[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:31

Ik weet niet waarvan je onderzoek wilt zien ? Maar het is wel bekend dat paarden met meer stress hogere ACTH waardes laten zien in het bloed. Zo ook paarden met pijn ( maar dat is ook een vorm van stress natuurlijk ).

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:51

Geef bij je dierenarts wel duidelijk aan dat je op PPID wilt testen, dit moet in andere buisjes, dacht ik, die moet hij/zij dan wel mee hebben.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:30

Maris schreef:
Ik weet niet waarvan je onderzoek wilt zien ? Maar het is wel bekend dat paarden met meer stress hogere ACTH waardes laten zien in het bloed. Zo ook paarden met pijn ( maar dat is ook een vorm van stress natuurlijk ).


Ik ben dus benieuwd naar onderzoek die dit dus staaft, de uitspraken die je doet. En dus hoeveel verschil het maakt of je thuis laat testen of op de kliniek.

Positief net op het randje kan ik mij voorstellen dat het misschien verschil maakt. Maar paarden die duidelijk positief testen, zouden die dan negatief hebben getest als ze thuis waren getest ipv op de kliniek? Dat soort vragen roept dit bij mij op.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:08

Nou op het randje wel. Hier een shet die verstijfde tot standbeeld toen hij de veearts zag. (slechte ervaring met misprikken door betreffenede arts)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:48

MarliesV, ik weet geen direct onderzoek, maar wel : ACTH stimuleert de schors van de bijnieren. De bijnierschors maakt het hormoon cortisol aan, ook wel het stresshormoon genoemd.

ACTH heeft dus met cortisol te maken. Dus met stress in het lichaam. Hoeveel de ACTH waarde stijgt zal afhankelijk zijn van het paard en de hoeveelheid stress.
bij mijn paard was de ACTH waarde duidelijk verhoogd, maar na 4 maanden weer helemaal normaal ( zonder medicijnen ). Was de waarde de eerste keer verhoogd door stress ? Of houdt een verhoogde ACTH waarde niet altijd in dat er sprake is van PPID ? Misschien beide...
hij had trouwens wel een aantal kenmerken van cushing dat jaar. bv de krulletjes vacht ( als hij nat was ).

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:13

Net nieuwe voorraad Prascend gehaald bij de da. Weer duurder geworden. In maart betaalde ik 175 euro voor 80 pillen. Nu 195 euro! Ik vind dat toch wel een hele verhoging. Gelukkig redden we het nog met 3/4 per dag

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:54

Siersma schreef:
Net nieuwe voorraad Prascend gehaald bij de da. Weer duurder geworden. In maart betaalde ik 175 euro voor 80 pillen. Nu 195 euro! Ik vind dat toch wel een hele verhoging. Gelukkig redden we het nog met 3/4 per dag


Dat is pittig meer dan dat ik betaal, ik haal 160 tabletten in begin vorig jaar was het €235,44 1x en eind vorig jaar €242,50 betaald en toenvallig 2 weken geleden nieuwe gehaald en betaalde toen €254.63 voor 160 tabletten.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:58

Praktijk is vorig jaar over genomen door Evidensia, die staan bekend als duur kom ik tegen op google. Er is nog een andere praktijk waar ik Pergolin zou kunnen bestellen, maar dat is zo lastig om daar contact mee te krijgen dat ik het wel prima vind( hoe erg ook)

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:23

Toevallig vandaag ook nieuwe gehaald
Kon nu kiezen tussen pracend en pergolin
Heb nu pergolin 200 voor €224

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:19

Bij mijn evidensia kliniek is de prijs omlaag.... 160 pillen voor 275,- (was 310).

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:35

manzano schreef:
Bij mijn evidensia kliniek is de prijs omlaag.... 160 pillen voor 275,- (was 310).

Oh dan logt het dus niet aan de Evidensia maar echt aan deze praktijk. Vroeger waren ze juist goedkoop maar nu helaas niet meer. Zelfs voor een recept vroegen ze geld, geloof iets van 30€. Dus als het al voordeliger is om bij een andere parktijk te bestellen is dat ook niet meer zo voordelig

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:01

Ik heb bij andere kliniek nooit recept hoeven laten zien. Zou dus even rondbellen eventueel.
En grotere verpakking kopen scheelt ook.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:59

Probleem is dat ik dus op een eiland woon. Versturen gaan ze sowieso niet doen en ophalen kan ook eigenlijk nooit want ik ben alleen in weekenden aan de overkant.

Moest volgens de andere praktijk met recept of opnieuw prikken, wat ik wel begrijp

Iorrr

Berichten: 4041
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:51

Sorry dat Ik zo maar binnen kom vallen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik kom er niet uit…

Pony van dochterlief heeft PPID en staat daarom sinds kort op prascent (1/4 pil). Pony ziet er fantastisch uit, glimt als een malle, haar is er uit en ze is goed te pas. Toen wij hoorden dat ze PPID had zijn we gelijk over gegaan op Cavalor fiberforce omdat daar weinig suiker en zetmeel in zit. Echter deze pony springt normaal wel een M parcours en wij hopen ook nog Z te gaan doen… Nu merken we in alles dat de pony meer nodig is: de power is er af.
Er moet dus wat bij qua voet, maar wat?
Ik neig naar haver, omdat dat langzame suikers zijn… ook Linamix heeft de ruveu gepasseerd. Maar wat raden jullie aan / hebben jullie goede ervaringen mee?

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:09

Officieel zou je niet meer met de pony mogen starten. De werkzame stof in de medicatie wordt door de FEI als doping gezien en dus door de KNHS ook. Dat is alleen maar te testen met een bloedonderzoek en dat gebeurt op gewone wedstrijden amper tot nooit. Maar officieel is het dus wel zo.

Dat even terzijde, dan: wat waren de symptomen dat jullie getest hebben op PPID? Zo te horen hebben jullie het management mooi voor elkaar als de pony het zo goed doet, dan zou ik zeggen: never change a winning team. Dus niet teveel dingen veranderen ineens. Dan weet je ten eerste niet wat werkt en wat niet werkt, plus, de pony deed het best goed toch, dus waarom veranderen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:00

Klinkt idd als energietekort ( door ander voer ? ) .
PPID kost het lichaam heel veel eiwitten. Dus misschien moet je het qua voer in die hoek zoeken. Had de pony last van HB of gevoelig ervoor ? Want er zijn ook paarden/ponies die PPID hebben maar niet gevoelig voor HB...

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:06

Het beste is dus testen in het najaar begrijp ik? Want nu testen heeft dan denk ik geen zin? En mag je niet meer starten dus als ze het hebben en medicijnen moeten ervoor. Dat zou wel erg jammer zijn nu ik lekker aan het starten ben. Ze moet in augustus of september of oktober geent worden (weet ff niet zeker) dus dan vraag ik het wel aan de dierenarts. Mijn paard heeft vooral wat langere haren, niet krullend. Ze zweet ook wel veel maar dat doet ze eigenlijk altijd al sinds ik haar ken (8 jaar geleden)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:11

xxxmh schreef:
Het beste is dus testen in het najaar begrijp ik? Want nu testen heeft dan denk ik geen zin? En mag je niet meer starten dus als ze het hebben en medicijnen moeten ervoor. Dat zou wel erg jammer zijn nu ik lekker aan het starten ben. Ze moet in augustus of september of oktober geent worden (weet ff niet zeker) dus dan vraag ik het wel aan de dierenarts. Mijn paard heeft vooral wat langere haren, niet krullend. Ze zweet ook wel veel maar dat doet ze eigenlijk altijd al sinds ik haar ken (8 jaar geleden)


Nou...... daar zijn de meningen erg over verdeeld. De fabrikant van preascend ziet graag testen in najaar idd. Helaas. Meeste kans dat de ACTH waarde te hoog is dan. Ook bij gezonde paarden gaat de ACTH waarde omhoog in die tijd. Soms dan te hoog ( terwijl ze geen PPID hebben ).
Dus eigenlijk is buiten de sr testen een betere bevestiging van PPID. MAAR zoals hierboven al wordt verteld, een hoge ACTH waarde hoeft niet perse PPID te zijn. Ze weten er gewoon echt nog niet alles van. Is trouwens wel alternatief gezien.

Iorrr

Berichten: 4041
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:51

De symptomen waren er eigenlijk best veel:
De hele winter vond ik haar maar zo zo.. alles ging wel, maar niet van harte. Clubles van een uur ging ze af en toe staan en wou niet meer lopen, snel aan de dunne mest, lang haar (twee keer geschoren), erg zweten, hoesten (wat de nooit deed), voor het eerst in dr leven regenschurft en ten slotte werd ze na een flinke buitenrit ‘kreupel’ of net niet rad… toen ik haar na twee weken rust longeerde viel opeens het kwartje: Cushing! Gelijk bloed laten prikken en ja hoor! Ze is noot bevangen geweest maar hing hier wel al twee keer tegen aan.

Wat doen we doen: ze loopt zo’n 10 uur per dag op schraal land met hooi erbij. Op stal twee keer een plakje nat hooi en twee keer een halve schep Cavalor fiberforce. Hierbij krijgt ze een kopje lijnzaad, magnesium en iets voor de luchtwegen. Ze wordt 5x per week getraind door een meisje van 11 met sport ambitie, maar echt hard werken is dat natuurlijk niet ;)
Pony was tot een jaar geleden een vuurvreter eerste klas en heeft meerdere keren Z gesprongen. Nu is ze gewoon ‘mat ‘. Misschien is het zo en is ze niet meer geschikt als echte wedstrijdpony, maar we willen het wel een kans geven. Pony is dr gewicht in goud waard voor ieder kind die wil rijden. Goud en goud eerlijk en in voor alles, maar nu mist de power… Als het niet lukt, dan niet en heeft er een volgend kind een fantastische leerpony aan, maar daarvoor is het nu te vroeg ;)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:33

Echt energietekort denk ik ? Aanvullen met granen valt dus een beetje af ivm kans op HB, dus dan moet je het zoeken in vetten of eiwitten.
Wat kreeg ze voor de diagnose PPID ? wat is er veranderd aan voer ?
Plus misschien ook nog even afwachten wat de prascend gaat doen ( zo lang geven jullie het nog niet toch ?)

Hoeveel weegt die hele schep fiberforce per dag ? Zitten daar genoeg vit en min in voor de pony ? Is het hooi rijk genoeg ?
Power eraf sinds overgang naar fiberforce ?

VantLis
Berichten: 221
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:35

Hallo,

Mijn pony staat nu sinds oktober 2022 op 1.5 pil, dit gaat goed zonder bijwerkingen. Echter vertoonde hij vandaag vreemd gedrag. Het leek erop dat hij hallucinaties had tijdens het wandelen en op stal. Hij keek, ogen werden groot, blazen, willen vluchten, hij was onwijs bang. Dit gebeurde vanmorgen meerdere keren maar er was niets vreemds te zien. Kan dit een bijwerking zijn van de pracend?

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:02

Waarsch heeft hij iets gezien/gehoord of geroken wat jij niet hebt waargenomen. Na zo'n lange tijd opeens een plotselinge bijwerking lijkt me onwaarschijnlijk.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:27

Mijn paard had die waanbeelden juist van de PPID.. Echt heel akelig.
Het was een van de eerste symptomen, dus lang voor de diagnose.

Ik merkte ook dat dierenartsen het ook niet altijd weten, want het advies was om de prascend te verlagen bij dit gedrag, terwijl ik dacht verhogen.
Net als starten met de prascend, geen dierenarts die zegt dat je het op moet bouwen..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:40

VantLis schreef:
Hallo,

Mijn pony staat nu sinds oktober 2022 op 1.5 pil, dit gaat goed zonder bijwerkingen. Echter vertoonde hij vandaag vreemd gedrag. Het leek erop dat hij hallucinaties had tijdens het wandelen en op stal. Hij keek, ogen werden groot, blazen, willen vluchten, hij was onwijs bang. Dit gebeurde vanmorgen meerdere keren maar er was niets vreemds te zien. Kan dit een bijwerking zijn van de pracend?


Mijn paard had dit ook, maar dan zonder de prascend. totaal in paniek inderdaad.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:23

Maris schreef:
VantLis schreef:
Hallo,

Mijn pony staat nu sinds oktober 2022 op 1.5 pil, dit gaat goed zonder bijwerkingen. Echter vertoonde hij vandaag vreemd gedrag. Het leek erop dat hij hallucinaties had tijdens het wandelen en op stal. Hij keek, ogen werden groot, blazen, willen vluchten, hij was onwijs bang. Dit gebeurde vanmorgen meerdere keren maar er was niets vreemds te zien. Kan dit een bijwerking zijn van de pracend?


Mijn paard had dit ook, maar dan zonder de prascend. totaal in paniek inderdaad.


Hier ook. Nu met prascend/pergoquin geen last meer van. Zijn zicht en gehoor gaan wel achteruit, dus soms wel een schrikreactie.