Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 401 van de 434 [ 10838 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404 ... 434  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Sanet schreef
Heeft je paard nu last van bepaalde dingen? 50-56 is nou niet echt significant. Dus als je paard niet echte symptomen heeft, zou ik nu niet starten met medicatie.


Ze heeft natuurlijk wel heftige waarden gehad.... maar toen had ze dus nog die pijnlijke tanden.

Ze heeft dus weer die luchtwegen, maar dat is altijd haar gevoelige punt geweest. Die behandel ik nu met medicatie.
Ik heb haar weer laten testen omdat ik haar toch te somber vond. Maar warempel loopt ze de laatste dagen opeens idioot vrolijk te stuiteren. Tja, en nu dus die 56.....

Als ik haar luchtwegen nu behandel en opnieuw test in februari voelt dat voor nu 'passender'. Mocht ze het dan toch hebben, dan hebben we het maar over een paar maanden dat ze geen medicatie gebruikt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:15 



 
Profiel   

Zou dan even wachten tot de test in februari, Ninx. Er speelt nu nog teveel door die luchtweginfectie. En verder rustig aankijken deze maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:47 



 
Profiel   

Ja, dat klinkt wel als een goed plan.
Sterkte. Nix aan als ze steeds wat hebben…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:57 



 
Profiel   

Dank lieve mensen…. Heel fijn om te kunnen sparren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:59 



 
Profiel   

Eens! Hopelijk knapt ze weer op als de luchtwegen weer helemaal beter zijn. Fijn dat de waarden al zo veel beter waren sowieso!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 15:59 



 
Profiel   

manzano schreef
Eens! Hopelijk knapt ze weer op als de luchtwegen weer helemaal beter zijn. Fijn dat de waarden al zo veel beter waren sowieso!


Nou, wat een sprong he?! Uiteraard is de refentiewaarde ook lager nu, maar dan nog.... een enorme verbetering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 19:09 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Zou dan even wachten tot de test in februari, Ninx. Er speelt nu nog teveel door die luchtweginfectie. En verder rustig aankijken deze maanden.

Ik zou ook nog even wachten, zeker als je geen echte symptomen ziet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 00:07 



 
Profiel   

Dat is wel een serieuze daling :wow:
Ik zou op deze waarde en zonder symptomen ook nog niks geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 19:23 



 
Profiel   

Mijn paard had een waarde van 170 ( goed tot 47 ) in oktober ofzo, 3 maanden later 27 ( goed tot 29 ). Zonder medicijnen.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat hij wel wat kenmerken had van PPID. zoals veel plassen soms, oogontstekingen en krulletjes vacht op de benen en gekke kleur vacht ( koperkleur ).
Volgende sr echter geen krulletjes op benen en vacht ook normaal. Helaas waren er toen andere problemen en heb ik niet kunnen kijken hoe het verder ging met hem mbt PPID of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:46 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de berichten. Wel fijn om te weten dat de medicatie oorzaak kan zijn. Ze begon met 1 tablet van 0,5. At alleen nog gras. We zijn gestopt met de medicatie in overleg met de da omdat we er echt niks meer in kregen. Nu voeren we suiker…. Om leververvetting te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 11:56 



 
Profiel   

Als ze gras eet eet ze toch nog.... Dan krijg je ook geen bloed vervetting. Dat is pas als ze echt niks meer eten (en ook niet van 1 dag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 14:57 



 
Profiel   

Vraagje voor de mensen die al langer een paard met PPID hebben.

Hebben jullie ook gemerkt dat je paard het veel moeilijker warm kan houden? Mijn paard is in oktober positief getest op PPID (Ik had denk ik ook niet laten testen als ik toen niet al op de kliniek was voor de tandarts, had ook niet mega veel of grote klachten, dat terzijde). Ik heb alleen nog nooit zulke dikke dekens gebruikt, hij staat continu te rillen van de kou (deed dat voorheen nooit).

Dan meteen nog een vraag, mijn paard heeft nu steeds oogontstekingen, ook niet eerder gehad, wel vaak vieze ogen, hoorde dat dit ook door ppid kan komen, hebben jullie gemerkt dat het beter werd naar mate je Prascend/pergoquin langer gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:48 



 
Profiel   

Ppid patiënten hebben het inderdaad vaak lastig met hun temperatuurregulatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:52 



 
Profiel   

Ja hier ook, thermoregulatie klopte niet meer. Dus ik moest altijd meerdere keren voelen onder de dekens of ze niet te warm of te koud was. Hier ook oogontstekingen. In het begin last van gehad daarna met meer medicatie ging dat wel beter. Op het einde kwam dat wel weer vaker terug

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:43 



 
Profiel   

Oogontsteking is heel herkenbaar ja. Is wel verbeterd toen de waardes beter werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:11 



 
Profiel   

Zowel slechte thermoregulatie als oog ontstekingen komen mij beide bekend voor.

Voor zijn diagnose had mijn ruin het extreem snel warm maar ook extreem snel koud(nu al jaren stabiel, heeft wel een extreme dikke lange vacht), mijn schimmel heeft het nu heel snel koud (vacht als een Yeti maar loopt nu wel met een 200 grams deken). Mijn andere merrie zweette altijd heel extreem in het werk, kon het water regelmatig uit haar hoefschoenen gieten.

Beide merries waren gevoelig op hun ogen. Mn schimmeltje heeft regelmatig vieze ogen, zomers last van vliegen enzo, net niet ontstoken maar regelmatig het niet fijn. Andere merrie was maanblind en kon jaren zonder aanval. Tot een half jaar voor de diagnose, toen rolde ze van aanval in aanval en is haar oog er uit gehaald. Achteraf was dat waarschijnlijk al een verminderde weerstand door de Cushing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 23:00 



 
Profiel   

Hier ook last van beide problemen. Mijn ppid-er heeft met zonnig weer altijd een vliegenmasker om, zodat zijn ogen enigszins beschermd zijn tegen het felle licht. Dit helpt wel iets tegen ontstoken ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:22 



 
Profiel   

Hier altijd met hoofdkap op. Zon, regen, harde wind, ik weet soms echt niet meer wat een trigger is en of de trigger wel echt van buiten komt, of eigenlijk van binnen. Dus we doen die kap gewoon maar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:27 



 
Profiel   

Oogontstekingen. Ik weet er ook alles van :x
Volgens de internist een weerstandsprobleem. En ze zien het vaak bij paarden ( ppid en niet-ppid) die positief testen op leptospirose. Dus hoogstwaarschijnlijk is er een verband.
Mijne krijgt het voornamelijk in het najaar / winter. Dus die weerstand zal wel een dingetje zijn.
Sinds de ophoging naar 2 pillen per dag is het wel een heel stuk verbeterd.
Wat werkt als een trein, zijn Aculare oogdruppels. Maar dat is een NSAID en mag je dus niet lang gebruiken en zeker niet als er een beschadiging van het hoornvlies zou zijn.
2e beste wat ik nu ontdekt heb, is Aureomycine oogzalf. Vrij verkrijgbaar en kan gerust 3 tot 4 weken gebruikt worden.

Verder altijd vliegenkap op bij zon en wind.

Slechte thermoregulatie herken ik ook wel een beetje. Die vachtstruktuur is redelijk waardeloos. Zo'n langere mammoetharen houden geen warmte vast en nog veel minder nattigheid tegen.
Maar ook dat is dit jaar weer beter door die 2 pillen, dus er is hoop :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:36 



 
Profiel   

Zo fijn om te horen dat het van de ppid kan komen! Ik had hem laten testen omdat hij minder goed door de vacht kwam, stuk minder fit was en hoefbevangen was geweest dit voorjaar, maar er komen toch stiekem nog meer dingen bij...

Ik voelde me al gek dat ik aan het slepen was met dikke dekens (en mijn stalgenoten ook), nu 100 grams op, die heeft ie voor het laatst op gehad toen het -20 en sneeuwstorm was. Hij was gisteren nog niet echt warm, terwijl hij normaal zou staan te weten, vandaag maar weer even checken. Zijn vacht is opzich nog wel okee, wat langer dan anders, maar hij ziet er nu wel weer goed uit.

Die ogen wordt dus nog een ding als ik het lees. Hij had altijd gevoelige ogen, in de zomer wel eens een ontstoken oog en daarom altijd een kap op, maar nog nooit gehad in het najaar, nu zelfs al bijna winter. Ben er zelf nog even mee aan wat ik moet doen, een kap vind ik lastig met regen en modder, hij moet wel kunnen blijven kijken.. Eind deze maand bloedprikken, dus dan nog maar eens vragen bij de dierenarts. Ik ben inmiddels wel een weerstand supplement gaan voeren.

@Pandora2 thnx voor de tip over de oogdruppels, daar kan ik nog wel eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:49 



 
Profiel   

Ik poets en was mij suf aan die kappen inderdaad :')
Vooral als je dan ook nog eens zalf gebruikt, dat krijg je er niet afgeborsteld, blijft lekker plakken :x
Dus ik heb 4 kappen, kan ik zo om en om gebruiken en wassen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:14 



 
Profiel   

Hier inderdaad hetzelfde. Normaal tot 0 geselden ongeschoren was 100grams prima. Gisteren merkte ik dat hij niet echt warm onder de deken voelt, en ook afgevallen is. Hij verbruikt dus duidelijk teveel energie om zich warm te houden, dus vandaag gaat de dikkere deken mee naar stal en op.

Ik vroeg me af wat jullie doen met rijden, met uitrijdeken? We rijden niet super intensief, vooral stap en draf werk. Max half uurtje. Buitenrit wel wat langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:25 



 
Profiel   

Wij zijn gepensioneerd, dus wij rijden niet meer :D Maar vroeger nooit uitrijdekens gebruikt.

Nu over die andere dekens, ik wil niet dat een paard warm aanvoelt op zijn vacht onder een deken. Volgens mij hebben ze dan gewoon al te warm.
Als je je hand op de vacht legt bij paarden zonder deken, voelt die toch ook niet warm aan.
Indien wel, haal ik de thermometer boven :=

De plek om te voelen of ze warm genoeg hebben, schijnt de oksel te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:01 



 
Profiel   

Ik voel idd vaak bij oren, liezen en oksel. En normaal stond hij wel warmer qua gevoel onder de deken, plus dat ie dus echt ook is afgevallen, dus vandaar dat we nu kiezen voor warmer inpakken.
Blijkbaar ondanks onbeperkt hooi niet voldoende om het kacheltje goed op temp te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:51 



 
Profiel   

Hier merk ik ook dat mijn haf wat afvalt. Hij is nu ipv te dik eigenlijk zoals hij hoort te zijn haha. Gelukkig nog wel spieren behoud. Alleen voel ik als ik over zijn buik ga zijn ribben heel lichtjes (zoals het hoor dus)

Mei vorig jaar woog hij 445 (en was hij al 20 kilo afgevallen door verhuzing, en merries waar hij steeds achter aan loopt dus hij liep ineens 10x zo veel haha ondanks dat vorige stal ook 24/7 buiten was en over gegaan op hooi)

nu half jaar later weer gewogen, en normaal komt hij altijd aan van weideseizoen nu was hij zelf 3 kilo afgevallen haha. Dus deze winter hem iets meer in gaten houden. Ik kan hem maar 1x per dag voeren.. Dus als hij af blijft vallen, ga ik stal genoot vragen die vaak avond komt, of ze als ze er is hem wat extra wilt geven. Wat weet ik dan nog niet.

Of ik ga zijn krachtvoer wat omhoog gooien met wat meer eiwitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 401 van de 434 [ 10838 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404 ... 434  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen