[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:51

Celebi schreef:
Ach al sinds ik hem heb wordt hij verdacht van ppid. In het begin testte hij negatief maar op zich tikt hij wel vakjes aan natuurlijk. Lange vacht, onregelmatige verharing, hangbuikje (maar niet als hij dressuur loopt dan is ie mooi strak), en dan nu iets verandering in werklust.

Er zullen wellicht ook andere dingen kunnen spreken zoals artrose maar goed laten we 1 ding tegelijk tackelen. De waarde van 144 was volgens de DA duidelijk hoog genoeg om in zijn staat (ontspannen) tijdens het bloedprikken van iets anders te kunnen komen.

Nu het weer een paar dagen droog en zonnig was, was hij gelijk een stuk fitter en was het staak gedrag minder/weg trouwens. Had dus toch de hoop dat de test negatief zou terug komen maar helaas. Wellicht dat als we een zonnige winter gehad zouden hebben dat hij klinisch veel fitter had geweest en ik hem niet had getest, dus ergens is het wel goed want nu weet ik dat ik medicatie kan gaan geven voordat hij straks het land weer op kan. Moet er niet aan denken dat hij nog een jaar met verhoogde ACTH had gelopen en misschien dan langzaamaan hoefbevangenheid had opgelopen door een chronisch hoge insuline waarde.. En wie weet had hij nooit meer last gekregen dan dit maar je weet het toch nooit.


Maar haal je nu niet 2 dingen door elkaar? Want verhoogde acth is niet per definitie ook verhoogde insulinewaarde. En ook niet elke ppider krijgt insuline dysregulatie. Mijn PPID er kan bijvoorbeeld prima (zelfs beter) op gras.

En idd met meer symptomen snap ik dat je hebt laten testen en is de uitslag logischer. Maar ik las alleen over staakgedrag. Vandaar dat ik dacht: het kan ook wat anders zijn ;)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:40

Het was wat kort door de bocht maar ik bedoelde de situatie dat bij verhoogde ACTH ook verhoogde cortisol komt kijken en dat de reactie daarop insuline aanmaak is wat dus de kans op hb verhoogd. Dat proces hoop ik te voorkomen.

Nee ja hij tikt inderdaad meer vakjes aan. Alleen die vakjes tikte hij ook aan toen hij nog negatief testte een paar jaar terug, dus niks alarmerends zou je dan zeggen. Nu pas met het staak gedrag merkte ik echt weer iets nieuws.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:57

Dat staakgedrag herken ik wel. Maar goed, die van mij heeft helaas meer problemen dan alleen PPID.

Hier voeren we het gras langzaam op naar max 1.5 uur per dag. Pony is ook insuline resistent dus daardoor nog een grotere uitdaging qua suikers. Maar zonder gras valt ze in, dat is dus ook niet de oplossing. Hebben we geprobeerd maar ook met eiwitten bijvoeren houdt je haar niet op gewicht.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:30

Ik heb zojuist de oude meting van de vorige PPID test binnen gekregen van mijn vorige dierenarts. Die hebben toen nooit het resultaat gemaild maar alleen telefonisch doorgegeven dat het negatief was. Volgens de meting was dat ook zo, alleen hebben ze in de loop der tijd blijkbaar de waardes aangescherpt..

Vorige meting was blijkbaar 22,8 en negatief onder de 30, maar nu is dat dus negatief onder de 15. Als ik de meting nu dus terug zie heeft had hij toen al een verhoging ondanks dat de dierenarts (terecht) aangaf dat hij negatief testte.

Dan heeft ie waarschijnlijk toch al al die jaren PPID. -O-

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:26

Hmmm dat weet ik niet hoor.
Waarom hebben ze die max waarde verlaagd eigenlijk ? En wanneer was de vorige meting, in welke tijd van het jaar ?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:34

Hallo allemaal, fijn dat hier een topic over is, Mijn verzorgpaard van 19 heeft ppid en zoek zoveel mogelijk informatie….

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:37

Dat was mei, zelfde tijdsframe als nu dus. Vandaar dat ik de waardes kon vergelijken.

De test is nu gewoon enorm aangescherpt naar aanleiding van nieuwe ontdekkingen in de wetenschap denk ik. Waarschijnlijk omdat ze door kregen dat waardes boven de 15 al regelmatig PPID aanduiden. Dat verklaart dat mijn pony toen ik hem kreeg al een lange vacht had die slecht los liet, snel vieze ogen, die hangbuik, op zich redelijk veel plassen, maar toen hij negatief testte werd dat op ouderdom gegooid want hij was verder vreselijk fit en blij en de andere bloedtesten waren ook prima. Geen reden tot zorgen zegmaar. Maar dat was dus achteraf wel allemaal al het begin stadium van de PPID, alleen wist de wetenschap dat nog niet aan te duiden. Hoewel ze met zijn waarde toen van 22.8 waarschijnlijk geen medicatie konden geven nog had ik dus eigenlijk vaker moeten testen de afgelopen jaren om eerder de verhoging van de ACTH te tackelen. Van 22.8 naar 144 is wel een verschilletje natuurlijk.. :=

maaike7979
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:20

Hallo,

Ik heb een d pony van nu 18 jaar en heeft ppid vanaf het begin dat het is vastgesteld heeft ze als medicatie pergosafe wat is jullie ervaring hiermee? ik kan er niet heel veel over vinden

op dit moment zit ik ook wat in de weer met haar voeding ze word namelijk steeds magerder veel dingen kwa voeding wel geprobeerd. op dit moment krijgt ze de bonpard forage supplement dit op advies van de dierenarts nu krijgt mijn shetlander de mare&foal van bonpard en die krijgt veel meer en gaat ze dus daarheen om te eten haar eigen voer laat ze dus eigenlijk wat staan en ze lijkt het ook niet heel erg lekker te vinden

ik zoek nu eigenlijk iets om erbij te voeren zodat ze er iets langer mee bezig is, iets meer heeft en het wat lekkerder vind. Ik zat zelf te denken aan iets in de richting luzerne maar weet niet of dit heel goed is voor paarden met ppid heeft iemand tips?

mijn vragen zijn nu dus wat is jullie ervaring met de pergosafe en wat raden jullie aan voor extra voeding? naast mijn bonpard forage supplement

mijn pony heeft op dit moment ook veel mestwater/diarree zou dit kunnen komen door de pergosafe?

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:25

Ik zou naar iets van Fibrebeet of Senior priores kijken.
Pergosafe geen ervaring mee.



Balen Celebi! Maar mijn da vertelde een verhaal dat haar collega een pony had die werkelijk alle symptomen had van ppid en ook steeds negatief testte. Tot ze op een gegeven moment testte en de test en sky high terug kwam.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:28

Cushcare van Dodson en horrel

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:28

Die pergosafe doet het hier prima, hoeveel geef je en hoe lang al?

Afvallen was hier om te draaien door ander hooi (meer eiwit, minder suikers, meer voedingswaarde) te gaan geven en toch op te bouwen met weidegang tot 1.5 uur per dag. Ze was voor de winter weer mooi op gewicht en is nu ook niet afgevallen.

Ik geef Optiform van Mijten door het voer, die van mij is ook niet gek op de 'gezondere' voeding (lees weinig suikers) maar Optiform is echt top spul, geef een goede hand per dag, dus voordelig, smaakvol en erg fijn met mestwater/diaree.

Mocht het zelfs geven toen ze HB stond.

Die Bonpard Forage qua supplement, kan je daar geen alternatief voor vinden? Die is echt mega duur. Ik weet dat hier in de buurt sommige artsen dit makkelijk voorschrijven, maar toen ik zelf met een alternatief kwam, die ook prima qua waardes zat, mocht ik dat ook proberen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:34

Oh dus dat kan wel opeens. Nouja ik leg me er maar bij neer dat het zo is. Weinig aan te doen. Fijn dat ik het in ieder geval nu weet en de optie heb om te starten met medicatie. De dierenarts had het gisteren al op stal gelegd stuurde ze dus ik kan vanmiddag beginnen. Vind het wel spannend ofzo. Toch een start van een nieuwe fase. :')

@maaike7979 Eetlust dat vermindert is wel een bekende bijwerking toch? Mijn dierenarts zei dat als ik dat merkte ik het aan moest geven omdat we dan een paar dagen zouden stoppen met de medicatie en dan opnieuw zouden opstarten omdat het dan soms beter gaat.

Over eten gesproken, ik kwam een PPID groep op Facebook tegen en daar kreeg ik de adviezen om heel nauw te gaan kijken naar voeding met weinig suiker. Ik geef al bijna 3 jaar de 18 plus muesli van Pavo maar ondanks dat op de site staat dat het laag in suikers is en geschikt is voor PPIDers, zit er juist wel veel zetmeel in. Hoe denken jullie hierover? Hij krijgt veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid trouwens en dat dan soms aangevuld met Fibrebeet wat wel laag is in suikers dus ergens maak ik me er ook niet zo druk om. Ik kan denk ik dan beter die granen likit uit zijn stal trekken die ik hem een aantal weken geleden voor het eerst gegeven heb. :=

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:09

Ik vond het ook heel spannend te beginnen met de medicijnen en heb het best nog een aantal weken uitgesteld :o Ik merk gelukkig geen verschil aan haar, haar eetlust is nog steeds top :') Humeur ook!

Ik voer ook al een aantal jaar 18+ van Pavo en dat gaat prima.
Fibrebeet zit 5% suiker in en 18+ 6%. Ik gok dat die ene procent nou niet echt de wereld van verschil maakt?
Zetmeel weet ik dan weer niks van.

Mijn andere merrie die hoefbevangen is geweest heb ik Fiber Force gegeven van Cavalor, daar zit maar 3% suiker in.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:17

Vanuit de Scheikunde weet ik dat koolhydraten suikerketens zijn. Als er op een verpakking dus koolhydraten staan kun je die verkapt optellen bij het percentage suiker. Zetmeel is daar een onderdeel van. Als je die twee optelt kom je bij de Fibrebeet uit op 5 en 3 is samen 8% en bij de 18 plus op 6 en 16,5 is samen 22,5%. Dat is wel een flink verschilletje, vandaar dat ik daarop getipt werd om dat niet meer te voeren, maar ik betwijfel of het echt zoveel impact heeft. Maar goed noodzakelijk is die 18 plus ook niet dus mijn horizon verbreden op voer gebied is altijd interessant.

Die spanning om te starten met medicatie kan ik gelukkig wel enigzins ondervangen doordat als ik er nu mee start hij als het goed is precies ingesteld is voordat ze op het land gaan. Dat is een goede motivatie om te beginnen. :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:52

Ik weet niet exact wat er officieel aan- of afgeraden wordt. Maar Mareentje werd echt spits op de bovenlijn en begon echt magertjes te worden. Op zich ook niet gek als je minstens 30 bent. En ineens enorme PPID waardes blijkt te hebben.

Maar ze is echt heel goed bijgekomen van een halfje Prascend per dag en daarnaast goed hooi, elke dag zeker wel een emmer Hartog Senior, een paar handen Hayster brokjes (zeker de hoogste variant lijkt haar echt veel extra goed te doen ondanks dat ze al jaren met pensioen is en ze vroeger snel "overvoerd" raakte qua energie) en een emmer Subli senioren slobber.

En vrijwel elke dag nog een dagdeel op het gras. Maarja dat is toch niet veel soeps in de wintertijd.

maaike7979
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:57

@celebi ze eet verder wel heel erg goed en niet echt verminderde eetlust eet haar hooi ook gewoon heel goed en kan de hele dag wel door eten sus daar kan het niet aan liggen.. de bonpard geef ik nu sinds een kleine twee weken maar is echt ontzettend duur inderdaad heb haar hiervoor ook wel seniores bijgevoerd dit vond ze wel erg lekker dus dat misschien toch maar weer proberen

ze krijgt die bonpard omdat ze steeds hout ging eten en ik zat te denken aan te weinig mineralen en vitamines nu eet ze geen hout meer

ze staat nu ongeveer 1,5/2 jaar op de pergosafe en geef haar een pilletje per dag

maaike7979
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-03-24

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:03

@marliesv bedoel je dan de hippalgo opti-form? en voer je dan daar naast ook nog iets erbij?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:38

Hier had ik Pergosafe en nu pergoquin ivm de prijs. Maar beiden doet paardlief het goed op.

Qua afvallen heb ik goede ervaringen met coolstance copra en agrobs myo protein. Hier was het echt gebrek aan eiwitten. Nu staan we ergens anders met heel rijk hooi qua eiwit en energie en wordt meneer dus gewoon te dik

Hier voer ik sowieso graanvrij en suiker arm.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:44

Ik ben vandaag gestart met de prascent. Vond het even spannend en ben nog een paar uur gebleven voor eventuele acute klachten maar hij reageerde gewoon prima verder. Had het in een stukje appel gestopt en dat smolt natuurlijk meteen weg. Hij stond twee keer gek te snakken en toen kreeg hij het volgende stukje appel en at ie door alsof er niks was. Hopelijk blijft het zo makkelijk gaan.

Alleen dat breken.. Ik kreeg er een pillen snijder bij maar dat ding na doorbreken (makkelijk) in twee perfecte kwartjes doen is vreselijk lastig.. Er zit maar 1 breeklijntje en die tweede keer is gewoon echt hopen dat die pillensnijder het goed breekt. Hoe doen anderen dit? Heb nu denk ik iets minder dan een kwartje en morgen iets meer dan een kwartje.. :=

Edit: wel leuke roze pilletjes trouwens. :+

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:07

Ik denk dat het verwaarloosbaar is, het is super lastig als er geen breuklijn is om dat precies te krijgen. Als die niet opeens een hele pil krijgt ipv een kwart is er niet zoveel aan de hand

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:12

Ik heb pergoquin, daar zitten wel 4 breek lijntjes in!

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:16

Die had ik moeten hebben dan.. :')

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:34

Dat zijn echt heerlijke tabletjes!

Met de Prascend had ik ook altijd ruzie.
Gewoon een aardappelmesje erop en door de helft drukken werkt nog beter dan een echte pillensnijder!

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:39

Hier de pergosafe (maar ook peroquin en pracent gehad). De pergosafe eet ze denk ik het makkelijkst en als ze hem wel eens laat vallen is zo’n knal witte doperwt wel makkelijk te vinden :)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:17

Ik ga morgen het aardappel mesje proberen dan! :j