[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:19

Fijn Lotte!!
En het is natuurlijk niet zo dat de waardes in november ineens een stuk lager zijn, dit is een proces wat het hele jaar speelt, seizoen/weer gebonden. Het lichaam maakt zich klaar voor de winter dan stijgt de waarde.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:22

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fijn voor je hoor *\%/* . Ik vroeg het me gewoon af vooral ook omdat een heleboel mensen hier juist niet in de sr testen.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:53

Goedemorgen,

Ik kwam er pas na het openen van mijn topic achter dat er een specifiek PPID topic is. Mag ik mijn vragen ook hier kwijt en wellicht blijvend mee kletsen?

Mijn 16 jarige quarter is deze week positief bevonden op PPID Cushing. We zijn 8 jaar een setje, hij is nu 2 jaar van mij.
Vanwege een blijvende blessure is hij eerder met pensioen gegaan. Hij wordt in beweging gehouden met lange teugelen, wandeltochten, duo-longeren met zijn Friese vriend en twee-/wekelijks een stapritje.
Vorig jaar is hij volledig onderzocht, op de foto's is te zien dat het hoefbeen van rechts voor licht gekanteld is wat wijst op een mogelijke bevanging in het verleden. In mijn periode dat ik hem verzorgde en hij van mij is dit niet geweest, wellicht daar voor. ACTH waarde is op 127 getest door de dierenarts. Het advies is om te starten met Prascend.

Huidige situatie:
Staat van 8-17 uur op een zand paddock met een maatje. In de zomer op de wei voor 4-5 uur per dag.
Paard is vrolijk, boevig en blij. Heeft vorig jaar een zeer lange verharing gekend, toen hij het gras op ging kwam de vacht er pas goed door heen( mei/juni). 2019 was een jaar voor hem met een zeer slechte weerstand door een plek waar hij niet op zijn plek stond. Daar heb ik de enorm dikke vacht en het lange verharen toen aan geweten.Dit jaar een beduidend minder dikke vacht, glimt veel meer en zijn weerstand lijkt weer op het oude niveau.
Kent periodes van enorm veel plassen, dit lijkt nu beter te gaan. Was voor mij een aanleiding, samen met de mogelijke eerdere bevanging in het verleden, om te testen met alle signalen die ik kreeg.

Voer:
Staat op 100 gram Vitalbix per dag samen met ongeveer 100 gram Pure Feed Veteran
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... envoeding/
Eiwitarm hooi 7-8 kilo per dag uit een hooinet. Het beetje voordroog wat ik nu nog voer wordt gemengd met hooi. Met het voordroog ga ik stoppen na deze baal.
Een handje geweekte Speedibeet van Pavo samen met een schepje Duivelsklauw.

Heeft nu een iets te rijke conditie, was met het weide seizoen eigenlijk net mooi qua conditie.
Afbeelding

Omdat ik geen eerdere ervaringen heb met PPID ben ik benieuwd of ik dingen anders kan doen in het voerbeleid? Mijn vrees is dat ik het gras helemaal van hem moet gaan afpakken, ik heb ook gedacht aan een graasmasker.
Zijn er ook mensen die er bewust niet voor hebben gekozen om direct te starten met Prascend? Ik heb wel moeite nu hij zo goed is om er iets in te stoppen wat niet niks is qua medicatie. Aan de andere kant denk ik, liever nu starten dan pas tegen het weide seizoen starten en dan nog een spiegel op moeten bouwen. Dierenarts gaf tevens aan dat het een lange termijn visie dient te zijn zijn. Paard is nu goed, maar kan langere termijn problemen voorkomen zoals bevangenheid of dat er juist verbetering te zien is ten op zichte van het beeld van nu.
Ook mensen die ervaringen hebben met fout positieve testen? Tot slot, medicatie prijzen lopen zeer uiteen. Waar is het bekend dat de prijzen lager liggen?

Ik hoor het heel graag, alvast bedankt :)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:43

Ik post hier niet vaak. Maar wil nu toch even heel trots melden dat de waardes van mijn paard gezakt zijn naar een (vind ik) nette 17.2 pmol/L.
En dat op zijn 26e.
6 jaar terug begonnen op 15 pmol/L, Ondanks de prascend en weinig suikers langzaam gestegen naar 29.1 vorig jaar.
Afgelopen jaar is hij met pensioen gegaan, loopt 24/7 in een paddock paradise.
Voer geheel aangepast, wel vitamines en geen kracht voer meer.
Ben er erg blij mee!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:55

Ik lees goede berichten hier omtrent de waardes ! Fijn ! +:)+

Mijn merrie is nooit onder de 101pg/ml gezakt met de pillen. Laatste testje was vorig jaar en toen was het toch weer 289pg/ml ondanks al jaren op 1 1/2 pil.
Anyway, beestje ziet er nog steeds goed en happy uit, dus we doen zo verder.

Carien Ik heb er nog ééntje staan waarbij pillen niks of heel weinig doen. Dus die heb ik er 2 jaar geleden vanaf gehaald. Ze is ooit ook hoefbevangen geweest.
Van juni tot oktober strookbegrazing, geen onbeperkt hooi en voer van Dodson&Horrell lijkt een goede combinatie te zijn want ze huppelt nog steeds rond. :D
28 is ze ondertussen. We zien wel waar het schip strandt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:53

Sinds kort ook diagnose ppid gehad helaas. Ik liet testen nav diarree en mestwater. Verder ook sloom en harde manenkam, en vetjes op de bekende plekken. Nu sinds een week op 1/4 prascend. Maar de diarree en het mestwater blijven maar aanhouden. Iemand hier ervaring mee of tips? Hij stond op vitalbix met onbeperkt droog onverpakt hooi. We zijn aan het veranderen gegaan naar equilin ivm de probiotica op advies van de dierenarts, dit heel geleidelijk, geef nu 50/50 vitalbix/ equilin.
Hij eet wel maar ik zie hem vaak lang snuffelen en kijken bij het hooi voor hij gaat eten, dit is niet hoe hij voor de diarree at.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:50

Mystery ik geef psylium bij water mest, gewoon de zaadjes, twee weken hoge dosering, dat helpt prima, succes!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:22

Begin dit jaar moest ik noodgedwongen stoppen met prascend. Pony kon er echt niet meer tegen, zwaar depressief.
Tegen alle verwachtingen in, knapte hij toen juist enorm op, werd vrolijk en begon ook weer speels te rennen met de andere pony en zo. We hebben hem zelfs weer voor de wagen gehad ook. Fijn.
Maar goed, wat ik beetje had gevreesd werd waarheid, oktober is zwaar geweest voor hem.
Hij komt niet door de verharing heen (deels geschoren nu) en hij sukkelt toch weer met bevangenheid.

Het is zoals het is, keer houdt het natuurlijk ook op, maar zijn er hier meer zonder medicatie die nu aan de sukkel zijn? Geven jullie nog iets van kruiden of supplementen bij?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:24

assebassie schreef:
Mystery ik geef psylium bij water mest, gewoon de zaadjes, twee weken hoge dosering, dat helpt prima, succes!


Helaas krijg ik dat er absoluut niet in zelfs in de lekkerste slobbeŕ laat hij het staan. Met een spuit in de mond is het enige wat lukt en dat is echt vechten en niet leuk meer voor ons allebei.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:27

Isapaardje schreef:
Begin dit jaar moest ik noodgedwongen stoppen met prascend. Pony kon er echt niet meer tegen, zwaar depressief.
Tegen alle verwachtingen in, knapte hij toen juist enorm op, werd vrolijk en begon ook weer speels te rennen met de andere pony en zo. We hebben hem zelfs weer voor de wagen gehad ook. Fijn.
Maar goed, wat ik beetje had gevreesd werd waarheid, oktober is zwaar geweest voor hem.
Hij komt niet door de verharing heen (deels geschoren nu) en hij sukkelt toch weer met bevangenheid.

Het is zoals het is, keer houdt het natuurlijk ook op, maar zijn er hier meer zonder medicatie die nu aan de sukkel zijn? Geven jullie nog iets van kruiden of supplementen bij?


En nog een keer een tijdje prascend proberen, wellicht reageert hij nu anders. Als hij niet goed reageert kun je altijd weer stoppen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:17

Zijn er meer mensen met paarden die diarree/mestwater klachten hebben enkel door de PPID? Of moet ik toch verder gaan zoeken in andere oorzaken?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:28

Toen mijn paard nog kuil of voordroog kreeg wel. Sinds hij hooi en grasmix krijgt niet meer.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:34

_MG schreef:
Toen mijn paard nog kuil of voordroog kreeg wel. Sinds hij hooi en grasmix krijgt niet meer.


Pony krijgt droog onverpakt hooi, dus dat kan het niet zijn

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:44

mystery1980 schreef:
Zijn er meer mensen met paarden die diarree/mestwater klachten hebben enkel door de PPID? Of moet ik toch verder gaan zoeken in andere oorzaken?

Als er hier iets veranderd, bv andere partij hooi, nieuwe wei, ander weer, dan heeft ze er last van, dus hier wijt ik het aan een verandering in de voeding en het weer, gelukkig eet ze de psylium goed.
Jammer dat die van jou het niet eet, er zijn ook mengsels, gaat dat ook niet?

Isapaardje, ik ben in 't voorjaar een poos gestopt met prascend omdat ze niet te genieten was, ik gaf toen regelmatig een kuur monikspeper, is goed gegaan, ze krijgt nu weer prascend en is niet zo sjago meer.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:17

assebassie schreef:
mystery1980 schreef:
Zijn er meer mensen met paarden die diarree/mestwater klachten hebben enkel door de PPID? Of moet ik toch verder gaan zoeken in andere oorzaken?

Als er hier iets veranderd, bv andere partij hooi, nieuwe wei, ander weer, dan heeft ze er last van, dus hier wijt ik het aan een verandering in de voeding en het weer, gelukkig eet ze de psylium goed.
Jammer dat die van jou het niet eet, er zijn ook mengsels, gaat dat ook niet?

Isapaardje, ik ben in 't voorjaar een poos gestopt met prascend omdat ze niet te genieten was, ik gaf toen regelmatig een kuur monikspeper, is goed gegaan, ze krijgt nu weer prascend en is niet zo sjago meer.


Lijkt wel seizoensgebonden te zijn, want vorig jaar rond deze periode had hij het ook. Helaas dit jaar wel behoorlijk erger. Nieuwe partij hooi heeft hij ook weleens last van maar lijkt mij nu niet het probleem.
De mengsels en ook de verschillende soorten wil ook niet echt, gaat tussen slecht en heel slecht, maar iets wat hij echt een beetje eet waar psyllium in zit heb ik nog niet gevonden.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:31

Paarden reageren altijd op verandering van seizoen, als ze gezond zijn valt dat niet op, maar als ze ppid hebben wel.
Dus seizoensgebonden heb je helemaal gelijk in.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:53

ja maar een heel seizoen diarree en mestwater vind ik zo vervelend voor hem. Hij krijgt een hele ruwe kont omdat het steeds helemaal nat is. Maak me gewoon zorgen maar hoop dat de prascend snel aanslaat.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:32

Het opeten van zandweg was hier ook altijd een enorm gedoe. Nu geef ik 1x per week uit voorzorg, met wat fiberbeet en scheutje zonnebloemolie en het wordt nu goed gegeten.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:24

Wij hebben onze pony met Cushing helaas vorige maand moeten laten inslapen Y;(
Nu hebben we nog een onaangebroken doosje Prascend liggen, iemand interesse?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:11

mystery1980 schreef:
Zijn er meer mensen met paarden die diarree/mestwater klachten hebben enkel door de PPID? Of moet ik toch verder gaan zoeken in andere oorzaken?


Mestwater, enorm hier :j had het zelf niet gelinkt aan de PPID, maar dat heeft hij wel..

Die van mij heeft net een kuur psylium op, voor zand, maar mestwater is er nog steeds..

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:03

ik kom hier ook even binnenvallen...
Mijn paard is vandaag positief getest op cushing. Nu ja, hij zou in de 'twijfelzone' zitten.
volgens de info die ik gekregen heb:
0-50 is negatief
50-100 is twijfelzone
+100 is positief.
Hij heeft 74.
Hij is in maart getest geweest en was negatief.

Hij is 18 jaar oud, en heeft helemaal geen symptomen. Hij staat momenteel heel mooi in conditie en bespiering, heeft altijd een normale vacht gehad, nooit gevoelig geweest voor hoefbevangenheid, geen vetbulten, ...
Het enige wat ik misschien merk is dat hij de laatste maanden misschien wat sloom is geworden met rijden, hoewel dat evengoed aan iets anders kan liggen.

Mijn ene dierenarts stelt voor om direct met medicatie te beginnen en binnen 6w opnieuw te testen.
Mijn andere dierenarts vindt dat wat overdreven, aangezien hij blijkbaar in de twijfelzone zou zitten en de waarden nog vrij laag zijn. Volgens haar kunnen de waarden nog lang vrij laag en stabiel blijven, ook zonder medicatie. eens we beginnen met medicatie, is er geen weg terug zegt ze.
Dus nu weet ik niet goed of ik toch meteen moet starten met medicatie, of toch nog moet afwachten.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:12

@ikkebenhier, wat een lastig dubio. Ik herken heel erg wat jij schrijft. Waar doe je goed aan? Als ik jouw verhaal lees is het klinisch beeld niet zozeer dat je direct ‘moet’ starten en heb je de luxe om over aantal weken buiten de SR periode nog een keer te testen.
Dat er geen weg terug meer is als je eenmaal begonnen bent durf ik niet te zeggen. Ik lees hier ook wel een aantal verhalen van mensen die gestopt zijn omdat het dier er geen verbetering of zelfs slechter van werd. Zou scheren nog een optie zijn, misschien last van de vacht?

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:16

_Carien schreef:
@ikkebenhier, wat een lastig dubio. Ik herken heel erg wat jij schrijft. Waar doe je goed aan? Als ik jouw verhaal lees is het klinisch beeld niet zozeer dat je direct ‘moet’ starten en heb je de luxe om over aantal weken buiten de SR periode nog een keer te testen.
Dat er geen weg terug meer is als je eenmaal begonnen bent durf ik niet te zeggen. Ik lees hier ook wel een aantal verhalen van mensen die gestopt zijn omdat het dier er geen verbetering of zelfs slechter van werd. Zou scheren nog een optie zijn, misschien last van de vacht?


klopt, klinisch is er niks aan te zien. We waren zelfs heel verwonderd dat hij positief is getest (of in de twijfelzone).
Ik heb hem vorige week geschoren.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:20

Ik zou het medicijnen geven zolang mogelijk uitstellen, dan wel goed opletten natuurlijk hoe hij het blijft doen.
Mestwater, vervelend probleem. Stro bijvoeren wil ook nog wel helpen, en de psyllium langer geven bv 2 of 3 weken.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:32

Voor mestwater en je voert hooi en geen voordroog heeft moorbalans hier goed geholpen.
Ik had 2 flessen besteld maar na een halve was het al over. En die van mij heeft lang mestwater gehad.