[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:40

Vorig jaar is ze in augustus bevangen geraakt, enige wat ze nog wel heeft is in de zomer willen schuren met haar staart sinds 2 jaar.
5 jaar geleden heb ik haar ook eens laten testen en toen had ze geen cushing.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:54

Ik zelf twijfel erg om op de prascent te zetten. Hij heeft wel zo cushing vachtje (niet extreem) verder geen hb of geweest maar wil dit graag voorkomen natuurlijk.. vandaar de twijfel

Wil wel ruim voor weideseizoen weer testen en gras rustig opbouwen. (Gaan Max 3 uur maar wel smorgevs van 9.00 tot 12.00)

Grasmasker wordt lastig al ga ik het wel overwegen en overleggen met stalbaas

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:08

Gisteren heb ik heel enthousiast-en met korting- een accu scheermachine gekocht om Wit van haar ergste cushing vacht af te helpen.

Ze is 21 en heeft hiervoor al veel meegemaakt dus ik zet het apparaat aan en kon vervolgens zo'n beetje haar uit de balken van het plafond halen :oo _O-

Oepsie, schijnbaar is ze geen scheerapparaat gewend :+

Die eenhoorn motief met bijpassende sterretjes gaat denk ik niet lukken.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:07

Daan13 schreef:
Die eenhoorn motief met bijpassende sterretjes gaat denk ik niet lukken.

:')

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:31

Weer een paar dagen verder. Paardje wordt beetje gek om op stal te blijven met stalrust dus vandaag klein stukje gelopen naar de zand paddock. Een stukje ter grootte van zijn stal afgezet en hij blijft rustig en lijkt er erg van te genieten.

Hier video van hem, nu 4 weken hoefbevangen en nu nog op 2 zakjes buut per dag. Vanaf morgen krijgt hij 1.5 zakje ipv 2 per instructies van de dierenarts.


Z'n knappe koppie vandaag in de paddock. Kon er gelijk om lachen! :)
Afbeelding

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:17

Hallo allemaal
Gezien hier veel ervaringen zijn omtrend cushing ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie vinden van de waarden van mijn 31 jarige fjordje.
Zij is getest en heeft een waarde van 1760pmol, volgens de dierenarts een behoorlijk hoge waarde.(47pmol is normaal)
Zijn hier meer paarden met zo'n hoge waarde?
Mij is geadviseerd om met een hele pil te starten maar ik lees hier dat het beter is om met minder te starten en wekelijks op te bouwen.
Wat is jullie advies hierin?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:00

Hier hadden ze allebei een waarde van 400pmol en nog wadde.

Maar waardes zeggen mij niet zoveel meer want de ene merrie staat al 6 jaar op pillen en haar waarde was laatst nog 289pmol :+
Het klinische beeld is veel belangrijker.

Ik zou zeker niet met een hele pil beginnen voor je fjordje. 1/4 lijkt me beter en dan langzaam opbouwen.
Zeker op die leeftijd wil je ze toch wel goed aan het eten houden.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:38

Mijn paard is vorige maand ook getest op 450pmol. Moest eigenlijk ook met 1 hele beginnen maar heb nu opgebouwd naar een halve en op het oog doet hij het daar heel goed op. Hij is weer helemaal de oude qua gedrag en eet goed. Arts wilde wel over een paar weken nog een keer bloed trekken om toch wel die waarde te bekijken.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:04

Ik vroeg het ook aan de da of opbouwen met bijv een half tabletje per dag niet beter was maar hij zei gezien haar torenhoge waarde kon ik gerust met 1 hele tablet starten.
Ze heeft als symptomen zweten, ribbige hangbuik, niet meer verharen en krullige vacht bij flanken en laatst liep ze ook niet lekker beetje op eitjes maar is nu weer weg gelukkig.
1760 pmol had de da ook niet eerder gezien. Maar opbouwen lijkt mij ook beter ik denk dat ik met een halve tablet ga starten en dan met een kwartje elke week ga verhogen.
Ben benieuwd ze oogt verder niet ziek ofzo en 31jaar is ook al heel netjes dan mag je wel wat kwaaltjes verwachten.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:28

Ik meld me, zal vooral mee lezen.
Ik heb een shet van 17 welke al jaren slecht uit zn vacht komt. Lelijke varkensharen(zo noem ik t altijd) heeft. Veel zweet, vochtbulten boven het oog.
Gelukkig niet hoefbevangen.
Vorige week bloed laten prikken en blijkt indd ppid.

Heb nu medicatie, moet kwart geven, maar zo te zien zijn er nog wel die minder geven. Denk dat ik daar eerst mee begin.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:43

Vochtbulten boven ogen is toch meer IR ? Of vergis ik me ?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:36

Maris schreef:
Vochtbulten boven ogen is toch meer IR ? Of vergis ik me ?

Is ook een symptoom bij PPID

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:07

Vraagje, als er bijwerkingen zijn van de prascend is dat dan direct of kan dat ook na weken of maanden?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:57

Volgens mij meestal na 2 tot 3 weken.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:00

De mijne staat nu 3 weken op prascend en heb vooral het gevoel dat hij minder hooi eet. Het is iets beter nu ik hooi los voer en niet in een net, maar hier lijkt hij wat minder eetlust te hebben. Maar kan ook komen doordat hij hoefbevangen is.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:20

Kan ook door de pijnstillers komen, merk ik bij die van mij gelijk aan haar eetlust. Kan ook dat de dosering prascend te hoog is.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:33

assebassie schreef:
Kan ook door de pijnstillers komen, merk ik bij die van mij gelijk aan haar eetlust. Kan ook dat de dosering prascend te hoog is.


De mijne krijgt maar 1/2 prascend. A.s. woensdag weer bloedtest om te zien hoe het ermee staat en of de dosis goed is. Voor brokjes staat hij wel paraat al krijgt hij op dit moment niets behalve hooi. Maar hij hinnikt dan nog steeds luid! :')

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 06:35

Vala schreef:
Vraagje, als er bijwerkingen zijn van de prascend is dat dan direct of kan dat ook na weken of maanden?


Mijne at de volgende dag al niet meer.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:10

Ik ben ook begonnen met een halve pil per dag en dat gaat goed, geen rare dingen waargenomen. Arts wou beginnen met meteen 1 hele pil maar dat leek me wat riskant mbt bijwerkingen.
Ik wil proberen met een kwart pil te verhogen na een week.
Wat me nu wel opvalt is dat ze weer wat wakkerder lijkt, staat niet meer zo lang te soezen in dr uppie maar loopt lekker rond en eet gewoon haar hooi.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:55

Ik geef het nu bijna 3 weken, eerst een week een kwart pil, toen een week een halve pil en nu sinds maandag een hele pil en ik heb 1x gedacht dat hij sloom was maar dat is nu niet meer, hij is gewoon vrolijk en fris.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 17:26

Die van mij lijkt ook wat levendiger.

Hooi eet ze niet extreem veel maar niet zo weinig dat ik mij zorgen moet gaan maken ( ze staan ook nog op het gras dus ze krijgen genoeg binnen)

Brokjes eet ze nog steeds fanatiek.

Ze krijgt nog steeds een halve pil.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:44

Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt met mijn oudje.

Wel een beetje het "standaard" rondje van 8 km maar madam weet precies waar ze mag galopperen en dat wou ze!!

Potjandosie,21 jaar en als een dolle over het groene gras in de hoogste versnelling.

Toch een heerlijk gevoel <3

Wel ziet ze er nu niet uit net haar dikke bezwete krulvacht.

Ga haar deze week onder een 0grams deken doen en dan volgen weekend scheren, hopelijk is ze dan wat schoner :+

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:40

Daan13 schreef:
Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt met mijn oudje.

Wel een beetje het "standaard" rondje van 8 km maar madam weet precies waar ze mag galopperen en dat wou ze!!

Potjandosie,21 jaar en als een dolle over het groene gras in de hoogste versnelling.

Toch een heerlijk gevoel <3

Wel ziet ze er nu niet uit net haar dikke bezwete krulvacht.

Ga haar deze week onder een 0grams deken doen en dan volgen weekend scheren, hopelijk is ze dan wat schoner :+



Wat leuk, hopelijk nog heeel veel jaartjes erbij voor jullie.
Ik ben ook benieuwd hoe de mijne het gaat doen na een tijdje Prascend.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:44

Onze pony staat nu..... denk zeker 5 jaar op de prascend. Is nu 26 jaar en loopt weer 5x per week met beginnende ruitertjes. Dus kan echt wel goedkomen hoor!!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:02

Bohh wat goed joh!!
Dat schept echt moed. Rijden doe ik niet meer maar wandelen is altijd leuk.
Zal al heel blij zijn als ze haar wintervacht weer kwijt kan.