[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:29

Warme hoeven duidt daar vaak wel op. Misschien kan je een filmpje posten? En voel je rond de hoef ook pulsatie? De enige die het echt zeker kan weten is je smid (en da) omdat hij de verandering in de voet zal zien aan de binnenkant en wellicht een actieve bevangenheid kan waarnemen. Hou er rekening mee dat áls hij hb is dat de komende keren na het bekappen er wat last van zijn. Ik heb helaas een ppid-er met enorme neiging naar spierbevangenheid en ze wordt ook relatief snel hb. Dit kan van verandering komen in het weer alleen al, en met ander hooi bij haar, ook al test ik het hooi. Ze is niet dik te krijgen maar gelukkig nu wel op gewicht te houden. Ik kan het bij haar dus ook nooit zien aan een manenkam of iets dergelijks. Erg lastig met gras. Vroeger stond ze 24/7 op gras, nu durf ik dat niet meer. Zij was al heel lang een ppid-er voor ik haar kreeg, onbehandeld. Bij mij heeft ze nog een jaar op t gras gestaan maar de problemen komen meer nu ze ouder werd. Geen idee of dat standaard is maar heb het eerder eens gelezen dat hoe ouder ze worden hoe meer ppid gerelateerde klachten erbij kunnen komen. Zou kunnen passen met dat je pony nooit eerder hb is geweest en nu wellicht door invloed van de ppid wel?

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:19

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het goed is dat ik na een hele tijd hier weer eens binnen kom vallen. Mijn arabische merrie van 24 jaar heeft sinds 2014 de diagnose PPID en in de loop der jaren zijn we opgebouwd van 0,5 naar 1,5 pil. Ik heb de medicatie eerst in een handje voer of broodje gegeven en sinds een aantal jaar in een bakje met (droog) voer. Dit werd altijd zonder problemen gegeten.

Nu is het vervelende dat ze met name het afgelopen jaar erg wisselend is gaan eten, tot we nu op het punt zijn gekomen dat ze alleen hooi eet en ongeveer 1,5 zak van ieder nieuw voer dat ik probeer. Daarna laat ze echt alles staan. Ik heb een diversiteit aan voer en combinaties geprobeerd en in maart zijn haar tanden grondig gedaan door een erkend tandarts die ook DA is. Ze komt na opbouwen nu 3 a 4 uur per dag op het gras en dit zal het maximale blijven, maar heeft echt iets extras nodig, met name in de winter.

Omdat ik me besef dat 1,5 pil Prascend voor een paard van misschien 450 kilo aan de hoge dosering is en ze al wisselend de medicatie binnen kreeg de afgelopen weken, ben ik na een week stoppen nu weer begonnen met een kwart pil. Ik hoopte dat het voldoende zou zijn om haar eetlust zo weer wat op gang te krijgen, maar het gaat nog steeds moeilijk. Ik neig er nu naar om een simpele ponybrok te kopen en kijken of het op biks beter gaat. Maar inmiddels twijfel ik ook of ik op deze manier wel door moet gaan met de Prascend, al besef ik me dat ik het niet voor niets al jaren voer en dat ook de reden is dat ze verder over het algemeen goed gaat.

Mijn vraag is dan ook: Is er iemand die ervaring heeft met na lange tijd op Prascend opeens sterk verminderde eetlust? Ik ben bekend met het rustig opbouwen met name in het begin en bij verhogingen, maar mijn merrie krijgt dus al jaren de medicatie.

Ik ben helaas niet meer in de gelegenheid om iedere dag te komen en dat was ook nooit een probleem, de paarden worden goed verzorgd. In de winter kon ik voor 2 dagen slobber klaar zetten maar met deze temperaturen blijft dat niet goed. Ik zit inmiddels wel een beetje met mijn handen in het haar dus alle tips zijn welkom!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:47

Geef je de prascend ook door het voer dat ze na 1,5 zak weigert ? Want ik hoor wel veel dat paarden voer/ wortel / appel gaan weigeren als daar prascend door heeft gezeten. En dan ook nog maanden later dat voer niet meer willen. Dus daarom het advies de prascend niet door het voer te geven wat je normaal ook geeft. Zodat ze niet de connectie kunnen gaan maken tussen het voer en de prascend. Oa daarom geven sommige mensen de prascend in een spuitje ( met water of b.v. appelmoes). Paar berichtjes terug was er zelfs iemand die de prascend rectaal geeft.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:55

Hoi, ik geef het inderdaad door het voer dat ze nu weigert, maar dit gaat om meerdere merken. Ik snap je redenatie wel helemaal, het gekke is alleen dat ze voordat ze moeilijker ging eten het al jaren op deze manier altijd wel heeft opgegeten met pil en al. Ze heeft ook nooit stukjes boord of ander voer geweigerd terwijl ze het eerder ook vanuit de hand zonder problemen op at. Maar misschien staat het nu opeens tegen? Omdat de dosering ook hoger is geworden zou dat natuurlijk logisch kunnen zijn, dus zeker bedankt voor je opmerking om het niet te mengen met voer. Misschien heb ik gewoon geluk gehad.

Ik weet dat er mensen zijn die het oplossen (waarvan ik begreep dat het nog bitterder smaakt) of rectaal geven, ik kan helaas zoals gezegd alleen niet meer iedere dag zelf komen. Het was daarom ideaal dat ze het jaren wel zo op at en voldoende eetlust hield, omdat ze verder fijn staat!

Ik denk dat ik eerder iemand bereid vind om de pil op een andere manier in een spuit of weer met een broodje te geven als ik er niet ben dan rectaal maar ik neem de suggestie wel mee. Begin dit jaar een pensioenplek afgeslagen waar ze in ieder geval het geven van medicatie uit handen konden nemen omdat het zo goed met haar ging en ik op de pensioenplek niet meer zou kunnen rijden. Helaas misschien als ik het op een andere manier niet geregeld krijg toch nog eens over nadenken.

Bedankt voor je input in ieder geval!

Is er iemand die weet of de nieuwe Pergoquin zo een zelfde bittere / vieze smaak heeft?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:53

Vervelend JKiya. Mijn paard eet het echt NIET als ik het in brood of een appel verstop. Ook niet in voer. Doe het nu in een klein spuitje met heel klein beetje water en dan een schuitje ranja erbij. Het is dan echt niet bitter meer, maar lekker zoet. Heb het zelf geproefd.

Ik los het eerst op in een klein water omdat de pil dan sneller oplost dan in pure ranja.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:28

Ik krijg echt ruzie met mau als ik dat soort dingen probeer.
Rectaal is echt een fluitje van een cent. Even een handschoen aan, beetje zonnebloemolie op mn vinger en het zit er met 2 tellen in. De eerst paar keren keek hij me aan alsof ik hem aan.het aanranden was, nu draait hij zijn oor al niet eens meer om. Hij heeft nu precies een week de pillen.

Hoe snel zagen jullie verschil in vacht. Mau begint nu al flink te verharen. Helaas is rijden niet helemaal fijn en ik denk dat dat door de warmte komt, dus ik ga vanavond wel scheren.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:49

Die van mij at eerst alles maar sinds hij de medicatie krijgt ook bijna niks meer. Terwijl zijn eetlust gewoon goed is (juist altijd gefocussed op eten := ).
Pil gooi ik er wel doorheen, appeltje of wortel werkt hier helemaal niet en met een spuitje dan vliegt hij door het dak.
Maargoed, veel soorten voer geprobeerd en hij at niks. Zelfs overheerlijke slobber, fibrebeet en fibrenuggets eet hij niet meer. Nu staat hij al bijna een jaar denk ik op simpel merriebrok met een handje Luzerne. Niet ideaal maar hij krijgt z'n eiwitten om wat vet te behouden en hij krijgt in iedergeval wat binnen.
Thanks God dat ie z'n pijnstillers nog wel eet want alle andere supplemntent (poedertjes) hoef ik niet te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:28

EmptyWords schreef:
Ik krijg echt ruzie met mau als ik dat soort dingen probeer.
Rectaal is echt een fluitje van een cent. Even een handschoen aan, beetje zonnebloemolie op mn vinger en het zit er met 2 tellen in. De eerst paar keren keek hij me aan alsof ik hem aan.het aanranden was, nu draait hij zijn oor al niet eens meer om. Hij heeft nu precies een week de pillen.

Hoe snel zagen jullie verschil in vacht. Mau begint nu al flink te verharen. Helaas is rijden niet helemaal fijn en ik denk dat dat door de warmte komt, dus ik ga vanavond wel scheren.

Mijn paard is vorig jaar april gediagnosticeerd met cushing en is toen meteen op de Prascend gegaan. Hij heeft vorig jaar het hele jaar nog een rare vacht gehad, was pas eind augustus uit zijn wintervacht.

Dit voorjaar begon hij veel sneller met verharen en zijn vacht was echt een stuk mooier, glanst weer en echt goed verharen. Maar in verhouding tot de vacht van mijn "gezonde" paarden, heeft hij wel veel meer haar. Daarom heb ik hem 2 weken geleden helemaal geschoren, want hij had er wel wat last van, was wat klammig en zweterig. Nu gaat het prima.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:02

JKiya, ik zou dan sowieso de prascend niet meer door hetzelfde voer doen als wat je dagelijks geeft. Anders blijf je bezig met wisselen van voer.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:28

Een vraag, zweten jullie paarden met cushing nu ook op stal? Vond mijn Arabier niet zo dik in het haar. Maar toch zweet hij steeds als ik hem weer binnenhaal. Buiten overigens niet.
Nu is het ook wel benauwd op stal. Ga hem dan toch maar scheren. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:35

Ik heb geschoren een week of 2? Geleden.
En nog vind ik hem af en toe erg warm aanvoelen.

Afbeelding

Hij ziet er op het moment wel goed uit.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:50

Ik heb de mijne 3 weken geleden geschoren, toen was het echt nodig omdat ze de warmte in de stal niet aan kon. Ben blij dat ik het gedaan heb. De vacht ziet er goed uit en glimt. Als de vacht weer te dicht/te lang wordt scheer ik gewoon weer.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:00

Thanks voor de reacties! Ziet er goed uit @emptywords!

Saber zijn vacht ziet er ook goed uit, alleen heeft hij toch meer haar, dan voorheen zonder cushing. Dat hele strakke vachtje in de zomer, is niet meer. Ga dan toch maar scheren deze week. Zweten kan ook niet.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:35

Afbeelding

Mooi het vachtje eraf voor de zonnige week die er zit te komen.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:06

Ziet er mooi uit nijnteee, bij jou kan de zomer beginnen!!!!
Ik heb (nog) niet geschoren, ze verhaart flink en de stal is koel.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:26

Ik denk dat ik ook ga scheren. Weet alleen niet of dr helemaal moet doen? Met de zon, dat ze niet verbrand zeg maar. Heb wel een bucas zebra maar kom er maar niet achter of die ook uv tegen houd

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:57

Dat ziet er goed uit nijnteee
De mijne is vanmorgen ook weer geschoren.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:04

Siersma schreef:
Ik denk dat ik ook ga scheren. Weet alleen niet of dr helemaal moet doen? Met de zon, dat ze niet verbrand zeg maar. Heb wel een bucas zebra maar kom er maar niet achter of die ook uv tegen houd

Even zoeken, staat wel bij de beschrijving, dus…..

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:06

Hij is zo happy! Scheelt echt wel!
Saber verhaarde ook best wel, alleen niet genoeg dus.. hij voelde nu ook lekker aan. Geen gezweet meer.

Mijn vliegendeken van amigo mio is wel uv werend. Denk bijna dat die ban bucas dat ook wel is.

Nog eentje buiten Afbeelding

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:16

Maand geleden medicijnen weer opgehoogd bij mijn pony, en het lijkt er nu op dat ze weer bevangen staat.
Verder is alles qua managment aangepast maar ze blijft hoefbevangen worden. ( krijgt geanalyseerd hooi, veel beweging, glucobalance, prascend, klein beetje vitamine korrel, aangepast break over beslag).
We hebben nu het behandel traject met medicijnen opgestart maar wel afgesproken dat het vlot moet verbeteren anders zal ze ingeslapen worden.
( vorige keren moest ze 5 maanden aan de buut omdat ze gewoon niet verbeterde, dat is 2 keer gebeurd en we hebben besloten dat we dat niet nog een keer gaan doen. Ze staat meer ziek dan gezond en dat gaan we haar niet nog een keer aandoen)

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 19:23

Wat vervelend eliana, ja wat moet je dan nog meer doen, hopelijk knapt ze snel weer op, heel sneu, sterkte en beterschap voor t beestje.

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:43

Vervelend Eliana, helemaal als het allemaal niet helpt.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:51

Eliana schreef:
Maand geleden medicijnen weer opgehoogd bij mijn pony, en het lijkt er nu op dat ze weer bevangen staat.
Verder is alles qua managment aangepast maar ze blijft hoefbevangen worden. ( krijgt geanalyseerd hooi, veel beweging, glucobalance, prascend, klein beetje vitamine korrel, aangepast break over beslag).
We hebben nu het behandel traject met medicijnen opgestart maar wel afgesproken dat het vlot moet verbeteren anders zal ze ingeslapen worden.
( vorige keren moest ze 5 maanden aan de buut omdat ze gewoon niet verbeterde, dat is 2 keer gebeurd en we hebben besloten dat we dat niet nog een keer gaan doen. Ze staat meer ziek dan gezond en dat gaan we haar niet nog een keer aandoen)


Oh wat naar, dat is gewoon echt niks aan. Op gegeven moment weet je ook niet meer wat je überhaupt nog kunt doen..
Sterkte de komende tijd!

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:49

Weet iemand zo of er ook een kleine verpakking van Pergoquin is? Dus van -/+ 60 tabletten of alleen een grote doos? Mijn DA heeft alleen de grotere verpakking maar dat durf ik niet zo goed aan..

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 07:27

Ik heb ze gisteren per losse strip kunnen kopen bij mijn dierenarts.