[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:37

Ik vind het al heel wat dat de da de ruin ook niet gelijk prascend geeft ! Mijn paard had een hogere waarde, da adviseerde prascend. Na 4 maanden nog eens getest, waarde weer normaal, zonder prascend. Dus die bloedwaardes zeggen echt niet altijd wat. Alhoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat mijn paard best kenmerken had van cushing dat jaar ( b.v. krulletjes vacht en veel plassen ).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:34

Maris schreef:
Ik vind het al heel wat dat de da de ruin ook niet gelijk prascend geeft ! Mijn paard had een hogere waarde, da adviseerde prascend. Na 4 maanden nog eens getest, waarde weer normaal, zonder prascend. Dus die bloedwaardes zeggen echt niet altijd wat. Alhoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat mijn paard best kenmerken had van cushing dat jaar ( b.v. krulletjes vacht en veel plassen ).


Nee.... ze vond dat nog wel een twijfelgeval. Ik ga hem eerst holistisch een beetje ondersteunen... kijken hoe ver we daarmee komen.
Ik ga hem denk ik inderdaad wel iets sneller weer opnieuw testen, misschien als ik een goed aantal maanden met kruiden/ supplementen ondersteun. Verder klopt het management gelukkig al. Sobere paardjes, dus ik hield ze al op de goede manier.

Merrie ga ik wel starten. Ik heb hier al wat lopen neuzen, en heel langzaam opstarten lijkt het beste. Kliniek geeft aan starten met halve pil, maar afgaand op dit topic lijkt eerst starten met 1/8ste en dan pas naar een halve verstandiger.
Merrie ziet er wel top uit, maar is vooral al lang 'levensmoe' zou ik zeggen..... vaak enorm traag en wat somber met soms een hele vrolijke opleving.
Uit mijn omgeving begrijp dat paarden vaak weer een stuk blijer en voorwaartser worden.
Ze hoeft van mij niet te werken als dat niet gaat, maar als ze blij is vind ik dat voldoende.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:41

Hallo, ik kom mij helaas ook melden in dit topic.
Mijn 24 jarige Fries heb ik laten testen na wat gekkige dingetjes (vaak ontstoken ogen, af en toe bultje vocht onder de buik en ze is wat minder looplustig dan ze wel geweest is). Dus algeheel bloedonderzoek laten doen en PPID erbij.
Algeheel bloedonderzoek was helemaal in orde, maar PPID had ze een score van 186.
Nu had ik liever een laag HB gezien, maar goed, we gaan kijken of haar op medicatie zetten weer haar scherpe randje terug gaat geven. Want die miste ik wat de laatste tijd.

Ik lees graag mee met jullie bevindingen en ervaringen. Want dit is gelukkig nieuw voor mij.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:53

Wij zijn net begonnen met medicatie met ons ouwetje. Best wel even uitproberen merken we. De DA dacht een halve of een hele tablet te geven. We zijn begonnen met een kwart. Na 4 dagen een halve en daar laten we het bij voorlopig. We blijven dus een halve geven. De 5de dag at hij even wat slecht, maar dat gaat nu wel weer goed. De tijd zal het leren of we er goed aan doen. Het is overigens een kwpn-er van 1.68 mtr en 27,5 jaar oud. Zijn waarde zat op 102.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:50

Zijn hier ook mensen die heel bewust besloten hebben geen medicatie te geven?
Mijn merrie heeft een acth van 122, en dus adviseert iedereen wel medicatie.

Nu gebruikte ze al een jaar een maagsupplement, en ik was dat een beetje aan het afbouwen om te kijken hoe dat gaat. Nou, niet goed dus. Sinds een week geef ik haar een dubbele dosis en ze leeft helemaal op.
Ze had dus ook gewoon last van haar maag.

Dan ben ik dus bijna geneigd te denken: wat als ik nou dat maagsupplement blijf gebruiken en daarnaast kruiden welke gunstig werken op ppid? Zou ik haar dan ook goed houden?

Punt is dat ik het wel wil geven, het maakt me niet uit wat het kost. Maar wat zou nou het beste zijn voor haar? Het is toch heftige medicatie. Ik vind het best wel een dilemma.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:27

Ja hier ééntje. Ze heeft bijna 2 jaar prascend gehad, maar dat deed weinig tot niets. Dus toen ben ik ermee gestopt en nu al een jaar of 2 dus zonder pillen verder.
En met haar 28 jaar doet ze het meer dan goed.
Op een paar plaatsen op haar benen heeft ze een streep krulletjes met de wintervacht en bij het verharen in het voorjaar vallen er echt plukken vacht uit ( naaktpaard :+ ), maar voor de rest prima in orde voor een oudje.

De andere krijgt al 7 jaar prascend en doet het daar heel goed op. Die durf ik niet afbouwen omdat het zo'n gigantisch verschil was al van in het begin.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:07

Ik reageer hier niet vaak of eigenlijk niet maar lees wel altijd wat mee, maar er zijn de laatste tijd weer heel wat paardjes bij gekomen hier zo te zien.

Heb mijn paard (kruising fries van inmiddels 21,5 jaar) vorig jaar laten testen toen ze 20 was, had geen echt symptomen alleen een dikke hals met vet ophoping, was verder niet te dik of dergelijke, had geen krulvacht of wat dan ook.
Waarde kwam toen op 133 en advies was beginnen met Prascend opbouwen naar 1 tablet, dus eerst paar dagen een kwart toen halfje en daarna 3 kwart en zo naar een hele toe gewerkt.
Helaas reageerde ze heel heftig op de prascend en had ik echt een monster gekregen niks of niemand (geen paard, geen pony, geen mens) mocht in haar buurt komen, poetsen, wandelen, rijden ed. was ze echt niet lief en viel ze je gerust aan, zelf gewoon even een aai geven was er niet bij, dus in overleg met DA naar een halve tablet gegaan daar staat ze nu dus ongeveer een jaar op.

Nu heb ik haar weer laten testen om gewoon eens te zien wat haar waarde is en of de Prascend iets deed want haar nek bleef dik en verder eigenlijk geen symptomen te zien, haar waarde nu was 57 en eigenlijk is het advies van de DA normaal onder de 50 is goed, tussen de 50 en 100 mag je het nog aankijken als je niet gelijk aan medicatie wil beginnen, en boven de 100 is het advies om zeker te beginnen met medicatie.

Ik heb nu in overleg met de DA de medicatie niet verhoogd maar als ze toch symptomen gaat krijgen mag ik zoiezo ophogen naar driekwart tablet maar dat mocht ook gelijk, ik heb ervoor gekoezen om het even aan te kijken.

NU ben ik toch wel benieuwd naar het volgende,

-Zijn er meer paarden of ponyś die heftig reageren of reageerde op de medicatie?
-Wat hebben jullie toen gedaan?

-Er is tegenwoordig ook veel te lezen over de holistische DA en chineese kruiden ed. zijn er hier ook die dat gebruiken?
-Gebruiken jullie andere ondersteunende suplementen?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:50

Geen ervaring met chinese kruiden, maar ik heb eerst een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven.
Het deed wel wat voor haar vacht maar het bleef niet duren, dus overgegaan op pergolide.

Ik geef geen ondersteunende dingen. Wel een dieet. Niet onbeperkt vreten. Ik heb door de jaren gemerkt dat ze het gewoon heel goed doen als ze een slanke lijn behouden.
Soms zijn het net mensen :D

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 18:36

Ninx schreef:
Zijn hier ook mensen die heel bewust besloten hebben geen medicatie te geven?
Mijn merrie heeft een acth van 122, en dus adviseert iedereen wel medicatie.

Nu gebruikte ze al een jaar een maagsupplement, en ik was dat een beetje aan het afbouwen om te kijken hoe dat gaat. Nou, niet goed dus. Sinds een week geef ik haar een dubbele dosis en ze leeft helemaal op.
Ze had dus ook gewoon last van haar maag.

Dan ben ik dus bijna geneigd te denken: wat als ik nou dat maagsupplement blijf gebruiken en daarnaast kruiden welke gunstig werken op ppid? Zou ik haar dan ook goed houden?

Punt is dat ik het wel wil geven, het maakt me niet uit wat het kost. Maar wat zou nou het beste zijn voor haar? Het is toch heftige medicatie. Ik vind het best wel een dilemma.

PPID kan maagproblemen veroorzaken door het hoge cortisolgehalte. Prascend heeft bij onze D-pony de maagproblemen verholpen. Met een 1/4 begonnen en staat nu na 6 jaar op 3/8. Geef het elke dag in een spuitje met water en hij doet het prima.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:57

Niello schreef:
Ninx schreef:
Zijn hier ook mensen die heel bewust besloten hebben geen medicatie te geven?
Mijn merrie heeft een acth van 122, en dus adviseert iedereen wel medicatie.

Nu gebruikte ze al een jaar een maagsupplement, en ik was dat een beetje aan het afbouwen om te kijken hoe dat gaat. Nou, niet goed dus. Sinds een week geef ik haar een dubbele dosis en ze leeft helemaal op.
Ze had dus ook gewoon last van haar maag.

Dan ben ik dus bijna geneigd te denken: wat als ik nou dat maagsupplement blijf gebruiken en daarnaast kruiden welke gunstig werken op ppid? Zou ik haar dan ook goed houden?

Punt is dat ik het wel wil geven, het maakt me niet uit wat het kost. Maar wat zou nou het beste zijn voor haar? Het is toch heftige medicatie. Ik vind het best wel een dilemma.

PPID kan maagproblemen veroorzaken door het hoge cortisolgehalte. Prascend heeft bij onze D-pony de maagproblemen verholpen. Met een 1/4 begonnen en staat nu na 6 jaar op 3/8. Geef het elke dag in een spuitje met water en hij doet het prima.


Dat is een goed punt! Zo had ik er eigenlijk nog niet over nagedacht.
Gevalletje kip of ei. Want hebben ze stress door maagproblemen en daardoor verhoogde cortisolwaarden, of door de ppid verhoogde cortisolwaarden en daardoor maagproblemen.
Belangrijkste is inderdaad wat je ziet gebeuren: hoe reageert je paard erop.

Mijn dierenarts gaf aan dat wanneer je begint met medicatie, dat je nooit meer kunt stoppen.
In dit topic blijkt dat in de praktijk toch anders te gaan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:58

Pandora2 schreef:
Geen ervaring met chinese kruiden, maar ik heb eerst een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven.
Het deed wel wat voor haar vacht maar het bleef niet duren, dus overgegaan op pergolide.

Ik geef geen ondersteunende dingen. Wel een dieet. Niet onbeperkt vreten. Ik heb door de jaren gemerkt dat ze het gewoon heel goed doen als ze een slanke lijn behouden.
Soms zijn het net mensen :D


Sowieso…..
Eigenlijk moet je alles schraal houden…. Inclusief jezelf :-p

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:54

Ninx schreef:
Zijn hier ook mensen die heel bewust besloten hebben geen medicatie te geven?
Mijn merrie heeft een acth van 122, en dus adviseert iedereen wel medicatie.

Nu gebruikte ze al een jaar een maagsupplement, en ik was dat een beetje aan het afbouwen om te kijken hoe dat gaat. Nou, niet goed dus. Sinds een week geef ik haar een dubbele dosis en ze leeft helemaal op.
Ze had dus ook gewoon last van haar maag.

Dan ben ik dus bijna geneigd te denken: wat als ik nou dat maagsupplement blijf gebruiken en daarnaast kruiden welke gunstig werken op ppid? Zou ik haar dan ook goed houden?

Punt is dat ik het wel wil geven, het maakt me niet uit wat het kost. Maar wat zou nou het beste zijn voor haar? Het is toch heftige medicatie. Ik vind het best wel een dilemma.


Die van mij had 5 jaar geleden een acth waarde van 147 in oktober. 3 jaar op prascend gestaan. Sinds 2 jaar gestopt omdat hij niet meer wilde eten, depressief leek. Na het stoppen van de medicatie deed hij het veel beter.
Waarde vorig jaar in oktober opnieuw gemeten en was 90,8
De waarde was dus gedaald zonder medicatie. Laatst nog overlegd met de dierenarts en die zag ook geen reden om hem weer op de prascend te zetten.
Vooral goed kijken naar je pony dus. Niet alle paarden doen het per definitie beter op prascend.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:14

Ninx schreef:
Pandora2 schreef:
Geen ervaring met chinese kruiden, maar ik heb eerst een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven.
Het deed wel wat voor haar vacht maar het bleef niet duren, dus overgegaan op pergolide.

Ik geef geen ondersteunende dingen. Wel een dieet. Niet onbeperkt vreten. Ik heb door de jaren gemerkt dat ze het gewoon heel goed doen als ze een slanke lijn behouden.
Soms zijn het net mensen :D


Sowieso…..
Eigenlijk moet je alles schraal houden…. Inclusief jezelf :-p


:D
Behalve mijn portemonnee, die mag lekker gespekt worden 8-)
Al is dat een contradictio in terminis ...paarden en een dikke portemonnee :')


Ik sprak vorig jaar nog een internist paarden over cushing en co en die vrouw zei mij ook dat er eigenlijk nog een heel groot grijs gebied is wat betreft ppid. Ze weten heel veel zaken eigenlijk nog niet en komen altijd maar weer uitzonderingen tegen die ze niet verwacht hadden :+

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:04

Ben ik weer....

Hier staat hij nu ong 2 weken op een halve pil, nu hoor ik van mijn vriendin dat hij erg onrustig is in de paddock en in de wei maar een beetje staat te staan in een hoekje. Ze vind hem daar depressief ogen, in de paddock dan weer niet dan loopt hij veel op en neer en hinnikt naar iedereen en als zij naar buiten komt.

Vanmiddag met hem wezen wandelen en daar was hij wel actief mee zoals hij altijd is.

Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l

Ik vind het zo lastig wat te doen met de medicijnen, als hij niet positief getest was en hij was niet verbeterd qua gedrag dan had ik hem waarschijnlijk in laten slapen.

De aanleiding om te testen was dat hij als een dood vogeltje erbij stond en vrijdags een soort van epileptische aanval had gehad. Verder niet meer reageren op andere paarden en geen levenslust had.
Nu is dat wel verbeterd maar toch niet helemaal

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:32

Een halve lijkt me erg veel voor een Shet. Ik heb een a welsh, die krijgt nu 5/8 maar hij heeft al vele jaren ppid. Na het opbouwen heeft hij een hele tijd gestaan op 1/4 en 3/8.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:55

Dat is wel een hele hoge dosering.
De mijne heeft eerst 1 jaar op 1/4e gestaan, dat ging een tijd goed maar daarna kreeg hij toch weer wat klachten en heb ik hem 3/8e gegeven. Nu krijgt hij pas 1/2e om deze tijd wat door te komen. Maar dat is dus pas na 3 jaar en een giga hoge waarde in september 2018

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:06

Ik kom even binnen vallen met een vraagje. Ik heb ooit een 8 jarige gehad met cushing. Mijn dierenarts zei eerst voor het testen kan niet. Maar toch.

Nu heb ik een 5 jarige die ik een maand geleden heb geschoren en nu weer en dan heb ik het niet over een beetje…… ik stond haar oren te bekijken en vond ze verdacht eruit zien.

Dus mijn vraag zijn er mensen met een jong dier en cushing?

Het zou wel maf zijn als ik weer een uitzondering heb…

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:53

laura22 schreef:
Ben ik weer....

Hier staat hij nu ong 2 weken op een halve pil, nu hoor ik van mijn vriendin dat hij erg onrustig is in de paddock en in de wei maar een beetje staat te staan in een hoekje. Ze vind hem daar depressief ogen, in de paddock dan weer niet dan loopt hij veel op en neer en hinnikt naar iedereen en als zij naar buiten komt.

Vanmiddag met hem wezen wandelen en daar was hij wel actief mee zoals hij altijd is.

Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l

Ik vind het zo lastig wat te doen met de medicijnen, als hij niet positief getest was en hij was niet verbeterd qua gedrag dan had ik hem waarschijnlijk in laten slapen.

De aanleiding om te testen was dat hij als een dood vogeltje erbij stond en vrijdags een soort van epileptische aanval had gehad. Verder niet meer reageren op andere paarden en geen levenslust had.
Nu is dat wel verbeterd maar toch niet helemaal


Mijn shet krijgt ook een halve, sinds de start. Nu was haar begin waarde wel veel hoger, dik in de 1100. Na 9 maanden hertesten was het 22. Algeheel bloedonderzoek was ook in orde. Toch in overleg met de DA niet afgebouwd. Daar kijken we met t klinische beeld naar, na de winter als ze er 1,5 jaar op staat. Geef het tijd. Het is een hele shock, dit middel maar het moet ook zn werk kunnen doen. Qua dosering zou ik voor je zelf bepalen wat goed voelt aan de hand van meerdere DA opinies en het beeld van je pony. Wees je alleen wel bewust van dat het lichaam de tijd wel moet kunnen krijgen om stabiel te raken. Daar is de ene ook anders in dan de andere. Je hebt daarnaast met een enorm complex beeld te maken wat niet alleen op zichzelf staat maar ook onder invloed van hormonen is. En die zijn ook weer onderhevig aan van alles... stress, ongemak, pijn, verharen, voeding. Het is enorm ingewikkeld wat ook zorgt voor een ingewikkelde en situatie gebonden aanpak.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:56

Zijn er hier mensen die glucosamine geven aan hun PPID'er? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik lees namelijk veel tegengestelde informatie over of het oké is om te geven of niet..

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:04

Ik geef duivelsklauw, glucosamine en msm aan mijn paard

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:08

EmptyWords schreef:
Ik geef duivelsklauw, glucosamine en msm aan mijn paard


In combinatie met Prascend? :) En doet jouw paard het er goed op, merk je verschil?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:57

Ik gaf de poeders eerder dan de prascend. Maar merk eigenlijk weinig verschil zonder of met de prascend. Zonder poeders is ie stijf en stram, dus die heeft ie echt nodig

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:59

EmptyWords schreef:
Ik gaf de poeders eerder dan de prascend. Maar merk eigenlijk weinig verschil zonder of met de prascend. Zonder poeders is ie stijf en stram, dus die heeft ie echt nodig


Dit ervaar ik ook, wat zou elkaar moeten tegenwerken?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:06

Op duivelsklauw kreeg mijn paard een allergische reactie. Ik geef ook glucosamine, gaat prima.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:23

laura22 schreef:
Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l


Wat zijn de referentie waardes voor pmol/l? Bij mijn paard is er gemeten met de eenheid pg/ml. En daar was boven de 100 pas positief en tussen 50-100 in deze periode verdacht.