[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:13

Sanet schreef:
laura22 schreef:
Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l


Wat zijn de referentie waardes voor pmol/l? Bij mijn paard is er gemeten met de eenheid pg/ml. En daar was boven de 100 pas positief en tussen 50-100 in deze periode verdacht.


>22pmol/l is positief getest

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:15

laura22 schreef:
Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l



Een halve pil voor een klein shetje is al best pittig. Veel mensen hier in het topic kijken niet naar de ACTH waarde om te bepalen hoeveel prascend de paarden moeten krijgen, maar veel meer naar hoe het paard/ pony eruit ziet en zijn gedrag.
Is het geen idee om eens een paar dagen prascend te minderen om te kijken hoe zijn gedrag dan is ? Je was toch ook nog helemaal niet lang bezig met de prascend ? Misschien moet je ook veel langzamer opbouwen. Dus echt 1/8 tablet beginnen en daar dan minimaal 2 weken ophouden, dan ophogen naar 1/4 en weer minimaal 2 weken dat zo houden. En bij gedragsverandering niet ophogen.

Boven de 47 pmol is het positief nu. Niet boven de 22 pmol of bedoelde je ng ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:18

Steentje schreef:
Zijn er hier mensen die glucosamine geven aan hun PPID'er? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik lees namelijk veel tegengestelde informatie over of het oké is om te geven of niet..


Ik heb idd ook artikelen gelezen dat glucosamine en prascend niet goed samen gaan. Volgens mij vanwege de suikers die in de glucosamine zitten.
Om die reden ben ik ook een artrose supplement gaan geven laag in glucosamine. Voor mijn paard was dat genoeg.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:43

Maris schreef:
Steentje schreef:
Zijn er hier mensen die glucosamine geven aan hun PPID'er? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik lees namelijk veel tegengestelde informatie over of het oké is om te geven of niet..


Ik heb idd ook artikelen gelezen dat glucosamine en prascend niet goed samen gaan. Volgens mij vanwege de suikers die in de glucosamine zitten.
Om die reden ben ik ook een artrose supplement gaan geven laag in glucosamine. Voor mijn paard was dat genoeg.


Hier heb ik het inderdaad ook met de DA over gehad. Om die reden geef ik Flexi4. Ik vind haar dan ook nu veel beter op dit middel reageren dan toen ik prascend combineerde met glucosamine. Toen zag ik weinig tot geen verschil in stijfheid.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:26

Maris schreef:
laura22 schreef:
Zal hij dan toch te veel krijgen aan die halve pil?
Het gaat om een shetje en de waarde was met testen 60.1 pmol/l



Een halve pil voor een klein shetje is al best pittig. Veel mensen hier in het topic kijken niet naar de ACTH waarde om te bepalen hoeveel prascend de paarden moeten krijgen, maar veel meer naar hoe het paard/ pony eruit ziet en zijn gedrag.
Is het geen idee om eens een paar dagen prascend te minderen om te kijken hoe zijn gedrag dan is ? Je was toch ook nog helemaal niet lang bezig met de prascend ? Misschien moet je ook veel langzamer opbouwen. Dus echt 1/8 tablet beginnen en daar dan minimaal 2 weken ophouden, dan ophogen naar 1/4 en weer minimaal 2 weken dat zo houden. En bij gedragsverandering niet ophogen.

Boven de 47 pmol is het positief nu. Niet boven de 22 pmol of bedoelde je ng ?


Bij de mail van de da staat dat >22pmol positief is van half juli tot half nov

Van half nov tot half juli is >44 pmol positief.

Is het dan handig om tot na het weekend te stoppen met de pracent en dan weer langzaam op bouwen of meteen te minderen na 1/8 of 1/4.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:30

Niet helemaal stoppen nu. je hebt alleen misschien te snel opgebouwd, maar dat is achteraf. Probeer eerst een een paar dagen 1/8 minder te geven of 1/4. Volgens mij kan je dan al snel verschil zien als de huidige dosering te hoog is.

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:49

Iemand een suggestie voor een goede pillensnijder (of andere aanpak) om de Prascend zo goed mogelijk in achten te delen?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:20

Pillensnijder van de Holland&Barret en dan dat mesje regelmatig slijpen :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:30

Ik heb het met een aardappelmesje een tijdje gedaan :')

De Pergoquin pillen hebben al 2 breuklijnen, dus dat scheelt al wat. Maar ik heb de indruk dat de pil zelf zachter is en dus sneller verbrokkelt. Heb nu geen 1/8 meer nodig, dus nog niet geprobeerd.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:24

Naborah schreef:
Iemand een suggestie voor een goede pillensnijder (of andere aanpak) om de Prascend zo goed mogelijk in achten te delen?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze heb ik, 3 euro bij de apotheek

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:39


AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:11

Naborah schreef:
Iemand een suggestie voor een goede pillensnijder (of andere aanpak) om de Prascend zo goed mogelijk in achten te delen?


Bij de apotheker even vragen, ik heb daar toen een heel handig snij-dingetje van gekregen

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:27

Hoi allemaal, ik meld me hier ook even. Voornamelijk om informatie op te doen :)

Mijn 27 jarige D-pony is vorige week onderzocht op ppid en er kwam een waarde uit van 175. Ik heb echter nooit reden gehad om hierop te testen omdat hij nooit klachten heeft gehad. Hij ziet er hartstikke goed uit voor zijn leeftijd en nooit problemen gehad op wel jaarlijks een ontstoken oogje na en vorig jaar een peesblessure. Ondertussen is hij ook 1,5-2 jaar met pensioen. Hij staat de hele dag op de wei en in de avond op stal.

Twee weken geleden stond hij ineens met een slokdarm verstopping en de dag daarna een opgezwollen kaak: ontstoken kies welke is getrokken. Na een paar dagen nog steeds wat verhoging te hebben, ondanks de ontstekingsremmer en pijnstillers bleef ook de verdikking aanwezig. Die verdikking werd uiteindelijk wel minder en op advies van de DA toch ook op cushing laten testen: waarde van 175.. advies dus 0,5 of 1 hele pil per dag. Al lees ik hier dat met minder beginnen toch misschien beter is?

Sinds gisteren is ook de verdikking rondom de kaak terug en erger aan het worden. Na telefonisch contact met de dierenarts kreeg ik te horen dat dit ook kon komen door de ppid? Dat een ontsteking niet goed onder controle te krijgen is? Iemand hier ervaring mee?

Ik vind het toch best een ding merk ik om direct met medicatie te starten. Ook kreeg ik te horen dat als je eenmaal begint je niet meer met de medicatie kunt stoppen.
En in die 13 jaar dat ik mijn pony heb, heb ik gelukkig nooit iets meegemaakt. Dus ik ben erg zoekende naar informatie :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:42

Hoi, mijn paard had ongeveer een vergelijkbare waarde. Na 4 maanden opnieuw getest, waarde was weer normaal. Zonder medicatie. Dus die waarde zegt niet alles. Maar mijn paard had geen ontsteking. Alhoewel juist ook weer die ontsteking bij jou paard kan zorgen voor een verhoogde acth waarde.
Je kan overigens wel weer gewoon stoppen met de prascend. Dat hebben meerdere mensen in dit topic gedaan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:57

Ik lees dat als ze ziek zijn je ze niet moet testen. Ik zou niks doen en hem eerst beter krijgen en dan testen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:02

Als hij verder geen symptomen heeft, minder spieren bijvoorbeeld, wat je vaak ziet bij oudjes, zou ik het eerst zo laten.
Het is best stevige mediatie.

En inderdaad, ontstekingen kunnen ook vals positieven geven. Ik zou even goed in de gaten houden of hij klachten krijgt en zo niet, dan zo laten.

Wat was de reden om te gaan testen? :)

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:42

Bedankt vóór jullie reacties! Heel fijn.

De rede om te testen kwam vanuit de dierenarts: het genas in haar ogen niet snel genoeg wat volgens haar een symptoom van cushing kon zijn. Haar advies was dus testen. Ik dacht nou doe maar dan.. terwijl ik er inderdaad eerder niet aan wilde omdat hij in mijn ogen prima ouder wordt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:54

Maandag is de dierenarts opnieuw geweest om te testen, nu thuis op stal.
Het gaat wel weer wat beter met mijn pony. Weer wat levendiger, wat meer energie.
Benieuwd wat nu de uitslag is van de PPID en rode bloedplaatjes.
Als het goed is vandaan of morgen de uitslag ervan

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:53

Spannend !

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:03

Maris schreef:
Spannend !

Ja weer even spannend.
Da vond haar er ook beter uitzien, ook alerter.

Ik had trouwens aan haar ook gevraagd over de werking van Monnikspeper.
Zei al, kan het niet zijn dat de waarde nu hoger is omdat ze een paar maanden dat gehad heeft, misschien een hele domme opmerking haha.
Dat vond ze zeer zeker niet en juist erg interessant, en ging zich daar wel verder in verdiepen. Ze zie wel, wellicht dat het bij paarden die een iets verhoogde waarde hebben het iets kan doen, maar niet als deze sterk verhoogd is. Ze zei wel, bij de paarden die nu iets verhoogd zijn zie je vaak vanzelf weer een verbetering in februari als je ze dan bv weer zou testen.
Ze gaf ook aan dat er veel over PPID nog steeds onduidelijk is en dat er nog steeds heel veel onderzoek na gedaan wordt.
Ze zei al, soms zie je paarden in sept/okt met een waarde van 60 of hoger, maar bij een herhaal onderzoek in februari weer normaal zonder medicatie.
Misschien dat we nu ook nog wel over diagnosticeren, de toekomst zou dat uit moeten wijzen.
Ook het verhaal, erfelijkheid is onbekend, ook daar weten ze nog steeds te weinig van af.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:10

Ik weet wel dat monnikspeper de acth waarde in ieder geval niet omlaag haalt. En dat het met name werkt voor vachtproblemen bij PPID.

Mijn paard had een waarde van 175 en had na 4 maanden weer een normaalwaarde, zonder medicijnen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:56

Dat zei zij ook, je ziet de waarde regelmatig zonder medicijnen weer stabiliseren naar normaal.

Maar uitslag gehad van de da.
Waarde nu 5,9 ipv de 33 van 2 weken geleden. Ook de waarde van de rode bloedplaatjes waren weer normaal.
Erg blij mee!
Ze vermoede dat de waarde idd toch zo veel verhoogd was door de stress op de trailer en kliniek, alles bij elkaar.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:58

Birgit eerst de ontsteking goed behandelen dit kan best langdurig zijn met antibiotica.

En dan b.v. in januari weer testen op ppid want de waarden zijn altijd (veel) hoger als ze een ontsteking hebben. Zeker als jou paardje verder geen signalen geeft die op ppid wijzen.

Hier ook gehad met stress en ontsteking en later was het goed.
Nu een aantal jaren later heeft hij het wel maar dit kon ik goed aan zijn vacht zien (krullen) en krijgt hij (shetlander 98 cm) 1/4 pil.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:23

kiki1976 schreef:
Dat zei zij ook, je ziet de waarde regelmatig zonder medicijnen weer stabiliseren naar normaal.

Maar uitslag gehad van de da.
Waarde nu 5,9 ipv de 33 van 2 weken geleden. Ook de waarde van de rode bloedplaatjes waren weer normaal.
Erg blij mee!
Ze vermoede dat de waarde idd toch zo veel verhoogd was door de stress op de trailer en kliniek, alles bij elkaar.


Wat fijn geen cushing ! :)
Maar wat dan wel ? Of gaat het inmiddeld zoveel beter dat je nu niet verder gaat onderzoeken ?

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:32

Bedankt voor alle reacties! Ik ga voorlopig niet beginnen aan medicatie voor cushing. Vandaag heeft een foto een kaak fractuur zichtbaar gemaakt helaas.. eerst dat behandelen en dan over een tijdje opnieuw testen of er überhaupt nog sprake is van cushing.