Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 32 [ 776 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Behandeling sarcoid

 
Profiel   

Omdat ik mezelf er nu zo'n 1,5 jaar in het hele sarcoid gebeuren verdiep, kan ik me voorstellen dat er ook andere geïnteresseerden zijn in het volgen van de behandeling. Dus hierbij een volgtopic :)

Info paard: 13-jarige ruin, KWPN

Tot 1,5 jaar geleden had hij een wrat in zijn lies die helemaal rustig was. Na een buitenrit is de wrat eraf gevallen. Dit kwam doordat hij een vliegendeken droeg met bilkoorden, deze zijn langs de wrat geschuurd. Het was vervolgens iets bloederig, maar voelde helemaal vlak. Ik was bijna opgelucht omdat ik er dacht vanaf te zijn.
Helaas kwamen er in de daaropvolgende weken vier bulten terug die bleven groeien.

Ik ben in oktober 2014 gestart met het smeren van Virex creme, winterfit kruidenmix gaan voeren voor de weerstand en over gegaan op Marstall force vitaminebrok.
Dit is na de eerste keer smeren:

[ img ]
Je kan het zien als een kompas, een grote bult in het noorden en zuiden, twee kleinere bulten in het westen.

Voor de beeldvorming het formaat van de totale plek:
[ img ]

Ik was er al voor gewaarschuwd dat de sarcoid zich zou gaan ontwikkelen en eerst erger zou gaan worden, twee maanden (dec) later zag het er als volgt uit (er groeide door de virexcreme geen haar meer op de plek):
[ img ]

Inmiddels zijn drie van de vier bulten weg.

Omdat we nu bijna een jaar verder zijn en ik las de Virex creme met 8 maanden toch wel uitgewerkt zou zijn, heb ik vorige week overleg met de dierenarts gehad. Het bultje die er zit is helemaal gaaf en volgens de DA zit hij los en hij dacht niet dat er nog heel veel achter zit. Wel lijkt een van de bultjes uit 'het westen' terug te komen. Maar hij kan er ook niet in kijken natuurlijk! Zijn advies was om weg te snijden of met Dermaquin zalf te gaan behandelen. Met snijden is er de kans dat het terugkomt, maar in zijn mening wel diervriendelijker. Onlangs heeft hij zelf een ruin behandelt met een sarcoid op dezelfde plek, zij kon 6 dagen smeren zonder dat het paard er last van had.

Gezien de plek zo onrustig is en blijft terugkomen, heb ik er toch voor gekozen om met de dermaquin zalf te gaan behandelen. Ik heb het vandaag opgehaald en start maandag met smeren en zal ik dagelijks foto's plaatsen van plek.

Via dit topic zal ik jullie op de hoogte houden.

Duimen jullie mee dat mijn paard er weinig pijn van gaat ervaren en snel herstelt? :o

*update 13/12/2015*
Vanaf half 2013 heeft mijn ruin een wrat in de lies, die zich naar 1,5 jaar
ontwikkelde tot 4 sarcoiden (in ons geval nodulaire huidtumor). In
oktober 2014 ben ik gestart met een homeopatische zalf uit Engeland (virex creme).
Dit leek te helpen, maar helaas bleef er nog 1,5 sarcoid over. Daarom
besloten om half september 2015 te starten met een chemozalf, Dermequin.
Dit geeft een hele heftige reactie, waarbij de huid letterlijk dood gaat en eraf gaat,
waarna er een open wond blijft bestaan. Ik heb deze behandeling 2x moeten doen,
maar nu (december 2015) zijn we er vanaf.

Bij aanvang van de Dermequin behandeling waren er 3 van de 4 weg, alleen de grote was er nog. Onderhuids kon ik ook nog 1 plekje voelen (formaat en inhoud van een dubbeltje).

In dit topic kan je mijn ervaringen lezen vanaf dat ik ben gestart met het behandelen met Dermequin.
Wil je alleen het fotodagboek terugzien, deze vind je hier:
https://drive.google.com/folderview?id= ... =drive_web



Laatst bijgewerkt door Gini op 13-12-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Openingspost aangepast op verzoek van TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 17:35 



 
Profiel   

Ik duim zeker mee! Voor mij is je topic erg interessant omdat mij (n paard) iets vergelijkbaars boven het hoofd hangt. Ze heeft een kleine sarcoid aan de buitenkant van haar achterbeen. Een erwt die duidelijk door het haar hen kwam. Ik had al een consult bij Knottenbelt gehad omdat hij vrij rap leek te groeien tot de sarcoid was gaan bloeden en daarna bijna helemaal weg was. Je voelt nog wel iets oppervlakkigs, maar ziet het niet meer. Omdat mijn paard op dat moment wat andere kwalen had waarvan ze eerst moest herstellen, heb ik ervoor gekozen niets te doen. Tot nu toe is de sarcoide niet teruggekomen, maar van de wek was het wel weer iets gaan bloeden. Ik houd het goed in de gaten.

Waar heb jij die virexcreme vandaan? Het is de moeite van het proberen wel waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 20:16 



 
Profiel   

Ik heb zalf uit liverpool gebruikt, Sarcoid zal op zijn buik. 4X smeren, twee bezoekjes van veearts en weg was de sarcoid. Als ik zo lees hoeveel moeite jij er voor doet dan vind ik mijzelf of heel lui of heel slim.
Niet dat ik het er niet voor over gehad zou hebben hoor.. maar stiekem ben ik toch wel blij dat ik de weg bewandeld heb die ik bewandeld heb.
Ik vind het een nare plek op een sarcoid te hebben, ik hoop maar dat het allemaal goed komt met je beest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-15 20:31 



 
Profiel   

@mrijn: bij hilton herbs heb ik het online besteld. Ik heb nog een pot van 250 ml die ik maar weinig gebruikt heb en dus ook niet meer ga gebruiken. Mocht je er belang bij hebben, pb maar!

Bij mijn paard was de plek eerst ook op de manier die jij omschrijft verdwenen. Toen kwam hij in viervoud terug.

@mrie: wat fijn dat het bij jouw paard zo snel weg is gegaan. Waar zat de sarcoid?
Haha tja het is bij mij een bewuste keuze geweest. Mn paard heeft er nu geen last van en de virexcreme deed toch wel eea. Wetende dat de chemocremes toch wel pijnlijk zijn had ik dat liever vermeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 07:46 



 
Profiel   

De sarcoid zat op zijn buik, een gunstige plek, niet in de buurt van de singel. Het is wel een heel agressieve zalf die uit Liverpool. D'r zit slangengif in wat het weefsel doet afsterven. Dan zit er een behoorlijk groot gat, bij Ocho ongeveer 7 cm in doorsnee en 1 cm diep. Maar dat is zonder problemen of behandeling vanzelf dicht gegroeid. Al met al waren we ongeveer een half jaar verder en toen was het klaar. Maar ik heb op twee dagen na al die tijd gewoon kunnen rijden. En op die twee dagen na heeft Ocho ook nergens last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:38 



 
Profiel   

Dat is gunstig om te horen Mrie! Er zijn zoveel verschillende ervaringen met van alles.
Ik hoop er met de Dermaquin toch wel vanaf te zijn, anders is liverpool altijd nog een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 12:47 



 
Profiel   

Ik ben vandaag al begonnen ipv zondag. Ik was natuurlijk vergeten om vooraf een foto te maken, dus ik heb na het smeren een foto gemaakt met flits en 10 min later nog 1 zonder flits.

[ img ]
Hier zie je duidelijk de ingesmeerde plek.


[ img ]
En hier viel mij op dat de aderen ineens gaan zwellen. Kan natuurlijk ook toeval zijn :)

Vandaag nog geen problemen gehad met smeren. Morgen om 15u ga ik voor de tweede keer smeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-15 16:34 



 
Profiel   

Nog niet veel interessants te melden op dag 2.
Smeren ging prima. Heb nog een plaatje van voor het smeren, maar je ziet de plek nog waar ik gisteren heb gesmeerd.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-15 15:10 



 
Profiel   

Geen idee of er bokkers meelezen, maar ik zal weer een update plaatsen.

Gister, dag 3:
De eerste twee dagen heb ik veel te weinig gesmeerd. Assistente van DA heeft t verkeerd uitgelegd. Daardoor werd het na de eerste twee dagen alleen hard en gebeurde er verder niets. Op dag 3 heb ik dus een extra dikke laag gesmeerd.

Vandaag, dag 4:
Mn paard sprong al achteruit in stal toen ik met handschoen en potje binnen kwam. Mn man heeft hem lekker brood gevoerd zodat ik kon smeren. Mn hart maakte even een vreugdesprong: de bult is weg en geen wond! Tja, te mooi om waar te zijn :). De hele plek is gezwollen en keihard en net zo dik als de sarcoid oorspronkelijk is. Hij liet het allemaal prima toe. Het was te donker om een foto te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-15 17:33 



 
Profiel   

Ik volg hoor ts. Hoop dat het snel succes oplevert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-15 17:39 



 
Profiel   

Ik duim voor je jotoma! Hopelijk slaat het snel aan bij Jairo!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-15 19:02 



 
Profiel   

Ik lees ook mee hoor! Ik wacht ook nog vol spanning op de data die op het potje staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-15 21:12 



 
Profiel   

Ooh sorry Mrijn, helemaal vergeten. Ga ik morgen gelijk doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-15 21:33 



 
Profiel   

Gister (dag 5) wederom vergeten een foto te maken (iets met een opgelopen whiplash waardoor ik dingen niet goed kan onthouden). Het is nog steeds gezwollen, keihard, maar nog niet open gebarsten oid.
Smeren laat hij ook gewoon toe, hij loopt achter op dat been wel kort en ik merk aan hem dat hij niet lekker in zn vel zit. Zoekt me de hele tijd op voor TLC :(:)

Vandaag moet de laatste dag smeren zijn. Ik zal dan ook een foto appen naar mn DA of het de gewenste ontwikkeling heeft.
Van een stalgenoot begreep ik dat het bij een ander paard ook pas later open ging en niet binnen die 6 dagen, op bokt lees ik weer dat het al na 2 dagen open gaat -O-

Ik heb dus alvast doemscenario's dat het hier niet gaat helpen en ik alsnog aan liverpoolcreme moet ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 08:27 



 
Profiel   

Brrr nou er zijn ontwikkelingen. De huid begint tr scheuren (niet goed zichtbaar op foto) en het wordt wat bloederig en op de plek zit pus.
Ik ben er zelf niet zo'n held mee, dus mijn stalgenoot heeft voor me gesmeerd.

Foto dag 6, voor het smeren:

[ img ]

Een uur na het smeren:

[ img ]

Twee uur na het smeren:

[ img ]

Het ruikt overigens ook, naar dood paard ;(
Smeren laat hij gelukkig wel toe.

Omdat ik twee dagen te weinig gesmeers heb, heb ik nu over wat ik morgen nog smeer. Dan doe ik dus 1 dag extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 18:08 



 
Profiel   

Wat knap dat je paard zich zo groot houdt!! Heb 2 andere topics gevolgd waar de paarden helemaal gek werken van t smeren. Is dit ander spul? Lijkt mij even agressief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 19:32 



 
Profiel   

Je hebt de befaamde dr knottenbeltzalf uit Engeland en ik ken Dermaquin. Beide ontzettend chemisch en agressief. Exacte verschillen kan ik je niet uitleggen.

Ik ken ook maar 1 ander paard die niet reageerde op het smeren, toen ik dat van mn DA hoorde, durfde ik het wel aan. Verschilt natuurlijk per paard hoe ze het uiten, maar ik ben heel blij met hoe het in dat opzicht gaat. Morgen de laatste dag smeren gelukkig.

Ik ben echt een mietje als het om dieren gaat, ik vind het erg vervelend om mn paard dit aan te doen, dus ik hoop echt dat we er hierna vanaf zijn. Hij is overigens wel heel zielig, zoekt enorm contact op en staat er gewoon sip bij. Lopen lijkt hij liever niet te doen. Hoeven uitkrabben deed ik hem bij de achterbenen ook geen plezier mee.
Gelukkig kan ik hem wel een plezier doen met massage-borstel-sessies, slobber met alles wat hij lekker vind, wortel en brood. Tja, als je in de ziekenboeg zit mag je extra vertroeteld worden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 19:45 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoe het bij jouw paard gaat uitpakken, zit wel op een rotplek om bij te kunnen.
Beterschap in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 20:27 



 
Profiel   

Ik volg ook. Sterkte met je paard. Gelukkig laat ze het smeren toe. Mijn paard was dus erg ziek van Knottenbelt en stond op de zwaarste pijnstillers. Wellicht heeft jouw paard ook pijnstillers nodig als ze nu al aangeeft dat het pijn doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 05:59 



 
Profiel   

Als ik zo zie hoe groot de plek nu is, is het maar goed dat je het niet hebt laten weghalen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 06:06 



 
Profiel   

Ik volg ook, ts!
En ik hoop met je mee dat de behandeling aan mag slaan :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 06:20 



 
Profiel   

Bedankt allemaal!

@nessa: ik heb wel royaler gesmeerd dan alleen de twee bulten. Ik mocht max 1 cm uitwijken. Maar na het smeren vd zalf heb ik nog weinig gehoord dar ze terugkomen, dat is mijn voornaamste beweegreden geweest.

@nath010: dat is inderdaad helemaal geen gek idee bij deze behandeling. Ik denk dat het logisch is dat het pijn doet, maar ik heb er nog niet bij stil gestaan om pijnstillers toe te passen. De DA zelf ook niet over gehoord, terwijl hij wel van te voren aan gaf dat een erg pijnlijke behandelmethode is.

@sjolvir: ik vind de plek zelf niet heel ongunstig. Goed droog te houden en er schuurt niets tegen aan. De huid beweegt wel veel bij lopen, dus ik ben benieuwd hoe het straks verder gaat als de uiteindelijke wond gaat dichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 07:42 



 
Profiel   

Vandaag voor de laatste keer gesmeerd *\o/*
Lieve paard laat het nog steeds toe en zag er beter uit dan gister. In het land is hij ook lekker aan het rennen en spelen met de andere ruinen, toen ik hem in de paddock zette bleef hij ook lekker rondlopen.

Hierbij nog twee foto's van voor het smeren op dag 7. Alleen bij de randen lijkt het vandaag te scheuren en druppelt af en toe bloed naar beneden. Ook zijn de scheuren in het midden beter zichtbaar. Het lijken nu wel vouwen.

[ img ]


[ img ]

Ik zit op dit moment zelf thuis met een whiplash, waardoor ik afhankelijk ben van stalgenoten om mee te kunnen rijden. Mijn man werkt in de horeca en start net een nieuwe zaak op, dus is helaas ook niet in de gelegenheid om me heen en weer te rijden. Morgen moet ik dus helaas overslaan, zondag volgt er weer een nieuwe update.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 19:47 



 
Profiel   

Interessant ik ga dit topic eens volledig door lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-15 20:26 



 
Profiel   

Wat fijn dat je paard vrolijk rond loopt. Dan zal de pijn op 'dit' moment wel meevallen.
Ik ben benieuwd of de plek rondom afscheurt en de afgestoten plek eraf valt en zo een gat ontstaat omdat de huid strak is (zoals bij mijn paard) of dat de plek blijft zitten en langzamerhand daaronder geneest en pas eraf valt als er nog maar een minimaal wondje zit.
Het lijkt best een grote plek TS, heb je de plek ook opgemeten? Ben benieuwd naar je update van morgen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-15 09:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 32 [ 776 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen