Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 332 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335 ... 431  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

zijn er ook mensen die geen medicatie geven maar kruiden?

ik geef nu kruiden en ga pas over half jaar weer testen omdat zijn waarde niet erg hoog was. En hij alleen aan apparte vacht heeft. Toch twijfel ik een beetje omdat ik wil voorkomen dat hij HB raakt.

maar de medicatie als je bijv niet opbouwd maar gelijk half tablet geeft en je paard krijg bijwerkingen kan het dan ook zijn dat als je blijft geven de bijwerkingen stopt? en je paard weer gaat eten enz?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 09:59 



 
Profiel   

@Lotte Frog support pads proberen. Maakte bij mijn merrie een wereld van verschil op een half uur tijd.
Dit dus
https://www.atlantic-equine.co.uk/pads/ ... -pads.aspx
Met wat geluk kan je ze via de DA krijgen, anders te bestellen in de UK. Of zelf iets in elkaar knutselen als je handig bent. :D

Buut deed bij mijn merrie weinig, Equioxx des te meer. Misschien ook nog een optie om te proberen?
Het is een proces van hele lange duur helaas.

Wat krijgt hij voor voer ondertussen ?


Plutolover Ik heb er ééntje staan met cushing die helemaal niks krijgt. Ik bedoel, geen pillen en geen kruiden. Wel CushCare Condition van Dodson als voer, beperkt hooi en weinig gras. De slanke lijn wil ik graag behouden, anders gaat het fout.

Mijn andere merrie heb ik in het begin wel enkel op de CushX van Hilton Herbs gehad. Een jaar ofzo. Haar vacht werd er merkelijk beter door. Maar het bleef niet duren, dus uiteindelijk toch maar aan de pillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 12:50 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
@Lotte Frog support pads proberen. Maakte bij mijn merrie een wereld van verschil op een half uur tijd.
Dit dus
https://www.atlantic-equine.co.uk/pads/ ... -pads.aspx
Met wat geluk kan je ze via de DA krijgen, anders te bestellen in de UK. Of zelf iets in elkaar knutselen als je handig bent. :D

Buut deed bij mijn merrie weinig, Equioxx des te meer. Misschien ook nog een optie om te proberen?
Het is een proces van hele lange duur helaas.

Wat krijgt hij voor voer ondertussen ?


Plutolover Ik heb er ééntje staan met cushing die helemaal niks krijgt. Ik bedoel, geen pillen en geen kruiden. Wel CushCare Condition van Dodson als voer, beperkt hooi en weinig gras. De slanke lijn wil ik graag behouden, anders gaat het fout.

Mijn andere merrie heb ik in het begin wel enkel op de CushX van Hilton Herbs gehad. Een jaar ofzo. Haar vacht werd er merkelijk beter door. Maar het bleef niet duren, dus uiteindelijk toch maar aan de pillen.


Bedankt! Ik zal eens kijken :) ik heb zelf de Easyboot Cloud hoofboots welke helpen en speciale inlegzooltjes hebben, maar als hij ze een halve dag aan heeft wordt het toch wel warm vanbinnen. Niet mega warm, maar het is wel gewoon warm zoals de rest van z'n lichaam en dierenarts had aangegeven dat ik juist z'n hoeven koel moest houden dus vandaar dat ik niet zo goed weet wat te doen nu. Of zou de warmte van zulke hoefschoenen niet veel uitmaken?

Qua eten krijgt hij Hertog luzerne en een beetje slobber zodat hij z'n supplementen eet. Hij krijgt novacam voor de pijn en Acetylsalicylzuur (aspirine), beide gekregen van de dierenarts. Verder krijgt hij NAF Devils relieve, NAF opkikker senior, MSM, magnesium, psyllium, biotine en Cushings medicatie. Daarnaast heb ik homopatische Cushings kruiden gehaald die er hopelijk snel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 13:16 



 
Profiel   

Hoi hoi

Even een vraagje...
Helaas is mijn kleine shet Willem positief getest op ppid met een score van 108
Hij heeft als verschijnselen een anders gekleurde vacht en komt moeilijk uit zijn vacht..en een erg bolle buik met spierverlies in zijn bovenlijn
Nu zou ik prascend kunnen gaan geven maar ben daar wat huiverig voor wat hem betreft
Zijn er andere middelen die ik kan geven?
Is bv gluco balance hier geschikt voor?
Sorry als deze vragen al vaker gesteld zijn..ik heb niet het topic doorgelezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 16:20 



 
Profiel   

@ Lotte Ik ken niks van hoofboots, maar die frog support pads geven enkel tegendruk aan de straal en dat is wat zoveel minder pijn kan geven.
Die moet je er wel ondertapen met ducktape ofzo, maar dat lukt wel aardig :D

Ik zou 'm heel even enkel op de pijnstilling en de cushing medicatie houden. Gewoon het hele systeem wat ' ontlasten ' om het zo maar even te noemen.
Ook geen homeopatische cushing-kruiden gaan geven op dit moment. Tenzij je exact weet wat erin zit en je DA hier groen licht voor geeft. Anders zou ik het echt zo laten, die dingen werken soms wel eens reguliere medicatie tegen.
Maar dat is mijn eigen mening natuurlijk en ik ben uiteraard geen DA :o


@Vopo ik heb geen ervaring met glucobalance.
Maar de prascend en een uitgekiend dieet doen vaak wonderen bij cushies. Dus waarom zou je het niet een kans geven ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 16:22 



 
Profiel   

Hypobalance schijnt te werken bij Cushing. Mocht de e mijne de komende weken teveel bijwerkingen te hebben van de prascend dan stop ik ermee en geef ik dat.
Hij krijgt nu een week de pillen en was vandaag erg 'stil'. Ook niet vooruit te branden op buitenrit

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 18:02 



 
Profiel   

Geen idee eigenlijk of je wel moet gaan rijden tijdens het opbouwen ? Het is best een heftig medicijn dat hormonaal inwerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 18:07 



 
Profiel   

Maris schreef
Geen idee eigenlijk of je wel moet gaan rijden tijdens het opbouwen ? Het is best een heftig medicijn dat hormonaal inwerkt.



Het was een staprondje van 20 minuten, ik kwam er ook pas echt achter toen hij na 10 minuten nog steeds niet op gang was. Hij is 25 jaar en begint wel vaker als een dieseltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 18:55 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van hem zo met hoefschoenen? Vreselijk of denken jullie dat het wel weer goed komt? Sorry, maak me zoveel zorgen en word zo verdrietig wanneer ik hem zo zie.


Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 19:03 



 
Profiel   

Vala, het was zeker niet bedoeld als kritiek hoor. Ik vroeg het me alleen af.

Lotte, ik kan me voorstellen dat die hoefschoenen te warm worden en je wilt , zoals de da het al zei, juist koele hoeven. Misschien toch eens denken over die frog pads ?! Die kan je misschien zelf ook wel maken ergens van. Dan zit niet heel de hoef ingepakt.
En idd al die supplementen..... Ik snap dat je er alles aan wilt doen en zou het zelf ook moeilijk vinden te stoppen met (enkele ) supplementen. Maar zoveel ? Het systeem moet dat ook allemaal verwerken. Maar volg hierin je gevoel, dat kan je meer en betere raad geven dan wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 09:33 



 
Profiel   

Maris schreef
Vala, het was zeker niet bedoeld als kritiek hoor. Ik vroeg het me alleen af.

Lotte, ik kan me voorstellen dat die hoefschoenen te warm worden en je wilt , zoals de da het al zei, juist koele hoeven. Misschien toch eens denken over die frog pads ?! Die kan je misschien zelf ook wel maken ergens van. Dan zit niet heel de hoef ingepakt.
En idd al die supplementen..... Ik snap dat je er alles aan wilt doen en zou het zelf ook moeilijk vinden te stoppen met (enkele ) supplementen. Maar zoveel ? Het systeem moet dat ook allemaal verwerken. Maar volg hierin je gevoel, dat kan je meer en betere raad geven dan wij.


Ja misschien inderdaad kijken naar soort van frog pads. Hij stond trouwens al op MSM en NAF Devils relieve (en Glucosamine maar daar hem afgehaald nu) vanwege artritis in z'n achterbenen. Psyllium was voor z'n maag/ darmen maar hier ben ik nu dan ook mee gestopt. Magnesium was mij geadviseerd omdat dit zou helpen met hoefbevangenheid en tevens de NAF opkikker maar heb beide vandaag niet gegeven. Dus vandaag alleen pijnstillers, 1/2 Prascend en Devils relieve en MSM gehad. Dierenarts komt vanmiddag weer en morgen gaan we foto's laten maken van hoeven om te zien of er kanteling heeft plaatsgevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 10:00 



 
Profiel   

In NAF opkikker zitten best aardig wat suikers dacht ik ? Dus dat is een goed idee om even mee te stoppen.
Devils relief is vloeibaar toch ---> ook veel suikers ? Kijk dat even goed na !
En biotine van sommige merken bevatten ook veel suikers dacht ik. Zit er in het biotine product ook geen MSM ?

En ik weet niet wat ze tegenwoordig doen met hooi, nog steeds weken om de suikers eruit te halen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 10:06 



 
Profiel   

Volgens mij viel het wel mee wat betreft suikers, hier onder de labels van NAF Devils relieve en NAF opkikker senior. Zoals gezegd staat hij al hele jaar (met pauzes) op devils relieve omdat hij artritis heeft en dit lijkt erg goed te helpen om hem soepel te houden. Opkikker ben ik sinds het weekend gaan geven gezien ik dacht dat dit misschien zou helpen maar hier kan ik ook mee stoppen. Al het andere heb ik vandaag dus niet meer gegeven, alleen dus devils relieve, magnesium, pijnstillers, Acetylsalicylzuur (dierenarts heeft dit gegeven en geadviseerd om te geven) en Cushing medicatie.

Ik waardeer het advies trouwens heel erg! Ik probeer het beste te doen voor mijn mannetje en te geven wat ik hoop dat hem kan ondersteunen. Alleen naast zijn hoefbevangenheid en Cushings nu, heeft hij ook artritis in z'n achterbenen en hiervoor kan hij niet worden ingespoten omdat hij allergisch is voor de steroïden. Vandaar de ondersteuning met supplementen.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 10:16 



 
Profiel   

ik heb gelukkig geen ervaring met HB, misschien dat je je vragen ook eens in het HB topic kan stellen. Daar zijn mensen met ervaring die misschien wel goede tips voor je hebben !

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 10:22 



 
Profiel   

Maris schreef
ik heb gelukkig geen ervaring met HB, misschien dat je je vragen ook eens in het HB topic kan stellen. Daar zijn mensen met ervaring die misschien wel goede tips voor je hebben !


Ja klopt, zit ik ook in :) bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 10:24 



 
Profiel   

Wellicht is het hier al besproken, heb niet alles terug gelezen :')

Gisteren wilde ik mijn haflinger met ppid scheren, maar voor de zoveelste keer gebeurde er weer eens niks (alles geprobeerd van andere messenset, alles opnieuw erop, losser en vaster draaien). Nu dacht ik zou ik niet beter van 31/15 messen naar koeien messen dus 23/21 (als ik het goed heb) gaan. Ik heb een heiniger xperience dus aan de kracht van de machine moet het niet liggen. Denk 3 weken geleden nog een ander paard (tinker) alleen de benen geschoren en gene problemen gehad. Wat denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 13:50 



 
Profiel   

Met koeien messen krijg je ribbels. Net zoals die ribbel-chips. Ziet er niet uit.

Heb je al geprobeerd eerst met vacht mee te scheren en daarna er tegenin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 14:42 



 
Profiel   

@Pandora 2
Dank je voor je antwoord
Ik heb Prascend al eerder gebruikt bij een andere shet
Maar deze shet is ontzettend gevoelig op zijn maag
Daarom vind ik het een beetje eng
Ik wil het wel een kans geven maar dacht dat gluco balance misschien een betere optie voor hem zou zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:02 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Met koeien messen krijg je ribbels. Net zoals die ribbel-chips. Ziet er niet uit.

Heb je al geprobeerd eerst met vacht mee te scheren en daarna er tegenin?


Ja helaas werkte dat nu ook niet, die ribbels vind ik niet heel erg eigenlijk. Heb liever dat ze haar haar een beetje kwijt is, want ze heeft het veel te warm. Zou haast daarna misschien nog wel met de gewone messen eroverheen kunnen. Als ik haar dan wel kaal krijg met koeien messen, maar dat wil ik wel zeker weten voor ik ze aanschaf :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:10 



 
Profiel   

Heey!
Na veel gelezen te hebben op dit topic en andere ppid/ cushing topics, wil ik toch even binnenvallen met mijn verhaal.

Mijn shetlander is vorige maand positief uit de test gekomen voor ppid (203 pg/ml) daarnaast negatief voor IR. We hebben de test gedaan, omdat hij eind augustus een beetje bevangen stond (stond niet op land), wat down was, een hangbuikje heeft (altijd gehad wel), vetophopingen boven zijn ogen en gekke onverklaarbare plekjes in zijn vacht. Nu maakt hij welk altijd mooi zijn wintervacht aan, en verliest hij deze ook prima.

Dus wij zijn begonnen met medicatie, eerst ongeveer 8 dagen op 1/8 gestaan en toen verhoogd naar 1/4. Na 2 dagen op 1/4 ging hij minder eten, liet hij zijn voer staan en begon hij heel opvallend te gapen voordat het eten eraan kwam. Dus op advies van de DA gestopt en na 4 dagen weer opnieuw begonnen met 1/8.

Tijdens de stop van vier dagen had ik mijn oude pony weer terug, hij was heel levendig, eigenwijs en had zoveel zin om te werken. Hij vloog weer met bokkensprongen door de paddock. Nu dus sinds 3 dagen weer op de medicatie (1/8) en hij is weer down, eet zijn voer niet meer (helemaal) op en staat het meeste van de tijd te slapen.

Voordat de test was afgenomen is er wel veel voorgevallen. Zo is zijn beste vriendje verhuist, zijn er 2 nieuwe paarden in de groep gekomen en was er voor een tijdje geen lig/slaapplek (dus geen REM slaap, meerdere paarden hadden daar last van). Sinds vorige week is die ligplek er wel weer.

Ik weet dus niet echt waar ik goed aan doe...
Herkennen mensen dit?
Is het normaal dat hij al bijwerkingen heeft van 1/8 pil? (hij is 165 kg)
Waarom leefde hij zo op in de paar dagen dat hij zonder medicatie stond?
Is de diagnose dan wel juist geweest?
Of is dit gewoon iets waar we doorheen moeten?

Vind het heel vervelend om hem zo te zien :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 18:07 



 
Profiel   

Dus er was stres tijdens bloedafname dit geeft altijd een verhoogde waarde. Zou hem in januari nog een keer laten testen, en tot dan niet op de prasend houden.
Voor de hb magnesium geven en gluco balance.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 20:22 



 
Profiel   

Hmmm 203 pg ( het is niet nmol he ) is wel erg hoog om misschien niet te beginnen met prascend ?? Maar voor zo'n kleine shet zal zelfs 1/8 pil al best heftig zijn om mee te beginnen ? Er zijn meer mensen hier met een shet, die weten er vast wat meer over, qua hoeveelheid prascend enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:38 



 
Profiel   

Mijn shet (220 kg) is begonnen op 1/8. Daar heeft ze een jaar opgestaan.
Waarde nu was 134 dus we zijn nu opgehoogd naar 1/4 sinds een week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:48 



 

Helaas meld ik ook mij in dit topic, zojuist te horen gekregen dat mijn 27 jarige merrie cushing heeft met een waarde van 126 :(
Eigenlijk niet echt symptomen maar laten testen omdat ze vorig jaar zonder echt goede reden hoefbevangen is geworden, daarna is ze niet meer aan het werk gezet en is dus wel spieren verloren.
Voor de rest verhaart ze goed, is alert en vrolijk en zie je er eigenlijk niks aan, nu denk ik erover na om aan de prascent te beginnen maar wil mij eerst even inlezen.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-20 16:02 



 
Profiel   

Goh, die is moeilijk. Het is hier in het topic bekend dat ook gezonde paarden nu een verhoogde waarde kunnen hebben. Dus die verhoging zegt lang niet alles. Maar je paard is wel HB geweest. Was dat in deze periode of meer in het voorjaar ? Mijn paard had een hogere waarde , maar geen hb , na de sr heb ik hem weer laten testen en toen was de waarde weer normaal. Zonder prascend. Maar ik vond het destijds wel spannend en nogmaals geen hb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-20 16:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 332 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335 ... 431  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen