Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:14

Ik zou hier ook niet gerust op zijn, want de hoornzuil lijkt nog te zijn doorgegroeid na het uitsnijden. Pff. DDDara ik benijd je niet hoor. Ik ken t gevoel. Je wil iets weten en wel NU!. Pff sterkte.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:18

Babootje schreef:
Ik zou hier ook niet gerust op zijn, want de hoornzuil lijkt nog te zijn doorgegroeid na het uitsnijden. Pff. DDDara ik benijd je niet hoor. Ik ken t gevoel. Je wil iets weten en wel NU!. Pff sterkte.



Ik snap het ook wel dat het graag nu wil weten.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:33


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:41

eiber schreef:
Mijn advies is: plaats je foto's en je verhaal op de facebookpagina van PaardNatuurlijk:
https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/
Daar zitten veel mensen die je misschien direct raad kunnen geven.



die gaan vast roepen dat de ijzers er per direct afmoeten :+

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:44

Hahaha ik zal morgen wel even een foto plaatsen van haar beide voorhoeven want er is hier geloof ik een lichtelijke paniek uit gebroken over hoe lang en stijl haar hoeven zijn. Ik krijg alleen maal prive berichten met strepen en plaatjes hoeveel er van haar hoef af zou moeten........
Ik kan jullie vertellen als dat gebeurt dan kan mijn paard echt niet meer lopen men wil dat ik ongeveer de halve hoef er af laat halen!

Ik moet toegeven dat ik ook was geschrokken van de hoef toen die net uit het gips kwam en onderhand ben ik er ook al wel weer aangewend. Maar buiten die gewenning is het echt niet zo vreselijk als dat het op deze foto's lijkt!
Bij het maken van de foto heb ik me puur en alleen gericht op de hoornzuil waar door ieder verhouding in de foto verdwenen lijkt te zijn.
Zo is het stukje boven de hoornzuil nog geen 2 cm lang of misschien net 2 cm.

Ik was gewoon even vergeten dat heel bokt altijd over zijn nek gaat bij het zien van dit soort foto's (inclusief ik zelf hoor als ik het bij een ander zie) maar geloof me het is zeker geen mooi hoefje meer na de operatie maar hij is zeker niet zo slecht als hij hier lijkt!

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:47

geerke schreef:
eiber schreef:
Mijn advies is: plaats je foto's en je verhaal op de facebookpagina van PaardNatuurlijk:
https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/
Daar zitten veel mensen die je misschien direct raad kunnen geven.



die gaan vast roepen dat de ijzers er per direct afmoeten :+


Dat zou niet zo slim van ze zijn want zelf bij een ijzer met 1 lip heb ik grote kans dat de hoef in tweeen zou splijten bij druk en zonder ijzer is die kans nog groter!

Verder heb ik helaas geen facebook maar als iemand hem er op zou kunnen zetten en eventuele informatie van iemand die hier ervaring mee heeft aan mij door zou kunnen geven zou top zijn.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:48

Ow ik kan jouw foto's daar ook gerust plaatsen hoor als je wil :)

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:52

Ja, ze gaan roepen van dat het ijzer eraf moeten.

In dit geval is het inderdaad zoals wat je zelf zegt niet verstandig, het moet de hoef juist bij elkaar houden zolang het nog niet helemaal is uitgegroeid.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:53

Ze gaan ook zeggen dat er een heel pak van de hoef af zou moeten. Geloof je het niet ga dan RX foto's maken. Wil je er daarna weer een ijzer onder, be my guest, maar er moet een heel stukkie af en dan gaat die scheur er ook al grotendeels af zijn. Dan gaat er helemaal niks meer verder scheuren..

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:54

Het lijkt mij verstandig om niet te luisteren naar de meesten hier. Ook niet naar de mensen die zogenaamd wel weten hoe dat dit paard bekapt moet worden. Dit is een taak van de dierenarts en hoefsmid, als deze goed contact met jou en elkaar houden ga ik ervanuit dat zij weten wat het beste is.

En ik denk absoluut niet dat een oplossing het ijzer eronderuit halen is. Nee, lekker luisteren naar de gediplomeerde hoefsmid en gediplomeerde dierenarts ipv ongediplomeerd bokt :)

En tja, paard natuurlijk, ik heb daar mijn twijfels over..

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:54

Hier werd het ijzer er gewoon onder gelaten.
Wel werd er een metaal plaatje over de hoornzuil- uitsnede heen gezet.
Tegen het evt verder 'scheuren'.
En het duurt echt zo'n 2 jaar eer het hersteld is.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:55

Ik ben gediplomeerd hoefsmid !

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:56

Als ik de foto's zo zie, ben ik bang dat de hoornzuil toch niet helemaal verwijderd is en dat hij weer aan het groeien is. Heb hier ooit een paard gehad welke geopereerd is aan een hoornzuil en dit zag er met name aan de bovenkant in de hoefwandwond anders uit. Het lijkt alsof je boven in de wond iets cilinderachtigs ziet zitten. Dat paard moest trouwens ook op een ijzer totdat de wond zo goed als uitgegroeid was, wat ik ook logisch vind. AHier was het paard binnen een jaar weer de oude.
Als het mijn paard was, zou ik opnieuw een X-foto laten maken. Een nieuwe hoornzuil zou je toch moeten kunnen zien, lijkt me. Veel sterkte ermee, zo akelig zo iets! :(:)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 24-01-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:59

GaelleS schreef:
Ik ben gediplomeerd hoefsmid !


Ja maar je hebt dit paars zijn beenstand en manier van lopen niet gezien. Ook kende je dit paard zijn vroegere hoefstand niet en verloop van waar ts nu mee worsteld. Een goede hoefsmid doet niet zomaar een uitspraak vanaf 2 foto's. Die wil dit paard zien en het verstandigst is om een hoefsmid erbij te laten die dit paard begeleid tijdens dit alles.

Ik doe ook de opleiding dus heb wel enigszins verstand van zaken ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Is dit NOG STEEDS een HOORNZUIL??? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:02

Als we er niets van mogen zeggen moet ze hier geen foto's plaatsen :P Ik woon in Belgie en als ze hier woont wil ik gerust kijkje gaan nemen. fiets ik doe het zelfs gratis als het moet. Ik rij wel niet naar de andere kant van holland in het midden van de examens.

Rontgens zou idd wel een heel goed idee zijn, dan zie je direct hoe lang ze echt zijn of niet :)

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:05

geerke schreef:
eiber schreef:
Mijn advies is: plaats je foto's en je verhaal op de facebookpagina van PaardNatuurlijk:
https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/
Daar zitten veel mensen die je misschien direct raad kunnen geven.



die gaan vast roepen dat de ijzers er per direct afmoeten :+



Pff, houd je ajb bij de deskundigen (dwz mensen die jaren gestudeerd hebben) :=

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:08

Coloured schreef:
Als ik de foto's zo zie, ben ik bang dat de hoornzuil toch niet helemaal verwijderd is en dat hij weer aan het groeien is. Heb hier ooit een paard gehad welke geopereerd is aan een hoornzuil en dit zag er met name aan de bovenkant in de hoefwandwond anders uit. Het lijkt alsof je boven in de wond iets cilinderachtigs ziet zitten. Dat paard moest trouwens ook op een ijzer totdat de wond zo goed als uitgegroeid was, wat ik ook logisch vind.
Als het mijn paard was, zou ik opnieuw een X-foto laten maken. Een nieuwe hoornzuil zou je toch moeten kunnen zien, lijkt me. Veel sterkte ermee, zo akelig zo iets! :(:)


Ik ben zo blij dat je op me vraag reageert en niet op mijn JA IK WEET HET HELE SLECHTE FOTO!!!

Dit was precies mijn punt: Het cilinderachtige model wat je boven in de hoef ziet. De hoef is tijdens de operatie TOT EN MET de kroonrand open geweest dus letterlijk tot in de haren. Toen was er ter hoogte van de kroonrand (in mijn ogen, vreemd wit kleurig weefsel te zien) de dierenarts ging er toen vanuit dat dat gezond weefsel was. Uiteindelijk is dat weefsel nu uit gegroeid tot dit cilindervormige ding wat ik dus ook niet vertrouw. Maar wat me het meeste doet denken aan een hoornzuil is dat het boven die cilindervorming begint in de scheuren, naar mijn idee is dat inscheuren een van de meest herkenbare punten van een hoornzuil....... (niet dat ieder scheur een hoornzuil hoeft te zijn maar wel dat de hoornzuil meer kans op scheuringen geeft)

Het vervelende van een X- foto is dat je de hoornzuil niet ziet, maar alleen het deel bot dat opgelost is door de hoornzuil, en dat bot is natuurlijk al opgelost dat was op de oude fotos al te zien dus er zal nu waarschijnlijk niets nieuws te zien zijn!
Laatst bijgewerkt door DDDara op 24-01-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:09

GaelleS schreef:
Als we er niets van mogen zeggen moet ze hier geen foto's plaatsen :P Ik woon in Belgie en als ze hier woont wil ik gerust kijkje gaan nemen. fiets ik doe het zelfs gratis als het moet. Ik rij wel niet naar de andere kant van holland in het midden van de examens.

Rontgens zou idd wel een heel goed idee zijn, dan zie je direct hoe lang ze echt zijn of niet :)


Ben je gediplomeerd "paardnatuurlijk" hoefsmid of gewoon gediplomeerd hoefsmid?

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:10

Babootje schreef:
Ik zou hier ook niet gerust op zijn, want de hoornzuil lijkt nog te zijn doorgegroeid na het uitsnijden. Pff. DDDara ik benijd je niet hoor. Ik ken t gevoel. Je wil iets weten en wel NU!. Pff sterkte.


Dat idee heb ik dus ook DDDara.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:11

Nee maar een advies wat eigenlijk tegen het advies van zowel een da als een hoefsmid ingaat is misschien ook te ver gezocht.

Ts is gewoon onzeker wat logisch is. Een keer opnieuw foto's laten maken ben ik met je eens dat dat handig zou zijn. Maar meteen hele plannen hoe dit paard te bekappen lijkt me wat ver gaan.

Daarbij, en alsjeblieft vat dit niet aanvallend op, is je topic van 2014 over de opleiding. Het beroep hoefsmid leer je niet op school maar door ervaring en het zien van een heleboel paarden. De hoefsmid waar ik stage bij liep zei ook dat toen hij van school kwam hij nog lang de smid niet was die hij nu was. Je kunt niet alles weten na een jaar opleiding.. en dat is helemaal niet erg, begrijp me niet verkeerd maar jezelf zo profileren vind ik persoonlijk wel erg.
Als ik ergens een denkfout maak hoor ik dat graag via pb om dit topic niet verder te vervuilen met een voor de ts zinloze discussie.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:11

Als een hoef zo instabiel is dat hij op het punt staat van uiteenvallen, gaan een ijzer en wat nagels dat ook niet voorkomen.

Die hoef is sterker dan je denkt, hij herstelt zelfs al boven aan.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:15

Zie mijn onderschrift. Ik heb de jaaropleiding in Anderlecht gedaan, 4 dagen per week, en afgestudeerd. Ik kan van een lat metaal een hoefijzer maken en het onder een paard passen en eronder nagelen.
Ik heb ook de PN bekapcursus gedaan, en ben nog naar lezingen en andere cursussen geweest (waaronder in Merelbeke de dierenkliniek, in maart dit jaar ga ik naar de volgende hoefsmid/bekapper/dierenarts lezing) en een cursus van http://paardenhoeven.info/ )
Mijn mening is gebaseerd op dingen die ik zelf geleerd heb van alle kanten en niet omdat een trut op het internet wat zei. Ik studeer nu ook verder als dierenarts, ben net begonnen. Ik doe echt mijn uiterste best om geen vage mythes ofzo te banketstaaf, en als je wilt dat ik onderbouw waarom ik denk dat er zo heel veel af kan wil ik dat gerust doen, over hoornzuilen weet ik niks dus kan ik ook niks zeggen. Ik zou beginnen met rontgen en er een heel stuk af te doen en dan zien wat er nog van overblijft en hoe je ermee verder kan. In het echt is de hoef blijkbaar niet zo heel hoog als op de foto, ik begrijp dat die enorm kan vertekenen (graag nog foto's ? :D )

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:15

ik zou dit dier eerst eens fatsoenlijk laten bekappen wat staat dit dier vreselijk raar en hoog op zijn voeten, een paard met zulke hoeven kan toch nooit normaal functioneren?
en jij zegt de hoef splijt in tweeën en dan denk ik vind je t gek, als die hoef zo vreselijk hoog en lang is kan t ook geen andere kant op :x
met of zonder hoefijzer dr onder

maar een normale hoefwand groeit toch even goed wel vanaf de kroonrand naar beneden? dus is t een kwestie van goed laten bekappen, zodat t naar beneden uit kan groeien.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 24-01-15 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:17

DDDara schreef:
Coloured schreef:
Als ik de foto's zo zie, ben ik bang dat de hoornzuil toch niet helemaal verwijderd is en dat hij weer aan het groeien is. Heb hier ooit een paard gehad welke geopereerd is aan een hoornzuil en dit zag er met name aan de bovenkant in de hoefwandwond anders uit. Het lijkt alsof je boven in de wond iets cilinderachtigs ziet zitten. Dat paard moest trouwens ook op een ijzer totdat de wond zo goed als uitgegroeid was, wat ik ook logisch vind.
Als het mijn paard was, zou ik opnieuw een X-foto laten maken. Een nieuwe hoornzuil zou je toch moeten kunnen zien, lijkt me. Veel sterkte ermee, zo akelig zo iets! :(:)




Het vervelende van een X- foto is dat je de hoornzuil niet ziet, maar alleen het deel bot dat opgelost is door de hoornzuil, en dat bot is natuurlijk al opgelost dat was op de oude fotos al te zien dus er zal nu waarschijnlijk niets nieuws te zien zijn!


Heb je het nut van een nieuwe X-foto al met de dierenarts overlegt? Ik begrijp je redenatie maar misschien heeft het toch wel zin.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 24-01-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:18

ilaan schreef:
Nee maar een advies wat eigenlijk tegen het advies van zowel een da als een hoefsmid ingaat is misschien ook te ver gezocht.

Ts is gewoon onzeker wat logisch is. Een keer opnieuw foto's laten maken ben ik met je eens dat dat handig zou zijn. Maar meteen hele plannen hoe dit paard te bekappen lijkt me wat ver gaan.

Daarbij, en alsjeblieft vat dit niet aanvallend op, is je topic van 2014 over de opleiding. Het beroep hoefsmid leer je niet op school maar door ervaring en het zien van een heleboel paarden. De hoefsmid waar ik stage bij liep zei ook dat toen hij van school kwam hij nog lang de smid niet was die hij nu was. Je kunt niet alles weten na een jaar opleiding.. en dat is helemaal niet erg, begrijp me niet verkeerd maar jezelf zo profileren vind ik persoonlijk wel erg.
Als ik ergens een denkfout maak hoor ik dat graag via pb om dit topic niet verder te vervuilen met een voor de ts zinloze discussie.



Ik weet het, ik doe het ook niet graag, omdat het onder andere zo dikke nek overkomt. Maar ben echt geen debiel ofzo.
Ik was voooor de opleiding ook al een aantal jaren met hoeven bezig (ok, vnl die van mijn eigen paarden) en heb meegelopen met een bekapper en een hoefsmid. Dat je op de hoefsmidopleiding weinig ervaring opdoet ben ik zeker akkoord mee, maar ik ben wel degelijk gediplomeerd }:)