Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 19:57

De antwoorden op die vragen heb ik nogsteeds niet gevonden waardoor ik toch maar besloten heb een topic erover te schrijven.

Vorig jaar mei ontdekte ik een vreemd plekje op de bovenkant van de staartwortel van mijn paard. Een klein wondje leek het wel en met de dag bleek dat wondje ook steeds groter en groter te worden waarbij er ook drastisch wat staartharen bij de wortel uitvielen. Na een tijdje heb ik er toch maar een DA bijgehaald waarna het lange, lange verhaal begon.

Ik zal een heel lang verhaal kort maken;
Zalven, ontstekingsremmers in de vorm van injecties, nogmeer zalven, huidbiopten, antibiotica en uiteindelijk werd de ontsteking zo heftig en erg dat we uiteindelijk naar Utrecht zijn gegaan voor een uitgebreid onderzoek en een diagnose.

Staartpyodermie, concludeerden de artsen. Een diepe ontsteking in de staartwortel. Van helemaal boven, tot helemaal beneden. De eerste stap was de wonden aan de ontstoken staart laten drogen aan de lucht, de staartharen moesten eraf geschoren worden. Vervolgens moest mijn paard een lange periode aan de Prednisolon.

Afbeelding

Sinds toen is het eigenlijk weer heel goed gegaan. Maarja, de symptomen haal je weg, maar de veroorzaker niet en bij het afbouwen (dat heb ik meerdere malen geprobeerd) bleek steeds dat die veroorzaker er nog was. En daar zijn we nu naar op zoek. Wat heeft dit nare probleem veroorzaakt en hoe komen we er weer van af?

We hebben een uitgebreide detox gedaan, dat mocht niet baten. We zijn nu sinds een poos weer van de Prednisolon af onder "begeleiding" van een andere DA. We wassen de staart met een milde shampoo waardoor we jeuk door schilferingen weg proberen te houden. Maar ook dit blijkt niet genoeg te zijn. Mijn paard heeft bijzonder veel jeuk aan het uiteinde van de staart en dat moet "gewoon weg". En nu wil ik jullie inschakelen, bokt.

Nog een kleine aanvulling. Mijn paard heeft licht zomereczeem, de kans bestaat dat dit de oorzaak is geweest van de ontsteking. Ze schuurde echter niet ten tijden van de eerste symptomen. Bovendien stond ze toen en staat ze nu gewoon onder een eczeemdeken.

Hebben jullie tips, trucs, adviezen, vragen, ervaringen..? ik hoor het allemaal heel graag! Mijn inspiratie is inmiddels op en ik zit met mijn handen in 't haar..

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:15

Jeetje wat naar zeg! Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel veel succes wensen!!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:18

nog nooit van gehoord of meegemaakt gelukkig maar...is er ontstekingsvocht op kweek gezet om gericht antibiotica te geven ?

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:20

Dankjewel, cashlee!

Mist, zeker, dat hebben ze in Utrecht gedaan. Het bleek op een Staphylococcus-bacterie te gaan, dus ze heeft een breed spectrum antibiotica gehad. (de volgorde die ik omschreef in de OP klopt niet helemaal. Ze heeft immers pas na Utrecht antibiotica gehad)

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:25

Misschien om de huid te ondersteunen kan je smeren met vetramil. Puurgericht om de huid te helpen.
Het verzacht. En houd ook alle vliegen en kriebels weg.

Sterkte

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:26

dat is een heel hardnekkige idd. Welke AB heeft ze gehad dan ? toen mijn paard een voorhoofdholte ontsteking had (met dezelfde bacterie ) heeft ze exconel gekregen, dat hielp wel. Maar nogmaals, geen ervaring mee en ik wens je heel veel sterkte hiermee!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:42

Je bent nu dus al een jaar aan het tobbe, begrijp ik
Nu zal je mij vast een enorme botterik vinden.
Maar is amputatie van de staart geen optie. Paard heeft jeuk en pijn denk ik zo.
Of is daarmee het probleem niet weg. Zit het ook op meerdere plekken?
( niet aanvallend bedoelt he)

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:56

Oh, Esmeralda.. Je moest eens weten hoe vaak ik daar aan heb gedacht.. Maarja, ze heeft iets nodig om de vliegen weg te slaan.. Dat ding zit er helaas niet voor niks.. :(

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:13

Anne. schreef:
Oh, Esmeralda.. Je moest eens weten hoe vaak ik daar aan heb gedacht.. Maarja, ze heeft iets nodig om de vliegen weg te slaan.. Dat ding zit er helaas niet voor niks.. :(



Okey is ook zo
Maar nu heeft ze toch ook niks?
Misschien een vliegendeken, die goed over haar kont komt
Maar goed, je zal het allemaal wel overdacht hebben


Lastig hoor :(:)

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:19

Die haren zitten er gelukkig weer voor een groot deel aan hoor, de foto die er staat is vlak na het bezoek aan Utrecht.. Ze heeft een eczeemdeken op, maar toch slaat ze nog met haar staart voor vliegen op haar benen e.d..

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:24

Ik klikte dit aan omdat ik echt nog nooit van 'staartpyodermie' gehoord had, ik vrees dat ik dus eigenlijk geen tips heb.

Maar het doet me wel denken aan wat diabetici (mensen) kunnen krijgen aan niet helende ontstekingen in de uiteinden van het lichaam. Dat komt dan door erg slechte doorbloeding in die lichaamsdelen. Kan het niet zoiets zijn?
Aders vernauwd, of afgekneld ergens hogerop? Heeft ze het ook op de billen? Zou het dan niet iets kunnen zijn als een rugprobleem ergens tussen heup en staartaanzet?

Alleszins minder zorgen gewenst!

Dszjj
Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:27

Ik dacht: Hé dat lijkt wel qua naam op wat Iglo moet hebben.. kijken voor wat info.
Ben jij het zelf :o

Ik hoorde inderdaad al van m'n vader dat het weer terug kwam.. echt heel vervelend!
verder ben ik er echt helemaal niet mee bekend dus weet ik ook geen oplossing helaas. :(:)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:29

Mij doet het denken aan onze hond die op haar pootjes kauwt. Hier is ze ooit mee begonnen door een prikkel en nu is die prikkel waarschijnlijk wel weg, maar het gedrag niet. Denk aan nagelbijten bij mensen, het is verslavend gedrag. Het zit dus tussen de oren, maar helaas kauwt ze wel haar pootjes kapot.
Misschien is dit nu ook gaande bij je paard? Niet dat je er wat aan hebt wat betreft tips, maar het kan een 'gedragsprobleem' zijn.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:32

Eerlijk gezegd, ik denk ook aan amputatie. Ikzelf heb twee trekpaarden,eentje met en eentje zonder staart. De vliegen id zomer zijn idd soms irritant, maar dat kan met een vliegendeken opgelost worden.
Helaas heeft mijn paard zonder staart ook cpl,en dat uit zich in hele erge jeuk en pijn aan haar benen.ik zou er alles aan doen om haar daarvan te verlossen,maar helaas kunnen we haarbenen niet amputeren.
Een staart is handig voor de vliegen,maar veel meer doet die niet. Als de infectie enkel in de staartwortel zit, dan zou ik het wel serieus overwegen...

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:33

Ik vermoed bij haar inderdaad ook wel iets van Insulineresistentie of een lichte vorm daarvan, zelfs al voor dit probleem ontstond. Da's wel iets wat ik met de DA ga overleggen, die komt binnenkort toch weer langs omdat de staart op het moment weer erg jeukerig is.
Ze is in september behandeld door een osteopaat die haar extra heeft gecontroleerd op blokkades in haar rug/bekken.. Bleek ietsjes vast te zitten, maar dat is ook meteen weer behandeld.

Wat toevallig joh, Wendy :P Je vader zei het vandaag inderdaad tegen me, dat het hem ook opviel. Morgen de DA maar even bellen..

Frensie? Hoe zou het een gedragsprobleem kunnen zijn? Jeuk of een ontsteking kan je toch niet tevoorschijn toveren?

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:36

Die amputatie.. Als het een symptoom is van een groter probleem, dan komt het natuurlijk op een andere manier tot uiting als die staart er af is, dat zou ik dan eeuwig zonde vinden. Maar wanneer de ontsteking het probleem zelf is, zou het misschien wel iets zijn om serieus over na te denken. Ik denk dat ik eerst nog maar eens aan de slag moet met het uitsluiten van een aantal dingen voor ik die staart er af laat halen..

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:40

Vandaar mijn toevoeging, als de ontsteking enkel in de staartwortel zit ...

Hou er rekening mee dat de staart erg dicht bij de ruggegraat/ merg zit, als die ontsteking daar naartoe slaat is het einde verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:40

Wat jeuk bij zomereczeem betreft: vrienden van mij in Amerika maken een mengsel van Listerine (kleur maakt niet uit) en mineral oil of Vitamine E olie in een verhouding 3:1. De Listerine neemt de jeuk weg en de olie verzorgt de huid. Dit werkte bij hun paarden erg goed. Wellicht kun je het eens proberen op een heel klein stukje huid?

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:50

Duhelo, ik denk dat we alletwee wel weten dat er op het moment niets is wat mij meer bezighoudt dan die staart en dat ook ik zonder toverkrachten niet meer kan doen dan wat ik al doe. Laat staan voorkomen dat de ontsteking ergens anders naar doorslaat. Je post zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar wekt bij mij alleen nog maar meer zorgen op en komt op mij over alsof ik het er maar een beetje bij laat zitten. Dat vind ik jammer.

Jessica, dat klinkt best goed. Ik zal eens kijken of ik ergens Vitamine E olie kan krijgen. Baat 't niet.. ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:54


Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:57

:n Daar is ze ook zelfs al meerdere keren op getest. Zowel door mestonderzoeken als door plakbandpreparaten..

edit: Ik vind het trouwens ontzettend fijn om te zien hoeveel mensen proberen mee te denken.. Echt ontzettend bedankt :)

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:59

Anne. schreef:
Ik vermoed bij haar inderdaad ook wel iets van Insulineresistentie of een lichte vorm daarvan, zelfs al voor dit probleem ontstond.

Kijk.. dat vind ik dan toch opvallend. Er bestaat een bloedtest voor IR, misschien is dat inderdaad ook wel iets om eens met de dierenarts te overleggen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:06

Ik denk om heel eerlijk te zijn dat de zomerexceem hier een grote rol in speelt. Doe je behalve de exceemdeken verder nog iets aan de exceem? Staat het paard dag en nacht buiten of komt ie ook binnen?

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:15

Mijn DA vermoedt dat ook, aisie. Ze komt niet binnen, staat dag en nacht buiten en bovendien was ik haar staart, manen en buiknaad regelmatig met jeukstillende shampoo (op recept van de DA) en heeft hij een middel voorgeschreven tegen vliegen en mugjes wat tot nu toe goed werkt. Bovendien is ze overgezet op een andere aanvullende muesli zonder suikers en doen we aan strookbegrazing waardoor ook de gras/suikerinname beperkt wordt.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:20

Jeetje wat een enorm vervelend probleem. Heb je al eens gekeken naar Metazoa voer?