Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 406 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409 ... 431  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Pandora2 schreef
Zemelen en het ppid proces vertragen ? Nog nooit van gehoord, maar dat klinkt interessant en ze zijn er verzot op.
Hoe zou dat te verklaren zijn ? Hoog fosforgehalte misschien ?
Ik zeg zomaar iets hoor want ik ken weinig van mineralencombinaties e.d. :')

Heel vroeger toen de dieren nog spraken kregen hier alle paarden zemelen. Met haver, gerst en wat brokken.
Nu is het echt heel lang geleden dat ik nog zemelen gevoerd heb.


Ik weet het ook niet, maar het is hoog in fosfor en dat heeft weer invloed op het insulineniveau en dat schommelt weer tijdens de seizoenen. Blijkbaar is de kans op hoefbevangenheid minder. Het zal ook wel te maken hebben met hoe vet een paard is. De mijne is gewoon normaal.

ik vond nog dit onderzoek:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0737080622000831


Seizoensgebonden insulinefluctuaties zijn ook aangetoond bij het ID-dier [19] als reactie op het voeren van verschillende koolhydraatbronnen [16]. Bij pony's met een voorgeschiedenis van eerdere perioden van hoefbevangenheid werden in de herfst hogere insulineconcentraties gezien na consumptie van glucose in de wei in vergelijking met de lente [16]. Bailey et al. (2008) vonden ook seizoensgebonden insulinefluctuaties bij pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, waarbij hun basale insulines in de zomer hoger waren dan in de winter. De onderzoekers suggereerden in dit artikel dat seizoensveranderingen in de metabole toestand kunnen afhangen van het profiel van voedingsstoffen in de paddock. Gezien het feit dat ID, in vergelijking met niet-ID, paarden mogelijk zelfs meer vatbaar zijn voor HAL wanneer ze toegang krijgen tot paddock of voer met een hoog WSC- en/of zetmeelgehalte vanwege hun mogelijk overdreven insulinerespons op de inname van orale WSC en/of zetmeel , herhaalde endocriene screening en monitoring van ID-paarden met behulp van de OST kan van cruciaal belang zijn om het risico op HAL (hyperinsulinemie-geassocieerde laminitis) te helpen verminderen. Daarom was het doel van de huidige studie om het effect van het seizoen op de rust- (basale) en post-OST-insulineconcentraties over een periode van 2 jaar te evalueren. Daarnaast werden morfometrische lichaamsmetingen van alle paarden en voervoedingsstoffen onderzocht om te bepalen of deze factoren ook met het seizoen veranderden en daarom mogelijk de insulineconcentraties en reacties op de OST zouden kunnen beïnvloeden.

Sectie fragmenten
Dieren en huisvesting
Paarden verbleven op de boerderij van de University of Kentucky's Department of Veterinary Science als onderdeel van de speciale kudde metabolische onderzoeksdieren. Paarden werden geselecteerd op basis van hun eerdere endocriene voorgeschiedenis (twee eerdere OST's met T60-insuline > 45 µIU/ml binnen 6 maanden voorafgaand aan het onderzoek) en de initiële OST van het onderzoek uitgevoerd in februari 2017 (winter). Alle paarden werden beschouwd als vrij van hypofyse pars intermedia disfunctie (PPID) met een non-fall basale ACTH (17,9 ± 5,7 pg/mL; gemiddelde ± SD)

Resultaten
Alle paarden bleven klinisch gezond tijdens de studie zonder episoden van hoefbevangenheid. Geen enkel dier vertoonde tijdens het onderzoek tekenen die overeenkwamen met PPID, waardoor ze uit het project moesten worden verwijderd. Monsters van drie paarden konden niet worden verzameld vanwege problemen die geen verband hielden met de studie (abcessen en seizoensgebonden allergieën), zoals hieronder beschreven. Eén paard (ID) werd niet bemonsterd in het herfstseizoen omdat het medicijnen kreeg voor seizoensgebonden allergieën. De andere twee paarden (een NID en een ID) hadden voetabcessen

Discussie
Voor zover de auteurs weten, is dit de eerste studie waarin insulines in rust (basaal) en post-OST worden geëvalueerd bij vooraf bepaalde ID- en NID-paarden die op dezelfde boerderij zijn gehuisvest en vrij van PPID gedurende alle vier de seizoenen. De resultaten suggereren dat ID- en NID-paarden verschillen hebben in hun insulinerespons afhankelijk van het seizoen. Aangezien de beheerpraktijken gedurende de bemonsteringsperiode van 2 jaar constant bleven, konden verschillen in insulineconcentraties worden toegeschreven aan een of meer van de volgende:

Conclusies
Uit deze studie bleek dat het seizoen de insulinerespons bij ID-paarden beïnvloedt, met de hoogste respons op de OST in de lente en winter, vooral in vergelijking met de herfst. Hoge insulineconcentraties in de lente en winter kunnen het gevolg zijn van inname van orale hydrolyseerbare koolhydraten of een metabole verschuiving. Daarnaast moeten dierenartsen en onderzoekers voorzichtig zijn bij het diagnosticeren van paarden met een VB op basis van alleen rustende (basale) insuline. Bovendien zouden seizoensfluctuaties in insuline moeten optreden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 11:07 



 
Profiel   

+:)+ Flinke lap tekst !
Ik ga er eens goed voorzitten en mijn brilletje erbij nemen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 12:01 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
+:)+ Flinke lap tekst !
Ik ga er eens goed voorzitten en mijn brilletje erbij nemen :D


Hahaha, ja, best wel, er was nog meer, maar zeer technisch van aard. Wat ik bijzonder vond, is dat ook paarden die in de paddock blijven ook een verhoogd risico kunnen hebben en er was iemand hier die een pony had die ook in de paddock stond. Het luistert dus allemaal heel nauw.

By the way, hydrolyseerbare koolhydraten zijn snelle suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 18:18 



 
Profiel   

Bucephalus schreef
By the way, hydrolyseerbare koolhydraten zijn snelle suikers.


Enkelvoudige suikers (monosachariden) zijn snelle suikers die niet-hydrolyseerbaar zijn. Maar het abstract van het artikel is onduidelijk (om niet te zeggen incorrect) over de hydrolyseerbare koolhydraten. Ze hebben het over suiker (in het algemeen) en zetmeel en noemen een glucosesiroop die in de USA gebuikt wordt voor de orale glucosetolerantietest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 18:33 



 
Profiel   

Ik meld mij (opnieuw) in dit topic met een vraag naar ervaringen met Pergosafe? Of andere PPID medicatie die wel te spltsen of in zeer kleine hoeveelheden te geven is?

Mijn merrie van bijna 24, type robuuste Gelderse rond de 1.60m/1.65m staat al 8 jaar naar tevredenheid op de Prascend.
Ze heeft genoeg aan een vrij lage dosering.
Het merendeel van het jaar 0,25MG, in de seasonal rise komt daar 3/8MG bij.
Hier doet ze het goed op, en is dmv bloedonderzoek/testen nagekeken& bevestigd.

Het probleem is dat mijn dierenarts overgaat op de Pergosafe.
De kleinste standaard hoeveelheid is 0,5MG. En het is niet de bedoeling om die te breken/splitsen.
Dus we hebben binnenkort een probleem.

Hebben jullie suggesties? Is de Pergosafe toch te splitsen?
Zijn er nog andere merken met dezelfde werkzame stof die wel in formaat (mini) shetlander te verkrijgen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 12:58 



 
Profiel   

Die Pergosafe is redelijk rond qua vorm, die krijg je nooit fatsoenlijk gesplitst.

Ik geef 0.5 en zit dus niet met dat probleem, maar tijdje terug hadden ze te weinig 0.5 op voorraad en heb ik gekeken of splitten een optie was, vergeet maar dat je die netjes door midden krijgt wat de conclusie van mij en de assistente.

Is de huidige medicatie wel goed te breken? Of is die in 0.25 verkrijgbaar?
Kan de DA niet speciaal dit voor je blijven bestellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 13:23 



 
Profiel   

samirah schreef
Ik meld mij (opnieuw) in dit topic met een vraag naar ervaringen met Pergosafe? Of andere PPID medicatie die wel te spltsen of in zeer kleine hoeveelheden te geven is?

Mijn merrie van bijna 24, type robuuste Gelderse rond de 1.60m/1.65m staat al 8 jaar naar tevredenheid op de Prascend.
Ze heeft genoeg aan een vrij lage dosering.
Het merendeel van het jaar 0,25MG, in de seasonal rise komt daar 3/8MG bij.
Hier doet ze het goed op, en is dmv bloedonderzoek/testen nagekeken& bevestigd.

Het probleem is dat mijn dierenarts overgaat op de Pergosafe.
De kleinste standaard hoeveelheid is 0,5MG. En het is niet de bedoeling om die te breken/splitsen.
Dus we hebben binnenkort een probleem.

Hebben jullie suggesties? Is de Pergosafe toch te splitsen?
Zijn er nog andere merken met dezelfde werkzame stof die wel in formaat (mini) shetlander te verkrijgen is?


Zou even wat dierenartsen in de buurt raadplegen of ze wellicht pergoquin hebben. Die kan je wel vrij makkelijk in 4 delen. Pergosafe is idd niet te doen om gelijkmatig te splitsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 14:32 



 
Profiel   

Ik heb prascend besteld via een grotere kliniek want dat was stuk goedkoper dan bij onze dierenarts
Als je tevreden bent over prascend dan zou ik dat doen ipv wisselen omdat je dierenarts dat wil.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 15:49 



 
Profiel   

Symke schreef
Ik heb prascend besteld via een grotere kliniek want dat was stuk goedkoper dan bij onze dierenarts
Als je tevreden bent over prascend dan zou ik dat doen ipv wisselen omdat je dierenarts dat wil.....


Dat dus....
Toevallig vanmorgen met mijn dierenarts ook weer de verschillen besproken. Pergosafe was hij sowieso niet erg over te spreken op basis van ervaringen van collega's. Pergoquin minder ervaring mee, maar die lijkt qua ingredienten wel helemaal op Prascend, dus als je zou willen wisselen zou ik sowieso daarvoor gaan, maar dan moet je alsnog bij een andere dierenarts terecht in jouw geval. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn oudje op de Prascend te houden. Juist omdat ze het daar zo goed op doet en wisselen altijd een risico is.
Ik zou gewoon even rondbellen als ik jou was. Is vaak zo elders te halen als je het uitlegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 16:04 



 
Profiel   

Iiiiik wist dus helemaal niet dat Pergolide een verboden middel was en dus bij deze is dan voor mij besloten dat ik mijn paard niet meer start in de wedstrijden. Opzich fijn dat die knoop nu doorgehakt is. Maar ergens wel gek… nu zijn we in al die jaren nog nooit op doping getest maar het risico lopen en de gevolgen ervan zijn wel stom en oliebol. Terwijl mijn paard het gewoon door een dierenarts voorgeschreven gekregen heeft…

Naja, ik wist het dus in ieder geval niet… maar wel jammer ergens dus. Einde wedstrijdcarriere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 19:47 



 
Profiel   

Als ik het goed heb begrepen is pergolide niet ‘banned’ door de fei en mag je het gebruiken als er een verklaring (format van de fei) van een dierenarts is dat het paard het nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 20:19 



 
Profiel   

Er staat: prohibited. Dat is toch gewoon verboden?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 20:31 



 
Profiel   

Is inderdaad verboden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:08 



 
Profiel   

Heeft hier iemand ooit meegemaakt dan hun paard stijf, sloom en koortserig was door de PPID?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:40 



 
Profiel   

De reden dat ik mijn paard heb laten testen, was omdat ik haar iets minder fanatiek vond dan normaal. Niet sloom, maar eerder als een “normaal paard” ipv HyperdeSyb :D
Ik heb toen laten testen op bloedarmoede en cushing. Helaas was de uitslag dus cushing.
Dus een beetje sloom ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:42 



 
Profiel   

Wat is jullie ervaring met de eetlust van jullie paarden?

De mijne heeft periodes dat ze alles naar binnen werkt en niet genoeg hooi kan krijgen, maar ook periodes dat ze bijna niks wil eten. Die momenten twijfel ik om haar toch de wei op te gooien. Ze is nu 27 en krijgt al jaren prascend, heb ook niet onlangs verhoogd ofzo. In februari heeft ze iets onder de leden gehad waardoor ze heel erg is ingevallen. Nu met de ruiperiode kost haar volgens mij veel energie waardoor ze gewoon niet aankomt en ik vind haar er gewoon slecht uit zien. Ze eet nu dus weer heel slecht, ze krijgt onbeperkt hooi maar soms kom ik in de ochtend op stal en heeft ze 's nachts maar weinig gegeten. Vorige week kreeg ze dezelfde baal hooi en toen was ze flink aan het bunkeren, maar nu eet ze er amper van. Gras wil ze wel direct eten en als ik een emmer met fibrenuggets neerzet, eet ze dit ook. Ze is gevoelig voor hb dus op het gras zou ik wel weer spannend vinden, maar ja als ze zo mager blijft is ook niet goed.. Ze staat nu de hele dag in de paddock met onbeperkt hooi, maar gisteren heeft ze daar ook amper van gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:44 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Heeft hier iemand ooit meegemaakt dan hun paard stijf, sloom en koortserig was door de PPID?


Koortserig niet, maar die van mij kijkt soms wel wat depressief en sloom uit. Dat is dan ook vaak in combinatie met slecht eten, wat ik hierboven ook omschrijf. Periodes dat ze goed eet, zit ze ook vol energie en gaat als een 3 jarige door de paddock heen. Zouden paarden met PPID last hebben van stemmingswisselingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:47 



 
Profiel   

Mijn merrie is afgelopen herfst getest en had een iets verhoogde ATH waarde, maar nog niet zo hoog dat ik medicatie moest starten.
Afgelopen week stond ze ineens met koorts en mega stijf op de weide, dachten hoefbevangen dus meteen die medicatie gestart en van de wei af gehaald. Helaas kreeg ze door de medicatie weer koorts, dus werd gedacht aan een virus. Maar inmiddels zijn we een week verder en met medicatie blijft ze redelijk goed, maar zodra het uitwerkt gaat meteen haar temperatuur omhoog, wordt ze slomer en stijver.
Dierenarts heeft nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden en ik dacht misschien heeft het iets te maken met PPID, maar klinkt alsof dit te extreem is.
Bedankt voor jullie reacties :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 08:15 



 
Profiel   

Naath86, ik kan je niet echt verder helpen met het afentoe niet eten en dan opeens weer wel heel veel. Maar na ziekte is het waarschijnlijk wel een goed idee ( helemaal bij oudere paarden ) om goede eitwitten aan te vullen. Ik weet niet of je gericht daarop iets geeft aan haar ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 09:22 



 
Profiel   

Heb je niet toevallig een andere partij hooi?
Bij mij kan het soms per baal verschillen of ze het graag eet of niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 09:29 



 
Profiel   

manzano schreef
Heb je niet toevallig een andere partij hooi?
Bij mij kan het soms per baal verschillen of ze het graag eet of niet...


Ze krijgt nog steeds dezelfde baal als waar ze vorige week als een malle in aan het bunkeren was, maar zo ineens is het dan gebeurt. Ik dacht eerst ook dat het aan de vorige baal lag, waar ze ook heel enthousiast mee begon en toen op een gegeven moment ook niet meer. Weer een nieuwe baal open gemaakt, ook weer heel enthousiast. En nu dus ook niet meer. Het hooi ruikt verder goed en de andere paarden eten er ook gewoon van. Maar die van mij eet dan zo slecht en vind haar dan ook wat slecht ogen. Is het dan een wisselwerking van het slecht eten? Voelt ze zich gewoon minder door de medicatie, is dat mogelijk? Lastig hoor..

@Maris, ze krijg nu speedibeet/fibrebeet/fibrenuggets bij. Hopelijk knapt ze daar sneller van op. Zou haar het liefst op het gras zetten, maar ja met hb weer geen goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 10:24 



 
Profiel   

Hmm vreemd patroon ja. Op zich is slechte eetlust wel iets wat past bij PPID, maar zo enorm schommelend vind ik het minder logisch. Dan zou ze enorme pieken en dalen moeten hebben en als je gewoon netjes dagelijks medicatie geeft zou dat niet zo enorm moeten schommelen. Vaak zie je het bij aanpassing van dosering enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 10:28 



 
Profiel   

Wat lastig Josien.
Mijn paard is wel stijver en zweet soms enorm sinds hij PPID heeft.
Dit is ook reden waarom ik hem toen heb laten onderzoeken en toen kwam dit eruit. Hij zit aan de medicatie, maar merk weinig verschil in het stijver zijn en het zweten. Ik merk dat zijn hele hormoon huishouding van slag is. Hier ook alles nagekeken en bloed uitgebreid onderzocht, maar dierenarts denkt dat de klachten weg komen vanuit de PPID.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:51 



 
Profiel   

Lieve, knappe, ondeugende Amerigo. Inmiddels al 14 jaar bij ons. Op papier is hij 29 jaar oud, in het echt is hij waarschijnlijk 34. Hij heeft al zo'n 10 jaar PPID, maar doet het gelukkig heel goed op de medicijnen en een uitgebreid (voer)management.

Deze winter hebben we hem voor het eerst niet hoeven scheren en wat ziet hij er nu ontzettend goed uit

Hij wordt nog ca 1x per week door een jonge ruiter gereden, en dat vindt hij helemaal geweldig.❤️‍

Hopelijk blijft hij nog heeeeeeel lang bij ons.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 13:30 



 
Profiel   

Tine wat een knapperd zeg!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 13:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 406 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409 ... 431  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen