[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:16

Ik ga dit weekend scheren.

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:31

De mijne is al geschoren begin september. Hij moet het hele jaar door gedaan worden. Wanneer zijn vacht te lang wordt gaat het scheerapparaat eroverheen. In de zomer gelukkig wel minder vaak dan in de winter. Hij heeft geen lange vacht maar wel een dikke.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:03

De afgelopen 10 jaar moest ik hem minstens 3x per jaar scheren. Maar laatste jaar niet meer. Ben heel benieuwd of het deze winter ook niet nodig is

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:05

Ik heb een paar jaar een jachtmodel geschoren omdat ze het snel warm had.
Maar de laatste jaren is het eigenlijk niet meer nodig. Hopelijk blijft haar vacht deze winter ook mooier als voorgaande jaren met dat have pilletje meer. Kwestie van waar voor je geld te krijgen :')

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:48

Gisteren geschoren hier

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:50

zippora schreef:
bol schreef:
Ik krijg met geen mogelijkheid die pil er niet meer in echt van alles geprobeerd. Hij krijgt een kwart per dag eet zijn voer niet meer doet geen kunstjes meer voer een snoepje ,Heb 3maanden het in zijn mond gestopt wat zich uit in wantrouwen wat ik echt verschrikkelijk vindt hij is mijn alles al bijna 15 jaar lang .Heb besloten om te stoppen en hypobalans besteld ik ken hem door en door dus zie gauw genoeg of hij stabiel blijft dus ik hoop echt dat het gaat werken allereerst voor hem maar ook voor mijn dit wantrouwen doet mijn pijn.


Ik ben uiteindelijk overgegaan op pergolide oplossen in water in een spuitje, spuitje door de stroop smeren en dan wachten tot hij zijn hoofd rustig houd en zijn mond open doet (spuitje steeds naast de mond houden). Na een aantal dagen had hij door dat het spuitje lekker was, dus ging steeds makkelijker. Na een paar maanden durfde ik het eindelijk aan zonder stroop en het gaat er nog steeds goed in. Met het spuitje komt het ook lekker ver in zijn mond/keel dus daar zitten misschien minder smaakpapillen.

Benieuwd of de hypobalans goed werkt. Mijn paard verliest vooral zijn smaak door de medicijnen, dus bijvoeren is echt een uitdaging.


Echt alles geprobeerd dank je wel voor je antwoord gisteren begonnen met hypobalans dus ben benieuwd.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:57

Wij hoeven gelukkig niet te scheren, ze staat wel onder een deken, dat gebeurt zodra de dagen korter worden en/of het minder warm of nat is. Vindt ze niet zo leuk, maar ze heeft wel een hekel aan regen. Dan gaat ze ook hoesten, dus we houden het zo onder controle.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:33

Nou, ik heb mijn merrie dit jaar weer laten testen.....351 dit keer, vorig jaar 122..... aanzienlijke verhoging.
Ik had nog geen medicatie ingezet....
Ze doet het verder erg goed.
Enige punt is dat ik haar tanden niet vertrouwde, dat ook laten checken en mogelijk toch eorth.
Dierenarts wil nu eerst uitluiten of de pijn de acth zo verhoogd.... dus röntgen, en als het eorth is behandelen, en dan na herstel opnieuw acth waarde checken....

Stel je voor dat de pijn dus die verhoging heeft veroorzaakt en ze geen ppid heeft.... zou toch mooi zijn, fingers crossed!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:02

Bij mijn zijn ook al zijn snijtanden eruit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:42

Ik ben benieuwd Ninx !
Die stijging is wel redelijk fors om enkel van haar tanden te komen. Moest ze zoveel last hebben, had je veel eerder al wat gemerkt denk ik.
Anyway, ik duim mee dat het geen ppid is natuurlijk :D
En heeft ze toch ppid, dan is het helemaal mooi dat ze het zo goed blijft doen zonder pillen.
Scheelt ook weer een paar eurocenten per maand :')

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:51

Ninx schreef:
Nou, ik heb mijn merrie dit jaar weer laten testen.....351 dit keer, vorig jaar 122..... aanzienlijke verhoging.
Ik had nog geen medicatie ingezet....
Ze doet het verder erg goed.
Enige punt is dat ik haar tanden niet vertrouwde, dat ook laten checken en mogelijk toch eorth.
Dierenarts wil nu eerst uitluiten of de pijn de acth zo verhoogd.... dus röntgen, en als het eorth is behandelen, en dan na herstel opnieuw acth waarde checken....

Stel je voor dat de pijn dus die verhoging heeft veroorzaakt en ze geen ppid heeft.... zou toch mooi zijn, fingers crossed!


Pijn kan het zeker verhogen.
Lastige is nu wel dat je nu hebt getest in de seasonal rise waarin de waarden sowieso verhoogd zijn. Dus wordt lastig vergelijken als je over een tijdje weer test. Maar hopelijk is het dan stuk beter.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:10

Ik ben radeloos
Ik dacht dat ik het uitgevonden halster en graasmasker
Hij liet de korf goed om zijn neus nu heeft hij hem dus helemaal kapot getrokken
De bodem is eruit
Hoe doen jullie dat geen graasmasker of geen weidegang

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:19

Hier geen graasmasker. Ondingen en pestspeeltuigjes noem ik het :') Maar ik ben van de oude stempel, dus please geen rekening houden met mijn mening hieromtrent :))

Hier strookbegrazing in voorjaar en najaar. Lees : 20cm over een lengte van 2m per dag erbij. De rest is gewoon afgegraasd land waar ze jaar in jaar uit oplopen.
Van juni tot september, als het gras volledig uitgebloeid is, mogen ze zich overdag op het grote land gaan volvreten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:26

ik vind graasmaskers ook echt geen leuke dingen voor paarden.. Ja ik weet ik zie paarden ook zeker van afvallen. Ik vind het al sneu dat ze zichzelf niet kunnen verdedigen.. of kunnen kroelen. Maar hier staat mijn haflingers hooguit 2 uur op het land. En ik bouw het rustig op en staan ze op gluco balance. Ze lopen in een giga paddock paradise mijn oudere haf is zelf 20 kilo daardoor afgevallen.

maar goed ik ben ook van de oude stempel en als het niet zou werken had ik vast wel overwogen. Heb we keer geprobeerd nog nooit zo boos paard gezien. En mijn haf is niet snel boos

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:00

Ik heb ook een graasmasker geprobeerd, mijn paard kreeg er stress van, dus snel weer afgedaan.

Ook wij doen in het risicoseizoen aan strookbegrazing, elke dag een heel klein reepje erbij, een strookje en verder toegang tot een afgezet deel op het zand, met hooi in een bak. Als de temperatuur gaat dalen en er niets meer in het gras zit, mag ze erop. Ze moet ook paard kunnen zijn. Vorige winter heeft ze veel op de wei gestaan en ik denk dat ze hoog in de waardes zit, maar zolang ze goed loopt, houden we het zo.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:34

Pandora2 schreef:
Hier geen graasmasker. Ondingen en pestspeeltuigjes noem ik het :') Maar ik ben van de oude stempel, dus please geen rekening houden met mijn mening hieromtrent :))

Hier strookbegrazing in voorjaar en najaar. Lees : 20cm over een lengte van 2m per dag erbij. De rest is gewoon afgegraasd land waar ze jaar in jaar uit oplopen.
Van juni tot september, als het gras volledig uitgebloeid is, mogen ze zich overdag op het grote land gaan volvreten.

Ik doe het ook liever niet maar sta op een pensionstal en dan word strookbegrazing niets

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:35

plutolover schreef:
ik vind graasmaskers ook echt geen leuke dingen voor paarden.. Ja ik weet ik zie paarden ook zeker van afvallen. Ik vind het al sneu dat ze zichzelf niet kunnen verdedigen.. of kunnen kroelen. Maar hier staat mijn haflingers hooguit 2 uur op het land. En ik bouw het rustig op en staan ze op gluco balance. Ze lopen in een giga paddock paradise mijn oudere haf is zelf 20 kilo daardoor afgevallen.

maar goed ik ben ook van de oude stempel en als het niet zou werken had ik vast wel overwogen. Heb we keer geprobeerd nog nooit zo boos paard gezien. En mijn haf is niet snel boos

Mijn haf accepteert het wel masker betekent wei
Kroelen gaat heel goed hoor sta er vaak vol bewondering na tekijken

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:37

Bucephalus schreef:
Ik heb ook een graasmasker geprobeerd, mijn paard kreeg er stress van, dus snel weer afgedaan.

Ook wij doen in het risicoseizoen aan strookbegrazing, elke dag een heel klein reepje erbij, een strookje en verder toegang tot een afgezet deel op het zand, met hooi in een bak. Als de temperatuur gaat dalen en er niets meer in het gras zit, mag ze erop. Ze moet ook paard kunnen zijn. Vorige winter heeft ze veel op de wei gestaan en ik denk dat ze hoog in de waardes zit, maar zolang ze goed loopt, houden we het zo.

Maar lage temperatuur betekent toch veel fructaan?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:39

Dat begrijp ik dat het op een pensionstal niet altijd haalbaar is om strookbegrazing te doen.
Ik kan je dus geen advies geven omtrent graasmaskers, maar misschien is een topic openen wel een idee en krijg je nuttige tips omtrent de verschillende maskers.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:02

Junior2019 schreef:
Maar lage temperatuur betekent toch veel fructaan?


Alleen als het gras daarna gaat groeien of als er vorst is, in de winter groeit het gras vrijwel niet en het heeft in de vorige winter nauwelijks gevroren.

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:11

Mijn PPID'er loopt verder zonder beperking in de wei. Mijn andere paard loopt met een graasmasker. Die heeft er echt totaal geen last van en is er verdomd handig mee. Het is dit óf geen wei omdat hij anders echt gevaarlijk dik wordt. Hij is nog steeds te zwaar en valt door het masker niet af, maar het blijft wel stabiel en geen harde manenkam meer.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:26

manzano schreef:
Mijn PPID'er loopt verder zonder beperking in de wei. Mijn andere paard loopt met een graasmasker. Die heeft er echt totaal geen last van en is er verdomd handig mee. Het is dit óf geen wei omdat hij anders echt gevaarlijk dik wordt. Hij is nog steeds te zwaar en valt door het masker niet af, maar het blijft wel stabiel en geen harde manenkam meer.

Die van mij word ook er niet slank van kan je nagaan als hij er geen aan heeft
Hij eet constant de andere staan weleens tesuffen hij niet met of zonder masker hij eet altijd

Ga nu maar s ochtends op de paddock met hooi en s middags tot ze naar binnen gaan op de wei
Moet toch wat als ik hem nu al op de paddock hou is de winter zolang voor hem

Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:31

Ik vind graasmaskers ook niets om bovengenoemde redenen.
Ik zet mijn paard bijv. liever 2 uur op de wei zonder graasmasker dan 4 uur op de wei met graasmasker.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:59

Hier nu gewoon overdag op de wei, zonder masker. Zoveel gras staat er ook niet. Maar so far so good.
Overigens vanwege haar slokdarmproblemen zou ik er eerder voor kiezen om haar met grasmasker op het gras te zetten dan zonder grasmasker kortere tijd op gras en veel op paddock met alleen hooi. Dus ik kan me prima voorstellen dat er genoeg redenen zijn om wel een grasmasker te gebruiken.

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:25

Voordeel van de wei is dat ze veeeel meer bewegen. In de paddock staan ze alleen maar stil bij het hooi.
Maar alles heeft z'n voors en tegens. Dit werkt voor ons heel goed.
Mijn merrie heb ik ooit geprobeerd met masker (op oude stal met minder management mogelijkheden) en die werd echt zwaar geïrriteerd. Dus verschilt ook per paard.