gevolg van erge mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 08:37

Wie heeft wel eens ernstige gevolgen door mok meegemaakt?
Mijn paard heeft het best wel erg, maar kan nog niet naar binnen, ik maak me best zorgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 08:59

Ze kunnen er dikke benen van krijgen en bloedvergiftiging. als jouw paard het ook heeft, kun je hem niet meer in de regen buiten zetten, ook niet als het niet regent maar het weiland nat is. Want vocht werkt mok namelijk in de hand. Ik zou als ik jou was mokzalf kopen van de veearts (die uit een winkel is niet goed genoeg) en dat er een paar keer per dag op smeren. De eerste keer even wassen met betadine en daarna goed afdrogen en er niet meer met water bij komen. Alleen mokzalf gebruiken.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 09:03

de dierenarts is al geweest, en ik heb hydrocortiderm.
maar ze moet echt even wachten tot Dinsdag.
Dan kan ze pas op stal!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:09

Einschuss (olifantspoot) is iets dat ze er van kunnen krijgen. Is een vorm van bloedvergiftiging. Het been wordt dan echt heel dik (vandaar de naam olifantspoot) en de zwelling komt steeds hoger te zitten. Ziet er echt heel eng uit, paard heeft meestal ook koorts en voelt zich beroerd. Dierenarts er snel bij halen en met antibiotica aan de gang. Er bestaat een kans dat alle structuren in het been door de zwelling zo uitgerekt zijn dat het been nooit meer helemaal dun wordt, niet erg, maar wel een schoonheidsfout. Kleine steekwondjes zijn ook berucht om dit verschijnsel, mijn paard is een keer geprikt met uitmesten, het gevolg was dus einschuss. Woest was ik! Vooral omdat ze het eerst ontkenden, ze zou helemaal niet geprikt zijn (ik zag het gaatje toch duidelijk zitten....). Ontzettend slordig dat je in een paardebeen prikt met mesten, maar neem als het gebeurt in ieder geval de moeite om het goed uit te wassen!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:56

Hi!
Ik kreeg ook hydrocortiderm van de dierenarts en dat is vet duur en hielp niet bij mijn pony (wel bij die van mn moeder) toen kregen we de tip om Panalog (kost wel 60 piek!) op te halen (schijnt een of ander oorontsteking remmend spul te zijn voor honden en katten) en nou gaat de mok weg. Maar dat panalog zit in een heel klein tubetje dus nu heb ik Equi Mok ofzo???? dat is een soort vaseline en dat doe ik erop als ie naar buiten gaat enzo.

Als je pony de hele tijd buiten moet staan in de blub dan kan je volgens mij het beste gewoon een hele laag vaseline erop smeren en als ie naar binnen gaat een ander spul erop dat het over gaat. Maar vaseline houd viessigheid tegen he.

Succes ermee!

Groetjes Jolanda

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *Jolanda* op 2001-09-13 21:06 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 15:42

Einschuss is een onsteking in het lymfevaten stelsel meestal in het been en leidt tot koorts, indien er niet tijdig ingegrepen wordt kan dit tot de dood leiden.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:34

Einschuss is echt eng! Heb het nu 2x meegemaakt (beide keren was het te voorkomen geweest als ik het maar geweten had.....) en je wordt er echt niet blij van als je dat ziet. Je paard is echt beroerd! En dat been ziet er echt heel eng uit, dat wens je echt geen paard toe. (al zijn de symptomen op zich minder erg dan de onderliggende oorzaak, na juiste behandeling zakt de zwelling meestal ook snel weer af) Nog zoiets: zorg dat de tetanus enting van je paard in orde is. Via open wondjes kunnen ze ook tetanus oplopen. Weliswaar is C. Tetani een anaƫrobe bacterie (dus leeft zonder zuurstof) die zich het prettigst voelt in afgesloten diepe wondjes, maar mok onder een dikke laag blubber doet het ook goed! Tetanus is ook iets waarvan je echt niet wilt dat je paard het krijgt! Gelukkig is er goed tegen te enten.