Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 20:48

Heeft iemand hier misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn...?

Gisteren trof ik Rena warm en nat van het zweet aan in de stal, met een dik voetje linksvoor.
Boven de hoef, vooral rond de koot zeg maar, opgezwollen pootje, echt dat je eigenlijk niet echt meer dat versmalde stukje koot ziet tussen hoef en kogel, maar dat het zo 1 geheel wordt.

Heel erg hinken er mee, ze zet hem nog wel neer maar wil er eigenlijk niet op steunen en houdt hem ook veel omhoog.

Veearts erbij.

Kan geen gevoeligheid in de hoef vinden, dus geen teken van een hoefzweer.
Hoewel ik dat nog zeker niet uitsluit dat er toch iets zit te broeien...

Mobiele röntgen erbij: alles ziet er eigenlijk perfect uit.

Veel voelen en draaien met het voetje, en DA komt eigenlijk niet verder dan dat het erg gevoelig is bij de koot, lijkt vooral aan de voorkant van de koot zo te zijn.

Maar waarom...? Dat is een raadsel....

Het valt op dat Rena echt heel erg moeilijk gaat lopen vanuit stilstand. Ze wil niet en als ze dan toch gaat, is het echt met moeite een stapje hinken. Echter na een paar "stappen" wordt ze wel wat vlotter, hoewel het nog steeds niet veel soeps is maar ze hinkelt dan wat sneller zeg maar :(:)

Het lijkt dus dat vooral die eerste stappen het meest pijnlijk zijn.

Vandaag leek de zwelling wel iets hoger opgelopen te zijn dan gisteren...boven de koot ook een beetje dik.

Ze staat verder wel af en toe op een andere plek, beweegt wel, eet goed, ziet er ook niet ongelukkig uit ofzo...ze is alleen vreselijk kreupel en DA snapt niet hoe ze zo ontzettend kreupel kan zijn zonder dat ze echt een oorzaak kan vinden.

Wellicht heeft iemand nog een idee...?

We kijken het maar even een paar dagen aan of er iets verandert. Ze krijgt de komende dagen wat pijnstilling en ik ga haar voetje regelmatig koelen, kijken of het na het weekend dan beter is....

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:50

Er is geen echo gemaakt begrijp ik? Want daar zie je de weke delen op en het zou bijvoorbeeld ook een peesschede ontsteking kunnen zijn. Die zijn niet zichtbaar op de foto, maar geven wel veel pijn en een dik been. Ik denken dat dat de eerste stap nu is, een echo.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:52

Denk ook een scan of echo nu !
Zit er echt vocht in de kogel ?
Dan evt punctie om dat vocht te checken op bacteriën ...

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:52

ik zou ook voor een echo zijn om de weke delen ook uit te sluiten. Die zijn op een foto niet te zien. Als jij bv je knie banden scheurt of enkel banden kan je ook niet lopen, maar dit is niet op een foto te zien

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:59

Zit er geen ontsteking inderdaad? Hoe is haar temperatuur? ik trof dinsdag mijn 2-jarige met een enorme dikke voorknie aan, stokkreupel, hoge temperatuur... Hij bleek een piepklein wondje te hebben waardoor alles enorm was gaan ontsteken. In feite soort beginnende einschuss. Hij heeft nu 3 dagen flink antibiotica gekregen en eigenlijk was hij na anderhalve dag weer stukken beter. Been is nu na drie dagen weer helemaal geslonken en hij loopt weer prima.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:04

Kanhet ook niet zijn dat hij een heel klein wondje had dat is dichtgegroeid en nu is gaan ontsteken...
Dit is ook heel pijnlijk en been word dan steeds dikker omdat het van binnen verder woekerd en niet eruit kan.
Paard zal dan ook verhoging/ koorts hebben.
Ik zie dat pairadice me al voor is.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:14

weet de dierenarts zeker dat het geen hoefzweer is?
Kun je de foto's hier plaatsen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:15

Bedankt +:)+

Ik denk ook dat er vast iets verrekt zal zijn...dat lijkt het meest logisch gezien voor andere opties de symptomen niet lijken te kloppen -O- Maar DA vindt dat ze belachelijk kreupel loopt voor iets dat ze niet echt kan vinden zeg maar.

Wondje / ontsteking ook aan gedacht maar dat is toch niet het beeld dat ze geeft, ze heeft een normale temperatuur ondanks het zweterige. Maarja de Fjord zweet ook, zal dan wel door het warme weer voor de tijd van het jaar komen :=

Beentje is ook niet super dik en nu vanochtend ook niet dikker geworden. Gisteren was het ook maar iets dikker, net een pietsje dikker rond / boven de kogel dan normaal :)

Loopt nog wel beroerd maarja ik verwacht ook niet dat dat snel over zal zijn, ben benieuwd of dat na het weekend beter gaat... :(:)

Ja kan je dat zien op een echo als er iets verzwikt / ontstoken / geïrriteerd is...?
Niet alleen als het echt gescheurd is ofzo..?

Ik weet eigenlijk niet of er ook mobiele echo apparatuur is?

Rena is niet het paardje om "even" naar de kliniek te brengen :=

Er is ook niets van een wondje te zien, huid is mooi glad. Hoefzweer sluit ik zeker nog niet uit maar DA vond het niet kloppen dat het been dan oploopt en ze zo duidelijk de pijn rond / voor op de koot aangeeft en niet in de hoef / kroonrand ofzo.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:29

Mijne stond laatst ook zo en de da wist hetook nniet. Uit voorzorg gedaan alsof het bevangenheid was. Been wel dunner steeds maar niet zoals het hoort. Uiteindelijk naar de kliniek gegaan voor een peesscan en toen was er toch iets van irritatie. Waarschijnlijk heeft hij aan de kant van de sloot staan drinken en zat hij ff vast in de modder. Hij heeft een ontsteking remmer ingespoten gekregen en ik moet nu nog 4 weken stappen. Vooruitzicht is wel goed.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:39

Hi TS,

Ruben coster uit België heeft een mobiele kliniek. Hij heeft mij en meerdere stalgenootjes ontzettend goed verder geholpen waar andere dierenartsen geen oorzaken konden vinden. Als je zijn nummer Wilt kan je me een berichtje sturen. Sterkte!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:49

Oh da's ook balen cowgirl!

Wat houdt een peesscan eigenlijk in, hoe gaat dat in zijn werk? En is dat dan ook echo? Weet de details er eigenlijk niet van :o

ManonGrr ik stuur je even een PB, altijd goed om achter de hand te houden :)

Edit: o hij is online goed te vinden dus ik weet genoeg, bedankt voor de tip, goed om in gedachten te houden +:)+

http://www.eculeo.eu/

Ik dacht trouwens dat er in Zeeland ook een mobiele kliniek zat :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:54

De namen peesscan en echo worden wel meer door elkaar gebruikt. Officieel heet het een echo.
Er zijn wel meer klinieken in het land die mobiele echo apparatuur hebben. Welke regio zit je?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:00

Aan de voorzijde boven de hoef een zwelling kan ook komen uit het hoefgewricht. Dat gewricht zit wel in de hoef, kun je niet bij, maar als die zich vult (om wat voor reden dan ook), zie je een uitpuiling op die plek. Is de hoef/koot ook warm?
Als de botten goed zijn, dan moet je idd de weke delen in beeld zien te krijgen. Hoop dat de echo duidelijkheid geeft!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:15

Echo apparaat is een vrij klein apparaat en dus gemakkelijk mobiel mee te nemen. Makkelijker dan een röntgen ;)

Dacht dat als het been erg opgezwollen is de echo veel moeilijker te maken is, maar als het al iets af zakt zou je het kunnen proberen. Bij verzwikken is er toch ook vaak iets aan schade aan de pezen, banden of ligamenten.

Is de hoef ook op de foto gezet ivm de zweer?

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:30

pmarena schreef:
Oh da's ook balen cowgirl!

Wat houdt een peesscan eigenlijk in, hoe gaat dat in zijn werk? En is dat dan ook echo? Weet de details er eigenlijk niet van :o

ManonGrr ik stuur je even een PB, altijd goed om achter de hand te houden :)

Edit: o hij is online goed te vinden dus ik weet genoeg, bedankt voor de tip, goed om in gedachten te houden +:)+

http://www.eculeo.eu/

Ik dacht trouwens dat er in Zeeland ook een mobiele kliniek zat :)


Ik denk dat jij Jos van Ardenne bedoelt.
Ik heb hem ook en hij heeft bij mijn paard ook wel eens een echo aan huis gedaan. Heel prettig!
Sterkte met je paard verder.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 10:45

Aha ja inderdaad Jos van Ardenne, dat was de naam die ik wel eens gehoord had!

Het hele onderbeentje is op de foto gezet :j Waren super duidelijke foto's en dan weet ik meteen ook weer dat er niks raars aan de hand is qua kantelingen & artrose enzo...althans linksvoor dan :P

Alleen tja ze moet wel wat beter gaan lopen hoor, ze moet nog bejaard worden en gezellig met babymans stapritjes gaan maken.... vooralsnog laat ik even het weekend er overheen gaan om te kijken of er iets verandert.

Koelen, pijnstilling en even aankijken.... en dan zien we na het weekend wel weer verder wat haar lijf er mee gedaan heeft, krijgt ze eerst even de kans om het zelf op te lossen :(:)

Ze wandelt toch wel wat ermee, zet de hoef ook neer, DA kan geen "echt foute boel" dingen ontdekken.... dus op zich zou je denken dat het alle kans heeft om weer op te knappen *duimt*

En dan zullen we maar achter een echo aan gaan als het over een paar dagen niet goed verbeterd is, misschien heeft de DA die toch ook wel mobiel dan :)

De zwelling valt op zich wel mee hoor, je ziet het vooral in vergelijking met het andere beentje.
Het geheel van hoef en kogel houdt ze ook een stuk rechter dan het andere beentje waarbij de koot-kogel veel meer een hoek naar achteren maken.

Het lijkt erop dat babymans in slaap gevallen is, ik ga zo even naar buiten met de babyfoon om het Coldpack van Rena haar voetje af te halen en dan kijk ik of ik even wat foto's kan maken, altijd handig ter vergelijking voor de komende dagen :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:47

Hanneke Blokdijk, Dierenkliniek Middendelfland doet ook scannen aan huis.
Scannen, echo het is allemaal het zelfde met andere naam. ;)
Met een foto kan men alleen de 'harde' delen beoordelen. Met een echo/scan de 'weke' delen van het been.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 07-11-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 10:49

Senks! Dat moet wel gaan lukken dan met meerdere mogelijkheden achter de hand +:)+

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:53

Kan ook een zweer zijn die er aan de bovenkant uit wil via de ballen Vd voet. Dan loopt been ook dik op

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:03

Heel veel dierenartsen scannen aan huis.
Wanneer de praktijk ook rundvee en/of varkens doet, of vruchtbaarheidsbegeeiding bij merries, hebben ze iig een mobiel echo-apparaat.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:23

Als ik dit zo lees denk ik eigenlijk wel aan een hoefzweer. Mijn pony, die toevallig Runa heet, liep een keer ook stok en stok kreupel, kwam niet verder dan een paar meter, kogel dik, zette voet eigenlijk niet op de grond en bij lopen hinkte ze in het begin de hele tijd en later alleen bij het 'opstarten'. Da erbij, waarschijnlijk iets verdraaid in de hoef. Pijnstillers en aankijken. Andere da erbij en na een korte kreupelheidstest (waarbij de conclusie was "ze is wel érg kreupel hé!"), bleek dat ze gewoon een hoefzweer had die vrij diep zat. Dit bleek alleen uit een test met zo'n knijper, op tikjes met hoevenkrabber en dat soort dingen reageerde ze niet... Volgens mij vergelijkbaar met wat ik hier lees?

Wat je zou kunnen doen is even een bekapper/smid erbij halen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ontzettend kreupel, koot dik, DA kan oorzaak niet vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:25

MD >> BEH

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:29

Runa schreef:
Als ik dit zo lees denk ik eigenlijk wel aan een hoefzweer. Mijn pony, die toevallig Runa heet, liep een keer ook stok en stok kreupel, kwam niet verder dan een paar meter, kogel dik, zette voet eigenlijk niet op de grond en bij lopen hinkte ze in het begin de hele tijd en later alleen bij het 'opstarten'. Da erbij, waarschijnlijk iets verdraaid in de hoef. Pijnstillers en aankijken. Andere da erbij en na een korte kreupelheidstest (waarbij de conclusie was "ze is wel érg kreupel hé!"), bleek dat ze gewoon een hoefzweer had die vrij diep zat. Dit bleek alleen uit een test met zo'n knijper, op tikjes met hoevenkrabber en dat soort dingen reageerde ze niet... Volgens mij vergelijkbaar met wat ik hier lees?

Wat je zou kunnen doen is even een bekapper/smid erbij halen.


Ook ik denk aan een hoefzweer.Hier ook een paard waarbij de hoefsmid niks kon vinden,ook D.A kon niks vinden en hield het bij een peesblessure.Haar been was warm en dik en ze liep ook stok kreupel.
Later sprong de zweer open bij de kroonrand.Sommige hoefzweren zijn niet of nauwelijks te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:31

Eerlijk zou ik niet een paar dagen afwachten als je paard zo stokkreupel is.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:40

Joolien schreef:
Eerlijk zou ik niet een paar dagen afwachten als je paard zo stokkreupel is.


Want? DA is er al bijgeweest en heeft niets kunnen vinden er zijn zelfs foto's gemaakt. IMO heeft TS het juiste gedaan en zou ik persoonlijk ook gewoon tot maandag afwachten en kijken hoe het dan gaat en dan de DA bellen voor evt verder onderzoek.