[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:11

mystery1980 schreef:
ik begreep dat de pil er anders uitziet, dus er zullen andere hulpstoffen zijn. Ook hoor ik berichten dat de opname in het lichaam anders is, al weet ik daar het precieze nog niet van.
Ook de dosering schijnt anders te zijn, en het snijden van de pil is daardoor ook anders. Ik zoek echt mensen die beide gegeven hebben en er meer over kunnen vertellen hoe het in de praktijk is.


Hier ook met alledrie ervaring. Pergosafe heeft idd een extra omhulsel/laagje waardoor deze minder vieze smaak af geeft en beter gegeten wordt soms. Maar deze is inderdaad niet te breken. Ik ken hiervan iig de 0,5 en 1,0mg. Ik weet niet of ze ook in 0,25 bestaan als je kwartjes nodig hebt. Zijn slecht/niet in gelijke delen te breken.

Hier merkte ik wel verschil bij de overgang van pergosafe naar pergoquin toen ik dit niet geleidelijk had gedaan, dus daarin zal er toch iets verschil in werking zitten mogelijk. De keer dat ik wel 2 weken om en om had gegeven was het geen probleem en merkte ik geen verschil.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:18

Ik heb ook alle 3 gegeven, ik heb nu de pergosafe. Ik vind het fijn dat ik geen pilletjes hoef te breken. En met een handje muesli gaat het vaak zo naar binnen. De pergosafe is een klein rond wit pilletje ter grootte van een doperwtje (iets kleiner nog).
De pergosafe is er in 2mg, 1mg en 0,5mg doseringen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:55

Ik heb mijn merrie (30) half februari laten inslapen. Ik heb nog een stuk of 450 capsules over. Ik deed ze hierin en dan of in voer/appel/wortel/banaan of direct in haar mond. mocht iemand interesse hebben stuur maar een PB'tje. Ik help er graag iemand mee

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:04

Blaze1994 schreef:
Ik heb mijn merrie (30) half februari laten inslapen. Ik heb nog een stuk of 450 capsules over. Ik deed ze hierin en dan of in voer/appel/wortel/banaan of direct in haar mond. mocht iemand interesse hebben stuur maar een PB'tje. Ik help er graag iemand mee


met "ze" bedoel ik de medicatie natuurlijk

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:22

Hoe snel zou Prascend effect kunnen hebben?

Ik weet dat in de bijsluiter 6 tot 12 weken staat en dat het soms zelfs tot een jaar kan duren, maar ik merk dat het staak gedrag na een kleine 2 weken medicatie aan het afnemen is. We gingen volgens Equilab gisteren weer met 25 km/uur door de bak. :+

Het betere weer, meer training en vooral veel balkjes werk wat ik op ben gaan pakken zouden natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn van verbeterd gedrag en meer looplust, maar goed ik geef nu natuurlijk ook Prascend..

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:53

Celebi schreef:
Hoe snel zou Prascend effect kunnen hebben?

Ik weet dat in de bijsluiter 6 tot 12 weken staat en dat het soms zelfs tot een jaar kan duren, maar ik merk dat het staak gedrag na een kleine 2 weken medicatie aan het afnemen is. We gingen volgens Equilab gisteren weer met 25 km/uur door de bak. :+

Het betere weer, meer training en vooral veel balkjes werk wat ik op ben gaan pakken zouden natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn van verbeterd gedrag en meer looplust, maar goed ik geef nu natuurlijk ook Prascend..


Ik merkte met een paar dagen al verandering, dus het zou best kunnen.
Anderzijds kan het volledige resultaat ook langer duren.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:59

Dat is fijn om te horen! Wie weet doet het dus echt al wat. <3

BelgenGek

Berichten: 2243
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:29

Een vraag aan jullie, overal waar mest van onze pony heeft gelegen zijn nu bruine plekken in het gras, kan dat vd pracend komen?
Ik haal 2x daags de mest eruit maar het is niet zo waar de andere pony (zonder medicatie) mest..
Heeft iemand hier ervaring mee?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:17

Ivm overlijden pony heb ik 120 pergoquin tabletten te koop, graag een pb bij interesse

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:17

Goedemorgen,
Ik lees altijd stiekem mee, heb al een lange tijd niets gepost.
Wij hebben afgelopen zondag afscheid genomen van Saber. Hij was op. Vreselijke keuze, maar wel een eerlijke keuze. Maar God wat mis ik hem ontzettend!!

Afbeelding
Simply the best ❤️

Ik heb nog een 1,5 strip pergoquin liggen. Heeft iemand hier daar belang bij?
Laatst bijgewerkt door Nijnteee op 29-03-24 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:18

Ojee, sterkte met het verlies allebei :(:)

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:35

Heel veel sterkte, blijft verdrietig :(:)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:59

Sterkte!

BelgenGek

Berichten: 2243
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:06

@Batlow en Nijnteee,
Wat verdrietig voor jullie, sterkte!

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:45

BelgenGek schreef:
Een vraag aan jullie, overal waar mest van onze pony heeft gelegen zijn nu bruine plekken in het gras, kan dat vd pracend komen?
Ik haal 2x daags de mest eruit maar het is niet zo waar de andere pony (zonder medicatie) mest..
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij hadden er 3 op lopen, in febr 1 ingeslapen dus nu nog maar 2. Maar hebben dat niet


Sterkte beide met t verlies.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:18

Oh heel veel sterkte nog nog.. Y;(

Hier is gisteren weer een buisje bloed afgenomen om te kijken of de ACTH waarde gedaald is en met hoeveel. De verwachting is ja, maar waarschijnlijk niet voldoende. Een kwartje voor een pony van 400 kilo is wel optimistisch natuurlijk. Maar het kan! We hebben hoop!

Ze vroeg me wel om te stoppen met muesli voeren vanwege de suiker. Ik was vergeten te zeggen dat het 18 plus muesli is en dat de suiker daar vrij laag in is, maar goed het zetmeel gehalte is wel hoog. Nu zag ik de inshape muesli die heel hoog in eiwitten is en laag in suikers en zetmeel. Zou dat wat zijn?

Op zich mag er namelijk nu een paar kilo van hem af. Hoewel de dierenarts er het liefste heel veel af ziet gaan voor het land ben ik daar ietwat voorzichtig mee. Hij valt altijd zo af op het land dat ik dan juist enorm moet gaan voeren dat ik kleine laagje spek nu niet extreem eng vind. Hij was opeens aangezet tijdens de vorst periode waarin we niks konden doen en hij tegelijkertijd ook balen te eten kreeg waar achteraf gezien waarschijnlijk veel suiker in zat.. Dus op zich was ik al iets terug geschroefd met de muesli (max een half schepje maar met supplenten) en de training is weer volop bezig. Elke dag doen we wat en echt een paar keer per week een goed half uur training onder het zadel en soms een langer buitenritje en ik had het idee dat hij dus in de afgelopen 4 weken daarmee ook alweer wat was afgevallen. De dierenarts vond dat toch niet zo. _O-

Blijft een lastige zo'n ronde pony met uitgezakte buik. Vertekend zo enorm dan ook.

Maar goed, zou die inshape dan wat zijn in plaats van de 18 plus?

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:27

Is ander hooi dan geen idee? Of minder?

Met inshape heb ik geen ervaring. Ik voerde ook altijd 18+, geen problemen mee.
Mijn andere merrie (geen ppid, wel hoefbevangen geweest) ben ik toen over gegaan op Cavalor Fiberfore. Ook heel weinig suikers en zetmeel.
Ze is nu weer wat te mager geworden, dus nu weer over gegaan op iets anders.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:34

Ze zijn na dit laatste restje van deze baal er doorheen op stal dus dan krijgen ze ander spul bij een andere boer vandaan. Het was heel droog donker voordroog en ze eten dit veel minder graag dus ik vermoed dat het suiker een stuk lager is. Aan de andere kant ook weer niet ideaal, want tot de vries periode en deze paar balen was ik juist nog met fibrebeet aan het bijvoeren. Hij schommelt dus heel snel met gewicht. Het gaat het heel snel af, maar het komt er (gelukkig ook) nog snel bij. Echt veel minder voeren vind ik lastiger. Hij eet buiten in de kudde weinig en 's nachts op stal eet hij dan bij. Normaal gezien krijgt hij daar onbeperkt en eet wat hij wil. Soms eet hij bijna alles, soms houdt hij een half net over zegmaar. Afhankelijk van de arbeid die dag en vooral of hij buiten in de kudde heeft mogen eten. Hij reguleert dit tot op heden echt goed dus ik hoop dat hij onbeperkt kan blijven staan. En ergens heeft hij ook gewoon een X aantal kilo nodig op een dag dus ik ga vandaag proberen te wegen hoeveel er nou daadwerkelijk in gaat. Heb het voor nu al vermengd met stro zodat het wel redelijk onbeperkt is maar lastiger uit het net te vissen tussen het stro door. Met de volgende balen moet ik weer gaan zien wat het gaat doen. Het zijn een paar 'noodbalen' tot het landseizoen begint. Doordat deze balen minder lekker zijn krijgt hij buiten meer de kans om wat te eten en zal hij dan in de nacht ook weer minderen gok ik. Maar dat is dus even aankijken. Het kan best zijn dat ik over een maand opeens toch weer flink ribben voel, zeker als ik tussendoor hem meeneem op vakantie.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:43

Celebi, ik heb even gemist waarom je muesli voert ? Ik begreep dat je pony eigenlijk een beetje te stevig is. Heeft hij geen energie genoeg ?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:54

Om zijn supplementen doorheen te mengen. Het is een kwart/half schepje per dag waar het voorschrift volgens mij 1,5 schep zou zijn. Op zich is het dus niet heel veel. En hij krijgt dit al 2 jaar in (dan al niet in combinatie met fibrebeet) en energie en aankomen was juist erg belangrijk voor hem al die tijd. Toevallig rond januari geloof ik met die vorst en toen weken regen niks kunnen doen en sowieso afgelopen winter veel regen en daardoor minder kunnen trainen waardoor hij wel iets aangekomen was. Maar niet heel schokkend hoor, ik hou zijn ribben en flanken elke dag standaard bij en de achterste ribben zijn gewoon nog te voelen, alleen voor zit net een laagje vet teveel over. Dat mag er inderdaad wel af. Neemt niet weg dat hij vanwege zijn leeftijd en PPID wel een hoge eiwit behoefte heeft dus die Fibrebeet/muesli is op zich niet onhandig, maar nu dus wel met mate. Het is even een lastige balans want een crash dieet moet het ook weer niet worden namelijk. Vandaar dat ik die inshape interessant vond omdat dat 'dieetvoeding' is met veel eiwitten. Het klinkt heel interessant voor een oudje met PPID.

Toen hij meer nodig had kreeg hij vaak driekwart schep muesli en een halve schep fibrebeet. Nu dus alleen een kwartje muesli voor de supplementen en stro door zijn hooi. Lijkt me best al een groot verschil. Ben ergens bang dat ie opeens weer mager staat maar goed dat zien we dan wel weer. Iets te dik is sowieso te dik.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:17

Mijn merrie die ook snel te dik is krijgt Slueslimix slobber om haar supplementen door te mengen. Hier doet ze het goed op.
Qua extra eiwitten ben ik nog zoekende, ze is een kieskeurige eter dus ik heb nu een aangebroken zak hartog luzerne brok staan en een aangebroken zak speedibeet.
Beide eet ze niet of met lange tanden helaas.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:35

Zonde! Misschien Fibrebeet? Dat is net wat smakelijker.

Ik heb in ieder geval die inshape gehaald vandaag vanwege de eiwitten die erin zitten. Ben benieuwd hoe dat bevalt!

En ik heb het grote hooinet in de stal vandaag eens gewogen en volgepropt was het echt maximaal 'maar' 8,5 kilo. Daar kwam ik nu net niet aan maar ik had nog een klein beetje ruimte over en zo overvol doe ik 'm eigenlijk nooit dus ik gok dat het meestal zo 8-8,25 kilo is wat er op een gemiddelde dag inzit. Best interessant om eindelijk eens te weten! Het was zo'n groot vierkant net dus ik dacht echt dat ie zo 15 kilo weg at maar dat valt toch wel mee dan. Qua droge stof zou hij misschien zelfs nog wel meer moeten eten zelfs. Maar goed, hij reguleert het zelf en eet soms (bijna) alles op en soms laat hij veel over. Dat is echt fijn hoor.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:49

Hier een goede uitslag vandaag. Met een kwart pilletje is de ACTH waarde van 144 naar 65 gegaan en de dierenarts was echt heel tevreden daarover. Vanaf vandaag een half pilletje (wat passend is bij zijn gewicht van 400 kilo trouwens) en dan hopelijk een goed klinisch beeld.

Ze had het wel over een insuline test met vasten en stroop en een leuk prijskaartje. Ik moet dus even nadenken of ik dat wil gaan doen.. :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:19

Waar zou die insulinetest voor nodig zijn?
Ik wilde die destijds ook aanvragen omdat mijn merrie hoogstwaarschijnlijk ook IR is. Maar de dierenarts gaf toen aan dat het resultaat van zo'n test weinig toevoegt, omdat wij toch al laag in suikers en zetmeel voeren.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:14

Het voegt voornamelijk weinig toe omdat NL dierenartsen niet de benodigde effective medicatie voorschrijven als ze idd IR zijn zoals Invokana of steglatro, hoogstens wordt er metformine voorgeschreven wat bij veel paarden te weinig effect heeft.

Dieet is goed, maar gaat de in de meeste gevallen niet veel doen voor insuline waardes. In de UK, US Australië Canada etc wordt dit wel voorgeschreven en bij hb paarden merk je dat deze klachten ( kreupel zijn) na een week meestal al verminderen. Zo triest dat er nooit over de grens heen gekeken wordt.