard gewoon gecastreerd met 1 jaar. Maar dit heeft voor mijn KWPNer niet meer mogen baten. Hij is geobserdeerd door hem en wil hem het liefste gewoon heel veel pijn doen. Mocht ik ze ooit weer bij elkaar doen, ben ik bang dat de fries echt sterft. En nee, helaas overdrijf ik dit niet. ;( Heb nog nooit zoveel haat bij hem gezien. De fries moet ook echt niet denken dat ie zijn hoofd over het draad mag doen.

Mijn friezel heeft inmiddels gewoon een maatje van zijn eigen leeftijd gekregen. Aan de fries mankeert echt niet wat. Die is heel correct in omgang naar mens en dier.

Mijn KWPNer houd ik alleen. Ondanks dat ik daar een felle tegenstander ben..en daar ook echt wakker van kan liggen, denk ik wel dat dit vooralsnog het veiligste is.


*ben trouwens 'blij' soortgenoten te hebben gevonden... :')

joafan2003
Berichten: 422
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Oudere hengst (chemisch) castreren ervaringen/andere opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:09

HWN- ik heb het bij de paardendrogist vandaan- merk=Puur en het heet Hormoon balans, potje 420gram kost 18,50 euro. Pony krijgt 2 x daags 3/4 maatschep en een paard 2x daags 1 maatschep. Omdat hij het niet zo lekker vind meer doe ik het door de slobber.

KNERT- de reguliere drogist kent dit waarschijnlijk ook, vrouwen die last hebben van PMS kan baat hebben bij het gebruik ervan.

Is ook geschikt voor RUINEN met hengste manieren, misschien kan het jouw KWPNer helpen?

diktrom

Berichten: 322
Geregistreerd: 15-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:17

Citaat:
door lovelyfiefy » 01-04-14 15:14
Dit topic is misschien al een tijdje niet meer gebruikt maar ik wilde eigenlijk wat informatie over het chemisch castreren.
Ik ondervind namelijk de moeite van mijn hengst plaatsen op een weiland.
Ik ben nu via de gemeente bezig om te kijken of ik gemeente grond kan huren, maar hier wacht ik dus nog op antwoord en ben dus ondertussen eens verder aan het zoeken naar opties.
Nu vertelde mij iemand over het wellicht chemisch castreren van mijn hengst.
Maar hoe werkt dit precies?
En kan het ongedaan gemaakt worden?

Ik heb een hengst omdat ik er eigenlijk mee de keuring in wil en daarna de fok als hij goedgekeurd wordt.
Dus dan moet hij wel vruchtbaar zijn.
Maar voor nu tijdelijk zou het misschien een optie zijn zodat hij wel bij merries en ruinen kan staan,
hij kan namelijk prima met andere paarden staan, soms een beetje ruzie maar dat is ook rangorde.
En dit gaat na een tijdje weer over en wordt vaak spelen.

Iemand tips voor mij?
Of geweldig goede uitleg? :)

Alvast bedankt :D


Niet chemisch castreren als je nog wilt fokken. Je kan er namelijk niet geheel zeker van zijn of en wanneer de sperma productie weer (goed) op gang komt. Kijk die chemische stoffen zorgen ervoor dat er geen testosteron meer wordt aangemaakt door de cellen in de balzak, maar dat houdt ook in dat er geen zaadproductie meer plaats vindt. De productie moet, na het stoppen of uitwerken van het middel, weer op gang komen. Het kan maar zo zijn dat dat niet meer of minder op gang komt dan daarvoor. (je wilt toch niet dat je hengst dan dáár op afgekeurd wordt?

En zeker niet doen met een paard dat nog in de groei is. Die testosteron zorgt voor de ontwikkeling van de "hengst" uitdrukking. Als je hem dus voor de hengstenkeuring wilt brengen dan wil je juist die hengstenuitdrukking hebben/krijgen. Testosteron zorgt er ook voor dat de manen en staart dikker zijn en de huid juist een dunner velletje (let maar op hengsten kun je altijd makkelijker kort in het haar houden in de winter).

Ik denk persoonlijk dat chemisch castreren alleen iets is voor hengsten die voor een langere periode de dekdienst uitgaan en de sport in. Ze kunnen dan gemakkelijker gereden worden en blijven meer gefocusst tijdens het werk.

Mocht je een hengst hebben die je niet voor de fok wilt gebruiken en waarvan je "last" hebt van zijn hengst-zijn, dan kan je je afvragen voor wie hij nu hengst moet blijven, voor zichzelf of voor jou?

Oh nog een kleine aanvulling, laatst hebben we een 16 jarige friese hengst laten castreren, over de lies wel te verstaan, dat is namelijk het schoonst en veiligst. De minste kans op darmen door het lieskanaal en zo, maar ook schoner en minder kans op infecties. Castratie super verlopen, minder dan 2 maanden later staat hij nu samen met een merrie in de paddock.

Mijn ervaring is juist dat andere ruinen etc concurentie oproepen ze blijven vaak rustiger en relaxter bij merries (mits je daar dan geen dominate ruin bijzet :D ).

lovelyfiefy

Berichten: 5111
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:43

diktrom schreef:
Niet chemisch castreren als je nog wilt fokken. Je kan er namelijk niet geheel zeker van zijn of en wanneer de sperma productie weer (goed) op gang komt. Kijk die chemische stoffen zorgen ervoor dat er geen testosteron meer wordt aangemaakt door de cellen in de balzak, maar dat houdt ook in dat er geen zaadproductie meer plaats vindt. De productie moet, na het stoppen of uitwerken van het middel, weer op gang komen. Het kan maar zo zijn dat dat niet meer of minder op gang komt dan daarvoor. (je wilt toch niet dat je hengst dan dáár op afgekeurd wordt?

En zeker niet doen met een paard dat nog in de groei is. Die testosteron zorgt voor de ontwikkeling van de "hengst" uitdrukking. Als je hem dus voor de hengstenkeuring wilt brengen dan wil je juist die hengstenuitdrukking hebben/krijgen. Testosteron zorgt er ook voor dat de manen en staart dikker zijn en de huid juist een dunner velletje (let maar op hengsten kun je altijd makkelijker kort in het haar houden in de winter).

Ik denk persoonlijk dat chemisch castreren alleen iets is voor hengsten die voor een langere periode de dekdienst uitgaan en de sport in. Ze kunnen dan gemakkelijker gereden worden en blijven meer gefocusst tijdens het werk.

Mocht je een hengst hebben die je niet voor de fok wilt gebruiken en waarvan je "last" hebt van zijn hengst-zijn, dan kan je je afvragen voor wie hij nu hengst moet blijven, voor zichzelf of voor jou?

Oh nog een kleine aanvulling, laatst hebben we een 16 jarige friese hengst laten castreren, over de lies wel te verstaan, dat is namelijk het schoonst en veiligst. De minste kans op darmen door het lieskanaal en zo, maar ook schoner en minder kans op infecties. Castratie super verlopen, minder dan 2 maanden later staat hij nu samen met een merrie in de paddock.

Mijn ervaring is juist dat andere ruinen etc concurentie oproepen ze blijven vaak rustiger en relaxter bij merries (mits je daar dan geen dominate ruin bijzet :D ).


Ik denk er momenteel niet meer aan ;)
Hij is nu nog hengst en het gaat goed zo.
Zolang het zo blijft, ziet het er naar uit dat meneer gewoon lekker hengst mag blijven :o

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:38

Na hoelang mag je dan weer rijden?