Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 369 van de 434 [ 10832 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372 ... 434  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Mag ik hier meelezen en me melden?
Ik heb een minipaard merrie die nu 12 jaar is. Ik heb haar al sinds ze een veulen is dus ik weet perfect haar voorgeschiedenis. Dit jaar werd ze voor het eerst ooit hoefbevangen. Was de eerste keer gelukkig snel over met medicatie en geen gras meer te krijgen. Ondertussen is ze opnieuw hoefbevangen. Nu voor de derde keer en ze geraakt er maar niet van af. Ondertussen al bijna 3 weken. Ondanks dat de dierenarts vaak kwam vertrouwde ik het niet en werd ze slechter en slechter. Dus vorige vrijdag naar het ziekenhuis gewoon gereden en helaas, hoefbeen is 8 graden gekanteld. Ok, hoefsmid heeft haar gekapt daar en bloedonderzoek gedaan. Terug pijnstilling en ontstekingsremmer en naar huis. Het bloedonderzoek wees uit dat ze Cushing heeft. Voor mij iets geheel nieuw. We gaan vandaag nog medicatie ophalen voor haar. Maar heeft iemand ervaringen met het kantelen van een hoefbeen en Cushing hier? Ze heeft nog steeds pijn. Dat zien we. Ik mag hopen dat alles snel aanslaat voor haar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:22 



 
Profiel   

Beginnen met de pillen ( wel opbouwen best ), een dieet van weinig suikers en zetmeel zodat ze een heel slank lijntje krijgt en geduld. Bergen geduld.

Voor verlichting van de acute pijn zou je ook TLC frog supports kunnen proberen. Geeft de straal tegendruk. Was hier echt dag en nacht verschil voor de merrie.

Hier nog een interessant artikel ivm hoefbevangenheid
https://www.laminitisclinic.org/What%20 ... o%20do.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:23 



 
Profiel   

Wie heeft er ervaring met hypobalans van Phytonics. Dit ter vervanging van Pracend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:00 



 
Profiel   

essie23 schreef
Wie heeft er ervaring met hypobalans van Phytonics. Dit ter vervanging van Pracend?


Zoek even via de zoekfunctie onderaan dit topic in dit topic zelf op hypobalans/ hypo balans/ hypo balance . Volgens mij zelfs op de vorige bladzijde iemand die het gebruikt ( of was dat in een ander topic ?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 11:03 



 
Profiel   

Ik heb een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven voor ik met de pillen begon, maar da's niet hetzelfde als hypobalans zie ik op de ingrediëntenlijst.
Dus aan mij heb je eigenlijk niks :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:05 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik heb een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven voor ik met de pillen begon, maar da's niet hetzelfde als hypobalans zie ik op de ingrediëntenlijst.
Dus aan mij heb je eigenlijk niks :')

Dankjewel, geef je nu wel pracend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:13 



 
Profiel   

Maris schreef
essie23 schreef
Wie heeft er ervaring met hypobalans van Phytonics. Dit ter vervanging van Pracend?


Zoek even via de zoekfunctie onderaan dit topic in dit topic zelf op hypobalans/ hypo balans/ hypo balance . Volgens mij zelfs op de vorige bladzijde iemand die het gebruikt ( of was dat in een ander topic ?)

Dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:13 



 
Profiel   

Ik verbaas me dat sommigen van jullie een 'vervanger' zoeken voor de Prascend. :o Dat is zeker niet als oordeel bedoeld (ik vind het echt reuze interessant om te lezen!), maar ik durf dat zelf echt niet aan met onze Tinker..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 23:34 



 
Profiel   

essie23 schreef
Wie heeft er ervaring met hypobalans van Phytonics. Dit ter vervanging van Pracend?


Hypobalans geef je voor de ondersteuning van de suikerstofwisseling. En wordt gegeven aan paarden die gevoelig zijn voor suikers en daardoor b.v. bevangen worden. Paarden met PPID zijn vaak wel gevoelig voor suikers en daardoor wordt het wel gegeven aan PPID maar het is zeker geen vervanger voor de Prascend want, Prascend zorgt ervoor dat het hormoon dopamine in het lichaam van het paard weer aangevuld wordt en de remming in de hypofyse van de hormoonproductie weer toeneemt.

Hypobalans wordt wel als extra ondersteuning gegeven bij PPID masr niet als vervanger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:39 



 
Profiel   

Gluco balance is voor de suikerstofwisseling. Hypo balance voor de "hormoonstofwisseling". Ik hoor wel van sommige wel dat ze hypo balance geven ipv prascend, maar dan reageren ze vaak niet goed op de prascend

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:38 



 
Profiel   

essie23 schreef
Pandora2 schreef
Ik heb een jaar CushX van Hilton Herbs gegeven voor ik met de pillen begon, maar da's niet hetzelfde als hypobalans zie ik op de ingrediëntenlijst.
Dus aan mij heb je eigenlijk niks :')

Dankjewel, geef je nu wel pracend?


Jep. Al een jaar of 7. De pillenfabriek heeft aan mij een goeie klant onderussen :')
Heb in eerste instantie een jaar CushX geprobeerd. Haar vacht werd er wel beter door, maar het bleef niet duren. Dus dan toch maar overgegaan op de prascend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:45 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Gluco balance is voor de suikerstofwisseling. Hypo balance voor de "hormoonstofwisseling". Ik hoor wel van sommige wel dat ze hypo balance geven ipv prascend, maar dan reageren ze vaak niet goed op de prascend


Oh klopt ik zat verkeerd te denken er is ook zoveel te krijgen voor elk ditje en datje wel wat en dan raak je weleens in de war.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 13:41 



 
Profiel   

Mag ik hier even binnenvallen met een vraag?
Bij mijn oudste merrie is in september de diagnose PPID gesteld, ze is in augustus hoefbevangen geweest waarna we besloten om bloedonderzoek te doen. Toen meteen gestart met medicatie en eigenlijk deed ze het best goed. Echter begint ze af te vallen, ze was na de bevangenheid mooi slank maar nu begint ze iets te ver door te slaan en de winter moet nog komen. Ze is pas 19 en het gebit is verder nog prima. Ze is behoorlijk kieskeurig, dit is een probleem wat al veel langer speelt maar in het verleden werd ze altijd heel makkelijk dik dus was het niet echt een probleem als ze een tijdje wat slechter haar voordroog of hooi at.

Ze krijgen in principe hier voordroog van eigen land maar blijkbaar zijn sommige balen vies, geen idee waarom maar de rest is ook niet super enthousiast maar die eten het wel gewoon en die van mij laat het 's nachts allemaal liggen en overdag eet ze wat met de rest mee . Aan het ruwvoer kan ik niet zoveel veranderen want ze heeft ook nog een onderliggend longprobleem dus droog hooi gaan voeren is niet echt een optie want hiermee doet ze het qua longen eindelijk goed. Daarnaast krijgt ze op dit moment bietenpulp een halve kg per dag, zodra je meer geeft laat ze het ook staan of als er iets te veel water bij zit dan hoeft het ook al niet meer -O- .

Wat voeren jullie je paarden met PPID die wat extra aan mogen komen? Slobber en nat eten vind ze ook niks dus iets als seniores priores valt al snel af want dat vind ze dan te nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:52 



 
Profiel   

Als ze minder goed hooi/ voordroog eet zal je ruwvoervervangers moeten gaan voeren. Hier een artikel over ruwvoervervangers. https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Wel heel veel van de voeders zijn op basis van slobber. Maar je kan natuurlijk ook denken aan gehakselde grassen b.v. of bijvoorbeeld nature's best van pavo.

En krijgt ze wel genoeg eiwitten binnen ? PPID verbruikt meer eiwitten namelijk.


Laatst bijgewerkt door Maris op 29-11-21 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:06 



 
Profiel   

Ik voer mijn merrie Coolstance Copra, gemicroniseerd lijnzaad en eiwitrijke grasbrok... en ze gaat weer als de brandweer!
Lekker met warm water :-P

Zij heeft ook snel last van haar luchtwegen, maar ik stoom haar hooi... gewoon hooi dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:09 



 
Profiel   

Ik voer mijn merrie die niet zoveel meer lekker vond na de diagnose en start medicatie Cushcare van Dodson en Horrell. Daarnaast voor de afwisseling de Balancer Go Lite van Dodson en Horrell.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:12 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips alvast! Ik ga er naar kijken.

Maris: Ik denk dat bij de eiwitten misschien wel een probleem zit. Normaal gezien zou ze denk ik voldoende eiwit moeten halen uit het voordroog maar de combi PPID en minder eten zou weleens voor een te kort kunnen zorgen.

Ninx: Stomen zou als ze aan huis zou staan ook mijn voorkeur hebben maar helaas is die mogelijkheid er nu niet. We hebben onvoldoende opslag ruimte voor droog hooi en dan zouden we voor 13 merries moeten gaan stomen dat gaat gewoon niet lukken. Ik wil haar eigenlijk ook niet verhuizen omdat ze zich verder wel heel prettig voelt op deze stal en ze niet altijd even makkelijk is in de groep.

Haar long probleem is waarschijnlijk behoorlijk heftig. Ze is vorig jaar in Utrecht aardig binnenstebuiten gekeerd voor de longen. Ze heeft of een soort chronische ontsteking of een longtumor, diagnose zou je moeten bevestigen met een longpunctie maar omdat ze het toen goed deed en het verder weinig verandert aan de prognose en de behandeling er toen voor gekozen om het niet doen omdat er wel een risico aan zit. En eigenlijk wees het hele plaatje met alle uitslagen bij elkaar wel sterk in de richting van de tumor. Dus het kan ook zijn dat dat de reden is dat ze terugvalt maar verder doet ze het eigenlijk prima en met de diagnose PPID heb ik toch weer een klein beetje de hoop dat het toch een rare ontsteking was/is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:45 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik voer mijn merrie Coolstance Copra, gemicroniseerd lijnzaad en eiwitrijke grasbrok... en ze gaat weer als de brandweer!
Lekker met warm water :-P

Zij heeft ook snel last van haar luchtwegen, maar ik stoom haar hooi... gewoon hooi dus.

Ik ben sinds vorige week mijn pony coolstance copra aan het voeren. Hij krijgt dit naast de Vitalbix daily complete. Hoeveel geef jij hiervan? Ik geef m nu ongeveer 120 gram per dag en wil dit langzaam wat opvoeren. Ik weet alleen niet wat de max is voor een pony van 1,20. Hij heeft spierverlies en wat teveel ribben zichtbaar. Sinds twee maanden aan de pracsend.

Hij vindt het echt geweldig lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:01 



 
Profiel   

Mijn longproblemen en PPID paard krijgt,
-nat hooi
-Pavo vital als vitaminebrokjes
-Bietenpulp
-Cavalor fiber force als aanvulling
-Lijnzaadolie afwisselend met gewoon lijnzaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:29 



 
Profiel   

Mijn man heeft wat nieuws bedacht....

Met de boormachine een gat in de snoepjes boren :+

Weer een nieuwe variant op de verstop je snoepjes tactiek :D


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:28 



 
Profiel   

Pluklief ik geef mijn kieskeurige merrie pavo 18+, wortels en zn luzerne om in de winter niet te mager te worden. Dit eet ze goed.
Creatieve man Daan!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:16 



 
Profiel   

Vala schreef
Wat apart, mijn DA heeft zelf de Prascend vervangen door Pergoquin.
Ik heb de mijne helemaal van de medicatie afgehaald. Hij at slecht en was steeds zo sip. Misschien een grote gok maar hij eet nu weer goed zonder medicatie. Behalve de rare vacht heeft hij verder geen klachten. En die rare vacht bleef precies hetzelfde, ook met de medicatie.



Mijn paard ziet er ondertussen super uit, rare vacht blijft maar verder geen problemen. Hij eet goed, is vrolijk. Weer helemaal terug is ie. Medicatie was in zijn geval erger dan de kwaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:48 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Mijn man heeft wat nieuws bedacht....

Met de boormachine een gat in de snoepjes boren :+

Weer een nieuwe variant op de verstop je snoepjes tactiek :D


[ [url=m/9QXbtx.png]Afbeelding[/url] ]


:')
Sterke snoepjes zijn het :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:51 



 
Profiel   

Ik denk dat ik mijn merrie van 27 Hartogh grasmix bij ga voeren. Maar er is ook een senior versie van. Iemand ervaring welke ik moet nemen? Ik wil dit bij voeren omdat ze moeite heeft dat er geen gras meer is. Alleen hooi kan ze wat lastig verwerken ivm haar afgesleten kiezen

Edit, ze heeft dus ppid en krijgt daar een halfje voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:28 



 
Profiel   

Senior is iets zachter van structuur.
Mijne vond beide lekker.

Je zou ook van vitalbix de timothee versie kunnen nemen.. lager in suikers dan de hartog.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 369 van de 434 [ 10832 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372 ... 434  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen