[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:09

Ik heb een pony gehad met een sarcoid in haar nek. Was aan de buitenkant even groot als een muntstuk van 50 cent. Is geopereerd geweest en er is een oppervlakte van een serieuze mannenhand weggesneden. Heeft wel een tijdje geduurd om te genezen, maar het is ondertussen bijna 15 jaar geleden en het is nooit terug gekomen.

Nath010

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:20

@Lunamoon. Hoe is deze plek dan genezen? Want op de nek zo'n grote plek wegsnijden en aan elkaar hechten is de huid te strak voor. Bij mijn paard kon dit iig niet en is nu behandeld met Knottenbelt zalf op haar nek waardoor er een groot gat is ontstaan (ook zo groot als een mannenhand) wat nu met mesitran zalf aan het dichtgroeien is.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:34

Hey,
Heb even een paard gehad met een sarcoid op zijn voorbeen, van ongeveer 5cm doorsnee.
De dierenarts heeft mij daarom het volgende verteld :
Vorig jaar was er een studie met verschillende paarden door professor An Martens van UZ Gent. Een sarcoid ontstaat door het papilomavirus (dezelfde die baarmoederhalskanker veroorzaakt)
Het onderzoek is positief afgelopen, nu begint het hele papierwerk om de zalf op de markt te brengen. Maar het werkend bestanddeel van de zalf is aciclovir. Zalf die gebruikt wordt bij blaasjes (zoovirax). Het duurt dus wel een paar maanden, maar door aciclovir te smeren, gaat de sarcoid weg zonder schade.

Veel succes met de behandeling!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 12:13

@nath: niet opgemeten, maar op dit moment vergelijkbaar bij een muntstuk van 20 cent. Tijdens de virex periode is dit ook wel 50 cent geweest. De andere twee die er ook bij waren, waren denk ik 10 cent van formaat. Ik smeer de plek in waar alle 4 de bulten zaten en max 1 cm daarom heen. Dan wordt het wel een forse plek idd

@lunamoon: wat fijn dat je er al zo lang geen last meer van hebt. Super dat het niet terug gekomen is!

@webster: dat klinkt interessant!

Obrien
Berichten: 29
Geregistreerd: 25-09-15

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:14

TS, ik duim voor je en ga mee volgen. :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:31

Ik ken een paard die behandeld werd met zovirax, werkte niet. Uiteindelijk behandeld met dermequin.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 13:34

Dank je Obrien!

Hoe is de dermaquin behandeling verlopen Nessa?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:41

Die is nog bezig!

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:27

Mijn vorige paard had ook 3 sarcoiden. Heb fotos gemaild naar knottenbelt en die had mijn paard eigenlijk opgegeven. Heb als laatste hoop (want wilde hem andere invasieve behandelingen eigenlijk niet aandoen) een kuur gegeven van een poeder. Dit was het resultaat.

Bovenste is van juni vorig jaar, onderste het jaar daarvoor
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-UXAZSQVP.jpg

Foto van ook ergens eind september 
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8FT46LVO.jpg
Die in zijn oksel was de ergste volgens de professor omdat die rood was.

Weer bovenste van juni vorig jaar en onderste het jaar ervoor 
http://www.mijnalbum.nl/Album=SZ7MKI7S#ENGFKZZC

Foto van in december. Na mijn laatste kuur 
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-BBINDVCN.jpg

Mijn ander paard heeft er ook ene ter hoogte van zijn navel en die is eigenlijk vanzelf gekrompen. Hij moest voor de behandeling ervan volledig plat omdat die zo groot was en dat zag ik gezien zijn leeftijd en artrose niet echt zitten. Maar deze is dus vanzelf gekrompen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 19:44

Jeetje, die laatste foto ziet er goed uit. Wat een ellendige dingen joh!
Wat voor poederkuur heb je gegeven?

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:07

Soort van ontgiftingskuur eigenlijk.
2 verschillende poeders van cd vet.
Hij had nog een derde knobbel net naast zijn koker. Die was ook goed gekrompen. (En ook best lelijk eerst). Die foto's vind ik niet direct (ga eens zoeken)

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:11


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:15

Vandaag dag 8 lijkt de ''korst'' aan de buitenkant los te laten. Geen pus of bloed.

Afbeelding

Omdat hij erg zat te boeren van het gras wilde ik hem toch even laten stappen. Maar dat was niet zo handig want toen ging de boel wel wat bloeden, dus ik heb m maar in de paddock laten staan.

Afbeelding

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:33

Sorry voor het late antwoord maar bij mijn pony hebben ze de huid naar elkaar getrokken en dichtgenaaid. Daar heeft een twee weken een drukverband opgezeten om openscheuren te vermijden. Ze heeft ook die periode medicatie gehad om kalm te blijven. Je ziet wel dat het haar naar elkaar staat. Het litteken is ongeveer een 15 cm groot. Het was wel een hele onderneming toen om ze kalm te houden, maar het is uiteindelijk wel helemaal goed gekomen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:41

Vandaag dag 10. Bloed drupt er nu uit langs zn been. Er zit in het midden een scheur en aan de zijkanten laat het wat los.
Hij loopt goed, maar met rollen wilde jij liever niet door de achterbenen zakken en opstaan ging erg moeizaam.


Afbeelding

Afbeelding

Ik heb opnieuw de DA gebeld. Pijnstilling doen we nog niet en zo lang de wond schoon is moet ik er vanaf blijven. Als er pus bij komt wel reinigen met water, betadineshampoo en goed droogmaken. Maar vooralsnog is het schoon.

hagelslag
Berichten: 9041
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:46

Ziet er pijnlijk maar zeer interesant uit

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:36

Dag 11: de wond begint stees meer los te laten. Het ziet er keurig schoon uit en het bloed loopt er nog wel wat langs, maarja, neemt eventuele troep mooi mee :)

Afbeelding

Wat me nu pas opviel is dat er ver omheen ook veel gezwollen. Zijn koker lijkt wel een uier, alsof hij elk moment een veulen eruit gooit _/-\o_ Dit gebeurde bij het andere paard die hiermee behandelt is ook. Hij plast nog gewoon, dus ik maak me er nog niet druk om.

Afbeelding

Hij staat er verder op zn gemak bij. Is wat rustiger in het land, maar ja, dat is logisch nu.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:01

Fijn dat het verloop voorspoedig is. Ik ben benieuwd wat voor gat die sarcoide achterlaat.

Ik heb vandaag DHL helaas gemist, maar hopelijk heb ik morgen je crème in huis. Heb jij 1 of 2 keer per dag gesmeerd?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 19:50

Chips, vervelend dat je hem gemist hebt.
Je kan ook bij een dhl shop laten afleveren en dan zelf ophalen.
Ik heb de virex 1x per dag gesmeerd, na verloop van tijd zelfs maar 4x in de week doordat ik toen niet elke dag heen kon.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:49

Dag 12: de plek begint steeds meer los te laten maar is nog wel mooi schoon.
Ik weet niet zeker of de zalf effect zou hebben op de weerstand, maar mijn eczeempaard die t hele seizoen al met deken staat is sinds gister weer aan t schuren. Ondanks de deken toch een pleeborstel als staart :( hij krijgt wel elke avond slobber met extra marstall force, omega 369 en winterfit (kruiden) voor de weerstand.

Verder nog helemaal zichzelf :)

Als ik de afbeeldingen in linkjes moet plaatsen, dan graag aangeven. Vind t zelf wel meevallen qua bloederigheid, maar geen probleem om aan te passen.


Afbeelding

Afbeelding

Je ziet nu overigens wel goed de bobbel van de grootste sarcoid.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:53

Is dat pus? Dat er uit loopt?
Is het alleen de cirkel? Kan je eens een foto maken zonder gedroogd bloed?
Ben benieuwd hoe die er dan uit ziet.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 23:16

Nee, er loopt alleen nog bloed uit. Het lijkt wit door de weerspiegeling van de flits.

Ik zit er verder niet aan, zolang het schoon is moet ik er vanaf blijven. Dus ik kan geen foto maken zonder opgedroogd bloed.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:48

Au, komt nou die hele plek strak eraf zetten doordat de huid afsterft? Is de plek uit de eerste post dus eigenlijk zo groot als op de latere foto's?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 23:54

ja, dat hele zwarte gedeelte gaat er nog af. :(
De sarcoiden namen samen de ruimte in zoals op de eerste foto's. Ik kreeg wel het advies om royaler te smeren, tot ongeveer een cm er om heen. Zo groot hadden ze het ook weggesneden als ik daarvoor had gekozen.
Voor mijn gevoel is het op de laatste foto's wel een stuk forser. Ik denk ook dat dit zo lijkt door de zwellingen en het opgedroogde bloed.

Pjodje
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-09-14

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:19

owjee, wordt hier een beetje zenuwachtig van... mijn paardje heeft een sarcoid of melanoom op haar lip.. pathologisch onderzoek van biopten gaven geen uitsluitsel, ik heb 2 weken gesmeerd met zalfjes (de een met aciclovir en de andere met salicylzuur, 's ochtends en 'savonds) maar dat heeft niet geholpen (hielp ook niet dat mevrouw de zalf deels van haar lip likte), dus nu heb ik een afspraak voor volgende week woensdag met de DA om het weg te laten snijden... Misschien dat langer smeren wel effect gehad zou hebben maar vanwege de lastige plaats wil ik dat eigenlijk niet afwachten, de bult groeit enorm hard. Als ik dan hier dingen lees over grote gaten ben ik erg benieuwd hoe ze eruit komt te zien en nog harder of wegsnijden nut gaat hebben..