Gescheurde hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:52

Voordat iedereen roept: Bel de hoefsmid, DA of de dierenambulance ofzo... Ik ga zo de hoefsmid bellen...
Ik kwam net bij mijn pony om een rondje te rijden en zag ineens dat aan de binnenkant van zijn rechter voor hoef een scheur zit. Als je een soort vanaf boven erin kijkt lijkt hij best wel diep, en hij loopt een soort aan de achterkant door... maar aan de onderkant van de hoef is hij dicht.
Naar mijn idee lijkt het bijna of de hoef loslaat ofzo ...

Hij loopt helemaal zuiver en lijkt er geen last van te hebben.
Hij is 2 weken geleden naar de hoefsmid geweest.
Hij staat 24/7 op het weiland (geen blubberzooi)
Heeft iemand dit vaker gezien ?
Wat raden jullie aan om te doen?
Iemand advies ?!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:55

Oei dat is niet zomaar een scheur zo, daar kan je nog best even mee zoet zijn vrees ik.
Ik volg, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hoop voor je en je pony dat het reuze mee gaat vallen.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 14:59

Azmay schreef:
Oei dat is niet zomaar een scheur zo, daar kan je nog best even mee zoet zijn vrees ik.
Ik volg, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hoop voor je en je pony dat het reuze mee gaat vallen.


Ik krijg de hoefsmid niet te pakken... Dus ik probeer het straks weer ..

Ik hoop ook heel erg dat het meevalt

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:03

Volg ook even, zoals het lijkt op de foto, al kan dat enorm vertekenen, staat je pony te plat waardoor er teveel druk komt op de achterkant van de hoeven, zeker met ijzers.

Sterkte, vrees dat die niet zo maar genezen is :(:)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:05

Oeps...lijkt wel alsof hij ergens achter blijven hangen is ( draad ofzo )
In elk geval heel positief dat hij gewoon zuiver loopt, dan is er toch niks stuk in de weke delen en hoorn groeit wel weer aan.
Welk soort beslag is dit als ik vragen mag ? Gewoon uit interesse hoor, zie dat het in de teen genageld is.
Benieuwd wat je smid gaat zeggen !

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:08

Totdat de hoefsmid er is, heb je de mogelijkheid om het goed schoon te houden? Je weet namelijk niet hoe diep het zit, als er een bacterie in nestelt ben je verder van huis.

Tenminste dat zijn mijn eerste gedachte dan.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:08

Pandora2 schreef:
Oeps...lijkt wel alsof hij ergens achter blijven hangen is ( draad ofzo )
In elk geval heel positief dat hij gewoon zuiver loopt, dan is er toch niks stuk in de weke delen en hoorn groeit wel weer aan.
Welk soort beslag is dit als ik vragen mag ? Gewoon uit interesse hoor, zie dat het in de teen genageld is.
Benieuwd wat je smid gaat zeggen !


"IJslands beslag"

Zit ook geen beweging in ofzo het is gewoon 'hard'
iemand zij al dat het een hoefzweer zou kunnen zijn die naar buiten komt ... maar dan zou hij toch pijn gehad hebben ? Hij heeft echt loep en loep zuiver gelopen niks aan de hand ... nou is het wel een ijslander die geven pijn niet snel aan, maar hij heeft wel een keer pijn gehad en toen liep hij zeker wel kreupel

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:10

Oei, dat ziet er niet zo goed uit. Ik zou idd je hoefsmid beginnen stalken en anders even de DA van wacht bellen of zij geen "noodhoefsmid" kunnen contacteren...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:11

Ah ok, het is een ijsco :) Hoefzweer die eruit komt maakt zo geen mooie snede om het zo maar even te noemen denk ik. Heb het hier wel eens gehad met een oudje en die kwam er gewoon aan de hoefballen uit, klein wondje met wat pus was dat.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:14

Pandora2 schreef:
Ah ok, het is een ijsco :) Hoefzweer die eruit komt maakt zo geen mooie snede om het zo maar even te noemen denk ik. Heb het hier wel eens gehad met een oudje en die kwam er gewoon aan de hoefballen uit, klein wondje met wat pus was dat.


Bij mijn vorige pony idd ook niet zo .. kwam aan de onderkant eruit... Dus mij lijkt ook niet dat het zoiets is...

Snap gewoon niet hoe dit kan ... is gewoon perfect gescheurd om het zo te noemen ... heb al in de wei gekeken en zou niks kunnen bedenken waar hij dan vast aan heeft gezeten

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:16

Majolen schreef:
Totdat de hoefsmid er is, heb je de mogelijkheid om het goed schoon te houden? Je weet namelijk niet hoe diep het zit, als er een bacterie in nestelt ben je verder van huis.

Tenminste dat zijn mijn eerste gedachte dan.


Ik ben idd bezig geweest met water daarom is het allemaal zo nat ... wou kijken hoe diep het is maar vind het erg slecht te zien... onderkant is dicht ... echt een onwijs rare scheur

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:20

Dat was ook mijn eerste gedachte bij de foto's: het lijkt wel of hij met zijn ijzer ergens achter is blijven haken en zich met wat geweld heeft losgetrokken.

De hoefsmid kan je vast advies geven. Ik volg graag wat er verder gaat gebeuren.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:21

oh jeetje ik volg even

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:21

Hoefsmid geappt ;) moderne wereld... we wachten nog even af

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:25

ik ben benieuwd

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:26

Jeetje wat een vreemde scheur! Ik volg ook even.. heb helaas geen tips voor je. Succes! :(:)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:54

Nou ik heb de hoefsmid gesproken:
Had hem de foto's doorgestuurd en hij dacht/ zij het volgende:

-Het is of een oude ontsteking,
-Of hij is ooit in het verleden verkeerd bekapt (zoiezo 2 jaar geleden )
-Of hij heeft zichzelf een keer goed aangetikt vanachter waardoor het geschuurd is,
-Of een ander paard heeft er met het spelen een klap op gegeven...

Nou vul zelf maar in... :+
Afijn het belangrijkste ...
Het was niet ernstig ! Alleen vervelend... ik moet het goed nat houden want als het droog is kan het verder scheuren.
Ik moet het regelmatig schoon maken zodat er geen troep te lang in blijft zitten, maar hij mag op de wei blijven staan en het is niet erg dat er vuil in komt alleen dat moet er geen weken in blijven zonder dat het schoon gemaakt word zegmaar.
En verder kan ik het nog even een keer ontsmetten, maar omdat de onderkant dicht is en hij goed loopt is er naar alle waarschijnlijkheid niks aangetast dus alles oke :D

Dus gewoon goed in de gaten houden...

Nou ik ook weer opgelucht en blij dat ik niet meteen de traumaheli der bij heb gehaald :+

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Gelukkig valt het mee!!! Nu kan je weer rustig adem halen :)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:01

"Het valt dus wel mee" hoewel het wel wat zorg nodig heeft. Goed om te weten.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:05

Wat kan dat het een oude hoefzweer is geweest die er bij de kroonrand uitgekomen is.
En dat nu zichtbaar is geworden omdat deze naar beneden eruit groeit.
Maar als hij 2 weken geleden is bekapt, heeft je hoefsmid dit niet gezien ?

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:09

Marjo89 schreef:
Wat kan dat het een oude hoefzweer is geweest die er bij de kroonrand uitgekomen is.
En dat nu zichtbaar is geworden omdat deze naar beneden eruit groeit.
Maar als hij 2 weken geleden is bekapt, heeft je hoefsmid dit niet gezien ?


Nee dit heeft hij niet gezien anders had ik nog wel geweten wat het was, maar hierboven staan de mogelijkheden genoemd van wat de oorzaken kunnen zijn.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat hij in het algemeen niet zo veel meer ziet ... hahahaha wordt een dagje ouder :+
Zijn zoon neemt het zaakje over en hij doet nog wat klusjes bij.. heb zijn zoon dan ook laten kijken naar de foto's :o

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:11

daisyjazz schreef:
Marjo89 schreef:
Wat kan dat het een oude hoefzweer is geweest die er bij de kroonrand uitgekomen is.
En dat nu zichtbaar is geworden omdat deze naar beneden eruit groeit.
Maar als hij 2 weken geleden is bekapt, heeft je hoefsmid dit niet gezien ?


Nee dit heeft hij niet gezien anders had ik nog wel geweten wat het was, maar hierboven staan de mogelijkheden genoemd van wat de oorzaken kunnen zijn.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat hij in het algemeen niet zo veel meer ziet ... hahahaha wordt een dagje ouder :+
Zijn zoon neemt het zaakje over en hij doet nog wat klusjes bij.. heb zijn zoon dan ook laten kijken naar de foto's :o


:') brilletje erbij de volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:13

2 jaar geleden dan is de gehele hoef al een aantal keer in zn geheel vernieuwd. Die optie kan je wel weg strepen lijkt me dus ;)

Inderdaad goed schoonhouden om te voorkomen dat er een bacterie in komt. Dat is echt niet fijn..
Zit er ook beweging in de scheur als je pony loopt?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:13

Een tip om het schoon te houden van bacteriƫn (anders komt white line disease er makkelijk in) is het volstoppen met watjes en die dan vol laten druppelen met isobetadine. Een tip van mijn smid voor mijn paard die met scheuren en die bacterie staat door de onkunde van mijn vorige smid. Die bacterie komt heel makkelijk in gescheurde hoeven en vreet de binnenkant weg.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:15

Shanna schreef:
2 jaar geleden dan is de gehele hoef al een aantal keer in zn geheel vernieuwd. Die optie kan je wel weg strepen lijkt me dus ;)

Inderdaad goed schoonhouden om te voorkomen dat er een bacterie in komt. Dat is echt niet fijn..
Zit er ook beweging in de scheur als je pony loopt?


Nee, er zit geen beweging in. (dacht dat ik dat al ergens in mijn reacties had gezet)

Mij lijkt dat inderdaad geen logische optie ... maar maakt me eigenlijk niet uit hoe het komt ik kon er niks aan doen dus nu naar de toekomst kijken en zorgen dat het niet groter wordt. :)