[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:27

BarbaraNova schreef:
welke vorm eiwitten geven jullie?


Ik voer erwtenproteine van Bulk bij qua eiwitten en een eiwitrijke muesli (nu Marstall Senior Aktiv).

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:28

MarliesV schreef:
BarbaraNova schreef:
welke vorm eiwitten geven jullie?


Ik voer erwtenproteine van Bulk bij qua eiwitten en een eiwitrijke muesli (nu Marstall Senior Aktiv).


Hier in de winter de Pure Linseed en Agrobs Myo Cobs gevoerd voor de eiwitten. Op dit moment krijgt hij Marstall Myo Care.
Heb ook gekeken naar het speciale Cushing voer van Dodson&Horrell maar vind dat je daar erg veel van moet geven voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vorig jaar was hij echt behoorlijk teruggevallen in de winter. Nu gewoon prima op gewicht en met gras erbij zelfs weer beetje buikje.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:29

Bliksem is ook chronisch bevangen dus moet ook erg goed op de suikers letten, dus grasjes enz krijgt hij niet, zal eens zoeken naar die erwtenproteine en de marstall senior aktiv. Dank jullie!!!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:13

Ik kan slecht aan de Marstall komen en overweeg over te stappen op Vitalbix om die reden. Wel bevalt die Marstall hier erg goed, wordt ontzettend graag gegeten.

Er zijn meerdere opties, zolang het suiker/zetmeel arm is en hoog qua eiwitten en compleet qua vitamines/mineralen ben ik blij zeg maar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:14

Ze verkopen hier 400 meter vandaan gelukkig Marstall, dus dat is wel fijn.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:43

hoeveel gram eiwitten raden jullie aan voor een shetje?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:01

darkadia schreef:
Ninx schreef:
Ik vond het leuk om nog een keer terug te komen in dit topic. Ik was hier destijds omdat de dierenarts me had geadviseerd medicatie te starten en ik twijfelde.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen eerst iets anders te proberen.

Het feit dat slechts 0,01 % van de mensen cushing heeft (waarvan slechts een deel met klachten) en dit wordt gediagnosticeerd met 5 verschillende tests, en bij paarden 20% en dit wordt vastgesteld met 1 test.... acth vond ik lastig. Omdat acth bij paarden zo enorm fluctueert en zo onder invloed van stress staat wilde ik eerst daar naar kijken. ACTH gaat bij paarden al omhoog bij vervoer, spanning in de kudde, nog een dikke vacht bij lente-temperaturen, niet continue ruwvoer, etc..... Dus om daar nou alleen op te varen vond ik te spannend. Kon niet iets anders haar acth en klachten verklaren dacht ik...

Ik heb toen Anne van Eqinful gevraagd om met me mee te denken. Ik heb de interne gezondheid van mijn merrie aangepakt met haar en gekeken of ik echt alle stressoren die binnen mijn macht lagen kon wegnemen.
We zijn nu een jaar verder, mijn paard is fitter dan ooit, en er zijn geen zichtbare/ merkbare symptomen van ppid meer.

Ik heb er onwijs veel van geleerd en ben vooral blij dat management en kruiden/ voeding voor nu de problemen hebben opgelost.
Misschien zijn er nog mensen die ook twijfelen over medicatie, het kan nooit kwaad je erin te verdiepen.

https://wissen.sanoanimal.de/2023/02/25 ... man-denkt/
Op Spotify kun je de podcast van Sanoanimal beluisteren en daar even zoeken naar de podcast over cushing.


Interessant! Ik zou idd als het kan ook graag afbouwen en het anders ondersteunen. Welke symptomen had jouw paard? En welke kruiden/voeding werken voor jullie?


Traag, soms lethargisch...... heel bevattelijk voor allerhande kwaaltjes.
Matige bovenlijn, rare lange vlassige haren aan de vacht.
Snel ontstoken ogen.... last van luchtwegen, last van spijsvertering.....
Stijf en moeizaam bewegen....... ZEER humeurig


Wat werkt verschilt per paard, de achtergrond, de manier waarop in het verleden het paard gehouden en gevoerd is... etc....

Echt heel veel paarden, in het buitenland zijn ze daar geloof ik al iets verder mee, hebben eigenlijk geen cushing.
Maar omdat de prascend iets lijkt te doen, is men natuurlijk al snel gerustgesteld dat het juiste pad ingeslagen is.

Ik vind deze vrouw wel echt een held. Het heeft me echt de ogen geopend. Veel van onze paarden maken we zelf onbewust ziek. Het is niet voor niks dat het gros van de kwalen die wij hier hebben met onze paarden, nauwelijks voorkomt in landen waar paarden primair leven op cellulose en meer bewegen.
Maar goed, ik kan me er schuldig over voelen.... maar ben vooral blij dat ik deze dingen nu leer.

Ik gaf bijvoorbeeld ook veel extra eiwitten vanwege die teruglopende bespiering. Maar paarden hebben zeer weinig eiwit nodig.
Een overmaat aan eiwit (dus allerlei extra eiwitten naast het hooi) verstoren de stofwisseling opnieuw. Een paard kan ook een beperkt percentage eiwitten omzetten in energie. Alles daarboven wordt onwenselijk opgeslagen.

Ik geef ze nu helemaal niks meer qua extra eiwitten, en er zit een dik pak spieren op die rug... ik kan er echt met verbazing naar kijken.
Het gaat er dus feitelijk om dat je de natuurlijke balans herstelt.
In beginsel is daar wel het e.e.a. aan kruiden voor nodig. Maar uiteindelijk functioneert je paard dus primair op hooi, in mindere mate gras, wat houtige vezels en een zo divers mogelijke vegetatie.
Een overmaat aan pillen, poeders en supplementen kan dus de prullenbak in.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:01

welke kruiden gebruik je als ik vragen mag?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:11

BarbaraNova schreef:
welke kruiden gebruik je als ik vragen mag?


Dat verschilt steeds…..
maar het hangt ook af van het paard en de klachten….

Het zijn ook niet alleen kruiden hoor. Ook zaken als zink of msm, bentoniet of bessen….
Echt van alles.

Ik kijk iedere dag weer met verbazing wat het doet. Ik reed mijn merrie ook niet meer.
Nu heeft ze zoveel energie en bespiering terug gekregen dat ik weer met haar bezig ben

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:19

ik laat mijn kruiden altijd uitmeten de horsecomplete.nl

Ook ik geef geen medicatie omdat hij daar slecht op reageert. En eigenlijk doet mijn super fite haflinger van 25 het super goed. Ik train hem ook nog en ik weet zeker dat, dat ook zeker invloed heeft op de bespiering. Voor de rest krijgt hij graanvrij eten en wel wat supelementen voor zijn atrose. Zonder suplementen merk ik dat hij echt minder loopt.

maar voor mij geen medicatie. En hij heeft al zeker 4 jaar ppid. (ik zelf denk al langer want ik merkte al snel dingen aan zn vacht, maar de waardes waren nog goed) ik ga ook niet elk jaar testen ofzo want medicatie gaat hij toch niet krijgen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:53

plutolover schreef:
ik laat mijn kruiden altijd uitmeten de horsecomplete.nl

Ook ik geef geen medicatie omdat hij daar slecht op reageert. En eigenlijk doet mijn super fite haflinger van 25 het super goed. Ik train hem ook nog en ik weet zeker dat, dat ook zeker invloed heeft op de bespiering. Voor de rest krijgt hij graanvrij eten en wel wat supelementen voor zijn atrose. Zonder suplementen merk ik dat hij echt minder loopt.

maar voor mij geen medicatie. En hij heeft al zeker 4 jaar ppid. (ik zelf denk al langer want ik merkte al snel dingen aan zn vacht, maar de waardes waren nog goed) ik ga ook niet elk jaar testen ofzo want medicatie gaat hij toch niet krijgen



Dat heb ik ook altijd gedaan..... ook erg fijn! Voor mijn paard was net even iets meer nodig.

Leuk te lezen dat jij op deze manier je paard ook in balans houdt!!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:37

plutolover schreef:
ik laat mijn kruiden altijd uitmeten de horsecomplete.nl

Ook ik geef geen medicatie omdat hij daar slecht op reageert. En eigenlijk doet mijn super fite haflinger van 25 het super goed. Ik train hem ook nog en ik weet zeker dat, dat ook zeker invloed heeft op de bespiering. Voor de rest krijgt hij graanvrij eten en wel wat supelementen voor zijn atrose. Zonder suplementen merk ik dat hij echt minder loopt.

maar voor mij geen medicatie. En hij heeft al zeker 4 jaar ppid. (ik zelf denk al langer want ik merkte al snel dingen aan zn vacht, maar de waardes waren nog goed) ik ga ook niet elk jaar testen ofzo want medicatie gaat hij toch niet krijgen


En die kruidenmix kan je dan wel langdurig doorgeven? Of moet je hier stopperiode's inlassen?

Mijn paard had de kenmerkende vacht, en nogal letargisch vond ik. Na test van dierenarts via bloedwaarde nu ook cushing uit de bus volgens hun. Ik ben dus net begonnen aan het avontuur van inlezen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:36

Ninx schreef:
BarbaraNova schreef:
welke kruiden gebruik je als ik vragen mag?


Dat verschilt steeds…..
maar het hangt ook af van het paard en de klachten….

Het zijn ook niet alleen kruiden hoor. Ook zaken als zink of msm, bentoniet of bessen….
Echt van alles.

Ik kijk iedere dag weer met verbazing wat het doet. Ik reed mijn merrie ook niet meer.
Nu heeft ze zoveel energie en bespiering terug gekregen dat ik weer met haar bezig ben


Ik had die verbazing toen ik van een balancer overging naar een puur natuur vit en min brokje. Niets geen uitrekenwerk van hoeveel zink etc nodig. Gewoon de natuur zijn werk laten doen. En wow, dat ging goed !

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:04

Hier een Shetmerrie met PPID. Ze staat op een halve pil pergosafe en doet het daar momenteel erg goed op. Ze is niet te dik.
Maar, dit lijkt wel zo, omdat ze heel veel vocht vasthoudt. Onder haar buik, op haar schouders en rond de staartaanzet zijn de voornaamste plekken. Suikerbalans en glucobalance doen bij haar helaas niks.
Hebben jullie nog tips om dit vasthouden van vocht tegen te gaan?
Ze is met pensioen maar staat op een heel steil bergweiland (Frankrijk) waardoor ze wel altijd flink moet bewegen.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:04

JudithO schreef:
Hier een Shetmerrie met PPID. Ze staat op een halve pil pergosafe en doet het daar momenteel erg goed op. Ze is niet te dik.
Maar, dit lijkt wel zo, omdat ze heel veel vocht vasthoudt. Onder haar buik, op haar schouders en rond de staartaanzet zijn de voornaamste plekken. Suikerbalans en glucobalance doen bij haar helaas niks.
Hebben jullie nog tips om dit vasthouden van vocht tegen te gaan?
Ze is met pensioen maar staat op een heel steil bergweiland (Frankrijk) waardoor ze wel altijd flink moet bewegen.


Mijn paard hield ook vocht vast voor hij gediagnosticeerd was voor Cushing, maar toen hij eenmaal medicatie kreeg loste dit uiteindelijk vanzelf op. (veearts dacht eerst aan een hartkwaal) Zelf ben ik hem toen eerst verse Bleekselderij stengels gaan voeren en hierdoor verminderde het vocht wel. (en hij vond het nog lekker ook )

Om glucosebalans van paard te herstellen is ook magnesium nodig, soms is bijvoeren van extra magnesium al de oplossing.. Zelf kreeg ik ook advies van gluco balance bij harde manenkam, maar bij mijn dieren heeft bijvoeren van alleen magnesium het probleem opgelost...

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:22

Hoi, ik verdenk mijn paard ook op cushing. Ze heeft nu al best een lange vacht. Heeft ze altijd al gehad maar meestal begon dat eind augustus. Veel zweten heeft ze altijd al gedaan, heeft het snel warm. Het is een diesel maar merk dat ze het langer vol houdt, dacht eerst misschien de leeftijd want ze is 16. Maar nu ging ik googlen en zie ik deze 2 symptomen wat er wel op lijkt. Ze is altijd al gevoelig voor hoefbevangen. Is dat ook 3 keer geweest in haar leven. Ik ken haar al 8 jaar als bijrijdpaard en is nu sinds kort van mij. Kan je gewoon bij je dierenarts het laten testen of moet je echt naar een kliniek?

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:27

Kan gewoon bij de dierenarts (of aan huis).

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:37

Volgens mij was het gewoon kwestie van wat bloed afnemen en laten testen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:20

Ja is een kwestie van bloed afname. Als je zelf vervoer hebt en je paard makkelijk laad zou ik haar de kliniek rijden voor afname. Scheelt veel kosten.
Maar de dierenarts kan ook aan huis komen voor bloedafname.

Waarde fluctueert in het seizoen maar daar hebben ze mooie tabellen voor

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:30

JudithO schreef:
Hier een Shetmerrie met PPID. Ze staat op een halve pil pergosafe en doet het daar momenteel erg goed op. Ze is niet te dik.
Maar, dit lijkt wel zo, omdat ze heel veel vocht vasthoudt. Onder haar buik, op haar schouders en rond de staartaanzet zijn de voornaamste plekken. Suikerbalans en glucobalance doen bij haar helaas niks.
Hebben jullie nog tips om dit vasthouden van vocht tegen te gaan?
Ze is met pensioen maar staat op een heel steil bergweiland (Frankrijk) waardoor ze wel altijd flink moet bewegen.



Als ze al langere tijd op de medicatie staat maar toch veel vocht blijft vasthouden, zou ik overigens ook de veearts eens bellen voor advies, om uit te sluiten dat er niet ook een andere oorzaak voor het vochtvasthouden is...

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:21

journee schreef:
JudithO schreef:
Hier een Shetmerrie met PPID. Ze staat op een halve pil pergosafe en doet het daar momenteel erg goed op. Ze is niet te dik.
Maar, dit lijkt wel zo, omdat ze heel veel vocht vasthoudt. Onder haar buik, op haar schouders en rond de staartaanzet zijn de voornaamste plekken. Suikerbalans en glucobalance doen bij haar helaas niks.
Hebben jullie nog tips om dit vasthouden van vocht tegen te gaan?
Ze is met pensioen maar staat op een heel steil bergweiland (Frankrijk) waardoor ze wel altijd flink moet bewegen.



Als ze al langere tijd op de medicatie staat maar toch veel vocht blijft vasthouden, zou ik overigens ook de veearts eens bellen voor advies, om uit te sluiten dat er niet ook een andere oorzaak voor het vochtvasthouden is...


Dit ga ik binnenkort ook doen, ik wilde alleen ervaringen meenemen om die gelijk met hem te bespreken :)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:25

MarliesV schreef:
Ja is een kwestie van bloed afname. Als je zelf vervoer hebt en je paard makkelijk laad zou ik haar de kliniek rijden voor afname. Scheelt veel kosten.
Maar de dierenarts kan ook aan huis komen voor bloedafname.

Waarde fluctueert in het seizoen maar daar hebben ze mooie tabellen voor


Juist beter thuis, want stress beinvloedt de uitslag!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:51

Daarom ook: als je zelf vervoer hebt en je paard laad makkelijk.....

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:21

MarliesV schreef:
Daarom ook: als je zelf vervoer hebt en je paard laad makkelijk.....


Dan nog geeft dat meer stress dan gewoon thuis.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:35

Gaf hier volgens de DA niet zoveel verschil dat het uit zou maken. Maar goed, ik weet niet of dat op wetenschap of gevoel gebaseerd is

Heb jij iets van onderzoeken die jouw statement onderschrijven?