Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 407 van de 431 [ 10758 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410 ... 431  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Super leuk dat hij het al zo lang goed doet Tine! Hopelijk is dat hier ook met de PPIDer :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 14:14 



 
Profiel   

Wat ziet hij er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:26 



 
Profiel   

Wat zouden jullie voeren aan een shet met PPID en chronische bevangenheid?

Ik zie effe door de bomen het bos niet meer, hij verhaart heel goed, heeft wel ronde buik maar meer aan de onderkant, je ziet wel ribben. Hij is levendig genoeg, komt niet op de wei, krijgt kwartje Prascend en een supplement waar ik net mee gestart ben...heb toch het idee dat het beter kan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:06 



 
Profiel   

Extra eiwitten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:21 



 
Profiel   

Ik geef mijn ppid'er senioren bij. Is gewoon extra ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:33 



 
Profiel   

_yvonne schreef
Ik geef mijn ppid'er senioren bij. Is gewoon extra ruwvoer


zoals een seniores priores?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:46 



 
Profiel   

Maris schreef
Extra eiwitten ?


In welke vorm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:46 



 
Profiel   

Seniores priores gaat weinig doen als het een eiwittekort is, denk ik.
Eet hij nog wel genoeg ruwvoer ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:47 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Maris schreef
Extra eiwitten ?


In welke vorm?


Lees even in het topic voor voer voor oudere paarden. Daar in staan meerdere tips over eiwitten bijvoeren. edit : [AOW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Oudere paarden hebben zowieso meer/ betere eiwitten nodig. PPID "eet/ verbruikt" dan ook nog eens eiwitten. Bolle buik maar teruggevallen spieren of ribben te zien KAN duiden op eiwittekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:48 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
_yvonne schreef
Ik geef mijn ppid'er senioren bij. Is gewoon extra ruwvoer


zoals een seniores priores?


Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 09:03 



 
Profiel   

Maris schreef
In welke vorm?


Lees even in het topic voor voer voor oudere paarden. Daar in staan meerdere tips over eiwitten bijvoeren. edit : [AOW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Oudere paarden hebben zowieso meer/ betere eiwitten nodig. PPID "eet/ verbruikt" dan ook nog eens eiwitten. Bolle buik maar teruggevallen spieren of ribben te zien KAN duiden op eiwittekort.[/quote]

Hij eet nog heel goed zijn ruwvoer, maar hij is ook chronisch bevangen dus moet heel erg oppassen met wat ik hem kan voeren, heel veel dingen zitten teveel suikers in helaas, dus ook zijn hooi is graszaadhooi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 06:19 



 
Profiel   

Ik vond het leuk om nog een keer terug te komen in dit topic. Ik was hier destijds omdat de dierenarts me had geadviseerd medicatie te starten en ik twijfelde.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen eerst iets anders te proberen.

Het feit dat slechts 0,01 % van de mensen cushing heeft (waarvan slechts een deel met klachten) en dit wordt gediagnosticeerd met 5 verschillende tests, en bij paarden 20% en dit wordt vastgesteld met 1 test.... acth vond ik lastig. Omdat acth bij paarden zo enorm fluctueert en zo onder invloed van stress staat wilde ik eerst daar naar kijken. ACTH gaat bij paarden al omhoog bij vervoer, spanning in de kudde, nog een dikke vacht bij lente-temperaturen, niet continue ruwvoer, etc..... Dus om daar nou alleen op te varen vond ik te spannend. Kon niet iets anders haar acth en klachten verklaren dacht ik...

Ik heb toen Anne van Eqinful gevraagd om met me mee te denken. Ik heb de interne gezondheid van mijn merrie aangepakt met haar en gekeken of ik echt alle stressoren die binnen mijn macht lagen kon wegnemen.
We zijn nu een jaar verder, mijn paard is fitter dan ooit, en er zijn geen zichtbare/ merkbare symptomen van ppid meer.

Ik heb er onwijs veel van geleerd en ben vooral blij dat management en kruiden/ voeding voor nu de problemen hebben opgelost.
Misschien zijn er nog mensen die ook twijfelen over medicatie, het kan nooit kwaad je erin te verdiepen.

https://wissen.sanoanimal.de/2023/02/25 ... man-denkt/
Op Spotify kun je de podcast van Sanoanimal beluisteren en daar even zoeken naar de podcast over cushing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:50 



 
Profiel   

Ik dacht toendertijd ongeveer hetzelfde hoor Ninx. Dus onder begeleiding van homeopaat niet begonnen met medicatie. En jawel de waarde zakte naar weer normaal. Dierenarts ( die bij ons op stal stond met 2 pony's , dus ik sprak haar zeer regelmatig ) dacht dat ik prascend was gaan geven. Nee dus.
Maar goed, dat geldt natuurlijk niet voor ieder paard. En zonder begeleiding had ik het ook niet gedurfd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:38 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik vond het leuk om nog een keer terug te komen in dit topic. Ik was hier destijds omdat de dierenarts me had geadviseerd medicatie te starten en ik twijfelde.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen eerst iets anders te proberen.

Het feit dat slechts 0,01 % van de mensen cushing heeft (waarvan slechts een deel met klachten) en dit wordt gediagnosticeerd met 5 verschillende tests, en bij paarden 20% en dit wordt vastgesteld met 1 test.... acth vond ik lastig. Omdat acth bij paarden zo enorm fluctueert en zo onder invloed van stress staat wilde ik eerst daar naar kijken. ACTH gaat bij paarden al omhoog bij vervoer, spanning in de kudde, nog een dikke vacht bij lente-temperaturen, niet continue ruwvoer, etc..... Dus om daar nou alleen op te varen vond ik te spannend. Kon niet iets anders haar acth en klachten verklaren dacht ik...

Ik heb toen Anne van Eqinful gevraagd om met me mee te denken. Ik heb de interne gezondheid van mijn merrie aangepakt met haar en gekeken of ik echt alle stressoren die binnen mijn macht lagen kon wegnemen.
We zijn nu een jaar verder, mijn paard is fitter dan ooit, en er zijn geen zichtbare/ merkbare symptomen van ppid meer.

Ik heb er onwijs veel van geleerd en ben vooral blij dat management en kruiden/ voeding voor nu de problemen hebben opgelost.
Misschien zijn er nog mensen die ook twijfelen over medicatie, het kan nooit kwaad je erin te verdiepen.

https://wissen.sanoanimal.de/2023/02/25 ... man-denkt/
Op Spotify kun je de podcast van Sanoanimal beluisteren en daar even zoeken naar de podcast over cushing.


Kijk, dat is helemaal mijn straatje, bedankt voor je tip
Ik ga het weekend eens even goed orrienteren er op, dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:47 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik vond het leuk om nog een keer terug te komen in dit topic. Ik was hier destijds omdat de dierenarts me had geadviseerd medicatie te starten en ik twijfelde.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen eerst iets anders te proberen.

Het feit dat slechts 0,01 % van de mensen cushing heeft (waarvan slechts een deel met klachten) en dit wordt gediagnosticeerd met 5 verschillende tests, en bij paarden 20% en dit wordt vastgesteld met 1 test.... acth vond ik lastig. Omdat acth bij paarden zo enorm fluctueert en zo onder invloed van stress staat wilde ik eerst daar naar kijken. ACTH gaat bij paarden al omhoog bij vervoer, spanning in de kudde, nog een dikke vacht bij lente-temperaturen, niet continue ruwvoer, etc..... Dus om daar nou alleen op te varen vond ik te spannend. Kon niet iets anders haar acth en klachten verklaren dacht ik...

Ik heb toen Anne van Eqinful gevraagd om met me mee te denken. Ik heb de interne gezondheid van mijn merrie aangepakt met haar en gekeken of ik echt alle stressoren die binnen mijn macht lagen kon wegnemen.
We zijn nu een jaar verder, mijn paard is fitter dan ooit, en er zijn geen zichtbare/ merkbare symptomen van ppid meer.

Ik heb er onwijs veel van geleerd en ben vooral blij dat management en kruiden/ voeding voor nu de problemen hebben opgelost.
Misschien zijn er nog mensen die ook twijfelen over medicatie, het kan nooit kwaad je erin te verdiepen.

https://wissen.sanoanimal.de/2023/02/25 ... man-denkt/
Op Spotify kun je de podcast van Sanoanimal beluisteren en daar even zoeken naar de podcast over cushing.


Interessant! Ik zou idd als het kan ook graag afbouwen en het anders ondersteunen. Welke symptomen had jouw paard? En welke kruiden/voeding werken voor jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 15:58 



 
Profiel   

Hebben jullie paardjes het ook zwaarder / zijn gevoeliger met dit weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 08:08 



 
Profiel   

Ja! Ik vind dat de mijne veel spier- en vetmassa verloren heeft de afgelopen twee weken. Ik rijd nog zo’n 4-5x per week, voornamelijk buitenritten. Door de warmte ben ik vooral stapritjes gaan maken en kreeg hij wat meer vrij. Mijn pony staat zo’n 6-8u op een flinke wei, de overige tijd op een paddock met onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 13:33 



 
Profiel   

Ik weet niet of jullie hetzelfde bedoelen, maar mijn paard kon echt niet goed tegen de warmte/hitte. Echt ziek dan erdoor. Meidoornblad/bloemen geven in de zomer hielp hem dan vaak wel. Dan kon hij de warmte beter verdragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 13:45 



 
Profiel   

Hier merk ik eerlijk gezegd niet heel veel verschil. Wel zoekt hij meer de stal op dan m’n andere paard. Maar dat was al voordat hij PPID had.
Hier staan ze nu met 24/7 toegang tot de wei, maar er is ook hooi beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 14:01 



 
Profiel   

Merk weinig aan mijn paard(en). Ze drinken enkel veel meer en staan wat meer in de schaduw.

Mijn ppid paard is juist enorm bij gekomen in het afgelopen half jaar. Ik voer wel aardig wat extra eiwitten, maar hij is al jaren van het gras af (IR) en krijgt om de 2 uur zijn portie hooi via de automatische hooibak (en verder stro/takken/meidoorn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 14:10 



 
Profiel   

Mijn ppider trekt nu bij. Van winter wat afgevallen (niet extreem) staat niet op medicatie,

Heb hem ff met z’n vacht geholpen en nu doet hij het weer super! Komt weer bij door het gras.

Najaar start ik wel met extra eiwitten te geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 15:03 



 
Profiel   

welke vorm eiwitten geven jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-23 07:14 



 
Profiel   

Mijn pony is helaas twee maanden geleden ingeslapen, hij stond nog maar net op prascend om te kijken of dat hem op de lange termijn misschien wat zou kunnen helpen maar met alles wat hij mankeerde was het hem toch teveel geworden.
Nu heb ik nog 3 strips prascend over (29 pillen, mist er eentje of eigenlijk een halfje, die halve heb ik ook nog :+ ). Is er misschien iemand die deze over zou willen nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-23 16:00 



 
Profiel   

Graag, ik stuur je een pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-23 16:58 



 
Profiel   

De pillen zijn alweer weg :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-23 22:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 407 van de 431 [ 10758 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410 ... 431  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen