[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:13

EmptyWords schreef:
Mau heeft inderdaad cushing. Van de week medicijnen ophalen.

Doen jullie nog meer/andere.dingen dan alleen prascend? Ik las dat prascend opbouwen beter is dan meteen een hele pil geven?

Was de waarde erg hoog? Een hele is best veel hoor. Ik zou beginnen met een kwart en kijken of je verschil ziet na een paar weken. Marissa staat al zon 6 jaar op een halfje en doet het er goed op. En dat terwijl de da toendertijd ook een hele adviseerde voor een Haflinger

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:16

Ik zou beginnen met 1/8. Is even wat gepriegel, maar dan kun je het rustig opbouwen.

Ik heb mijne net maar regendeken aan gedaan. Hij stond er zo triest bij vanmorgen. Hij is bij de ribben flink mager (je ziet ze goed) maar op billen heeft hij een geultje. Beetje tegenstrijdig.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:20

Ik ben jaloers op die lage dosis :+
Ik zit nu ondertussen na al die jaren op 1 3/4 pil. Paardje is 1.60m.
Prijzige affaire :')

En de merrie die al 3 jaar geen pillen meer krijgt, ziet er eigenlijk bijna even goed uit.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:22

Pandora je kunt ook eens horen bij je da naar Pergoquin. Schijnt hetzelfde te zijn maar dan goedkoper

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:24

Eliana schreef:
Ik heb mijn pony laten prikken afgelopen week en had nu de uitslag binnen, ze moeten onder de 30 zitten en ze had nu 85. Dus we gaan de medicijnen ophogen, ze kreeg eerst 1/4 maar we gaan nu rustig ophogen naar 1/2.


Moeten ze echt onder de 30 zitten? Mijn pony was getest ivm rondom bevangen en hij is niet vet of teveel gras ofzo, alle symptomen van Cushing maar uitslag was 45, dierenarts zei dat hij negatief was?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:25

Ik wilde met een kwart beginnen. Weet niet wat de waarde was, zat bij de kapper, dus niet heel veel doorgevraagd.

Afbeelding
Vanochtend de regenliner onder zijn vliegendeken gedaan

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:49

Siersma schreef:
Pandora je kunt ook eens horen bij je da naar Pergoquin. Schijnt hetzelfde te zijn maar dan goedkoper


Ik heb al een grote doos Pergoquin in bestelling staan :D
Was natuurlijk al allemaal uitverkocht en staat dus in backorder bij de fabrikant. Heb ik weer :')

Voor de kleine doosjes scheelt het 3 euro per doos met prascend, maar de grote maken wel wat meer verschil gelukkig :P

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:17

Empty words: kijk naar je paard hoeveel medicatie hij nodig heeft. Begin met een kwart en verhoog dit naar een half en kijk het dan even een paar weken aan. Het kan sowieso een aantal weken duren voordat de medicatie optimaal werkt. Stel je verhoogd te snel en je zit al op 1 tablet, kan het ineens 'inkicken' en heb je nog een suf paard.

Ik heb het idee dat de dierenartsen bijna standaard een halfje voorschrijven voor pony's en een hele tablet voor paarden.

-
Heeft iemand ervaringen hiermee? Cushing is een foutje vanuit de hypofyse (even kort door de bocht maar correct me if I'm wrong). Kan het zijn dat de hypofyse gaat groeien en gaat drukken op andere plekken in de hersenen?
Mijn pony heeft af en toe zulke moodswings (per dag maar ook per moment) of ineens een 'tick' in z'n kop dat hij eventjes 'agressief' is.
(Nooit een schatje geweest op stal. Altijd oren plat, je vies aankijken etc maar nooit! proberen te happen of trappen. Maar ik heb hem 12 jaar en ben soms echt even geïntimideerd door z'n gedrag := )
Hij is in een jaar tijd van 1/4 naar 3/4 tablet gegaan, nog steeds niet veel maar in verhouding dus flink verdubbeld.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:25

Nyaleti schreef:
Empty words: kijk naar je paard hoeveel medicatie hij nodig heeft. Begin met een kwart en verhoog dit naar een half en kijk het dan even een paar weken aan. Het kan sowieso een aantal weken duren voordat de medicatie optimaal werkt. Stel je verhoogd te snel en je zit al op 1 tablet, kan het ineens 'inkicken' en heb je nog een suf paard.

Ik heb het idee dat de dierenartsen bijna standaard een halfje voorschrijven voor pony's en een hele tablet voor paarden.

-
Heeft iemand ervaringen hiermee? Cushing is een foutje vanuit de hypofyse (even kort door de bocht maar correct me if I'm wrong). Kan het zijn dat de hypofyse gaat groeien en gaat drukken op andere plekken in de hersenen?
Mijn pony heeft af en toe zulke moodswings (per dag maar ook per moment) of ineens een 'tick' in z'n kop dat hij eventjes 'agressief' is.
(Nooit een schatje geweest op stal. Altijd oren plat, je vies aankijken etc maar nooit! proberen te happen of trappen. Maar ik heb hem 12 jaar en ben soms echt even geïntimideerd door z'n gedrag := )
Hij is in een jaar tijd van 1/4 naar 3/4 tablet gegaan, nog steeds niet veel maar in verhouding dus flink verdubbeld.


Ja, ik ben me hier nu ook op aan het inlezen gezien Larix afgelopen winter ook een soort van epileptische aanval heeft gehad. Heb veel studie gelezen maar ben er nog niet helemaal uit :)

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:27

Ja ik krijg er ook niet zoveel over gevonden. Maar het kán wel toch? Dat de hypofyse groeit? Of is dat door andere zaken dan dan Cushing?
Heb ooit wel eens gelezen dat het kan groeien als een tumor maar die site heb ik destijds snel weg geklikt :+

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:29

Ik had wel het idee dat het wat deed, mijn pony werd ook steeds sacherijniger en soms ook echt agressief

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:30

BarbaraNova schreef:
Eliana schreef:
Ik heb mijn pony laten prikken afgelopen week en had nu de uitslag binnen, ze moeten onder de 30 zitten en ze had nu 85. Dus we gaan de medicijnen ophogen, ze kreeg eerst 1/4 maar we gaan nu rustig ophogen naar 1/2.


Moeten ze echt onder de 30 zitten? Mijn pony was getest ivm rondom bevangen en hij is niet vet of teveel gras ofzo, alle symptomen van Cushing maar uitslag was 45, dierenarts zei dat hij negatief was?


Tot de 40 oid kan nog een grensgeval zijn gaf mijn dierenarts aan.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:09

Oke dus mijn shet is geprikt eind november, maar het schijnt dat dan de waardes hoger mogen liggen. Zijn waarde was toen 45. Dierenarts wil er niets aan doen.

Ik ben me ook aan het inlezen en het komt ook voornamelijk door dopamine wat door de hersenen niet meer aangemaakt wordt, dat is je gelukshormoon zeg maar. Deze is verstoord wat andere functies in het lichaam ook verstoord. Omdat mijn dierenarts nog niets wil doen heb ik nu fluweelboon en L-Tyrosine besteld wat de aanmaak daarvan stimuleert....kan niet niets doen dus wil wel dingen proberen...

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:01

Ja het hangt er wel vanaf wanneer je prikt inderdaad, in de beginpost staat dat ook uitgelegd. In het najaar is de waarde standaard hoger

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:05

Ik laat hem gewoon binnenkort nogmaals prikken, hij heeft echt alle symptomen, krijgt geen suikers of gras en blijft zo vreselijk schommelen met bevangenheid. Hoefsmid is er ook heilig van overtuigd...dus geven niet op...

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:14

En hebben ze hem al wel eens getest op insuline resistentie?
Mijn pony had bij de eerste keer prikken ook een twijfel waarde, maar toch gestart met medicijnen.

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:45

BarbaraNova schreef:
Ik laat hem gewoon binnenkort nogmaals prikken, hij heeft echt alle symptomen, krijgt geen suikers of gras en blijft zo vreselijk schommelen met bevangenheid. Hoefsmid is er ook heilig van overtuigd...dus geven niet op...



Misschien kun je een andere dierenarts vragen wel medicijnen te geven.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:57

monsera schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik laat hem gewoon binnenkort nogmaals prikken, hij heeft echt alle symptomen, krijgt geen suikers of gras en blijft zo vreselijk schommelen met bevangenheid. Hoefsmid is er ook heilig van overtuigd...dus geven niet op...



Misschien kun je een andere dierenarts vragen wel medicijnen te geven.


Prascend mag alleen op recept. "Mijn DA heeft geprikt, vond de waarde goed en wilt geen medicatie geven" zou het heel raar vinden als je het mee zou krijgen.
Opnieuw laten prikken buiten de SR. En dan overleggen met de DA dat je toch graag wilt proberen met de tabletten.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:49

Vandaag begonnen met de prascend. Op jullie (en veel internet) advies benieuwd begonnen met een kwart pil ipv meteen een.hele.

Aangezien die van mij een zeikerd is met eten, na onderzoek(of een topic hier op bokt) de pil rectaal gegeven. Dat is echt een fluitje van een cent. Toevallig een uur later heeft hij gepoept tijdens het rijden en kon geen pilletje meer vinden. Dus ik ga ervanuit dat deze opgenomen is.

Nu dit eerst 2 weken doen. Daarna ga ik even kijken hoe het gaat.

Op de vacht na geen klachten van m, maar die vacht zal wel niet met 2 weken opknappen

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:57

wauw, wist niet dat je orale medicatie rectaal kan geven? is de werking dan gewoon hetzelfde?>

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:59

BarbaraNova schreef:
wauw, wist niet dat je orale medicatie rectaal kan geven? is de werking dan gewoon hetzelfde?>

Ja, er staat hier iets over op bokt
Kitty_ @ [VS] Probleem met pil geven.

De reactie van kitty

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:02

Die van mij is normaal echt een draak met eten, maar de Prascend eet ze zo met een paar brokjes mee naar binnen. Snap er helemaal niks van, want er hoeft maar iets anders te zijn aan de brok en dan lust ze het niet.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:27

EmptyWords schreef:
BarbaraNova schreef:
wauw, wist niet dat je orale medicatie rectaal kan geven? is de werking dan gewoon hetzelfde?>

Ja, er staat hier iets over op bokt
Kitty_ @ [VS] Probleem met pil geven.

De reactie van kitty


ja als ik er zo even over nadenk, waarom niet? neemt ws ook gewoon goed op via de slijmvliezen dan...

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:31

Mijn paard kijkt me wel aan alsof ik hem.iedere avond aanrand, maar het is wel lekker snel gedaan en geen gedoe met smaak

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:15

Ik heb een vraag aan jullie. Hoewel ik al heel veel jaren een PPID-er heb lopen, is hij nog nooit hoefbevangen geweest. Vandaag kwam de bijrijder en Amerigo liep niet helemaal goed. Niet stokkreupel, maar ook niet helemaal zuiver. Gisteren heb ik hem even gelongeerd en toen dacht ik in het begin ook even iets te zien, maar later niet meer. Alle hoeven voelen warm aan, maar ja, komt dat door het weer of zou hij toch hoefbevangen kunnen zijn (of er tegenaan)? Of is dat nooit bij 4 hoeven tegelijk?
Graag hoor ik van jullie