[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:04

Ik train mijn ppid Haflinger ook nog steeds. Als ik hem stil zet wordt hij helemaal stijf enz

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:38

Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:05

Romy1234 schreef:
Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.


Ik was eigenlijk verrast dat de mijne positief testte voor PPID want hij had/heeft geheel geen klachten, hij was alleen opeens hoefbevangen 30 september. Hij had een goede glans, zat goed in z'n vacht en niet krullerig en verder prima te pas. Stond ook afgelopen 4 jaar eigenlijk 24/7 buiten in zomer en afgelopen jaar geheel 24/7 buiten zelfs in winter maar dit jaar I September opeens hoefbevangen en nog steeds bevangen. Hij krijgt afgelopen 4 weken nu 1/2 prascend en merk weinig hiervan. A.s. woensdag bloedtest om te zien hoe goed het werkt.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:50

Romy1234 schreef:
Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.


Ja. Mijn paard was het afgelopen half jaar afgevallen. Maar viel samen met 2x verhuizen in kortere tijd dus dat zal wat getriggerd hebben (en reden dat ik pas na 6 maand getest heb agz ik er eerst door verhuizen dat dacht als reden). Kreeg het er ook niet meer aan en icm een dikkere vacht die hij al heeft sinds ik hem heb, toch getest. Verklaarde dus het afvallen en niet meer willen aankomen en nu begint hij langzaam eindelijk weer bij te trekken.
Als hij niet afgevallen was had ik dus niet getest op basis van zn haar want daar had ie verder geen last van agz ik toch wel scheer.

Wat lekker Daan13! Ik had mijne al half geschoren als experiment omdat hij sinds dit seizoen niet meer in de wedstrijden loopt. Maar is helaas toch niet functioneel dus gaat ie alsnog helemaal kaal deze week :+

Afbeelding
Dit is hem trouwens afgelopen zomer :D Hij is dus alleen met wedstrijd pension maar wordt verder gewoon volop gereden en gesprongen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:02

Lotte_Wessel schreef:
Romy1234 schreef:
Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.


Ik was eigenlijk verrast dat de mijne positief testte voor PPID want hij had/heeft geheel geen klachten, hij was alleen opeens hoefbevangen 30 september. Hij had een goede glans, zat goed in z'n vacht en niet krullerig en verder prima te pas. Stond ook afgelopen 4 jaar eigenlijk 24/7 buiten in zomer en afgelopen jaar geheel 24/7 buiten zelfs in winter maar dit jaar I September opeens hoefbevangen en nog steeds bevangen. Hij krijgt afgelopen 4 weken nu 1/2 prascend en merk weinig hiervan. A.s. woensdag bloedtest om te zien hoe goed het werkt.


Hier dus hetzelfde, geen symptomen behalve vorig jaar in ene hoefbevangen. Wil je mij even op de hoogte houden van de bloedtest? Ben wel heel nieuwsgierig naar de uitslag :j


paljaslaura schreef:
Romy1234 schreef:
Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.


Ja. Mijn paard was het afgelopen half jaar afgevallen. Maar viel samen met 2x verhuizen in kortere tijd dus dat zal wat getriggerd hebben (en reden dat ik pas na 6 maand getest heb agz ik er eerst door verhuizen dat dacht als reden). Kreeg het er ook niet meer aan en icm een dikkere vacht die hij al heeft sinds ik hem heb, toch getest. Verklaarde dus het afvallen en niet meer willen aankomen en nu begint hij langzaam eindelijk weer bij te trekken.
Als hij niet afgevallen was had ik dus niet getest op basis van zn haar want daar had ie verder geen last van agz ik toch wel scheer.

Wat lekker Daan13! Ik had mijne al half geschoren als experiment omdat hij sinds dit seizoen niet meer in de wedstrijden loopt. Maar is helaas toch niet functioneel dus gaat ie alsnog helemaal kaal deze week :+

[ [url=m/1BF3A3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is hem trouwens afgelopen zomer :D Hij is dus alleen met wedstrijd pension maar wordt verder gewoon volop gereden en gesprongen <3

Dank je wel voor je reactie :)

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:38

Wat ik merkte is dat ze super chagrijnig werd, zodanig dat ik in dit voorjaar enkele maanden gestopt ben met de prascend, ze krijgt het nu wel weer gewoon, maar straks ga ik kijken of ik weer ga afbouwen, hangt ervan af hoe ze is, op dit moment gaat het goed dus hou ik het zo.

Ben het gaan geven omdat ze bevangen werd, dus moest eigenlijk wel, waardes waren niet hoog en verder geen symptomen maar ja ernstig HB, dan moet je wat.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:42

Wit viel ontzettend af en kreeg krulletjes vacht. Ook leek ze wat vermoeiender.

Nu met een halve pil is ze alerter en komt ze qua kilo's iets bij.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:06

Hier alvast een goed lichtpuntje, het zweten is gestopt! Vandaag geen natte zweetpony uit de stal maar gewoon lekker droog. Er is zich dus vanalles aan het herstellen.
Ik kan niet wachten tot het voorjaar om te zien hoe ze dan doet verharen.
Maar na 1 week al zo'n fijn verbeterpuntje met een half tabletje prascend is echt fijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:07

Daan13 schreef:
Wit viel ontzettend af en kreeg krulletjes vacht. Ook leek ze wat vermoeiender.

Nu met een halve pil is ze alerter en komt ze qua kilo's iets bij.


Hier hetzelfde. :)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:30

Romy1234 schreef:
Voor degene die prascend gebruiken, hadden jullie veel duidelijke klachten bij jullie paard of niet?

Ik twijfel hier nog steeds over prascend omdat ze wel redelijk goed in haar vel zit maar ik eigenlijk ook benieuwd ben of er verschil gaat zitten als ze het wel zou krijgen.



Mijne had niet mega veel klachten, vooral dikke hals terwijl ze niet op de wei stond ofzo verdikkingen boven de ogen en erg lage weerstand. Maar geen duidelijke klachten met krulhaar of andere symptomen.
Ik ben begonnen met prasend na positief getest te hebben.
De dikke hals is iets minder maar voor de rest geen verbeteringen te zien en ze is mega humeurig tegen alles en iedereen nu en zelf soms gevaarlijk in omgang en met rijden.
Ik ben nu in overleg met de DA geminderd maar ik twijfel dus om gewoon helemaal te stoppen en gewoon te gaan kijken wat het doet.
Ik geef het nu een maand of 2 ongveer.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:46

Had die van mij ook Corina, een poosje stoppen heeft geholpen, dus is t proberen waard.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:00

Hoe is het met iedereen en de paarden? Hier is eergisteren weer een 2e bloedtest gedaan - hij was 4 weken geleden 159 dus toen op 1/2 pil prascend gezet. Nu kwam resultaat terug als 41.5 dus heel goed gedaald en dus helemaal happy. Ze zei dat ik hem gewoon op de 1/2 pil per dag moet houden maar het werkt dus goed!

Qua hoefbevangenheid loopt hij steeds wat beter. Dierenarts had aangeraden om hem op 1.5 zakje buut te houden per dag voor nu en volgende week krijgt mijn pony ijzers. Dan zien hoe hij is en afbouwen als hij goed loopt.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:43

Ik meld me hier ook, van de week mijn beide merries van 20 jaar getest en helaas bij Taj een iets verhoogde waarde. Weliswaar maar 55pg/ml, maar ze heeft de afgelopen maanden 3 vervelende hoefzweren gehad en heeft 2 keer een aanval van hoefbevangenheid gehad. 3 jaar terug zat haar waarde nog mooi onder de afkapwaarde. Ze gaat nu heel goed, de dierenarts stelde voor om met 0,5 pil te beginnen. Ik moet deze nog ophalen maar kan voorlopig niet heen vanwege hand in het gips en niet kunnen auto rijden. Ze krijgt al een tijd aangepast voer met zo min mogelijk suiker en zetmeel, ruwvoer is ook geanlayseerd. Doordat ze nog een veulen aan de voet heeft is ze nu heel schraal met name op de bovenlijn. Ik voer graanvrij en was benieuwd of jullie goede aanvullingen/tips hebben om haar te ondersteunen.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:20

Je zou haar luzerne kunnen geven, is die van mij wat voller van geworden in de bovenlijn.
Verder geef ik haar magnesium bij.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:51

Vandaag m'n cushing merrie geschoren en ik zal alvast maar zeggen dat het functioneel scheren is geworden ipv het mooie scheren :+

Je ziet nogal de banen.... oepsie. Maar ach als ze maar niet meer zweet tijdens het niets doen,dit is voor haar lekkerder.

Ze is weer haar oude met een halve pil per dag.

Hoe erg is het als er wat speling in de tijdstip zit qua pil geven?

Hoorde van een vriendin dat een vast tijdstip toch wel wenselijk is maar ligt dat echt zo strak?


Afbeelding



Afbeelding

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:23

Ziet er goed uit hoor Daan, en helpt zeker tegen het zweten.
Het is beter om het op dezelfde tijd te geven, maar een paar uur speling is niet erg.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:00

Ik geef zelden rond dezelfde tijd (niet mogelijk vanwege m’n werk en wisselende diensten) en heb er nooit problemen door gehad. Inmiddels afgebouwd naar een halve tablet en hij doet het goed!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:47

Dat is een flinke geruststelling.
Laatst kon ik niet op tijd thuis zijn en oei dat voelt dan wel slecht als ze het een uur later heeft gekregen maar ik kan daar dus wel iets losser in worden.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:15

Ik was eerst ook heel consequent in het geven op een bepaald tijdstip maar merk dat ik daar idd steeds makkelijker in begin te worden (vandaag zelfs een pil erin gestopt op een vroeger tijdstip dan normaal), pas toen hij het op had dacht ik: oeps dat is wat vroeg misschien maar ach...hij doet het sinds hij geschoren is (vorige week zondag) zo enorm goed dat ik het wel aandurf.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:38

Tja ik voer ook nooit op dezelfde tijden, expres niet. Dus medicijn krijgt hij ook niet op vaste tijden. Nooit iets van gemerkt

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:15

assebassie schreef:
Je zou haar luzerne kunnen geven, is die van mij wat voller van geworden in de bovenlijn.
Verder geef ik haar magnesium bij.

Ik ben zelf niet zo'n fan van gehakselde luzerne doordat het heel scherp is en beschadiging geeft in de slokdarm. Heb hier gelukkig een goed alternatief voor gevonden in de vorm van Agrobs Myo protein Flakes en wat Coolstance nu ze nog melk geeft. Ze krijgt voldoende vit C, E, zink en magnesium binnen en een goede mineralenkorrel voor senioren.

Ik zocht meer tips in de richting van kruiden oid om te gebruiken als alternatief voor de prascend zolang ik haar dit nog niet kan geven nu.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:36

Lotte_Wessel schreef:
Hoe is het met iedereen en de paarden? Hier is eergisteren weer een 2e bloedtest gedaan - hij was 4 weken geleden 159 dus toen op 1/2 pil prascend gezet. Nu kwam resultaat terug als 41.5 dus heel goed gedaald en dus helemaal happy. Ze zei dat ik hem gewoon op de 1/2 pil per dag moet houden maar het werkt dus goed!

Qua hoefbevangenheid loopt hij steeds wat beter. Dierenarts had aangeraden om hem op 1.5 zakje buut te houden per dag voor nu en volgende week krijgt mijn pony ijzers. Dan zien hoe hij is en afbouwen als hij goed loopt.


Fijn dat hij weer op 41,5 zit! Ik wil de pret niet bederven maar is het niet zo dat nu de seasonal rise voorbij is dus de waarde sowieso lager is dan 4 weken geleden?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:08

Dwyne je zou dan eens naar monnikspeper kunnen kijken. Geen idee hoe dat werkt bij een zogende merrie.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:49

Dank Assebassie, ik ga me daar eens in verdiepen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:13

judithM schreef:
Lotte_Wessel schreef:
Hoe is het met iedereen en de paarden? Hier is eergisteren weer een 2e bloedtest gedaan - hij was 4 weken geleden 159 dus toen op 1/2 pil prascend gezet. Nu kwam resultaat terug als 41.5 dus heel goed gedaald en dus helemaal happy. Ze zei dat ik hem gewoon op de 1/2 pil per dag moet houden maar het werkt dus goed!

Qua hoefbevangenheid loopt hij steeds wat beter. Dierenarts had aangeraden om hem op 1.5 zakje buut te houden per dag voor nu en volgende week krijgt mijn pony ijzers. Dan zien hoe hij is en afbouwen als hij goed loopt.


Fijn dat hij weer op 41,5 zit! Ik wil de pret niet bederven maar is het niet zo dat nu de seasonal rise voorbij is dus de waarde sowieso lager is dan 4 weken geleden?


Volgens de dierenarts kwam het door de medicatie want de hele maand oktober is geschikt (met najaar verhoging) voor testen. Vandaar dat grote PPID test bedrijven nu korting bieden hele maand oktober voor testen. Maar dit is wat dierenarts aan had gegeven en dat ik begin 2021 (in maart hadden ze het over) weer kon testen want pas dan horen ze weer rond de 30 te zitten. Maar dit is puur wat de dierenarts zei :) sowieso blij dat hij in 4 weken tijd nu onder de waarde zit die verwacht is (49 is max normaal zei dierenarts). Dus erg tevreden!