[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:31

marionblo schreef:
Batlow schreef:
Die van mij heeft ook al heel lang eotrh. Is er bij jou geadviseerd de tanden eruit te halen dan? Dit heeft mijn da nooit geadviseerd, zo lang het goed gaat, hou ik het zo. Hij is nu 30


De da/ta heeft niet geadviseerd de tanden eruit te laten halen, zover wat het nog niet dacht ze. Maar een wortel doorbijten kan ze niet. Ik wil toch foto's laten maken. Ik vind het een heel vervelende gedachte dat ze pijn zou hebben, en ben nogal rigoreus daarin. Dus als er aantasting te zien is, gaan ze eruit.
[url]Ook omdat ik vaak lees dat mensen achteraf spijt hebben dat ze het niet eerder gedaan hebben.[/url]

Dus nu testen op PPID is juist beter? Nou, dan moet ik toch nog maar eens een plan gaan maken.


Waarom zou je niet aangetaste tanden eruit gaan halen? Daar is mijn DA het totaal niet mee eens, bekijk per foto wat eruit zou moeten. Nu 2 eruit en mijne kan gewoon een wortel doorbijten met de overige tanden. Ik laat ze om de 6-8 weken nakijken door de hoefsmid die tevens ta is.
Paarden wat alles eruit hebben en met hun tong over de grond slepen (bwv) is ook niks, ik ben juist blij dat mijn da zegt niet alles eruit halen.
Maargoed dat is verder voor het eorth topic ;)

Qua cushing gaat het hier steeds nog super. Aaron is al bijna helemaal door de vachtwissel heen, zonder problemen. *\o/*

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:09

Die vachtwissel is hier weer voor het zoveelste jaar op rij een mysterie :D

Ouwe dame die al een paar jaar geen pillen meer krijgt, verhaart op nog geen 4 weken volledig.
Op een paar lange haren op d'r benen na dan.

De andere iets minder ouwe dame die wel al jaren pillen krijgt, verhaart nu nog steeds.
Binnen een paar weken zit ze volledig in de zomervacht gok ik :')
Maar ben al lang blij dàt ze verhaart natuurlijk.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:28

Mijne zit weer met een extra laagje.. benieuwd of het er nog afvalt of dat we weer moeten scheren.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:06

Kom weer random meepraten, topic was ontstipt?

Hier is het verharen ook apart. Hij is in oktober geschoren en het dekje op zn rug is zeer aanwezig en haart nu pas goed uit. De rest van zn lichaam haart wel iets maar is ook lekker stug :+ Is wel het eerste jaar (hij staat sinds september op medicatie) dat ie maar 1x is geschoren in de winter, dus het doet wel iets. Nu nog hopen dat ie (zoals ieder jaar tot nu toe wel ging) weer normaal in een zomervacht komt te zitten...

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:19

De mijn is 2 weken terug al geschoren, hij had geen wintervacht meer maar wel heel dik haar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:59

Er blijven toch nog steeds grote grijze gebieden in heel dat cushing verhaal.
Blijkt maar weer eens uit zoveel verschillende ervaringen hier :P

Ik heb hier de laatste jaren niks meer hoeven scheren gelukkig.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:50

Hier wordt ook flink verhaard, ook bij gezonde paarden. Maar PPID-er heeft wel rare kale plekken ertussen. Nou ja, eerst maar de hele verharing afwachten.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:14

Hier is het verharen ook heel raar dit jaar. Ze is zo goed als klaar op van die rare lange " varkensharen" na. Maar op dr kont zit nog een dik pak terwijl ik dacht dat ze daar ook al klaar was. Wat er nu aan zomervacht op zit is volgens mij ook wat dikker dan voorgaan de jaren. Zijn er ook mensen die zomervacht afscheren? En hoe gaat dat met de zon?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:29

Siersma schreef:
Hier is het verharen ook heel raar dit jaar. Ze is zo goed als klaar op van die rare lange " varkensharen" na. Maar op dr kont zit nog een dik pak terwijl ik dacht dat ze daar ook al klaar was. Wat er nu aan zomervacht op zit is volgens mij ook wat dikker dan voorgaan de jaren. Zijn er ook mensen die zomervacht afscheren? En hoe gaat dat met de zon?


Herkenbaar! Ik vond de zomervacht ook dikker dan normaal. Na het ongeluk vorige week is mijn pony op een aantal plekken geschoren :+ hij ziet niet uit... ik hoop dat dat bij gaat groeien!

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:59

Siersma schreef:
Hier is het verharen ook heel raar dit jaar. Ze is zo goed als klaar op van die rare lange " varkensharen" na. Maar op dr kont zit nog een dik pak terwijl ik dacht dat ze daar ook al klaar was. Wat er nu aan zomervacht op zit is volgens mij ook wat dikker dan voorgaan de jaren. Zijn er ook mensen die zomervacht afscheren? En hoe gaat dat met de zon?


Dit heeft de mijne ook, ik scheer het hele jaar door, nooit last gehad van de zon, maar het is een erg donker paard, weet niet of dat iets uitmaakt, heb er ook wel eens een vliegendek opgedaan tegen de zon.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:02

Siersma schreef:
Hier is het verharen ook heel raar dit jaar. Ze is zo goed als klaar op van die rare lange " varkensharen" na. Maar op dr kont zit nog een dik pak terwijl ik dacht dat ze daar ook al klaar was. Wat er nu aan zomervacht op zit is volgens mij ook wat dikker dan voorgaan de jaren. Zijn er ook mensen die zomervacht afscheren? En hoe gaat dat met de zon?


Hier niet, nog nooit gedaan ook.
Ik heb 1x de wintervacht geschoren omdat hij niet goed in zn vel zat, was net verhuisd en kreeg luizen.
Maar bij mijn paarden met en zonder cushing is het haar op de kont echt als laatste aan de beurt.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:26

Het leek mooier weer te worden dus ik heb larix vrijdag verlost van die lange, zweterige wintervacht. Zet die stomme zomer helemaal niet door :+
Hij staat nu ‘s nachts onder een winterdekentje en krijgt wat extra slobber om bij te blijven.
Hij is wel verlost van die vreselijke vacht van m. Zo sneu dat hij zulk lang haar heef en er niet uit komt... Staat nu met 150 kg pony op 3/8e prascend, is ook al hoog natuurlijk :)

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:19

Dit is de mijne 1,5 week na het scheren.

Afbeelding

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:03

Siersma schreef:
Hier is het verharen ook heel raar dit jaar. Ze is zo goed als klaar op van die rare lange " varkensharen" na. Maar op dr kont zit nog een dik pak terwijl ik dacht dat ze daar ook al klaar was. Wat er nu aan zomervacht op zit is volgens mij ook wat dikker dan voorgaan de jaren. Zijn er ook mensen die zomervacht afscheren? En hoe gaat dat met de zon?



Hier sinds 2 jr ook in de zomer scheren. Hij heeft het veel te warm met dat rare haar.

1x de fout gemaakt te scheren toen het heel heet was. Toen kreeg hij heel erge bulten ondanks eczeemdeken.

Vorig jaar geschoren voor die hittegolf en niets aan de hand.

Wat een knapperd yvonne. :j

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:49

Hallo allemaal! Morgen komt bij mij de DA langs voor de Rhino enting en een andere controle. Ik heb gevraagd of ze eventueel ook kunnen meekijken naar PPID en eventueel bloed wilden afnemen. Hij heeft nog maar weinig symptomen. Hij komt hooguit een beetje lastig door de vacht heen, maar die is sowieso al jarenlang erg dik, dus dat kost gewoon veel tijd en energie, dus dat vond ik niet erg opvallend. Wel plast hij vrij veel en heeft hij vaak last van zijn ogen. Dus toch voor de zekerheid even iemand laten meekijken.

Nu was mijn vraag: Als je er vroeg bij bent met de medicatie, is het dan ook zo dat je paard langer gezond kan blijven omdat je veel symptomen voorkomt?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:58

Geen idee eigenlijk !
Klachten klinken ook een beetje als IR misschien ?

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:06

Maris schreef:
Geen idee eigenlijk !
Klachten klinken ook een beetje als IR misschien ?


Hmm, IR denk ik dan weer niet aan. Hij staat sinds hij hier is (in september) op kruidenkuil (waarvan ik de exacte waardes niet weet eerlijk gezegd). Hij heeft geen dikke manenkam of andere vetophopingen en staat ook nog niet op het land. Ik moest hem verder juist bijvoeren met een beetje eiwitten en vitaminen omdat hij schraal werd op de ribben.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:10

michenou schreef:
Hij komt hooguit een beetje lastig door de vacht heen, maar die is sowieso al jarenlang erg dik, dus dat kost gewoon veel tijd en energie, dus dat vond ik niet erg opvallend. Wel plast hij vrij veel en heeft hij vaak last van zijn ogen. Dus toch voor de zekerheid even iemand laten meekijken.

Nu was mijn vraag: Als je er vroeg bij bent met de medicatie, is het dan ook zo dat je paard langer gezond kan blijven omdat je veel symptomen voorkomt?


Ik vind de klachten juist wel typisch voor PPID. Die van mij stond al 2 jaar op dezelfde medicatie ( ook vroeg ontdekt) maar uiteindelijk heeft het zich toch nog verder ontwikkeld waardoor we nu de medicatie moeten ophogen. Ik denk sowieso dat het per paard verschilt hoe snel en in welk stadium de PPID vordert

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:11

Kuil is vaak behoorlijk eiwitrijk en suikerrijk ..... Heeft hij gewoon kuiltjes boven zijn ogen ook ?

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:18

Hele mooie kuiltjes!

Als er iets uit de test komt laat ik het kuil zeker wel testen, maar dat zou betekenen dat ik ook opzoek moet naar een andere stalling omdat hij anders niet meer in de groepspaddock kan staan op mijn huidige stal. Al zie ik dus niet echt symptomen die zouden wijzen op last van de suikers.

Petunia27, ja dat plassen en die ogen vond ik ook genoeg om toch de DA even te bellen.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:49

michenou schreef:
Hallo allemaal! Morgen komt bij mij de DA langs voor de Rhino enting en een andere controle. Ik heb gevraagd of ze eventueel ook kunnen meekijken naar PPID en eventueel bloed wilden afnemen. Hij heeft nog maar weinig symptomen. Hij komt hooguit een beetje lastig door de vacht heen, maar die is sowieso al jarenlang erg dik, dus dat kost gewoon veel tijd en energie, dus dat vond ik niet erg opvallend. Wel plast hij vrij veel en heeft hij vaak last van zijn ogen. Dus toch voor de zekerheid even iemand laten meekijken.

Nu was mijn vraag: Als je er vroeg bij bent met de medicatie, is het dan ook zo dat je paard langer gezond kan blijven omdat je veel symptomen voorkomt?


Ik herken de klachten ook wel van mijn pony, maar uiteindelijk kunnen verschillende klachten aan vanalles gelinkt worden. Mijn ervaring is dat ppid niet overgaat of tot stil stand komt, maar progressief is en door medicatie + juiste omgevingsfactoren vertraagd kan worden. Mijn pony krijg ruim 4,5 jaar medicatie en is eigenlijk erg fit. Ik heb dit jaar pas voor t eerst de medicatie op moeten hogen buiten de seasonal rise.

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:14

_MG schreef:
Ik herken de klachten ook wel van mijn pony, maar uiteindelijk kunnen verschillende klachten aan vanalles gelinkt worden. Mijn ervaring is dat ppid niet overgaat of tot stil stand komt, maar progressief is en door medicatie + juiste omgevingsfactoren vertraagd kan worden. Mijn pony krijg ruim 4,5 jaar medicatie en is eigenlijk erg fit. Ik heb dit jaar pas voor t eerst de medicatie op moeten hogen buiten de seasonal rise.


Dat klinkt veelbelovend! Al werkt het bij ieder paard anders natuurlijk. Vandaag is het bloed afgenomen in ieder geval. Naast het ACTH level ook een test voor de bloedcellen en de organen (vooral nieren) om eventueel andere dingen uit te sluiten. Duimen maar dat er geen hele rare dingen uitkomen.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:29

Mijn paard had met een jaar of 11 al ppid. Alleen wist ik dat op dat moment niet. Vanaf zijn 18e werd zijn zomervacht steeds dikker. Uiteindelijk op 20 jarige leeftijd op Cushing getest en hij bleek positief. Pas met 22 op medicatie gezet omdat hij toen slecht werd, hij was erg sloom, sliep alleen maar, met wandelen en rijden niet vooruit te branden. Toen met pergolide begonnen, 1 pil per dag. Binnen 3 dagen werd hij al weer zichzelf! Uiteindelijk is hij 30 jaar geworden en al die tijd op 1 pil blijven staan. Hij is overleden aan koliek ( darmverdraaiing). Dus niet eens door Ppid overleden.

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:38

De testuitslagen zijn binnen. 22 op de ACTH test en dus geen PPID volgens de DA. Ook geen rare uitslagen in andere organen en bloedwaarden waren in orde. Ik ben nu dus zeer benieuwd wat dat vele plassen en die oogontstekinkjes dan wel is. Maar voor nu is PPID dus even uitgesloten. Of is dit iets wat ik in het najaar nog eens moet testen vanwege de hogere uitslag?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:10

Ik heb even jullie hulp en advies nodig... mijn 30-jarige eet altijd al slecht (dit gaat dan om krachtvoer, hooi en gras geen enkel probleem). Hij heeft al van alles gehad, bonpard, luzerne, speciale muesli’s en hij krijgt nu seniores priores. Hij eet ‘s ochtends heel slecht en eet dan niet alles op, terwijl er veel meer in moet. Momenteel is hij dan ook sinds voor de winter weer een stuk vermagerd, maar wordt elk jaar een tikkeltje erger. Ook omdat het aanmaken van de wintervacht/verharen zoveel energie kost. Hij staat nu ook niet op het gras, maar dit is nu gemaaid en binnenkort kan hij dus weer op de wei en hoop ik dat hij gedurende de tijd dan weer goed begint bij te zetten.

Volgende vraag, hebben jullie nog ideeën qua voer waar hij ook wat van kan aankomen? Pulp/speedibeet is allemaal niks dat eet hij niet. Of is er iets aan toe te voegen voor de smaak? Ik heb al zo veel zakken gehaald, op het begin gaat het goed maar dan raakt hij er ook weer op uitgekeken.