Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 405 van de 431 [ 10758 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408 ... 431  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Maris schreef
Dat is een puzzel he ?
Krijgt ze de prascend in de avond ?


Vreselijke puzzel, niks aan als ze oud worden.

Ze krijgt de pergosafe in de ochtend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:32 



 
Profiel   

Onze merrie heeft ook van die buien. Zij krijgt goed hooi en de andere paarden hooi uit het pak minus 1 dag. Dat heeft ze dus liever.. alleen de geur al zorgt ervoor dat ze weigert haar eigen hooi te eten. Dus krijgt ze een haffeltje van dat andere hooi 's morgens en 's avonds het eigen hooi, we laten het maar even zo, tot nu toe kiest ze eieren voor haar geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:02 



 
Profiel   

Hoi,

Mag ik me hier ook melden en misschien wat advies vragen.
Mijn ruin is in januari gediagnostiseerd en krijgt dagelijks pracend.
Hij is bijna 18, maar nu na de diagnose vallen ineens heel wat puzzel stukjes op zijn plek van de afgelopen tijd.
Eerst begonnen met 1 pil, wat niks leek te doen, nu op ander halve pil wat eigenlijk ook niks lijkt te doen.
Hij is enorm afgevallen, is bijna alle spieren kwijt, was/is wat down. Maar heeft vooral enorme jeuk.
Zijn eetlust is nog prima, Ik moet hem echt flink voeren om een beetje op gewicht te houden. Maar ik zie geen verschil door de mediatie en voor die jeuk is echt enorm.
Hij schuurt zich helemaal kaal. Gister deed ik hem naar buiten en was zijn achterhand nat van het zweet.
Dinsdag heb ik weer overleg met de dierenarts. Maar hebben jullie nog tips? ik heb zelf namelijk (nog) geen ervaring met cushing/ppid

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:35 



 
Profiel   

Wellicht kun je het scheren tegen de jeuk? Ik heb na een aantal maanden medicijnen zijn bloed weer laten testen om te kijken wat de prascend deed. Heb je dat al laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:57 



 
Profiel   

Wat was zijn waarde in januari?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:07 



 
Profiel   

Te veel Prascend wil ook ook wel depressieve klachten geven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:08 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

Yvonne, nee ik heb de waarde nog niet opnieuw laten testen. Dit kan ik inderdaad nog eens even voorstellen aan de dierenarts dinsdag.

Sanet, ik weet eerlijk gezegd niet wat zijn waarde precies was in januari. De dierenarts heeft het wel gezegd, maar het ging mij allemaal even te snel waardoor ik niet meer weet.

MamaMlesje, hij was al wat down voordat hij medicatie kreeg en lijkt iets meer energie te hebben, maar is gewoon niet happy lijkt het. En dat is heel rot om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:42 



 
Profiel   

Even voor mijn beeld, is ander halve tablet juist veel of is het nog een lage dosis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:43 



 
Profiel   

Ik zou niet op eigen initiatief de prascend zo maar verhogen als je er wei of ervaring mee hebt. Altijd in overleg en altijd testen. Voor hetzelfde geld werkte de prascend wel en waren zijn waardes op 1 pil goed, maar komen de symptomen door iets anders dan de ppid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:09 



 
Profiel   

Nee, dat zal ik ook zeker niet doen hoor. Van 1 naar ander half is ook op advies van de dierenarts gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:15 



 
Profiel   

_Dora_ schreef
Even voor mijn beeld, is ander halve tablet juist veel of is het nog een lage dosis?

Ik vind het zelf nogal veel.
Maar ik heb dan ook 2 kleine ponies ( 1m10 en 85cm), die krijgen slechts 1/6 deel van een pil (de DA noemt het "Bijna homeopathische dosis" :') ) , maar het is gebleken -door bloedtesten, dat dat voldoende is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 16:32 



 
Profiel   

@_Doro_ ik vind het best een hoge dosering, Ik ben begonnen met een kwart en toen langzaam naar 1 hele op advies van de DA gegaan maar toen leken haar symtonen wel erger te worden en ben geeindigt op een halve pil per dag, alleen in het najaar krijgt ze een hele pil rest van het jaar een halve, dit ook in overleg met de DA.
Mijn paard is 1.62m groot, het was echt een beetje uitproberen wat werkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:16 



 
Profiel   

Wat goed om te horen van jullie.
Mijn paard is rond de 1,75m groot en had enorm veel body. Dat is hij echt helemaal kwijt helaas.

We zijn eigenlijk gelijk begonnen met een hele pil (was het advies van de dierenarts) Maar ik merk geen enkel verschil, vanaf het moment dat hij de medicatie gekregen heeft. Vandaar dat ik een beetje zoekende ben wat verstandig is en wat er voor mogelijkheden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:25 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met 1 pil en in stappen van een half zitten we nu op 2 pillen... Pony van 1.54.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 21:24 



 
Profiel   

_Dora_ schreef
Wat goed om te horen van jullie.
Mijn paard is rond de 1,75m groot en had enorm veel body. Dat is hij echt helemaal kwijt helaas.

We zijn eigenlijk gelijk begonnen met een hele pil (was het advies van de dierenarts) Maar ik merk geen enkel verschil, vanaf het moment dat hij de medicatie gekregen heeft. Vandaar dat ik een beetje zoekende ben wat verstandig is en wat er voor mogelijkheden zijn.


Op een of andere manier zeggen dierenartsen steeds gelijk hele pil erin. Dat geeft veel bijwerkingen lees je oa op dit forum.
Het kan ook komen misschien van gelijk die hele pil ipv opbouwen?
Onze ruin heeft ook jeuk, scheren heeft beetje geholpen, wassen nu en dan met teer shampoo. Krijgt nu anti jeuk supplement erbij, dat lijkt wel iets te doen.
Verder kan het weerstand probleem zijn. Probeer nu vaak brandnetel bij te voeren en de tandarts/ dierenarts raadde nog bonpard weerstand voer aan. Dat hebben we nog niet, ga ik proberen als dit toch niet goed werkt maar ik geef het nog een kans. Vreselijk hè om te zien die jeuk.....
Hopelijk knapt je paard snel op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 07:43 



 
Profiel   

Mijn ppider deed het al slecht op een kwart tablet. Zijn weerstand ging juist door die pil erg achteruit. Hij wou niet eten. Zelf de pavo 18+ at hij niet.. Ik ben gestopt ermee.. En hij doet het nu veel beter. Ja zijn bovenlijn wordt minder. Maar geef hem nu marstall graanvrij en dit gaat erg goed. Zijn vacht is op moment niet zo mooi maar zodra het warmer wordt ga ik hem scheren.

Hoelang geef je de medicatie al dora? het kan een tijd duren voordat je echt effect ziet. Wat krijgt hij te eten? misschien kan je daar nog wat in veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 07:49 



 
Profiel   

Dora, 1,5 pil om mee te beginnen is veel. Heel veel.
Vaak is ook ( zeker in het begin ) minder dan 1 pil genoeg , ook voor een groot paard. Maar goed, niet alle paarden zijn hetzelfde natuurlijk.
Ik zou als ik jou was zowieso de begin ACTH waarde vragen en je paard nu nog een keer laten testen.
De meeste mensen zien ook echt al na een paar weken positief verschil bij hun paard als de prascend goed aanslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 09:18 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips en reacties.

We zijn begonnen met 1 pil eind januari. En nu sinds 4 weken krijgt hij dus 1,5 pil. Voordat hij medicatie kreeg had hij al heel erg jeuk. De hoop was dus dat dit minder zou worden door de medicatie, maar helaas merk ik geen verschil.

Hij krijgt nu 4x per dag enorme bult hooi en pavo wight lift. Daarnaast loopt hij dagelijks zo lang mogelijk buiten. Nu staat er nog niet veel gras natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:52 



 
Profiel   

De medicatie gaat niet helpen tegen jeuk.. Wel als je de vacht eraf haalt mits dit ook een dikke cushing vacht is.

ik had in sept/ okt mijn haf geschoren en hoop gehad dat ik het pas weer in voorjaar hoefde, halverwege dec/januarie kreeg hij gigantisch jeuk door toch al weer dikke vacht.. Kortom weer af laten halen en nu paard wat veel minder jeuk heeft

Ik denk dat hij volgende winter met pensioen gaat dan ga ik kijken wat zijn vacht doet of ik ik hem zonder deken laat staan of toch scheer en deken om doen, ondanks dat hij niks meer doet.

ik vind jeuk hebben ook zielig

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:12 



 
Profiel   

Onze merrie hebben we ook meteen teruggezet op 0,5 tablet Prascend, de overgang was te groot, ze werd er beroerd van. Nu staat ze na 8 jaar op 3 tabletten, we doen deze door de zemelen en speciale granenmix. Ik heb ooit ergens gelezen dat zemelen het proces vertragen, in ons geval klopt dat. De merrie is nu 31 and still going strong. Ik dacht 3 jaar geleden al dat het einde nabij was, maar ze krabbelt steeds weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 08:30 



 
Profiel   

Zemelen en het ppid proces vertragen ? Nog nooit van gehoord, maar dat klinkt interessant en ze zijn er verzot op.
Hoe zou dat te verklaren zijn ? Hoog fosforgehalte misschien ?
Ik zeg zomaar iets hoor want ik ken weinig van mineralencombinaties e.d. :')

Heel vroeger toen de dieren nog spraken kregen hier alle paarden zemelen. Met haver, gerst en wat brokken.
Nu is het echt heel lang geleden dat ik nog zemelen gevoerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:15 



 
Profiel   

Ja, ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, want ze heeft het al lang. Ik ben ooit begonnen met zaden van mariadistel, dat werkt ook goed, maar ik kreeg er veel distels van in de wei :+ . Ik had het natuurlijk moeten malen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:51 



 
Profiel   

dat zemelen kunnen vertragen ook nog nooit van gehoord. miss ook maar zemelen gaan voeren haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 09:07 



 
Profiel   

Dat van de zemelen heb ik ook nog nooit gehoord, maar is wel het proberen waard.

Gister overleg gehad met de dierenarts. Vandaag bloed geprikt, maar op een heel breed beeld oa ook zijn schildklier. Dus nu even de waardes afwachten en daar een nieuw plan op maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 10:15 



 
Profiel   

Citaat
maar ik kreeg er veel distels van in de wei :+

:D
Hier groeien die distels spontaan. Ze smikkelen vakkundig die toppen eruit. Soort van zelfbediening zeg ik altijd :')

Ik heb het met zonnebloemen. In hun voer zitten zonnebloempitjes en nu groeien er zonnebloemen op de mesthoop {:}

Dora jeuk is ook vaak een teken van teveel suikers. En er zijn ook paarden die van Pavo gaan schuren lees ik regelmatig.
Misschien is daar nog wat winst te boeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 10:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 405 van de 431 [ 10758 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408 ... 431  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen