Ervaringen met trilplaat voor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:16

Beste Bokkers!

Sinds kort hebben wij op stal een trilplaat.
Vergelijkbaar met deze: http://www.vitafloor.com/dutch/

Nu kan ik eigenlijk weinig onafhankelijke ervaringen over vinden op internet. Ook vind ik geen onafhankelijke onderzoeken.
Ik vind met name informatie vanuit de leverancier zelf, maar die zijn uiteraard allemaal zeer lovend..
Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn... Maar wil toch niet zomaar dom weg m'n paard erop zetten.

Heb de vraag ook al bij mijn dierenarts neer gelegd.. zij ging ook op onderzoek uit

Maar ik ben benieuwd of er bokkers zijn die ervaringen hebben met de trilplaat.

Ik hoor het heel graag! :) ")

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:25

Ik eh... Moet even wennen aan dit idee...

Maar van een aantal dingen heb ik meteen zoiets van tja.

Je paard 24/7 buiten zetten verbeterd ook de bloedsomloop en voorkomt koliek. Domweg omdat 'ie beweegt.
Van natuurlijk bekappen zijn ook mooie genezingen na hoefbevangenheid bekend.

Ik zou het zelf niet doen eigenlijk, kwaad zal het niet kunnen, maar met een uurtje buiten doe je je paard meer plezier denk ik.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:34

Een paard kan zijn gewrichten op slot zetten, achterbenen in slaapstand, wat gebeurd er dan wanneer dat geforceerd trilt ?

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 00:07

Ik denk eigenlijk.... als ze beweren dat het een positief effect kan hebben... Dan zou het ook de andere kant op zou kunnen werken...

@Gypsy, ja je hebt idd een punt... veel bewegen zorgt eigenlijk voor precies hetzelfde.. alleen kan dat niet altijd bij ons in de buurt in de winter... wel een paar uur naar buiten, uiteraard.. maar niet 24/7

pasja1977
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-15
Woonplaats: Delft

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:25

Ik zelf heb echt positieve ervaring met de trilplaat. Mijn 17 jarige hengst had eind september een scheur in zijn pees van ruim 8 cm. Ik kon een paar keuzes maken, of mijn paard naar een revalidatie centrum brengen voor een behoorlijk bedrag per maand, de ouderwetse manier dat houdt in stappen op het verharde en koelen, laten inslapen ( de pees was voor 85 a 90 % door) of ik kon hem zelf revalideren door middel van de trilplaat. Ik heb gekozen voor de trilplaat en na 5 weken op de trilplaat was de scheur al gehalveerd. Vanaf midden december mocht ik alweer op hem stappen op het verharde. En nu ben ik alles aan het opbouwen met hem. Ik ben steeds bij de echo's geweest en je zag echt elke keer weer verbetering, met name het weefsel zag je positief veranderen. Ik heb de trilplaat over genomen want ik zweer er nu bij. Hij is in zijn totaliteit zoveel beter geworden. Zijn gangen menu zijn ruimer geworden en hij heeft echt een mooie bespiering gekregen van de trilplaat. Ik wil de trilplaat mobiel gaan maken zodat ik naar de mensen toe kan gaan. Ik vind het echt een wonder apparaat.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:00

Niet persoonlijk, maar een dame die ik ken in de Verenigde Staten gebruikt de trilplaat met goede resultaten voor haar hoof rehab gevallen. Paarden die na een periode van alleen kunnen liggen weer gaan staan, gaan op de trilplaat en hebben daar heel veel baat bij. Ze worden losser in hun lijf te komen waardoor ze ook weer uit zichzelf kunnen en durven te gaan bewegen.

merrxd
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:00

Ik wist niet eens dat dat bestond

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:07

bij revalidatie klinieken weet ik dat ze ook positief zijn bij behandeling van peesblessures, echter denk ik dat het per paard verschillend is. Als jij je paard goed kent en goed naar hem kijkt, zul je snel genoeg merken of het resultaat positief is, je paard liegt niet!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:11

Ik ben zelf (als mens, dus) aan het revalideren en maak o.a. gebruik van een vergelijkbare trilplaat.
Ben zelf benieuwd of we resultaat gaan zien.
Wordt volgens mij al jaren bij mensen toegepast in revalidatiecentra en worden goede resultaten mee bereikt in de zin van verkorte herstelperiodes.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de intensiteit van de trilplaat en hoe de paarden daarop reageren.
Zelf vind ik de eerste paar seconden altijd ff erg onaangenaam en je krijgt ook het advies om even schuin naar boven te kijken; ben echt benieuwd hoe een paard dit ervaart en accepteert.

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:24

Persoonlijk vind ik een trilplaat een goed hulpmiddel voor een revaliderend paard, dat nog moet opletten met vrije beweging maar bij een "gezond" paard zou ik er toch de voorkeur aan geven om dagelijks natuurlijke weidegang te geven ipv een sessie op de trilplaat. Ik ga er vanuit dat je paard sowieso weidegang zal krijgen, en dat de trilplaat additioneel is, maar ik zie dan het nut er niet echt van in?

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:09

Ik zou het inderdaad als aanvulling willen gebruiken, naast weidegang (in de zomer) en paddock (in de winter) en de training.. Hij mankeert gelukkig niks aan zijn benen. Maar het schijnt een positief effect te hebben op de pezen na bv zware training en daarnaast zou het helpen met spieropbouw (wat me lastig lijkt... want welke spieren worden er dan precies opgebouwd??)

@Pasje, bedankt voor je verhaal. Hoe vaak heb jij je paard tijdens de revalidatie op de plaat gezet? En op welke intensiteit?
Hoe vaak zou jij adviseren om een gezond paard op de plaat te zetten ter aanvulling??

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:13

avaluna schreef:
Ik ben zelf (als mens, dus) aan het revalideren en maak o.a. gebruik van een vergelijkbare trilplaat.
Ben zelf benieuwd of we resultaat gaan zien.
Wordt volgens mij al jaren bij mensen toegepast in revalidatiecentra en worden goede resultaten mee bereikt in de zin van verkorte herstelperiodes.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de intensiteit van de trilplaat en hoe de paarden daarop reageren.
Zelf vind ik de eerste paar seconden altijd ff erg onaangenaam en je krijgt ook het advies om even schuin naar boven te kijken; ben echt benieuwd hoe een paard dit ervaart en accepteert.


De paarden die bij ons op stal erop hebben gestaan, blijven allemaal vrij rustig... Sommige gaan wat schrapen, andere lijken er echt van te genieten... Ik had mijn paard hooi gegeven tijdens het trillen, toen vond hij het allemaal prima :)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:14

Geen ervaring bij paarden, maar wel bekend met de powerplate op de sportschool.
Dat wordt ook veelvuldig ingezet bij mensen die heel veel oefeningen/sporten niet kunnen doen, maar waarbij de powerplate toch zorgt voor opbouw van kracht en spieren

Ook het trillen na inspanning zorgt voor een beter herstel.

Ik heb er zelf veel baat bij gehad dus ik kan me voorstellen dat dit bij paarden ook goed werkt!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:16

verwacht dat het dan ook andere intensiteit is; heb namelijk stuk voor stuk brave paardjes, maar kan me niet voorstellen dat ze dat toe laten.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:23

Mijn paard is heel gevoelig... Hij oogt heel braaf, maar is echt snel van slag. Maar hij liet dit toch echt makkelijk toe. De eerst 2 keer was hij na afloop wat hyper... Alsof hij het achteraf toch wel heel spannend vond.. Maar na de 3e keer was hij daarna ook gewoon relaxed.

pasja1977
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-15
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:42

Beste charlybrown. Ik zelf ben zeer intensief bezig geweest met hem. De eerste 2 dagen heeft hij er 2 keer een kwartier erop gestaan en de derde dag had hij rust, vanaf de vierde dag heeft hij er ruim een half uur aaneengesloten erop gestaan. Nu zijn been is genezen gebruik ik de plaat nog 4 keer in de week 20 minuten. Als je je paard er gedurende 10 dagen 10 minuten per dag erop zet dan merk je al een overduidelijk verschil. Ter aanvulling zou ik zeggen een paar keer per week 10 a 15 minuten is genoeg. Ik zelf ga er ook regelmatig bij staan, ik heb fibromyalgie (chronische pijn in spier en bindweefsel) bij mij werkt het ook super. De trilplaat die ik gebruik is een horse powerplate en bij mij staat die op volle sterkte. Ook zijn hoeven groeien aanzienlijk sneller door de powerplate.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:45

pasja1977 schreef:
Beste charlybrown. Ik zelf ben zeer intensief bezig geweest met hem. De eerste 2 dagen heeft hij er 2 keer een kwartier erop gestaan en de derde dag had hij rust, vanaf de vierde dag heeft hij er ruim een half uur aaneengesloten erop gestaan. Nu zijn been is genezen gebruik ik de plaat nog 4 keer in de week 20 minuten. Als je je paard er gedurende 10 dagen 10 minuten per dag erop zet dan merk je al een overduidelijk verschil. Ter aanvulling zou ik zeggen een paar keer per week 10 a 15 minuten is genoeg. Ik zelf ga er ook regelmatig bij staan, ik heb fibromyalgie (chronische pijn in spier en bindweefsel) bij mij werkt het ook super. De trilplaat die ik gebruik is een horse powerplate en bij mij staat die op volle sterkte. Ook zijn hoeven groeien aanzienlijk sneller door de powerplate.

Toch een teken dat de doorbloeding flink word geactiveerd met zo'n plaat.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 10:47

pasja1977 schreef:
Beste charlybrown. Ik zelf ben zeer intensief bezig geweest met hem. De eerste 2 dagen heeft hij er 2 keer een kwartier erop gestaan en de derde dag had hij rust, vanaf de vierde dag heeft hij er ruim een half uur aaneengesloten erop gestaan. Nu zijn been is genezen gebruik ik de plaat nog 4 keer in de week 20 minuten. Als je je paard er gedurende 10 dagen 10 minuten per dag erop zet dan merk je al een overduidelijk verschil. Ter aanvulling zou ik zeggen een paar keer per week 10 a 15 minuten is genoeg. Ik zelf ga er ook regelmatig bij staan, ik heb fibromyalgie (chronische pijn in spier en bindweefsel) bij mij werkt het ook super. De trilplaat die ik gebruik is een horse powerplate en bij mij staat die op volle sterkte. Ook zijn hoeven groeien aanzienlijk sneller door de powerplate.


Super bedankt voor de informatie en de tips...
Ik ga dan 2x 10 a 15 min proberen :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:45

Zouden de ice vibe beschermers een beetje vergelijkbaar werken met zo'n trilplaat ??

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met trilplaat voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:16

Een aantal jaar geleden was ik bij Lei en Carmen Romer op stal; zij hebben zo'n trilplaat. Misschien kunnen zij je verder helpen? Lei heeft ons toen uitgebreid uitleg gegeven over zijn huisvestingssysteem, trilplaat, zoutwaterbak, loopband etc. Heel interessant!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:41

pasja1977 schreef:
Ik zelf heb echt positieve ervaring met de trilplaat. Mijn 17 jarige hengst had eind september een scheur in zijn pees van ruim 8 cm. Ik kon een paar keuzes maken, of mijn paard naar een revalidatie centrum brengen voor een behoorlijk bedrag per maand, de ouderwetse manier dat houdt in stappen op het verharde en koelen, laten inslapen ( de pees was voor 85 a 90 % door) of ik kon hem zelf revalideren door middel van de trilplaat. Ik heb gekozen voor de trilplaat en na 5 weken op de trilplaat was de scheur al gehalveerd. Vanaf midden december mocht ik alweer op hem stappen op het verharde. En nu ben ik alles aan het opbouwen met hem. Ik ben steeds bij de echo's geweest en je zag echt elke keer weer verbetering, met name het weefsel zag je positief veranderen. Ik heb de trilplaat over genomen want ik zweer er nu bij. Hij is in zijn totaliteit zoveel beter geworden. Zijn gangen menu zijn ruimer geworden en hij heeft echt een mooie bespiering gekregen van de trilplaat. Ik wil de trilplaat mobiel gaan maken zodat ik naar de mensen toe kan gaan. Ik vind het echt een wonder apparaat.

Heb je de trilplaat nog mobiel gemaakt?