[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:40

Ik meld me ook weer om alles te volgen. Bedankt voor het openen en ordenen van de info.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:05

Bedankt voor de informatie, ik weet niet of ze insuline resistent is. We gaan het voer nog verder omlaag halen n mssn andere bodembedekking. Hoe groot is de kans dat paarden vlas gaan eten? Anders hebben we natuurlijk een ander probleem

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:10

Verschilt per paard, ik heb er 1 gehad en en vlas-verstopping is geen pretje. Speciaal voor hem stro gekocht, de rest op vlas gehouden. Hij at niet zijn stal leeg ofzo, maar snoepte toch wat vlas binnen genoeg om bijna fataal te zijn..

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:17

Goedenmorgen allemaal , leuk nieuw topic, schat aan info ! Al veel aan gehad ..ik kruip even onder de meeleesteen vandaan met een probleempje met mijn paard.
Hij is 23 en afgelopen jaar getest op cushing en positief bevonden , nou gaat het erg goed met hem alleen krijg ik er slecht gewicht op.
Hij krijgt ruim voldoende hooi pulp mineralen en een heel klein beetje muesli .
Vorig jaar is hij helaas licht bevangen geweest , en wil hem vandaar graag van de zetmeel/suik er afhouden , hij valt elk jaar in het najaar terug en kan ik hem met de pulp op gewicht houden , dit jaar wil hij waarschijnlijk door de medicatie zijn pulp niet meer eten , ben dus op zoek naar een ander product zonder zetmeel/suiker wat ook enigzins normaal betaalbaar is .
Met alles uitsluiten kom ik op snijmais uit , nou besef ik dat dit niet het allerbeste product is maar wel het minste zetmeel/suiker (mineralen krijg uiteindelijk gewoon) iemand hier ervaring mee ? Of een ander idee ?
Chuscare van dh vind ik prachtig product maar om hem daar snel mee op gewich te krijgen te prijzig .

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:25

xxVon schreef:
Bedankt voor de informatie, ik weet niet of ze insuline resistent is. We gaan het voer nog verder omlaag halen n mssn andere bodembedekking. Hoe groot is de kans dat paarden vlas gaan eten? Anders hebben we natuurlijk een ander probleem



Is het een idee om in een slowfeeder net hooi en stro te mengen. Is ze toch lekker bezig en krijgt ook kleine beetjes binnen. Toen Joris af moest vallen en niet op het gras mocht heb ik zo 2 netten gemengd opgehangen. Het gaf mij ook rust dat hij wel wat had te toen en binnen kreeg. En ik ging het ook wegen en niet op het oog vullen.
Zolang ze bezig is met het eruit pulken zal ze niet zo snel aan het vlas beginnen lijkt me.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:49

Snijmais zou ik niet doen, dat is namelijk ook zuur (kuil) en het darmstelsel van een paard is daar niet zo geschikt voor. Als hij ook al wat schraal is, zou ik niet met ingekuild spul willen voeren.
De cushcare is inderdaad een mooi product, maar D&H geven best erg ruime voeradviezen, dus met de helft van het advies kom je waarschijnlijk al een heel eind. Verder kun je Coolstance voeren, maar ook dat is niet heel goedkoop als je het in hoeveelheden geeft om dikker te worden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:53

@ Monica: Snijmaïs is zeker geen goed product omdat je eigenlijk al aangeeft dat de Cushing c.q. IR bij jouw paard niet voldoende onder controle is. De bietenpulp zonder melasse van PAVO is echt een betere optie. Als het paard dit niet lust vanwege de medicatie, dan moet je die roze pil op een andere manier geven en niet door het voer.
Cushcare van D&H is inderdaad wat prijzig; een vergelijkbaar voer dat zelfs nog wat lager is in kh/s, is van Cavalor: Fiber Force ( let op: ze hebben ook Super Force maar die moet je niet hebben). Het is goedkoper dan Cushcare.

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:05

Bedankt voor de tips , het is nu mooi onder conrole met medicijnen .
Het afvallen was voor mij ook een teken en hoop dus ook dat hij dit volgend jaar ook niet meer doet (staat er nu een 3 mnd op) dat van snijmais wist ik idd , baalde dat hij de pulp niet meer wil eten de pil eet ie trouwens perfect op deze lig op de beetje muesli met vit brok (st hypolyt) en gaat in 1 hap er in . Alleen de pulp zelf eet hij nu dus niet meer , die van de pavo vind hij absoluut niet lekker.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:11

Goede openingspost weer!
Ik ben er helaas weer bij. Maar we hebben tot nu toe alles onder controle.
Aaron ziet er echt super uit en we genieten weer zonder ons zo'n zorgen te maken.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:25

Snijmais zit nog best veel zetmeel in.

Is het geen optie om een beetje muesli door de pulp te mengen? Of bijvoorbeeld een beetje luzerne?

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:30

Dat doen we dus ,maar hij zoekt de muesli met pil er tussen uit. Ga idd weer luzerne door mengen denk in combie met olie . En nogmaals even bij dh kijken. Bedankt voor de bevestigingen over de snijmais

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:47


monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:21

Haha kom er net weg . en heb idd de cool stance copra meegenomen om te proberen of ie die lust. Maar die hou ik ook nog even in mijn achter hoofd

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:44

Uit nieuwsgierigheid fransje: volgens de link die je geeft is deze grasbrok rijk aan eiwitten, wat is het percentage ervan? En suikers?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:59


Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:05

.. maar je hebt hoe dan ook een doktersrecept nodig. Zonder dat wordt het niet geleverd.
"Prescription required"

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:10

Jannepauli schreef:
.. maar je hebt hoe dan ook een doktersrecept nodig. Zonder dat wordt het niet geleverd.
"Prescription required"


Klopt :j Maar deze kun je per mail toesturen zag ik op een van de sites... Misschien voor sommige de moeite waard, vooral als je in 1 keer voor een heel jaar besteld?

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:13

Ik volg ook opnieuw in dit nieuwe topic!

Mijn cushingpaard heeft ook een periode gehad dat hij zijn eten niet meer lustte. Nu eet hij het pilletje gewoon uit de hand als een snoepje!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:16

De vraag is dus of je DA je dat zal willen verstrekken.
Daarbij komt dat er natuurlijk verzendkosten bovenop komen ''en je loopt het risico dat de pillen door de douane tegengehouden worden en er invoerrechten op betaald moeten worden. Of dat je ze misschien helemaal niet krijgt.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:37

Goeie op!
Ik lees weer rustig mee. Mijn cushie doet het uitstekend! Nergens last van en nu hij ineens met 2 dames samenwoont weer helemaal de man.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:52

ik meld mij ook, mijn pony heeft het.
zat eerst op half tablet en toen naar 1 gegaan.
nu ben ik uit mezelf gestopt omdat ik wilde kijken of het zonder ook ging.
nu is het zo dat ze het best wel goed doet, alleen nu met dat weer is ze al aan het verharen.
ben van plan om haar te scheren (lichaam en halve nek) benen blijven behaard.

tevens doe ik fenegriek door het eten, waardoor ik ook merk dat ze het daar goed op doet.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:22

randalinpony schreef:
Uit nieuwsgierigheid fransje: volgens de link die je geeft is deze grasbrok rijk aan eiwitten, wat is het percentage ervan? En suikers?


Eiwit:
Rohprotein 12,90 %, ruw eiwit
verd. Rohprotein 10,50 %, dit is volgens het deel wat verteert kan worden van het aanwezige eiwit.

Suikers weet ik niet, is ook niet makkelijk te vinden. Aangezien het brokjes alleen uit gras en kruiden zijn heb ik "gegokt" dat het wel meevalt..

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:55

Oniekje schreef:
ik meld mij ook, mijn pony heeft het.
zat eerst op half tablet en toen naar 1 gegaan.
nu ben ik uit mezelf gestopt omdat ik wilde kijken of het zonder ook ging.
nu is het zo dat ze het best wel goed doet, alleen nu met dat weer is ze al aan het verharen.
ben van plan om haar te scheren (lichaam en halve nek) benen blijven behaard.

tevens doe ik fenegriek door het eten, waardoor ik ook merk dat ze het daar goed op doet.


Dat zie je toch niet goed hoor.. als je stopt met de medicijn, valt het paard vroeg of laat weer terug en ben je weer terug bij af. Middeltjes als fenegriek hebben totaal geen effect op PPID al denk je van wel.
Volgende week schijnt het - eindelijk - weer koud te worden; ik zou met scheren even wachten.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:57

fransje23 schreef:
randalinpony schreef:
Uit nieuwsgierigheid fransje: volgens de link die je geeft is deze grasbrok rijk aan eiwitten, wat is het percentage ervan? En suikers?


Eiwit:
Rohprotein 12,90 %, ruw eiwit
verd. Rohprotein 10,50 %, dit is volgens het deel wat verteert kan worden van het aanwezige eiwit.

Suikers weet ik niet, is ook niet makkelijk te vinden. Aangezien het brokjes alleen uit gras en kruiden zijn heb ik "gegokt" dat het wel meevalt..


Ik heb het een keer nagevraagd bij Agrobs; hun suiker/zetmeelgehalte is ruim onder de 10% dat is 'volgens bartjes' een goede norm!

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:08

Ik durf ook niet te scheren hoor! Als je het weer moet geloven, gaat het straks ineens flink hard vriezen en dan hebben ze hun vacht toch ineens hard nodig.